Laat je kamer of huis zien #8

Status
Not open for further replies.
Nou, ik ben net terug van de hypotheekadviseur. Ik kan het appartement kopen, en de woonlasten vallen me serieus mee (hypotheek is 430 per maand).

Alleen mag ik niets meer lenen als dat ik nodig heb om het appartement te kopen, en die is op de badkamer en toilet na, casco.

Alles moet ik dus verder uit eigen zak zien te regelen. Moet er even goed over na gaan denken....

starterslening? koopsubsidie? allebei geen opties?

edit: antwoord staat eronder :p

Last edited:
Hoeveel x je jaarloon kan je lenen ongeveer?
En die 430 euro, bij welk bedrag aan hypotheek is dat?

De hypotheek is 182.000 euro. Echter met starterslening van 36.000.
Ik vind de netto woonlast voor zo'n hypotheek meevallen. Nog ff goed nadenken.

Het papierwerk voor een starterslening duurt +- 3 maanden. Dat geeft me wel 3 maanden om te sparen, toch weer 3.000 als ik even zuinig ga leven.

Gelukkig is de wintersport al geboekt :P

Vergeet niet je bij komende kosten bij een huis. Denk dat andere mensen hier daar wel wat meer over weten. Ook belastingen enzo..
Wel supergaaf om zoiets voor je zelf te hebben :)

De hypotheek is 182.000 euro. Echter met starterslening van 36.000.
Ik vind de netto woonlast voor zo'n hypotheek meevallen. Nog ff goed nadenken.

Het papierwerk voor een starterslening duurt +- 3 maanden. Dat geeft me wel 3 maanden om te sparen, toch weer 3.000 als ik even zuinig ga leven.

Gelukkig is de wintersport al geboekt :P

Hoe werkt dat die starterslening?? :X

Toch duur grapje hoor als je alles zelf moet betalen een kennis heeft 10k bij moeten lenen om het een beetje fatsoenlijk te krijgen.

Zat in dec 2008 ook op het punt om een appartement te kopen, maar zat dan ook aan me max qua hypotheek dus er maar vanaf gezien.

EDIT: Robert heb je al gekeken naar koopsubsidie? Zie proefberekening.
https://www.senternovem.nl/koopsubsidie/index.asp

Koopsubsidie:
Algemene voorwaarden
Om in aanmerking te komen voor een eigenwoningbijdrage gelden in ieder geval de volgende voorwaarden:

* U bent 18 jaar of ouder op de eerste dag van de maand die volgt op de datum waarop de woning uw eigendom wordt
* U bent geen eigenaar en bewoner geweest van een koopwoning in de drie jaar die voorafgaan aan de eerste dag van de maand die volgt op de datum waarop de woning uw eigendom wordt
* U gaat de woning zelf bewonen
* Uw vermogen over 2009 is niet hoger dan EUR 20.661 (en niet hoger dan EUR 41.322 als u een medebewoner heeft)
* De koopsom mag niet meer bedragen dan EUR 167.300
* De hypotheek mag niet meer bedragen dan EUR 180.684
* Voor aanvragen waarvan de hypotheek offerte op of na 1 januari 2009 is uitgebracht, geldt dat alle overige betalingsverplichtingen voortvloeiend uit geldleningenof andere vormen van kredieten uiterlijk op de datum van passeren moeten zijn afgelost en het contract of de contracten zijn opgeheven
* Over de hypotheek moet een garantie (Nationale Hypotheek Garantie) worden afgegeven door de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen
* De hypotheek heeft een rentevaste periode van ten minste 10 jaar

Ik geloof dat een starterslening is bij een koopsom vanaf EUR 167.300 (Ik zit daar 450 euro overheen, alleen moet ik een parkeerplaats kopen van 15.000).
Een starterslening is max 20% van je hypotheek, en is de eerste 3 jaar rente vrij.

Vergeet niet je bij komende kosten bij een huis. Denk dat andere mensen hier daar wel wat meer over weten. Ook belastingen enzo..
Wel supergaaf om zoiets voor je zelf te hebben :)

Dat wordt meestal samengevat als kosten koper, en er wordt standaard rekening mee gehouden door de adviseur :)

Het is nieuwbouw, voor de fiscus dan. Daarom heb ik geen kosten koper (vrij op naam).
Alleen niet voor de bank, want het appartement is verkocht van de woningbouw stichting aan de makelaar.

Daarom moet er wel moet er een taxateur komen, wat normaal niet hoeft bij nieuwbouw.
verder nog notariskosten, en hypotheekadvies kosten.

Alles bij elkaar zo'n 4.000 euro.

Je hebt gelijk.
Voor Rotterdam zijn dit de regels.

"De prijs van de woning (vrij op naam) moet liggen tussen € 163.625 en € 324.000*. Deze bedragen kunnen beperkt afwijken, afhankelijk van de bijkomende koopkosten"

Ik dacht dat het bedrag iets hoger begon, maargoed.

Koopsubsidie gaat voor mij al niet op dus, aangezien de koopsom meer dan 160k is.
Verder moet je de "korting" die je nu krijgt na 5 jaar toch gewoon weer terug dokken?
Of simpel gezegt, je wordt 5 jaar gematst met korting en gaat daarna meer premie dokken per maand?

4033.jpg

Gister een fatsoenlijke koffie unit gekocht. Echt 9||6

Status
Not open for further replies.
Back