Laat je kamer of huis zien #10

Status
Not open for further replies.
Kamernet zuigt bigtime:P, via die site reageren echt honderden scholieren op 1 kamer, ben ook op paar van die 'open-avonden' geweest, allemaal heel gezellig, maar kamer krijg je niet.

Zit momenteel in een bovenwoning in breda, samen met 2 meisjes die ik al langer kende. Midden in centrum blabla, voor 350 de man all-inclusive. Heb dit kunnen krijgen door gewoon marktplaats af te gaan. Daar kan je particulier huren, scheelt meestal echt een hoop in de prijs. In je 1tje via marktplaats iets zoeken schiet niet op. Even zorgen dat je nog iemand vind die samen iets wil huren, dan kan je veel leukere dingen krijgen.

Ben ook tijdje ingeschreven geweest bij woningbouw vereniging. Dit is wel echt een must als je kamer wil. Kreeg na maandje al een aantal aanbiedingen in studentenhuizen. Ben daar ook wezen kijken maar wisselde ook heel erg in kwaliteit. Uiteindelijk toch voor particulier huren gegaan. Je moet dan wel echt goed opletten dat het huis in goede staat is, dingen goed zijn aangesloten en goed letten op kleine lettertjes bij huurcontract. Ik ben hoofdhuurder en moet huur betalen, kosten voor gas/water/electriciteit en nog een klein bedrag aan onroerd goed belasting ed.

Huursubsidie kan ik niet krijgen omdat mijn huur hoger is dan 668 oid. Als je bij woningbouw vereniging huurt is het meestal goedkoper als via kamernet, plus dat je dan wél huursubsidie krijgt, en er meteen iemand komt als er iets kapot gaat. Wat bij particulier huren niet altijd zo is.

Hmm, oke.

We dachten zelf dat het misschien leuk zou zijn om beiden een kamer in dat complex te hebben.

Ik ben echt nog een noob op dit gebied, dus wat is aan te raden?

Opzich zou met z'n 2en een kamer huren geen probleem zijn, wat natuurlijk weer voordeliger is qua kosten. Afhankelijk van de grootte van de kamer.

Dus wat is handig? Wel of niet particulier, omdat je zegt de kleine lettertjes en wanneer is bijv. iets stuk is oid.

Ik kreeg vorig jaar 250 per maand terug van de belastingdienst. Nu krijg ik maar 165 per maand terug. Vorig jaar maart heb ik het huis gekocht. Hebben ze toen maar 10maanden berekend en nu dat gewoon overgenomen? Of klopt dit wel..

Krijg 1980 terug per jaar en vorig jaar ook. Maar zou dan toch dit jaar meer terug moeten krijgen omdat vorig jaar maar 10maand was..
In het eerste jaar zijn de kosten die je voor het afsluiten van een hypotheek etc. ook aftrekbaar. Daarom krijg je dus in het eerste jaar meer terug dan in het 2e jaar. Als het goed is heeft je hyp. verstrekker dit ook toegelicht.
http://belastingdienst.nl/particulier/alsueenwoningkoopt/alsueenwoningkoopt-04.html#P51_4536

@Vincent. Wist niet dat je via Duwo wilde huren. Is een goeie optie, maar je moet wel tijdig beginnen met in aanmerking komen, dus ik zou je nu al inschrijven en actie ondernemen om er zo voor te zorgen dat je volgend studiejaar een kamer hebt.

Mbt. Kamernet, heb er meerdere positieve ervaringen mee (Rotterdam, Eindhoven) dus ik denk dat het persoonlijk is. Het is maar net met welke particuliere huisbaas je te maken krijgt.

Die kosten heb ik nog niet terug gekregen. Mijn hypotheek verstrekker zegt dat ze vorig jaar niet over het hele jaar berekend hebben maar hetzelfde bedrag word aangehouden voor 2011. Morgen maar even bellen dus.

Gaat om de hypotheekrenteaftrek alleen...

Siep, sowieso is dit je voorlopige aanslag. Wat je definitief krijgt weet je pas volgend jaar, als je aangifte doet over 2011. Zelfde geldt voor die van vorig jaar. Je krijgt een overzicht van je hypotheekverstrekker, en dat kun je zo inkloppen in je aangifte. Eerste jaar is alleen ff tricky met alle posten die je er nog bij mag zetten, laat er iemand met verstand van zaken naar kijken als je dit zelf niet hebt, kan je aardig wat knaken schelen.

Hmm, oke.

We dachten zelf dat het misschien leuk zou zijn om beiden een kamer in dat complex te hebben.

Ik ben echt nog een noob op dit gebied, dus wat is aan te raden?

Opzich zou met z'n 2en een kamer huren geen probleem zijn, wat natuurlijk weer voordeliger is qua kosten. Afhankelijk van de grootte van de kamer.

Dus wat is handig? Wel of niet particulier, omdat je zegt de kleine lettertjes en wanneer is bijv. iets stuk is oid.

Had je tweede post nog niet gezien toen ik mijn bericht postte, maar als je met een maat doet kan je beter gewoon particulier iets zoeken. In studentenflat zou ikzelf nooit doen, alleen maar overlast, pleurisherrie en over rotzooi. Gewoon zorgen dat je net appartementje kan huren.

Mss ook een idee om tijdelijk in een anti kraak woning te gaan zitten zodat je je beter kan orienteren wat er zoal te krijgen is in de buurt. Maat van mij heeft echt heel erg veel ruimte voor weinig geld. Dit kan omdat hij er maar voor een bepaalde tijd in kan, dit is niet zeker, dus het kan zijn dat je er half jaar zit, of 3 jaar. Kan je gewoon google, anti kraak den haag oid. kunnen echt hele leuke dingen uitrollen.

Ik ben maandelijks zo'n duizend euro kwijt voor me leventje. Incl kleren, eten, zuipen, sporten etc. Zonder auto, en met studenten ov. Natuurlijk wel pilsje op z'n tijd en hoef me niet veel zorgen te maken. Ik leen niet bij van de overheid, gewoon 5dagen in de week school en in het weekend arbeiten.

Thanks voor de reacties!

Dus gewoon via marktplaats naar particuliere verhuurders zoeken?

Kun je trouwens je stufi (laten) berekenen voor een uitwonende aanvullende beurs?

edit: kun je gewoon het verschil van je huidige stufi en de basisbeurs thuiswonend bij de basisbeurs uitwonend optellen? Zo simpel ligt het denk ik niet, of wel?

Ik heb van de zomer een huis gekocht in Voorhout (vlakbij Leiden) waaraan heel wat werk zit :)
Uit huis uit 1900 waar de bedstees nog in zaten en na het helemaal gestript te hebben weer aan het opbouwen zijn...

Achterkant voor we gingen beginnen
p001r.jpg

p002s.jpg

Voorkant:
p1000211o.jpg

Stalen bind erin
p1000318t.jpg

Bewapening leggen voor de vloer
p1000449.jpg

Doorbreken en gat gemaakt voor openslaande deuren
p1000588w.jpg

Nieuwe aanbouw achter bijna klaar met voegen
p1000795v.jpg

Jaartalsteen :)
p1000806z.jpg

Thanks voor de reacties!

Dus gewoon via marktplaats naar particuliere verhuurders zoeken?

Kun je trouwens je stufi (laten) berekenen voor een uitwonende aanvullende beurs?

edit: kun je gewoon het verschil van je huidige stufi en de basisbeurs thuiswonend bij de basisbeurs uitwonend optellen? Zo simpel ligt het denk ik niet, of wel?

Stufi is afhankelijk van een aantal dingen, oa. inkomen van je ouders enzo.. Basisbeurs uitwonende stufi is iets van €240.

Via woningbouw of particulier maakt niet zoveel uit denk ik. Huur zelf een studio particulier, waar ik prima over te spreken ben (als ik bel omdat er iets stuk is, staat hij vaak al de volgende dag op de stoep) maar de ene verhuurder is de ander niet, dus daar valt weinig over te zeggen..

Woningbouw werkt vaak met punten, hoe langer je staat ingeschreven, des te meer kans je maakt op een woning.

Al met al ben ik denk ik ook zo'n €1000 per maand kwijt (huur, collegegeld, boodschappen, kleding, uitgaan, verzekering etc.) Huur is bij mij incl. dus weet zo niet uit mn hoofd wat ik betaal voor g/w/l enzo..

Als ik jouw was zou ik me gewoon overal gaan inschrijven, internet in de gaten houden, iedereen in je omgeving laten weten dat je iets zoekt etc..

Mijn studio heb ik overigens verkregen via een makelaar, misschien ook een idee. Betaal je echter wel eenmalig administratieve kosten (gelijk aan maand huur) en een borg..

Om huurtoeslag te krijgen moet je idd een zelfstandige woning hebben, daarnaast mag de kale huur (als je jongen bent dan 23) niet meer zijn dan €361. Ben je ouder dan 23 dan wordt die grens €651..

Last edited:
In theorie wel ja :)

Maar ik heb momenteel geen werk, wat ook wel handig is om te hebben :+

Waar werk(t)en jullie wanneer je op kamers zit? In de plaats waar je op kamers zit of in het weekend in de plaats van je ouderlijk huis?

Ben momenteel druk met werk zoeken ;)

M.b.t. stufi:

Die basisbeurs uitwonend van 266,23 krijg je dus sowieso en die aanvullende krijg je alleen als je ervoor in aanmerking komt oid? En gaat dan dan net als de aanvullende thuiswonend in gedeelten, of meteen de volle 242,76?

Ik stuur DUO iig wel even een mailtje of hun kunnen berekenen wat ik zou krijgen wanneer ik het aanvraag voor volgend studiejaar.

Het is belangrijk hoeveel jouw ouders verdienen. Die moeten gegevens invullen als jij die aanvraag doet (of dat vragen ze automatisch van je ouders oid). Als die genoeg verdienen is DUO van mening dat zij jouw aanvullende beurs kunnen betalen, dus dan krijg je die niet van de DUO. Je kunt dus beter overleggen met je ouders, of die eventueel die aanvullende beurs betalen, of ze een bedrage doen als jij het huis uit bent.. Ik kreeg hem van mijn ouders, vrienden van mij kregen hem niet van hun ouders (terwijl DUO vond dat ze hem moesten betalen).. Hoeveel je krijgt van de DUO in beide gevallen kun je gewoon op hun site zien, hoef je ze niet voor te mailen (zal dus alleen afhankelijk zijn van aanvullende beurs)

Je kunt je helemaal blind staren op getalletjes, maar in de praktijk pakt het vaak anders uit.. Gewoon gaan! :D, want wees eerlijk, zou je nu bij je ouders blijven als het blijkt dat je 200 euro meer of minder krijgt?

Wie kent er een goede makelaar in Utrecht, of heeft een relaxde huisbaas met meerdere panden? Ik woon nu in een studio aan de marnixlaan (vlakbij julianapark) Maar wil waarschijnlijk deze zomer gaan samenwonen en dan het liefst iets met 2 slaapkamers + woonkamer. Budget zal dan rond de 700/800 incl per maand liggen. '

Uiteraard snap ik dat als je via een makelaar het gaat regelen je dan een maand extra betaald. Maar ben me nu gewoon nog aan het orienteren.

Het is belangrijk hoeveel jouw ouders verdienen. Die moeten gegevens invullen als jij die aanvraag doet (of dat vragen ze automatisch van je ouders oid). Als die genoeg verdienen is DUO van mening dat zij jouw aanvullende beurs kunnen betalen, dus dan krijg je die niet van de DUO. Je kunt dus beter overleggen met je ouders, of die eventueel die aanvullende beurs betalen, of ze een bedrage doen als jij het huis uit bent.. Ik kreeg hem van mijn ouders, vrienden van mij kregen hem niet van hun ouders (terwijl DUO vond dat ze hem moesten betalen).. Hoeveel je krijgt van de DUO in beide gevallen kun je gewoon op hun site zien, hoef je ze niet voor te mailen (zal dus alleen afhankelijk zijn van aanvullende beurs)

Je kunt je helemaal blind staren op getalletjes, maar in de praktijk pakt het vaak anders uit.. Gewoon gaan! :D, want wees eerlijk, zou je nu bij je ouders blijven als het blijkt dat je 200 euro meer of minder krijgt?

Oke, is ook wel weer zo. Doe nu het eerste jaar van mn opleiding ook gewoon 'vanuit huis'. Maar op kamers lijkt me zeker vet.

Maar aan de andere kant vind ik het wel fijn (lees: wil ik weten) om van tevoren te weten waar ik financieel aan toe ben. Zou beetje jammer zijn, om er op een gegeven moment achter te komen dat je geen geld meer hebt/te weinig geld.

Status
Not open for further replies.
Back