Het enige wat ik hierop kan zeggen is dat er bij lichtere rollen op een hoger toerental wordt "geschakeld".
Bij een hoger toerental zit veelal meer vermogen (tot een zekere hoogte wel te verstaan, kijk naar een dyno van een scooter of motor).
De CDI heeft zeker ook invloed op het toerental van het blok. De pick-up zorgt ervoor dat de bougie geen vonk meer geeft (denk ik, iemand?).
Ik probeer het zo makkelijk mogelijk uit te leggen, maar het kan ook snel een warrig verhaal worden. Aanvulling en verduidelijking is altijd welkom!
Het punt is ook dat er verschillen zijn in variobussen:
- de snor (25km/h) heeft een 10mm opstaande rand
- de brom (45km/h) heeft een 5mm opstaande rand
- de onbegrensde (60+km/h) is een gladde bus
Over dit statement kan ook een discussie worden gestart, maar ik zeg het toch:
lichtere rollen= beter optrekken
zwaardere rollen= hogere top
Het een ten koste van het ander
Bij een snor scooter komt de riem minder hoog dat tov een brom tov een gladde bus.
voorbeeld de diameter van de variateur is 10cm en de diameter van de bus is 2cm. (10cm is de topsnelheid, 2cm is het snelste optrekken)
een gladde bus komt de riem tot het maximale (D=10)
de brom komt eronder (D=8)
de snor komt daar weer onder (D=6)
Hoe dichter bij het midden hoe hoger het koppel en des te lager de top. Dit is dus het doel van de variobus.
Door dan iets lichtere rollen, kan de snelheid ietsje hoger worden. (vermogen wordt dan meer omgezet in snelheid omdat het toerental hoger is)
het doel van de drukveer is om de riem strak te houden en door de sterkte van de veer (contra spring) het schakelpunt te bepalen.
als ik nog op bepaalde punten moet uitleggen moet je het zeggen
Interessant verhaal, ik ga mij hier verder in verdiepen dmv meerdere bronnen.
De CDI geeft dacht ik een later signaal aan de ontsteking (Zuiger daalt in, grotere verbrandingsruimte, minder compressie) om de snelheid te begrenzen.
Dat er 3 verschillende variobussen zijn was ik niet van op de hoogte.
Maar inmiddels heb ik over de jaren heen 3 verschillende GY6 scoooters gehad en alle 3 lopen ze 60 + op telller met alleen een kabeltje aan de cdi los.
Nu ik er gericht naar zoek zie ik inderdaad videos over andere variobussen.
Wellicht dat china of de importeur soms bij een scooter deze bus wijzigt voor beter toerenverloop ofzo.
Wel bijzonder.
Verder inderdaad wat dat rolletjesverhaal betreft.
Ik wil weleens iemand de scooter zien
- Afstellen op hoogste topsnelheid.
- Een sprint van 0 tot 150 meter timen.
- Dan lichtere rollen monteren en een sprint van 0 tot 150 meter timen die dan lager uitvalt.
Ik ben voornamelijk bekend met 2takt en t is dan gewoon vrij simpel, rolletjes ==> hoogste top, snelste acceleratie.
Heeft een GY6 (2013, neem aan EURO 2)blok bij de tansmissie trouwens een overloop voor de olie daarin?