zuigerveren en zuiger mina hori en verticaal hetzelfde? en piaggio zuigerveren zijn toch ook hetzelfde
nee dat is niet zo..
een zuigerveer kan verschillend zijn , zo heb je verschillende grootte's , dikte's , uitvoeringen etc..
zo heb je :
een blokveer (echt vierkant dus)
L-veer (wat overigens nog weinig voorkomt) een veer in een L-vorm.
een conische veer , deze is aan 1 kant recht , andere kant konisch.
daarnaast heb je verschillende veersloten , bijv de meest gebruikte :
B slot (loopt boven over het pennetje in de zuiger heen)
C slot (loopt langs het pennetje heen van bovenaf gezien) je kunt dus het pennetje zien zitten.
dit verschil treedt vaak op bij verschillende zuigers , zoals bij verschillende merken scooters en/of zuigers , bijv. een imitatiezuiger kan met zowel B als C slot zijn..
verder zijn er ook verschillende materialen veren , bijv. stalen veren , gietijzer veren , verchroomde veren..
een verchroomde veer kan niet in een chroomcilinder , net als een gietijzer veer in een gietijzer cilinder.
dus al met al moet je wel de juiste veer gebruiken.
echter vraag ik me wel af waarom je andere veren wilt , want dat is normaal gesproken niet aan de orde , vooral als het om slijtage gaat , want dan is vaak de zuiger ook al behoorlijk versleten , net als meestal ook de cilinder is ingesleten. Zo kan de cilinder iets ovaal zijn , en kunnen je zuigerveren hierdoor veel sneller slijten of zelfs kapot lopen!!