Het grote "Ice" topic

Status
Not open for further replies.
Foto=NNDYCCBM


K heb geen kofferbak x|

Maare misschien dat er iets meer ruimte te creeen is maar dan moet ik gaan rekenen :p

Alleen die aantal liters wat jij opgeeft, zit ook nog wel wat marge in, ik bedoel van als je het uiterste wil van je woofers dan moet je je er strak aan houden, maja dat hoeft ook niet, dus in princiepe moet ik het ook kunnen redden met 20 liter per kist, tog??

Dat klopt, met gesloten kisten kan dat inderdaad, en je kan je kist ook nog meer volume laten "zien" door er van dat isolatiespul in te doen, vreemd genoeg heeft dat hetzelfde effect als een grotere kist..
trouwens, het is een mr2 toch? Heeft die geen kofferruimte voorin de auto, waar normaal de motor zit zeg maar? lars had ook een mr2 en die kon daar ook een sub in kwijt..
 
Hey ik heb even gekeken en er staat 54watt x 4
en in het boekje heb ik gevonden dat de uitgangen 4 volt zijn (en 4 ohm)
moet je nog meer weten?:)

die 54 watt kan eigenlijk nooit kloppen, maar dat maakt niet uit elke fabrikant overdrijft daarmee. 4 volt uitgangen is prima, dat hebben de meeste radios. Is zeker een verbetering t.o.v. die vorige met 2 volt..
Dit wil btw niet zeggen dat het 2 x zo hard gaat, maar als er bv eerst 5% storing inzat is dat met 2 x zoveel volt nu 2,5% zo moet je het zien.
 
dus die radio zou wel voldoen joost?
dat is opzich al wel chill.. maar ik ga denk ik eerst ff een andere auto aanschaffen :D
 
om te beginnen is het mischien leuk om naar composetje voor in.. en 10 of 12 inch subje achter in icm een 4 kanaals versterker.
Dan heb je opzich al een goede basis.
Is je composet voor in versterkt, en je sub ook.
En dat moet wel te halen zijn voor die 700 euro.

aangezien je het liefste alles van 1 merk wilt.. heb je daar al ideen over..
Anders gewoon eens een paar zaken af gaan eigen cdtjes mee nemen en gewoon een midagje luisteren.

en misch eens bij joost in zijn shop gaan kijken.. www.ice-inc.nl
daar staan ook leuke dingen tussen.

Thansk man voor je advies :W Heb al eens op joost zijn site rondgekeken. Zit leuk spul tussen! Kwa merk zou ik het nog niet echt weten. Een vriend van mij heeft een rockford sub en ding klinkt heerlijk. Maar ik ben me langzamerhand eens een beetje wat info aan het opzoeken. Weet ook totaal niks er vanaf hé :p
 
Ik zou inderdaad beginnen met een 4 kanaals amp, composet voorin en een 12 inch subwoofer gepoort en gebrugd op de 4 kanaals spelen, dat is nu al heel leuk, en tevens heb je een goede basis voor eventueel latere upgrades.

en idd wat is een beetje je muziekstijl? en wat voor auto komt het in?
 
maar weer nieuw kistje berekenen :)
dubbel gepoort..
hopelijk einde van de week klaar..
Dan weer 2 xt12 gepoort testen.. en daarna men 7512 weer terug.

En ook nog ffkes een klein gesloten kistje maken van 30 liter voor de xt12..
kijken of hij ook lekker gesloten speelt..
 
Ik zou inderdaad beginnen met een 4 kanaals amp, composet voorin en een 12 inch subwoofer gepoort en gebrugd op de 4 kanaals spelen, dat is nu al heel leuk, en tevens heb je een goede basis voor eventueel latere upgrades.

en idd wat is een beetje je muziekstijl? en wat voor auto komt het in?

Het moet allemaal in een toyota starlet komen, niet de grootste dus +pippi+ Wat voor muziek ik luister? Nou eigenlijk alles }:O Ik weet het, ik maak het niet makkelijk. Maar wat is eigenlijk gepoort en gebrugd? :? Ben volledig n00b hierin, zoals jullie merken, neem het me aub niet kwalijk :*
 
Gepoort wil zeggen een subwooferkist waarin een poort zit. Dit is voor r&b/rap muziek lekker, het gaat in de regel wat harder maar wel iets ongecontroleerder. Gesloten speelt strakker maar minder hard. Voor spl word eigenlijk altijd gepoort gebruikt.
Gebrugd betekent dat je van de 4 kanalen op je versterker er 2 "bundelt" en er 1 kanaal van maakt. De impedantie(weerstand) veranderd hierdoor ook, alsmede het geleverde vermogen. Met 4 kanaals versterkers waarop 1 composet(dus 2 kanalen) en 1 sub(normaal 1 kanaal) speelt is het een gebruikelijke manier van aansluiten.
Hopelijk is dat zo wat duidelijker voor je.
 
Het moet allemaal in een toyota starlet komen, niet de grootste dus +pippi+ Wat voor muziek ik luister? Nou eigenlijk alles }:O Ik weet het, ik maak het niet makkelijk. Maar wat is eigenlijk gepoort en gebrugd? :? Ben volledig n00b hierin, zoals jullie merken, neem het me aub niet kwalijk :*

hier staan zon beetje het verschil tussen gesloten en gepoort.
Moet zeggen dat het ook puur persoonlijk is hoe je wilt spelen en kwa muziek smaak..
Ik ben nu toch tijdens van alles proberen er achter gekomen dan voor hardcore een gesloten lekker der speelt.. en en voor de rest.. r&b, jump of wat dan ook.. gepoort.

Code:
#

Gesloten behuizing
De meest eenvoudige vorm van kastmontage is de gesloten box. 
Ondanks deze 'eenvoud' is de bassweergave vaak heel erg goed. 
In kombinatie met een geschikte woofer zelfs de beste oplossing voor bassweergave in een auto.

voordelen:
# kompacte kast
# geleidelijke afval in het laag (12 dB/oct)
# zwaar belastbaar
# uitstekende transiëntweergave ('snel')
# eenvoudige kastconstructie
# minder kritisch t.a.v. ontwerp- en constructiefouten

nadelen:
# niet erg efficiënt
# lagere belastbaarheid en hogere vervorming in het hogere bass-bereik
foto:
MTX_XT12_in_kist.png

Code:
#

Bassreflex behuizing
Een populiare manier van inbouwen is de bass-reflex of gepoorte behuizing.
 Vooral voor de liefhebbers van zeer diepe en harde bass is het de beste oplossing.

voordelen:
# 3 - 4 dB effiënter dan een gesloten box
# minder vervorming en hogere belastbaarheid in het hogere bassbereik
# mits goed ontworpen en gebouwd, diepere bassweergave

nadelen
# grotere kast
# zeer kritisch t.a.v. ontwerp- en constructiefouten (woofer kan simpel worden opgeblazen)
foto:
arton193.jpg


Gebrugd:
Als een versterker gebrugd wordt (2 kanalen gecombineerd tot 1 kanaal) zal het uitgangsvermogen in theorie 4x hoger zijn dan dat één kanaal levert. 2x hogere stroom en 2x hogere spanning, dus 4x het vermogen (P = U x I)
In de praktijk is dat meestal (vanwege verliezen) 3 - 3,5x
Voorbeeld: 2x 100W aan 4 ohm is gebrugd 1x 350W aan 4 ohm.
Maar omdat er 2 versterkerkanalen gebruikt worden ziet elk kanaal de helft van de aangesloten belasting (dus 2 ohm per kanaal!), ondanks dat er een belasting van 1x 4 ohm aangesloten is.
Het nadeel van bruggen is dat de dempingsfactor terugloopt (minder controle) en dat de vervorming toeneemt.
subwoofers zijn alle 4 ohm per stuk en aangesloten op een gebrugde versterker.

voorbeeltje:
gebrugd2ohm.gif


Snap je het zo een beetje?
Erik..

Edit:
Joooooooooosssssssssssssssttttttttttttttt JE was me voor :D
 
Last edited:
Ik heb gister kabels gelegd in me auto alleen ik heb nu alles aangesloten alleen de remote niet..
En ik heb geen id waar ik deze op aan moet sluiten,

Ik krijg de versterker wel werkend alleen heeft de versterker dan constant stroom, dus ook wanneer de auto uitstaat.(ledje brand dan nog)

Heeft iemand een idee waar die wel op aangesloten moet worden ?
 
achter op je radio zit een blauw/wit draadje..
dat is je remote.
die komt op de remote conector van je versterker.
dan schakelt je versterker automatisch in als je je radio aan zet
 
dus blauw/wit ... zal straks nog even kijken
Maar het moet toch 12v zijn of maakt dat niet uit? want ik heb ze doorgemeten en alleen bij een roze kwam 12v
 
als het goed is heeft de iso blok van je voeding aansluiting geen roze:

zwart: massa.
Geel: vaste voeding
Rood: Geschakelde voeding
Blauw/wit: Remote.
Oranje/wit: dim licht..
Bruin: Carkit systeem.

Dit zijn de draden die op een normaal iso blok zitten..
dus daar zit een roze niet tussen..
 
Het wil volgens mij nog wel eens wisselen per merk wat voor kloeur de draad is, in de handleiding van je radio kan je het zo terugvinden welke draad je moet hebben. Dan is het idd zoals erik zegt een questie van draadje erop, en op je amp, en klaar.
 
Het is gelukt ik heb ze gewoon even allemaal geprobeerd :p mja hij doet het nu iig, en nee het was geen blauw/witte, het wis een gele draad :?

Mja binnenkort ff alles mooi weg werken en dan alle speakers erin en ooit nog keer mooie versterker :)

heb nu dit erin

voor: Pioneer ts -e136c
tse136c_1.jpg

achter : pioneer ts -e6996
tse6996_1.jpg

Sub: jbl 1002d
product189.jpg

versterker:
een crunsch ding 2 kanaals speelt nu gebrug op de sub
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Back
Top