Kleine vraagjes topic #8

Goeieavond,

Een vriend van mij heeft een Vivacity, en zit met het volgende probleem.
Als hij rijd wil z'n scooter nog al eens uitvallen en stotteren, ook doet de verlichting raar en de toeter doet het ook amper.

Mij lijkt dit een massaprobleem? Heb ik gelijk?
En zo ja, kan ik dit gewoon oplossen met een kabeltje van carter(bout) naar minpunt van de accu?

Alvast bedankt :)

Ik heb ooit een kapot voorlampje gehad die bij trillingen sluiting veroorzaakte en daardoor de ontsteking ontregelde. Het kan dus zelfs het stomste ding zijn. Kijk ook de massa van de grondplaat eens na.

Kabeltje van bobine naar blok trekken.

goeden avond

ik heb een derbi hunter veelste lange tijd stil laten staan.
ik heb er weer 3 dagen op gereden en nou nam ik een drempel toen sloeg mijn motortje over en nu doet i alles wat i zou moeten doen behalfe weg rijden?
als iemand weet wat er aan de hand zou kunnen zijn zou ik het graag willen weten dus aub mail me als je het weet
mvg jan.

jvr1995@hotmail.com

Mijn koplamp van mij Zip SP is kapot echt kapot en nu heb ik hem eruit gehaald.. maar is het legaal om bij dag licht zonder een koplamp te rijden?


H²O MHR

nee is illegaal, er moet ALTIJD werkende verlichting opzitten.,...

heb er al een x een boete voor gehad

Zullen ze moeilijk doen als je gewoon een tijdelijk zelfgemaakt 'lampje' in de plaats zet?

zolang die het doet niet.....

Lol?! Op m'n SR zat ook geen verlichting hoor en op me 14e reed ik er al vaak mee naar school of de stad.. Ook lang politie terwijl me koplamp er zelden in zat

wat is het motorische verschil tussen een zip type 3 snor en brom?

Nog even een vraaaagiieee als ik een racestuur op me scooter zet.. ik heb nu handvaten met gashendels maar moet ik ook nieuwe remhandvaten kopen? of kan ik die gewoon van mijn standaard stuur gebruiken?

Zip.

Gewoon ff losmaken van je oud stuur en dan overzetten naar je nieuw stuurtje ;)

Ik zit met een irritant probleem.
Als ik mijn booster opentrek , trekt ie zonder probleem op maar eenmaal alsie wat terug gevallen is op zijn snelheid wilt ie niet meer optrekken.
Ik moet haast volledig stilstaan voor ie terug deftig wilt optrekken , weet iemand hiermee wat het probleem is ? alles is standaard behalve de carburateur , die is een matje 17.5 geworden met een sproeier van 94
uitlaat is een Gianelli silencer dacht ik ? +pippi+

Ik heb het zelfde probleem gehad.. bij mij was het probleem een te kleine sproeier.. maar het kan ook een te grote staan!


Moet je maar even checken..

stel eerst je carbu af, die is vermoedelijk ook te groot als je de rest standaard hebt maar als je de bougie mooi koffiebruin krijgt geen probleem...

als het dan nog niet goed is de druk en trekveren en vario rollen afstellen
zo te horen zou ik beginnen met iets lichtere rollen..

Silencer betekend demper...

wat is het motorische verschil tussen een zip type 3 snor en brom?
moet er veel gebeuren als ik mijn snor type 3 50 wil laten lopen?
ik weet dat snor tuning verboden is alleen 50 is niet echt heel hard vind ik zelf.


Maar het blijft snor tuning...
Maar om een indicatie te geven, 50 moet prima lukken.

Snor tuning is niet meer verboden!!!!

(?)

idd snortuning is niet langer verboden hier!
en idd 50 is met minimale aanpassingen mogelijk

Überhaupt nooit verboden geweest, althans heeft nooit in de regels gestaan... Gaat om principe's.

Ik kom denk als 10000e forum lid met de vraag hoe en hoelang je 70cc DR moet inrijden?
En wat er gebeurd als je het dus bijv niet goed doet.. dus gewoon gelijk planke met volgas..?

H²O MHR

Rijd een kilometertje of 100 gewoon rustig (weinig toeren, niet vol gas rond knallen) en laat met koude motor de scooter rustig opwarmen.

Een cilinder heeft vanuit de fabriek nog wat kleine randjes metaal bij de poorten. Ga jij gelijk knallen, dan kunnen deze stukjes metaal in de cilinder komen. Ik hoef je waarschijnlijk niet uit te leggen dat dit je cilinder sloopt.

Daarnaast moeten de zuigerveer en de cilinderwand op elkaar inslijten. Een cilinderwand en zuigerveer zijn allebei nooit perfect rond, dus de zuigerveer zal de vorm van de cilinderwand aan moeten nemen. Dit gebeurt niet zomaar, dus vandaar dat je 100 km een beetje rustig moet rijden.

Ik ken er genoeg die na 10 km al vol gas vlammen zonder problemen, maar het is zonde als je na 50 km je cilinder of zuiger alweer kan vervangen.
Hier verder
 
Advertisement - register to remove this

Wil hem eigenlijks wel laten afwerken. Dat komt altijd wel gunstig uit. Nou niet zo dat ik hem extreem wil hebben aangezien ik dan bang ben dat het sneller stuk loopt.

Maar jij zegt dat dat niks uitmaakt dat het een vlinder of normale poort cilinder is?

En zat zelf ook gewoon aan power1 of dopler te denken. Maar mijn vader vroeg zich af waar hem dat kwaliteits en prijs verschil nou in zat.
 
wat bedoel je met afwerken? een malossi cilindertje kan heel wat hebben , en mits ook netjes en goed aangepakt hoeft er niet teveel te gebeuren en kan het toch snel maar betrouwbaar zijn! het belangrijkste is dat het goed in elkaar zit en goed is afgesteld en uiteraard goeie smering.

de poort maakt niks uit , uit alle poorten is genoeg vermogen te halen en betrouwbaar mee te rijden.

de kwaliteit van sommige goedkope assen is minder maar Rito , Doppler , Powerone en meerdere hebben gewoon een goedkoop asje met toch een behoorlijke kwaliteit. het belangrijkste is het bigend lagertje , als deze goed is samen met de drijfstang heb je al een hoop betrouwbaarheid te pakken , de krukwangen moeten ook goed zijn , en dat zijn ze van Doppler , Rito e.a. wel , de duurdere assen zullen nog een beetje stijfer zijn , en nog wat beter gebalanceerd enz. maar voor een brommercross zoals deze ben je absoluut niet zo'n dure krukas nodig!

verder ligt het ook een beetje aan je schakelgedrag , schakel je veel op de motor terug zal je krukas enz. ook meer op zijn donder krijgen..
 
Schakel erg veel terug op de motor. Doe ik met alles.

Maar wat je zei een dopler as heb ik wel vertrouwen in.

Malossi cilinder vind ik eerlijk gezegd wat aan de dure kant. De Athena heeft momenteel mijn voorkeur. Die cilinder ziet er goed uit. Hopelijk komen die dingen ook een beetje goed uit de doos. Zo niet dan moet die toch maar beetje afgewerkt worden dan.

En alles komt gewoon nieuw in het blok kwa lagers en keringen. Nieuwe as, cilinder etc. Dus dat moet wel goedkomen. DMP cilinder heeft het bij mij zelfs nog volgehouden..... Dat ding was wel erg crappy

Edit: Deze cilinder kit: http://www.josdijkman.nl/shop/index.php?act=viewProd&productId=2222

En zag ook ergens dat deze in pen 12 geleverd kon worden of zo. Of is dat standaard bij derbi?
En heb nog een MK Thrower uitlaat er bij en een HPI onsteking. Moet wel goedkomen dan dacht ik.
 
Last edited:
derbi heeft std pen 12 , een Athena is opzich wel leuk maar zuiger is al bagger , en zo'n ding valt uit de doos erg tegen kwa vermogen denk ik.

ik vind zelf de kwaliteit wat matig van zo'n cilinder , ook de cilinderkop is vaak niet echt wat.
 
Goeden avond,

Ik vroeg me af:
Ik rijd nu op een Beta ark en ik wilde weten of ik wat meer uit m'n cilinder kan halen. ( niet tunen)
Setup is:
Dopler as
DR70 AC
17,5 std filter met prop sproeier 94 ( bougie koffie bruin)
Yasuni R
Multivar en delta clutch
Ik heb nu een top van ongeveer 96 gemeten met digitale meter.
Ik vroeg me af of dat niet wat harder kan?

Nieuwe zuiger? Mijne huidige ziet er wat zielig uit, kool aanslag en donkere(bruine) vegen achter de zuigerveren.

Rolletjes moet ik nog kijken welke ik precies nogdig heb.
Heb nu 7 gr

Alvast super bedankt!
 
de meeste AC scooters lopen meestal zo'n 80/85 (AC) echte km's met een DR70 , niet veel sneller hoor.. dus dit is best snel..

de vertanding van een AC is sowieso al vrij kort , en AC cilinders zijn vrij laag getimed , trekt leuk maar echt snel gaat het vaak niet.

of de cilinder en zuiger nog goed zijn zal gemeten moeten worden , op het oog kun je dat niet zien.

7 gram is overigens BEHOORLIJK zwaar! dat is nog zwaarder dan de std rollen..

verder is 94 met prop ERG groot ..

eigenlijk zou dit zo niet lekker moeten lopen..
 
losse kop is wel goed , maar die kop die er bij zit is niet echt wat als je het mij vraagt , tuurlijk er valt genoeg mee te doen , maar als je het goed wilt doen zou ik er iig een andere zuiger in zetten en dan de kop naar wens laten maken , door een tuner.
 
tja , er zijn er zoveel DDl tuning ,HVG engineering , Twins etc.

maar ik zou dan eerst even kijken wat dat wil met die zuigers , of ze wel de juiste maten hebben en wat met die zuigers met een bepaalde shquish de kopinhoud is.
 
Solderen en krimpkous zou ik doen idd :P

Even vraagje van mijn kant:

Vandaag mijn SP2000 verder in elkaar gezet, vonkt niet.
Heb aantal dingen al geconteroleerd.

Nu trok ik de stekker van de bobine en zette daar de meetpennen van de multimeter op. (12v)
Bij kicken ging het wijzertje goed bewegen. Zoals normaal.
Ontsteking kapot is dus uitgesloten.
Mij lijkt dat de bobine(/cdi) stuk is?

Alvast bedankt :)

jij hebt toch zat reserve bobine's liggen ? duw er zo'n eentje op en kijk wat hij doet. :p
 
Hey,

me ma heeft bij een opruim actie o.a. me gasnaald weggegooid. Nu heb ik een nieuwe besteld, namelijk een A07 en een A20. Is dit prima voor een S6 Pro 70 (pia) set-up? Overigens heb ik een Dellortho 17.5mm PHVA

Welke kan ik het beste gebruiken? De A07 is namelijk een stuk spitser dan de A20. De A20 ziet er erg bot uit.
 
Last edited:
een A7 is een spitse naald een A20 een stompe..

dit is een wereld van verschil.

je moet even weten wat voor naald er standaard in hoort , er staat op je carburateur een type , bijv. PHVA ED , dat moet je even weten , dan kun je zo opzoeken wat erin hoort , ik ga uit van een A7 overigens.

als je namelijk de naald veranderd , anders dan std kom je met meer te zitten , je scooter gaat heel anders reageren , en dan moet je met andere sproeiers rijden , en dit kan alleen een andere stationair sproeier zijn maar ook de naaldbuis etc.
 
Ik het de PHVA ED inderdaad, net even gekeken! :)

Had de naald bij Josdijkman besteld en hij zei het volgende erover:
De naald die je binnen hebt gekregen vinden we zelf fijner afstellen.Ook half gas zal de scooter beter reageren , mits goed afgesteld natuurlijk.

Ik heb ze nu beide liggen maar ik denk dat de spitse er ook origineel in hoort maar dan hoor je weer van Jos dat de A20 fijner af te stellen is :p
 
Back
Top