Laat je huis(kamer) zien #12

Status
Not open for further replies.
Qua bestrating, waar moet ik rekening mee houden aan (materiaal)kosten?
Stenen
Zand
Opsluitbandjes
Trilplaat.

That's it?

Worteldoek is echt niet nodig. Je moet gewoon even bekijken wat je allemaal nodig bent. Maak eens een mooie tekening op schaal, of loop met een meetlint over je te straten oppervlak. Langs je huis, of aan de voorkant de straat of eventueel oprit van de buren ben je geen bandjes nodig. Hou ook rekening met verlies van stenen, afhankelijk van je verband. Denk dat het grootste verschil in prijs zal zitten of je het zelf doet, of laat doen. Hetzelfde geldt vaak voor het resultaat. :P Niet dat dat wil zeggen dat elke beunhaas een oprit legt met het idee dat het jaren mee moet gaan. ;) Je kan het geelzand beter 10 cm dieper maken dan 10 cm minder, en voor het aftrillen van het zand moet je een zo groot mogelijke trilplaat hebben. Het aftrillen van het straatwerk kan dan met een kleinere. ;) Jammer dat jullie allemaal zo ver weg wonen, sinds ik in de 5-ploegen werk heb ik wel tijd voor een klusje zo nu en dan. :P

Wat ik dan vooral weer jammer vind, is dat in Drenthe op school het verschil tussen hebben en zijn niet uitgelegd wordt :P

Worteldoek is echt niet nodig. Je moet gewoon even bekijken wat je allemaal nodig bent. Maak eens een mooie tekening op schaal, of loop met een meetlint over je te straten oppervlak. Langs je huis, of aan de voorkant de straat of eventueel oprit van de buren ben je geen bandjes nodig. Hou ook rekening met verlies van stenen, afhankelijk van je verband. Denk dat het grootste verschil in prijs zal zitten of je het zelf doet, of laat doen. Hetzelfde geldt vaak voor het resultaat. :P Niet dat dat wil zeggen dat elke beunhaas een oprit legt met het idee dat het jaren mee moet gaan. ;) Je kan het geelzand beter 10 cm dieper maken dan 10 cm minder, en voor het aftrillen van het zand moet je een zo groot mogelijke trilplaat hebben. Het aftrillen van het straatwerk kan dan met een kleinere. ;) Jammer dat jullie allemaal zo ver weg wonen, sinds ik in de 5-ploegen werk heb ik wel tijd voor een klusje zo nu en dan. :P

Ik wwon niet ver weg.. En heb nog een klusje. Wat reken je per m2? Zand is al getrild. En ik help mee met kruien etc.

Hehehe. Mn vader doet dat ook altijd, je HEBT iets nodig :+

Gereedschap komt goed. Vriend (hovenier) gaat het leggen, hij heeft al het gereedschap. Er ligt nu onder de bestrating geen zand, alleen modder. Maar dat kan weer gebruikt worden om delen vd achtertuin op te hogen, dus hoeft niet afgevoerd te worden. Oude tegels moeten wel afgevoerd worden maar daar kunnen nog wat ritjes naar de stort aan besteed worden :+

Afmetingen heb ik inmiddels, de oprit is 13,20m lang en 3,90 breed. Er komt nog een pad voor het raam aan vast van 1m breed en 5m lang. is 56,5m2 bestrating dus. Uit die oprit moet nog een stuk stoep en zit nog een uitsparing voor een kelderraam, ong. 1m2 minder.

Hoeveel snij/kap verlies heb je? Ik wil dergelijke stenen gaan gebruiken: http://link.marktplaats.nl/483712341 en ga uit van 60m2 bestrating die ik moet bestellen.
Tussen de buren en ons wil ik bandjes hebben, evenals aan de kant vd tuin. Het verband wat ik wil leggen is denk ik gewoon halfsteens met een omlijsting van 3 klinkers breed rondom.
En hoeveel zand zou ik nodig hebben. Is 20cm voldoende, of is 30 beter? Ondergrond is harde kleigrond.

@Jelle,

Leuke stenen, heb ik ook. ;) Als je ze halfsteens gaat leggen heb je niet zoveel verlies. Weet wel dat je bij halfsteensverband wel snel ziet dat je het gaat wegdrukken door het op- en afrijden van de auto. Elleboog is een sterker verband, en levert hetzelfde verlies op. Keper is natuurlijk mooier, maar veel meer werk, en meer verlies. ;)
Als die vriend van jou hovenier is, heeft hij ook vast een minikraan, en kan hij het zand ook leveren lijkt mij? Uitgraven moet echt zo diep mogelijk, beter 1 keer goed, dan elke paar jaar de oprit opnieuw. Klei is volgens mij net zoals veen?

Scully, toeval, maarja, had al gezegd dat ik jouw bestrating mooi vond. Halfsteens vind ik zelf het mooist maar er moet wel een auto op komen te staan, dus dan is een ander verband beter. Zal t ook eens aan hem vragen. Die 'mini'kraan (tis een midi), wil ik via de zwager van Arne regelen, die is kraanmachinist.

Zand had ik nog niet gevraagd, maar dat zal ongetwijfeld kunnen. Wat kost zand per kuub. Wil voor mijzelf een beetje een kostenraming maken. Voor die stenen reken ik 800 euro, dan nog overige kosten.

Status
Not open for further replies.
Back