This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Kleine vraagjes topic #8


Ik heb ooit een kapot voorlampje gehad die bij trillingen sluiting veroorzaakte en daardoor de ontsteking ontregelde. Het kan dus zelfs het stomste ding zijn. Kijk ook de massa van de grondplaat eens na.

Kabeltje van bobine naar blok trekken.


Mijn koplamp van mij Zip SP is kapot echt kapot en nu heb ik hem eruit gehaald.. maar is het legaal om bij dag licht zonder een koplamp te rijden?


H²O MHR

nee is illegaal, er moet ALTIJD werkende verlichting opzitten.,...

heb er al een x een boete voor gehad

Zullen ze moeilijk doen als je gewoon een tijdelijk zelfgemaakt 'lampje' in de plaats zet?

zolang die het doet niet.....

Lol?! Op m'n SR zat ook geen verlichting hoor en op me 14e reed ik er al vaak mee naar school of de stad.. Ook lang politie terwijl me koplamp er zelden in zat

wat is het motorische verschil tussen een zip type 3 snor en brom?

Nog even een vraaaagiieee als ik een racestuur op me scooter zet.. ik heb nu handvaten met gashendels maar moet ik ook nieuwe remhandvaten kopen? of kan ik die gewoon van mijn standaard stuur gebruiken?

Zip.


Ik heb het zelfde probleem gehad.. bij mij was het probleem een te kleine sproeier.. maar het kan ook een te grote staan!


Moet je maar even checken..


Silencer betekend demper...

wat is het motorische verschil tussen een zip type 3 snor en brom?
moet er veel gebeuren als ik mijn snor type 3 50 wil laten lopen?
ik weet dat snor tuning verboden is alleen 50 is niet echt heel hard vind ik zelf.


Maar het blijft snor tuning...
Maar om een indicatie te geven, 50 moet prima lukken.

Snor tuning is niet meer verboden!!!!

(?)

idd snortuning is niet langer verboden hier!
en idd 50 is met minimale aanpassingen mogelijk

Überhaupt nooit verboden geweest, althans heeft nooit in de regels gestaan... Gaat om principe's.

Ik kom denk als 10000e forum lid met de vraag hoe en hoelang je 70cc DR moet inrijden?
En wat er gebeurd als je het dus bijv niet goed doet.. dus gewoon gelijk planke met volgas..?

H²O MHR

Hier verder
 
En wanneer vervangen we een remschijf voorzijde op zon retro ding?
Heeft net als bij een auto , ook de schijf van een scooter geen minimale dikte ? Ik heb eens ergens gelezen op het forum dat dit op de schijf staat ingeslagen.
Post automatically merged:

Hier is het topic wat er over ging.
 
Last edited:
Omdat een brommer, zeker een chinees, over het algemeen binnen 30.000km naar de sloop wordt gebracht hoef je je daar niet veel zorgen over te maken

Maar laten we ervan uit gaan dat dit niet zo is.
Remschijven slijten hoe dan ook. omdat de blokken velen malen zachter zijn van materiaal wel heeel erg langzaam. Dit ga je vanzelf merken doordat het remvermogen lager wordt. Als er diepe krassen in de schijf zitten (komt meestal doordat er doorgereden is met remblokken die op zijn) Kan je hem ook beter vervangen. Hierdoor slijt de remschijf natuurlijk veel sneller.

Let er op dat je het meten meestal niet met een schuifmaatje lukt omdat er een rand overblijft op de schijf. Je zult een diktemeter nodig hebben

Moraal van het verhaal; werken de remmen nog goed dan hoef je hem niet te vervangen
 
Ennnn, werken ze niet meer goed, rem je met metaal op metaal en dan is het te laat!

Kom op jongens, het gaat hier om veiligheid en remmen zijn toevallig één van de belangrijkste zaken op je scooter wat dat betreft.
Kijk met een zaklamp langs je remschijven, je ziet de rempads met daarop de voering zo zitten.
Je hoeft er toch geen meetinstrument voor om de dikte van de voering in te schatten en zoals reeds gezegd, zijn ze nog maar 2 mm vervangen.
Hieronder een foto van de rempads van mijn Vespa GTS, zoals je ziet kun je perfect zien hoeveel voering er nog op zit.

 
Remblokken kun je zo wie zo goed zien , maar niet iedereen denkt dan gelijk aan de schijf dikte , ook een indicatie in deze is , als je een rand voelt aan de buiten omtrek van de schijf , waar de blokken niet tegen aan komen. In mijn auto monteurs tijd ben ik weleens een schijf tegen gekomen die van de naaf was gescheurd , omdat hij zo dun was geworden . Dus zeker veiligheid voorop.
 
We hadden het ook over de schijf. Niet de blokken..
 
We hadden het ook over de schijf. Niet de blokken..
Het is volgens mij een combinatie van de blokken en de schijf.
Wat @Sparky schrijft, ondersteun ik.
Er zijn helaas personen die bezuinigen op de remblokjes en/of schijven.
Hetzelfde geldt voor banden.
Niet beseffende dat dit de veiligheid ernstig in gevaar brengt.
Maar goed, vooral lekker veel geld blijven steken in dappere uitlaatjes en stoere "looks" op/van de scooter.
Ik zeg: goed bezig.....................
 
Wat heeft dit er nou weer mee te maken? Hadden er het alleen maar over wanneer de schijf vervangen moest worden. Bevordert de veiligheid toch juist? En een versleten remschijf vervangen doe je niet voor de looks

Het is volgens mij een combinatie van de blokken en de schijf.

Als de schijf te ver versleten is raak je remvermogen kwijt, ondanks of je nieuwe blokken hebt of niet De blokken reiken niet ver genoeg om van 100% van de remdruk gebruik te maken
 
Duidelijke taal allemaal ,thanks voor de reacties.
En inderdaad van de week wilde ik de schijf die fabrieksaf 3.5mm zou moeten zijn opmeten, maar dat kan dus idd niet met een schuifmaatje.
Erg jammer.
 
Kan misschien wel met de schuifmaat die je eventueel hebt , ik heb er èèn waar aan de bekken een uitsparing bij de steel zit , deze is meer als een mm , als je een vergelijkbare hebt lukt het , en anders inderdaad met een micrometer zoals @4slaf4live opmerkte.
 
Ja er staat 8500 km op.
Met 10% afwijking teller zou ik zeggen net geen 8000 km.
Alleen liepen remzuigers tijdelijk aan, wat voor extra slijtage zorgt.
Mogelijk dat ik zon schijfje ff meebestel. Die 20 euro lig ik ook niet wakker van.

Enig gepiep bij de voorkant begint me te irriteren en ben nou wel nieuwsgierig wat het gaat oplossen. !
 
Als het gepiep alleen met remmen is , waarschijnlijk een heel klein beetje kopervet op het vlak waar de remzuigers tegen de blokken aan komen.
Dit geeft weleens een gepiep met remmen , door de lucht die daar tussen beweegt , en het kopervet sluit dit af. En inderdaad als de blokken op de schijf hebben vast gezeten maakt die schijf ook niet uit in de kosten.