Kleine vraagjes topic #8

Goeieavond,

Een vriend van mij heeft een Vivacity, en zit met het volgende probleem.
Als hij rijd wil z'n scooter nog al eens uitvallen en stotteren, ook doet de verlichting raar en de toeter doet het ook amper.

Mij lijkt dit een massaprobleem? Heb ik gelijk?
En zo ja, kan ik dit gewoon oplossen met een kabeltje van carter(bout) naar minpunt van de accu?

Alvast bedankt :)

Ik heb ooit een kapot voorlampje gehad die bij trillingen sluiting veroorzaakte en daardoor de ontsteking ontregelde. Het kan dus zelfs het stomste ding zijn. Kijk ook de massa van de grondplaat eens na.

Kabeltje van bobine naar blok trekken.

goeden avond

ik heb een derbi hunter veelste lange tijd stil laten staan.
ik heb er weer 3 dagen op gereden en nou nam ik een drempel toen sloeg mijn motortje over en nu doet i alles wat i zou moeten doen behalfe weg rijden?
als iemand weet wat er aan de hand zou kunnen zijn zou ik het graag willen weten dus aub mail me als je het weet
mvg jan.

jvr1995@hotmail.com

Mijn koplamp van mij Zip SP is kapot echt kapot en nu heb ik hem eruit gehaald.. maar is het legaal om bij dag licht zonder een koplamp te rijden?


H²O MHR

nee is illegaal, er moet ALTIJD werkende verlichting opzitten.,...

heb er al een x een boete voor gehad

Zullen ze moeilijk doen als je gewoon een tijdelijk zelfgemaakt 'lampje' in de plaats zet?

zolang die het doet niet.....

Lol?! Op m'n SR zat ook geen verlichting hoor en op me 14e reed ik er al vaak mee naar school of de stad.. Ook lang politie terwijl me koplamp er zelden in zat

wat is het motorische verschil tussen een zip type 3 snor en brom?

Nog even een vraaaagiieee als ik een racestuur op me scooter zet.. ik heb nu handvaten met gashendels maar moet ik ook nieuwe remhandvaten kopen? of kan ik die gewoon van mijn standaard stuur gebruiken?

Zip.

Gewoon ff losmaken van je oud stuur en dan overzetten naar je nieuw stuurtje ;)

Ik zit met een irritant probleem.
Als ik mijn booster opentrek , trekt ie zonder probleem op maar eenmaal alsie wat terug gevallen is op zijn snelheid wilt ie niet meer optrekken.
Ik moet haast volledig stilstaan voor ie terug deftig wilt optrekken , weet iemand hiermee wat het probleem is ? alles is standaard behalve de carburateur , die is een matje 17.5 geworden met een sproeier van 94
uitlaat is een Gianelli silencer dacht ik ? +pippi+

Ik heb het zelfde probleem gehad.. bij mij was het probleem een te kleine sproeier.. maar het kan ook een te grote staan!


Moet je maar even checken..

stel eerst je carbu af, die is vermoedelijk ook te groot als je de rest standaard hebt maar als je de bougie mooi koffiebruin krijgt geen probleem...

als het dan nog niet goed is de druk en trekveren en vario rollen afstellen
zo te horen zou ik beginnen met iets lichtere rollen..

Silencer betekend demper...

wat is het motorische verschil tussen een zip type 3 snor en brom?
moet er veel gebeuren als ik mijn snor type 3 50 wil laten lopen?
ik weet dat snor tuning verboden is alleen 50 is niet echt heel hard vind ik zelf.


Maar het blijft snor tuning...
Maar om een indicatie te geven, 50 moet prima lukken.

Snor tuning is niet meer verboden!!!!

(?)

idd snortuning is niet langer verboden hier!
en idd 50 is met minimale aanpassingen mogelijk

Überhaupt nooit verboden geweest, althans heeft nooit in de regels gestaan... Gaat om principe's.

Ik kom denk als 10000e forum lid met de vraag hoe en hoelang je 70cc DR moet inrijden?
En wat er gebeurd als je het dus bijv niet goed doet.. dus gewoon gelijk planke met volgas..?

H²O MHR

Rijd een kilometertje of 100 gewoon rustig (weinig toeren, niet vol gas rond knallen) en laat met koude motor de scooter rustig opwarmen.

Een cilinder heeft vanuit de fabriek nog wat kleine randjes metaal bij de poorten. Ga jij gelijk knallen, dan kunnen deze stukjes metaal in de cilinder komen. Ik hoef je waarschijnlijk niet uit te leggen dat dit je cilinder sloopt.

Daarnaast moeten de zuigerveer en de cilinderwand op elkaar inslijten. Een cilinderwand en zuigerveer zijn allebei nooit perfect rond, dus de zuigerveer zal de vorm van de cilinderwand aan moeten nemen. Dit gebeurt niet zomaar, dus vandaar dat je 100 km een beetje rustig moet rijden.

Ik ken er genoeg die na 10 km al vol gas vlammen zonder problemen, maar het is zonde als je na 50 km je cilinder of zuiger alweer kan vervangen.
Hier verder
 
Advertisement - register to remove this

En wanneer vervangen we een remschijf voorzijde op zon retro ding?
Heeft net als bij een auto , ook de schijf van een scooter geen minimale dikte ? Ik heb eens ergens gelezen op het forum dat dit op de schijf staat ingeslagen.
Post automatically merged:

Hier is het topic wat er over ging.
 
Last edited:
Omdat een brommer, zeker een chinees, over het algemeen binnen 30.000km naar de sloop wordt gebracht hoef je je daar niet veel zorgen over te maken

Maar laten we ervan uit gaan dat dit niet zo is.
Remschijven slijten hoe dan ook. omdat de blokken velen malen zachter zijn van materiaal wel heeel erg langzaam. Dit ga je vanzelf merken doordat het remvermogen lager wordt. Als er diepe krassen in de schijf zitten (komt meestal doordat er doorgereden is met remblokken die op zijn) Kan je hem ook beter vervangen. Hierdoor slijt de remschijf natuurlijk veel sneller.

Let er op dat je het meten meestal niet met een schuifmaatje lukt omdat er een rand overblijft op de schijf. Je zult een diktemeter nodig hebben1664117777100.png

Moraal van het verhaal; werken de remmen nog goed dan hoef je hem niet te vervangen
 
Ennnn, werken ze niet meer goed, rem je met metaal op metaal en dan is het te laat!

Kom op jongens, het gaat hier om veiligheid en remmen zijn toevallig één van de belangrijkste zaken op je scooter wat dat betreft.
Kijk met een zaklamp langs je remschijven, je ziet de rempads met daarop de voering zo zitten.
Je hoeft er toch geen meetinstrument voor om de dikte van de voering in te schatten en zoals reeds gezegd, zijn ze nog maar 2 mm vervangen.
Hieronder een foto van de rempads van mijn Vespa GTS, zoals je ziet kun je perfect zien hoeveel voering er nog op zit.

rempads.jpg
 
Remblokken kun je zo wie zo goed zien , maar niet iedereen denkt dan gelijk aan de schijf dikte , ook een indicatie in deze is , als je een rand voelt aan de buiten omtrek van de schijf , waar de blokken niet tegen aan komen. In mijn auto monteurs tijd ben ik weleens een schijf tegen gekomen die van de naaf was gescheurd , omdat hij zo dun was geworden . Dus zeker veiligheid voorop.
 
Ennnn, werken ze niet meer goed, rem je met metaal op metaal en dan is het te laat!

Kom op jongens, het gaat hier om veiligheid en remmen zijn toevallig één van de belangrijkste zaken op je scooter wat dat betreft.
Kijk met een zaklamp langs je remschijven, je ziet de rempads met daarop de voering zo zitten.
Je hoeft er toch geen meetinstrument voor om de dikte van de voering in te schatten en zoals reeds gezegd, zijn ze nog maar 2 mm vervangen.
Hieronder een foto van de rempads van mijn Vespa GTS, zoals je ziet kun je perfect zien hoeveel voering er nog op zit.

View attachment 66915
We hadden het ook over de schijf. Niet de blokken..
 
We hadden het ook over de schijf. Niet de blokken..
Het is volgens mij een combinatie van de blokken en de schijf.
Wat @Sparky schrijft, ondersteun ik.
Er zijn helaas personen die bezuinigen op de remblokjes en/of schijven.
Hetzelfde geldt voor banden.
Niet beseffende dat dit de veiligheid ernstig in gevaar brengt.
Maar goed, vooral lekker veel geld blijven steken in dappere uitlaatjes en stoere "looks" op/van de scooter.
Ik zeg: goed bezig.....................
 
Er zijn helaas personen die bezuinigen op de remblokjes en/of schijven.
Hetzelfde geldt voor banden.
Niet beseffende dat dit de veiligheid ernstig in gevaar brengt.
Maar goed, vooral lekker veel geld blijven steken in dappere uitlaatjes en stoere "looks" op/van de scooter.
Ik zeg: goed bezig.....................
Wat heeft dit er nou weer mee te maken? Hadden er het alleen maar over wanneer de schijf vervangen moest worden. Bevordert de veiligheid toch juist? En een versleten remschijf vervangen doe je niet voor de looks

Het is volgens mij een combinatie van de blokken en de schijf.

Als de schijf te ver versleten is raak je remvermogen kwijt, ondanks of je nieuwe blokken hebt of niet De blokken reiken niet ver genoeg om van 100% van de remdruk gebruik te maken
 
Omdat een brommer, zeker een chinees, over het algemeen binnen 30.000km naar de sloop wordt gebracht hoef je je daar niet veel zorgen over te maken

Maar laten we ervan uit gaan dat dit niet zo is.
Remschijven slijten hoe dan ook. omdat de blokken velen malen zachter zijn van materiaal wel heeel erg langzaam. Dit ga je vanzelf merken doordat het remvermogen lager wordt. Als er diepe krassen in de schijf zitten (komt meestal doordat er doorgereden is met remblokken die op zijn) Kan je hem ook beter vervangen. Hierdoor slijt de remschijf natuurlijk veel sneller.

Let er op dat je het meten meestal niet met een schuifmaatje lukt omdat er een rand overblijft op de schijf. Je zult een diktemeter nodig hebbenView attachment 66914

Moraal van het verhaal; werken de remmen nog goed dan hoef je hem niet te vervangen
Duidelijke taal allemaal ,thanks voor de reacties.
En inderdaad van de week wilde ik de schijf die fabrieksaf 3.5mm zou moeten zijn opmeten, maar dat kan dus idd niet met een schuifmaatje.
Erg jammer.
 
Kan misschien wel met de schuifmaat die je eventueel hebt , ik heb er èèn waar aan de bekken een uitsparing bij de steel zit , deze is meer als een mm , als je een vergelijkbare hebt lukt het , en anders inderdaad met een micrometer zoals @4slaf4live opmerkte.
 
Ja er staat 8500 km op.
Met 10% afwijking teller zou ik zeggen net geen 8000 km.
Alleen liepen remzuigers tijdelijk aan, wat voor extra slijtage zorgt.
Mogelijk dat ik zon schijfje ff meebestel. Die 20 euro lig ik ook niet wakker van.

Enig gepiep bij de voorkant begint me te irriteren en ben nou wel nieuwsgierig wat het gaat oplossen. :)!
 
Als het gepiep alleen met remmen is , waarschijnlijk een heel klein beetje kopervet op het vlak waar de remzuigers tegen de blokken aan komen.
Dit geeft weleens een gepiep met remmen , door de lucht die daar tussen beweegt , en het kopervet sluit dit af. En inderdaad als de blokken op de schijf hebben vast gezeten maakt die schijf ook niet uit in de kosten.
 
Back
Top