Kleine vraagjes topic #8

Goeieavond,

Een vriend van mij heeft een Vivacity, en zit met het volgende probleem.
Als hij rijd wil z'n scooter nog al eens uitvallen en stotteren, ook doet de verlichting raar en de toeter doet het ook amper.

Mij lijkt dit een massaprobleem? Heb ik gelijk?
En zo ja, kan ik dit gewoon oplossen met een kabeltje van carter(bout) naar minpunt van de accu?

Alvast bedankt :)

Ik heb ooit een kapot voorlampje gehad die bij trillingen sluiting veroorzaakte en daardoor de ontsteking ontregelde. Het kan dus zelfs het stomste ding zijn. Kijk ook de massa van de grondplaat eens na.

Kabeltje van bobine naar blok trekken.

goeden avond

ik heb een derbi hunter veelste lange tijd stil laten staan.
ik heb er weer 3 dagen op gereden en nou nam ik een drempel toen sloeg mijn motortje over en nu doet i alles wat i zou moeten doen behalfe weg rijden?
als iemand weet wat er aan de hand zou kunnen zijn zou ik het graag willen weten dus aub mail me als je het weet
mvg jan.

jvr1995@hotmail.com

Mijn koplamp van mij Zip SP is kapot echt kapot en nu heb ik hem eruit gehaald.. maar is het legaal om bij dag licht zonder een koplamp te rijden?


H²O MHR

nee is illegaal, er moet ALTIJD werkende verlichting opzitten.,...

heb er al een x een boete voor gehad

Zullen ze moeilijk doen als je gewoon een tijdelijk zelfgemaakt 'lampje' in de plaats zet?

zolang die het doet niet.....

Lol?! Op m'n SR zat ook geen verlichting hoor en op me 14e reed ik er al vaak mee naar school of de stad.. Ook lang politie terwijl me koplamp er zelden in zat

wat is het motorische verschil tussen een zip type 3 snor en brom?

Nog even een vraaaagiieee als ik een racestuur op me scooter zet.. ik heb nu handvaten met gashendels maar moet ik ook nieuwe remhandvaten kopen? of kan ik die gewoon van mijn standaard stuur gebruiken?

Zip.

Gewoon ff losmaken van je oud stuur en dan overzetten naar je nieuw stuurtje ;)

Ik zit met een irritant probleem.
Als ik mijn booster opentrek , trekt ie zonder probleem op maar eenmaal alsie wat terug gevallen is op zijn snelheid wilt ie niet meer optrekken.
Ik moet haast volledig stilstaan voor ie terug deftig wilt optrekken , weet iemand hiermee wat het probleem is ? alles is standaard behalve de carburateur , die is een matje 17.5 geworden met een sproeier van 94
uitlaat is een Gianelli silencer dacht ik ? +pippi+

Ik heb het zelfde probleem gehad.. bij mij was het probleem een te kleine sproeier.. maar het kan ook een te grote staan!


Moet je maar even checken..

stel eerst je carbu af, die is vermoedelijk ook te groot als je de rest standaard hebt maar als je de bougie mooi koffiebruin krijgt geen probleem...

als het dan nog niet goed is de druk en trekveren en vario rollen afstellen
zo te horen zou ik beginnen met iets lichtere rollen..

Silencer betekend demper...

wat is het motorische verschil tussen een zip type 3 snor en brom?
moet er veel gebeuren als ik mijn snor type 3 50 wil laten lopen?
ik weet dat snor tuning verboden is alleen 50 is niet echt heel hard vind ik zelf.


Maar het blijft snor tuning...
Maar om een indicatie te geven, 50 moet prima lukken.

Snor tuning is niet meer verboden!!!!

(?)

idd snortuning is niet langer verboden hier!
en idd 50 is met minimale aanpassingen mogelijk

Überhaupt nooit verboden geweest, althans heeft nooit in de regels gestaan... Gaat om principe's.

Ik kom denk als 10000e forum lid met de vraag hoe en hoelang je 70cc DR moet inrijden?
En wat er gebeurd als je het dus bijv niet goed doet.. dus gewoon gelijk planke met volgas..?

H²O MHR

Rijd een kilometertje of 100 gewoon rustig (weinig toeren, niet vol gas rond knallen) en laat met koude motor de scooter rustig opwarmen.

Een cilinder heeft vanuit de fabriek nog wat kleine randjes metaal bij de poorten. Ga jij gelijk knallen, dan kunnen deze stukjes metaal in de cilinder komen. Ik hoef je waarschijnlijk niet uit te leggen dat dit je cilinder sloopt.

Daarnaast moeten de zuigerveer en de cilinderwand op elkaar inslijten. Een cilinderwand en zuigerveer zijn allebei nooit perfect rond, dus de zuigerveer zal de vorm van de cilinderwand aan moeten nemen. Dit gebeurt niet zomaar, dus vandaar dat je 100 km een beetje rustig moet rijden.

Ik ken er genoeg die na 10 km al vol gas vlammen zonder problemen, maar het is zonde als je na 50 km je cilinder of zuiger alweer kan vervangen.
Hier verder
 

AGM Retro GT Beun

Well-Known Member
Het enige wat ik hierop kan zeggen is dat er bij lichtere rollen op een hoger toerental wordt "geschakeld".
Bij een hoger toerental zit veelal meer vermogen (tot een zekere hoogte wel te verstaan, kijk naar een dyno van een scooter of motor).
De CDI heeft zeker ook invloed op het toerental van het blok. De pick-up zorgt ervoor dat de bougie geen vonk meer geeft (denk ik, iemand?).


Ik probeer het zo makkelijk mogelijk uit te leggen, maar het kan ook snel een warrig verhaal worden. Aanvulling en verduidelijking is altijd welkom!

Het punt is ook dat er verschillen zijn in variobussen:
- de snor (25km/h) heeft een 10mm opstaande rand
- de brom (45km/h) heeft een 5mm opstaande rand
- de onbegrensde (60+km/h) is een gladde bus

Over dit statement kan ook een discussie worden gestart, maar ik zeg het toch:
lichtere rollen= beter optrekken
zwaardere rollen= hogere top
Het een ten koste van het ander

Bij een snor scooter komt de riem minder hoog dat tov een brom tov een gladde bus.
voorbeeld de diameter van de variateur is 10cm en de diameter van de bus is 2cm. (10cm is de topsnelheid, 2cm is het snelste optrekken)
een gladde bus komt de riem tot het maximale (D=10)
de brom komt eronder (D=8)
de snor komt daar weer onder (D=6)

Hoe dichter bij het midden hoe hoger het koppel en des te lager de top. Dit is dus het doel van de variobus.
Door dan iets lichtere rollen, kan de snelheid ietsje hoger worden. (vermogen wordt dan meer omgezet in snelheid omdat het toerental hoger is)


het doel van de drukveer is om de riem strak te houden en door de sterkte van de veer (contra spring) het schakelpunt te bepalen.

als ik nog op bepaalde punten moet uitleggen moet je het zeggen
Interessant verhaal, ik ga mij hier verder in verdiepen dmv meerdere bronnen.

De CDI geeft dacht ik een later signaal aan de ontsteking (Zuiger daalt in, grotere verbrandingsruimte, minder compressie) om de snelheid te begrenzen.

Dat er 3 verschillende variobussen zijn was ik niet van op de hoogte.

Maar inmiddels heb ik over de jaren heen 3 verschillende GY6 scoooters gehad en alle 3 lopen ze 60 + op telller met alleen een kabeltje aan de cdi los.

Nu ik er gericht naar zoek zie ik inderdaad videos over andere variobussen.

Wellicht dat china of de importeur soms bij een scooter deze bus wijzigt voor beter toerenverloop ofzo.
Wel bijzonder.

Verder inderdaad wat dat rolletjesverhaal betreft.

Ik wil weleens iemand de scooter zien
- Afstellen op hoogste topsnelheid.
- Een sprint van 0 tot 150 meter timen.
- Dan lichtere rollen monteren en een sprint van 0 tot 150 meter timen die dan lager uitvalt.

Ik ben voornamelijk bekend met 2takt en t is dan gewoon vrij simpel, rolletjes ==> hoogste top, snelste acceleratie.
Heeft een GY6 (2013, neem aan EURO 2)blok bij de tansmissie trouwens een overloop voor de olie daarin?
 
Last edited:

it's_A_Lex

Don't blame the messenger
Heeft een GY6 (2013, neem aan EURO 2)blok bij de tansmissie trouwens een overloop voor de olie daarin?
Ja, het vulgaatje is de overloop en geeft gelijk het maximum aan.
1646479730681.png
Maar inmiddels heb ik over de jaren heen 3 verschillende GY6 scoooters gehad en alle 3 lopen ze 60 + op telller met alleen een kabeltje aan de cdi los.
kan wel kloppen, de verschillende bussen heb ik van de kymco agility. de GY6 worden vaker begrensd door de CDI en misschien een ring?
 

AGM Retro GT Beun

Well-Known Member
Ja, het vulgaatje is de overloop en geeft gelijk het maximum aan.
View attachment 64175

kan wel kloppen, de verschillende bussen heb ik van de kymco agility. de GY6 worden vaker begrensd door de CDI en misschien een ring?
Duidelijk, dat is dus niet een officiele overloop waar het uitloopt wanneer je gaat rijden met het vulgat gedicht. :) Dankje!

Ik heb maar gezorgd dat er gewoon de juiste hoeveelheid in zit zoals jij benoemt. !
Post automatically merged:

Mijn AGM met GY6 loopt 35 GPs dmv de cdi. Ik had dit graag op 33 GPS willen zie i.v.m. wokmelding.
De 32 km/h CDI van Zandri is gewoon dezelfde als die elders met 35 km/h wordt geadverteerd. Daar heb ik dus helaas niks aan.


Ik zie dan deze varioring set.

De meegeleverd diktes zijn:
2MM / 2.8MM / 4MM / 5MM / 6MM / 8MM

Wat moet ik hierbij verwachten wanneer ik 2MM zou monteren?


De CDI begrensd de scooter op 35 kmh dmvv de sensor achter de carterkap.
Volgens mij werkt dit dmv omwentelingen van de koppeling.
Als ik een varioring er tussen duw dan zal deze scooter imo alsnog 35 lopen. Tenzij ik een hele dikke steek en de snaar nog amper omhoog gaat tussen de vario en halfpoulie.
Wat zijn de feiten?
En hoe zit dat met overtoeren en brandstof verbruik?


Het alternatief voor mij is een cdi met afstandsbediening. Ook al zijn de meningen verdeeld over de kwaliteit daarvan bij de 30 euro kostende setjes.
 
Last edited:

it's_A_Lex

Don't blame the messenger
Zijn er nog helden hier die me een polijstpasta kunnen aanraden voor het windscherm?
Ik heb zelf geen ervaring met polijstpasta, maar ik zou zo fijn mogelijk gaan als het kan.
Verschilt voor het GY6 blok de varioblokkeersleutel bij 10 en 12 inch?
Gaat om 2013 blok.
je kan op de band zien welke maat het is.
de meeste GY6 blokken zijn 10", helaas weet ik niet het verschil in ophangpunten voor de blokkeersleutel
 

4slaf4life

Well-Known Member
Je hebt speciale spulletjes om je vizier op te poetsen. Dat is hetzelfde of identiek materiaal dus kan ook op je windscherm. Let er wel op dat je doekjes vers uit de verpakking gebruikt zodat er geen vuil op zit en je scherm eerst helemaal schoonmaken met vochtige doekjes oid
 

AGM Retro GT Beun

Well-Known Member

4slaf4life

Well-Known Member
Hier hoef je alleen maar een plastic kapje en het klepdeksel voor af te halen. Maar misschien dat iemand anders het weet, dacht dat het een sleutel 8 was die erop past, en dan waarschijnlijk dus m5
 

AGM Retro GT Beun

Well-Known Member
Verschilt voor het GY6 blok de varioblokkeersleutel bij 10 en 12 inch?
Gaat om 2013 blok.
Inmiddels weet ik dat de volgende sleutel iig past op AGM 12 inch.

De afstand tussen boutgaten is ongeveer 116 mm.
Post automatically merged:

Ja, het vulgaatje is de overloop en geeft gelijk het maximum aan.
View attachment 64175

kan wel kloppen, de verschillende bussen heb ik van de kymco agility. de GY6 worden vaker begrensd door de CDI en misschien een ring?
Het is natuurlijk allemaal gelukt het verversen.
Overigens zag ik recent deze tuut.
Enig idee waar die voor is?

 

AGM Retro GT Beun

Well-Known Member
Thanks!

Hoe komt het nou eigenlijk dat er voor GY6 12 inch meerdere maten snaren te koop zijn, zelfs op een enkele website meerdere maten.

729x17.7x30
728.5x18x30

Wat voor een verschil geeft dit?
Ik zag dat in mijn tweedehands aangekochte scooter een snaar zit met de eerste maat.
Volgens Zandri is de Bando snaar met de tweede maat de enige echt goede en de andere 'goedkope imitatie'.
 

trabiarie

Well-Known Member
Dat is niet alleen met de 12 inch zo , ook ik heb gezocht voor mijn 10 inch blok , voor een service beurt , naar een snaar , ook meerdere maten worden dan aan gegeven. Dus eerst de oude maar gedemonteerd . Bij mij zat er een 669/18/30 in . Maar geen idee waarom er verschillende zijn ,misschien andere maat poelie's
 

AGM Retro GT Beun

Well-Known Member
Een kortere snaar kan ook minder hoog in de vario klimmen ook al zit de snaar op de koppelingspoulieop het diepste punt.
Dit kan dus een subtiele manier zijn van begrenzing.
Ik moet wel zeggen dat we praten over een halve mm verschil in lengte. Wel vraag ik me tevens af waarom dan t dikteverschil. :)!

Ik dacht zelf dat deze verschillen wss te maken hebben met goedkopere productie / niet geschikte apparatuur om die halve mm te perfectioneren.
 
Last edited:
Top