Kleine vraagjes topic #8

Goeieavond,

Een vriend van mij heeft een Vivacity, en zit met het volgende probleem.
Als hij rijd wil z'n scooter nog al eens uitvallen en stotteren, ook doet de verlichting raar en de toeter doet het ook amper.

Mij lijkt dit een massaprobleem? Heb ik gelijk?
En zo ja, kan ik dit gewoon oplossen met een kabeltje van carter(bout) naar minpunt van de accu?

Alvast bedankt :)

Ik heb ooit een kapot voorlampje gehad die bij trillingen sluiting veroorzaakte en daardoor de ontsteking ontregelde. Het kan dus zelfs het stomste ding zijn. Kijk ook de massa van de grondplaat eens na.

Kabeltje van bobine naar blok trekken.

goeden avond

ik heb een derbi hunter veelste lange tijd stil laten staan.
ik heb er weer 3 dagen op gereden en nou nam ik een drempel toen sloeg mijn motortje over en nu doet i alles wat i zou moeten doen behalfe weg rijden?
als iemand weet wat er aan de hand zou kunnen zijn zou ik het graag willen weten dus aub mail me als je het weet
mvg jan.

jvr1995@hotmail.com

Mijn koplamp van mij Zip SP is kapot echt kapot en nu heb ik hem eruit gehaald.. maar is het legaal om bij dag licht zonder een koplamp te rijden?


H²O MHR

nee is illegaal, er moet ALTIJD werkende verlichting opzitten.,...

heb er al een x een boete voor gehad

Zullen ze moeilijk doen als je gewoon een tijdelijk zelfgemaakt 'lampje' in de plaats zet?

zolang die het doet niet.....

Lol?! Op m'n SR zat ook geen verlichting hoor en op me 14e reed ik er al vaak mee naar school of de stad.. Ook lang politie terwijl me koplamp er zelden in zat

wat is het motorische verschil tussen een zip type 3 snor en brom?

Nog even een vraaaagiieee als ik een racestuur op me scooter zet.. ik heb nu handvaten met gashendels maar moet ik ook nieuwe remhandvaten kopen? of kan ik die gewoon van mijn standaard stuur gebruiken?

Zip.

Gewoon ff losmaken van je oud stuur en dan overzetten naar je nieuw stuurtje ;)

Ik zit met een irritant probleem.
Als ik mijn booster opentrek , trekt ie zonder probleem op maar eenmaal alsie wat terug gevallen is op zijn snelheid wilt ie niet meer optrekken.
Ik moet haast volledig stilstaan voor ie terug deftig wilt optrekken , weet iemand hiermee wat het probleem is ? alles is standaard behalve de carburateur , die is een matje 17.5 geworden met een sproeier van 94
uitlaat is een Gianelli silencer dacht ik ? +pippi+

Ik heb het zelfde probleem gehad.. bij mij was het probleem een te kleine sproeier.. maar het kan ook een te grote staan!


Moet je maar even checken..

stel eerst je carbu af, die is vermoedelijk ook te groot als je de rest standaard hebt maar als je de bougie mooi koffiebruin krijgt geen probleem...

als het dan nog niet goed is de druk en trekveren en vario rollen afstellen
zo te horen zou ik beginnen met iets lichtere rollen..

Silencer betekend demper...

wat is het motorische verschil tussen een zip type 3 snor en brom?
moet er veel gebeuren als ik mijn snor type 3 50 wil laten lopen?
ik weet dat snor tuning verboden is alleen 50 is niet echt heel hard vind ik zelf.


Maar het blijft snor tuning...
Maar om een indicatie te geven, 50 moet prima lukken.

Snor tuning is niet meer verboden!!!!

(?)

idd snortuning is niet langer verboden hier!
en idd 50 is met minimale aanpassingen mogelijk

Überhaupt nooit verboden geweest, althans heeft nooit in de regels gestaan... Gaat om principe's.

Ik kom denk als 10000e forum lid met de vraag hoe en hoelang je 70cc DR moet inrijden?
En wat er gebeurd als je het dus bijv niet goed doet.. dus gewoon gelijk planke met volgas..?

H²O MHR

Rijd een kilometertje of 100 gewoon rustig (weinig toeren, niet vol gas rond knallen) en laat met koude motor de scooter rustig opwarmen.

Een cilinder heeft vanuit de fabriek nog wat kleine randjes metaal bij de poorten. Ga jij gelijk knallen, dan kunnen deze stukjes metaal in de cilinder komen. Ik hoef je waarschijnlijk niet uit te leggen dat dit je cilinder sloopt.

Daarnaast moeten de zuigerveer en de cilinderwand op elkaar inslijten. Een cilinderwand en zuigerveer zijn allebei nooit perfect rond, dus de zuigerveer zal de vorm van de cilinderwand aan moeten nemen. Dit gebeurt niet zomaar, dus vandaar dat je 100 km een beetje rustig moet rijden.

Ik ken er genoeg die na 10 km al vol gas vlammen zonder problemen, maar het is zonde als je na 50 km je cilinder of zuiger alweer kan vervangen.
Hier verder
 
Advertisement - register to remove this

Met het , dicht houden van het lucht filter , bedoel je de aanzuig pijp die op het filter zit ? Je zou dit moeten doen , daar waar de slang op de carb gaat , via het filter zuigt hij waarschijnlijk ook via de behuizing ( waar deze op elkaar zit met schroeven ) lucht aan .
Dat hij uitvalt als je de lucht schroef dicht draait is juist goed , stellen tot hoogste toerental en klaar . Waarom denk je dat hij valse lucht aan zuigt nu ?
Je hebt gelijk. Heb het luchtfilter eraf gehaald, luchtfilterslang erop gelaten want die zit vast met een slangenklem en hij valt inderdaad uit als ik deze afdicht. Getest met remreiniger of de aansluiting van de slang in het luchtfilter voor valse lucht zorgt en dat is ook niet het geval.

Geprobeerd af te stellen, maar hij blijft heel laagtoerig draaien als de luchtschroef dicht zit. (Valse lucht?)

Luchtschroef heb ik nu op 1,5 slag gezet. In de zin van 1x 360 graden en dan nog 1x 180 graden.

Kleur van de bougie is hieronder te vinden. Moet wel zeggen dat ik echt wel minder optrekkracht merk dan voorheen.
Post automatically merged:

Wat me ook is opgevallen is het verloop van mijn toerental bij gas geven. In de video die ik heb opgenomen geef ik minimaal maar consistent steeds meer gas. Dit zou ook niet moeten kunnen neem ik aan? Vanaf 00:15 is het vol gas.


Edit: Reed net een stukje prima. Maar kon daarna half terug lopen, zie tweede video voor wat hij op de terugweg bleef doen. Bougie is dezelfde kleur gebleven als in bovenstaand verhaal.


 

Attachments

  • IMG_5653.jpeg
    IMG_5653.jpeg
    151.1 KB · Views: 6
Last edited:
Heb je de lucht schroef wel afgesteld met een warme motor , en heb ja al eens de elektrische choke getest ?
Ben zelf een nieuw topic begonnen, maar ja, ik stel hem af met een warme motor. Warm in die zin dat ik hem twee minuten stationair laat pruttelen en vervolgens een paar minuten door de wijk rijd (waarvan een paar honderd meter vol gas). Choke heb ik niet getest maar ik voel wel dat ie lauw warm is.
 
Als ik zelf een luchtgekoelde scooter heb, maar ik een carb haal waar ook ingang/uitgang voor koelvloeistof op zit kan die dan wel gewoon op mijn scooter of loop ik dan tegen problemen aan?
 
Ik heb even een vraagje, want ik heb nu een carburateur gekocht (dellorto 17.5 PHVA TS), maar ik heb geen idee welke aansluiting voor wat is(bijv olie, benzine, enz). zou iemand mij dat kunnen vertellen?
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2024-06-03 225018.png
    Schermafbeelding 2024-06-03 225018.png
    71.1 KB · Views: 1
  • Schermafbeelding 2024-06-03 224957.png
    Schermafbeelding 2024-06-03 224957.png
    88.9 KB · Views: 1
Grootste benzine, kleinere vacuüm, 2 aan de andere kant zijn voor koelvloeistof, kleinste is voor olie.

Als je luchtgekoeld hebt, of geen aansluitingen op je cilinder, zie het verhaal van een paar posts geleden.

@Marwan meestal is het gewoon oke. Maar ik zou zo veel mogelijk originele onderdelen gebruiken als ze nog goed zijn.

De echte slijtage onderdelen, pakkingen, vlotternaald, misschien de clips, veertjes en de schroeven als ze kapot zijn. De rest gebeurt niks mee. Het kan ook allemaal net een andere afmeting hebben, en dan moet je weer met de afstelling gaan spelen.
 
Last edited:
Kan ik het best een papieren of een ijzeren voetpakking gebruiken bij een watergekoelde scooter? Zie dat sommige kits met papier en andere met ijzer komen. Mij lijkt papier beter maar bijv de DR lijkt met ijzeren voetpakking geleverd te worden
 
Ik heb een vraagje, ik heb een snor piaggio zip 2t. De scooter gaat max 23 km per uur. De vario ring is er al uit en ik heb 6,5 gram rolletjes er in. Moet ik de scooter eerst keuren naar brom voordat ik em verder opvoer.

Ik heb weinig verstand van scooters en alle hulp zou gewaardeerd zijn.
 
Ik heb een vraagje, ik heb een snor piaggio zip 2t. De scooter gaat max 23 km per uur. De vario ring is er al uit en ik heb 6,5 gram rolletjes er in. Moet ik de scooter eerst keuren naar brom voordat ik em verder opvoer.

Ik heb weinig verstand van scooters en alle hulp zou gewaardeerd zijn.
Ik heb mijn snor ontgrensd en ben er vervolgens mee naar de scooterzaak gereden om hem om te keuren naar brom. Heb toen alleen de varioplaat verwijderd, waardoor die 42 op de teller ging. Wilde liever aan de veilige kant zitten qua snelheid. Heb vervolgens na de keuring de prop uit de uitlaat gehaald waardoor hij 54/55 op de teller gaat. Dit is het randje van wat legaal is.
 
Ik heb mijn snor ontgrensd en ben er vervolgens mee naar de scooterzaak gereden om hem om te keuren naar brom. Heb toen alleen de varioplaat verwijderd, waardoor die 42 op de teller ging. Wilde liever aan de veilige kant zitten qua snelheid. Heb vervolgens na de keuring de prop uit de uitlaat gehaald waardoor hij 54/55 op de teller gaat. Dit is het randje van wat legaal is.
Wat is een varioplaat precies, als ik het opzoek krijg ik alleen maar resultaten over de varioring, en hoe verwijder ik die varioplaat.

Alvast bedankt voor u hulp.
 
Wat is een varioplaat precies, als ik het opzoek krijg ik alleen maar resultaten over de varioring, en hoe verwijder ik die varioplaat.

Alvast bedankt voor u hulp.
Jij hebt inderdaad een varioring, maar geen varioplaat. Ik heb een Peugeot Ludix, die heeft geen varioring, maar een varioplaat. Ze doen allebei exact hetzelfde, maar de ene is zoals de naam het zegt een ring, de andere is een plaat.

Ik vind het wel vrij merkwaardig dat jouw zip 2t zonder varioring maar 23km/u haalt. Ik zou eerder 40km/u schatten.
 
Back
Top