Laat je kamer of huis zien #9

starterslening is boven een bepaalde koopprijs van je woning, voor daaronder is weer koopsubsidie. verschilt _volgens mij_ per gemeente wat dat bedrag is. in amsterdam is 't bijv koopprijs <163k kun je koopsubsidie voor aanvragen en >163k een starterslening..

pin me er niet helemaal op vast, ben geen hypotheekadviseur :p

Niet helemaal. De -inmiddels niet meer verkrijgbare- starterssubsidie en de starterslening waren 2 totaal aparte regelingen. Subsidie is geregeld vanuit de overheid, en de lening vanuit je eigen gemeente. 1 van de voorwaarden van die starterslening is dat je er bijvoorbeeld al 5 jaar woonzaam bent, en je dus ook alleen in je huidige woonplaats een huis kunt kopen.

De hoogte van je starterslening is afhankelijk van de combinatie inkomen/kosten van het huis.

Het voordeel van een starterslening is dat je de eerste 3 jaar alleen hypotheek betaald over je 1e hypotheek, en dus nog helemaal niks over je 2e hypotheek (starterslening)

Vb. Ik koop een huis van 170K (incl kk) en mijn starteslening bedraagt 30K. Dan zijn mijn maandelijkse hypotheek lasten nihil, omdat je ze de eerste 3 jaar alleen over die resterende 140K hoeft te betalen. Na 3 jaar komt dat stukje starterslening wel bij je hypo, en ga je dus meer betalen. Mocht je kunnen aantonen dat je inkomen over 3 jaar nog niets gestegen is, kun je weer 3 jaar uitstel krijgen.

Al met al was de starterssubsidie voordeliger, maar helaas wordt die pot niet meer aangevuld.

Dit is hoe het mij afgelopen zaterdag door de hypotheekshop is uitgelegd. Mocht er iemand verbeter/aanvullende informatie zien, verbeter me dan(graag)

Ik twijfel of je weer een periode van 3 jaar krijgt, dan kan je dus 6 jaar in een "te duur" huis zitten. Stel dat daar nou geen limiet aan zit, kan je keer op keer 3 jaar verlengen en dus in een duurder huis zitten dan dat je eigenlijk kan betalen.

Aanvulling is dat de voorwaarden verschillen per gemeente voor de startersleningen. Sommigen eisen een maatschappelijke of economisch binding, sommigen eisen het achterlaten van een huurwoning, etc.

We kunnen het hier allemaal wel navertellen, maar dit is de site die je gewoon moet checken als je vragen hebt: http://www.svn.nl/site/nl-nl/Homepage.htm

Ik val er in ieder geval vet buiten, net als bij die subside die op is. Dat samen met de voorzichtigheid vd hypotheekverstrekkers maakt het plaatje nogal anders dan bv. 2-3 jaar geleden.... Helaas.

Ik twijfel of je weer een periode van 3 jaar krijgt, dan kan je dus 6 jaar in een "te duur" huis zitten. Stel dat daar nou geen limiet aan zit, kan je keer op keer 3 jaar verlengen en dus in een duurder huis zitten dan dat je eigenlijk kan betalen.

1 van de voorwaarden van de starterslening is een werkgeversverklaring. Dus nee, je kunt niet keer op keer uitstel van betaling (hypotheekverhoging) krijgen. Daarbij is in die 3 jaar plotseling samenwonen ook een vorm van inkomensverhoging.

De kans dat de subsidiepot wordt aangevuld is echt nihil. lees kans 1 op 100. Wat wel erg karig is; stel ik koop morgen een huis, en ze besluiten hals over kop toch om die pot weer aan te vullen, heb ik er geen recht op, aangezien ik al een hypotheek heb. Best krom eigenlijk, maarja.

Bij de link die Sjoerd plaatst kun je ej woonplaats selecterene n zo zien welke voorwaarden er in die plaats van toepassing zijn.

Denken jullie dat het slim is om te wachten na de verkiezingen? In de zin van, misschien besluit het nieuwe kabinet toch dat de subsidiepot weer wordt aangevuld?

Aan de ene kant kan je beter afwachten, maar aan de andere kant word het volgens mij alleen maar minder.

En ze moeten toch bezuinigen, dus neem aan dat ze dat zoiezo daarook op doen?

Net even 2 nieuwe sloten gemonteerd. Ff uitboren en heb je m zo open. 10min werk.

nieuwe spulletjes :W

[ir]http://tweakers.net/ext/f/HnxHSxwWej324oToj43hifh0/full.jpg[/ir]
De eethoek...

[ir]http://tweakers.net/ext/f/CKKTRUDIWF1Y3E0x4wzmXg3t/full.jpg[/ir]
Barkrukken...

[ir]http://tweakers.net/ext/f/xdIybGG1KmJd1XJ5rUvjP1uY/full.jpg[/ir]
Totaal plaatje.

[ir]http://tweakers.net/ext/f/ZeP9mDWlvSh460ZkzepW0Zkc/full.jpg[/ir]
TV.

Het schreeuwt nu wel om een nieuw tv meubel :) een lekker brede, zodat de speakers er ook op kunnen :P

Vriend van mij wil ook huis kopen, die kwam laatst mee dat die ook nog even ging wachten op de verkiezingen.

Maar meer omdat ze er ook niet uit zijn over wat ze doen met de hypotheek rente aftrek. Als dit komt te vervallen verwacht hij dat de prijzen zullen kelderen (hij werkt bij Rabobank), dit was volgens mij het verhaal (was er niet 100% bij), pin me er niet op vast....

dam extera :W ziet er echt heel dik uit.... idd nog een bredere/langere tv meubel en dan tv ophangen aan muur 8)

goede smaak heb je ;)

Ziet er zeker vet uit! Lekker strak!

Die hypotheekrenteaftrek dat kunnen ze toch echt niet maken? Moet je zien hoeveel er dan in de problemen komen...

Thanks!

Ik hoop niet dat ze hem gaan afschaffen... kan nu al een salarisverhoging gebruiken :P
Gelukkig heb die al zwart op wit, anders had ik het huis nooit gekocht :)

Zal, als het al gebeurd, afgebouwd worden. Dus niet in 1 keer. Ook een afbouw zal prijzen gaan drukken.

Daarom wil hij dus ook gaan wachten, als hij nu voor een x bedrag een huis koopt zou die het er over een x aantal jaar nooit ervoor terug krijgen.

Daarom wil hij dus ook gaan wachten, als hij nu voor een x bedrag een huis koopt zou die het er over een x aantal jaar nooit ervoor terug krijgen.

Kan verstandig zijn. Als het er inderdaad van komt kan die voordeliger instappen. Je situatie moet wachten wel toelaten overigens. Als je gewoon per "direct" een huis nodig hebt, dan houd het op.

Ga overigens zelf dit weekend verhuizen :) Nog hard aan het klussen.

Blijft koffiedik kijken natuurlijk. Misschien komt het er nooit doorheen. Kan je tot je 50e wachten met kopen van huis. :+

Waar ga jij wonen Joost, Rotterdam?

Back