This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Kleine vraagjes topic #7

Status
Not open for further replies.
Stel hier al je vragen die eigenlijk te kort of klein zijn om een eigen topic voor te openen.

std maat zoals in zo goed als iedere scooter.

Het bakje in een 2000 is alleen groter en word er daarom zitten er aantal schuimen plaatjes rond de accu.

Melf: 98 velgen worden veelvuldig gebruikt ja. Daarom zijn als je setje sp98 wielen hebt nog aardig wat geld waard.

er zitten bussen bij idd , ik heb wel een foto van de complete set maar ik kan op het moment even niet resizen dus zou het hier levensgroot staan

ik heb toevallig net zo'n setje binnen gekregen , had er zelf al 1 , nu ook 1 voor mijn vriendin haar scooter , zijn zeer goeie en lekker remmende schijfjes

ik heb me er nooit echt in verdiept , maar zijn de SP2000 velgen dan ook veel anders?

Ben het grotendeels met je eens, alleen heb ik met banden met minder profiel, "Semi-slicks" zoals Boppers, wel bijna op m'n muil gelegen door aquaplaning (Op een rotonde, waar je eigenlijk geen keuze hebt om niet door het water te gaan, zoals je op een rechte weg nog naast de sporen kunt rijden), dat was met een ML50 b.v. volgens mij niet gebeurd omdat ze veel meer water af kunnen voeren. (Uiteraard afhankelijk van de snelheid, maar ik reed toen bezopen langzaam).

Met regen moet je op straat idd opletten op vuil e.d., maar op straat moet je altijd opletten en het onverwachte verwachten, zo kan er ergens geknipt of gegraven zijn en ligt er ineens troep voor je neus, of rotzooi/drab die naar één plek is gespoeld de nacht ervoor:X

Hey, wat zijn eigenlijk de voordelen van een Pia blok vergeleken met Mina?
Ze zijn allebei Hor maar alleen de carb is anders?
en kun je de zelfde uitlaat op allebei monteren?

Het klink stupid maar ik ben een beetje in de war

Andere bocht op de uitlaat, uitlaten kun je dus niet uitwisselen, wel omlassen.
Poulies en vario zijn op een Piaggio groter.
Vertanding van de Piaggio is geloof ik ook wat langer.. en vaak zit er bij Piaggio een 17,5mm carburateur op, en bij Minarelli een 12mm.

Oudere PIA's hebben ook een 12mm (oeps, je zegt ook vaak), en de slag en boring zijn bij PIA en Mina net iets anders.
Vind zelf PIA fijner om aan te sleutelen.

Nadeel aan pia is echter wel het aantal fatsoenlijke (en dan met name qua prijs) 50cc uitlaten die te verkrijgen zijn, veel verder dan een yasuni r kom je niet.

Nee niet echt, maar ik geloof dat Mina standaard iets minder vermogen heeft als PIA (Ooit opgezocht, was iets van 2,7kW vs 4+kW geloof ik, echter verschilt het ook per type scooter).

Klein minpuntje van PIA vind ik het snaartje dat de water en oliepomp aandrijft, maar als je die op tijd vervangt is er niks aan de hand.

Met een originele begrensde pijp zal het eene blok niet meer vermogen geven dan de andere, gewoon omdat hij anders harder zal lopen dan de ander. Er zal best 0,x kw verschil in kunnen zitten, maar het gaat hier over +/-2kw.

Meer vermogen betekend niet meteen dat een scooter harder gaat (Misschien wel kan, afhankelijk van gewicht, stroomlijn, verlies van de overbrenging etc.).

Even opgezocht:

Aerox 2 kW @ 6.500 tpm (2,72PK)
Jog RR 2.12 kW @ 7.500tpm (2,8832PK)
Why 2,5 kW @ 6.500 tpm (3,4PK)
NRG 3,6 kW @ 7.250 tpm (4,896PK)
NRG Power 4,4 kW @ 7.750 tpm (5,984PK)
Kymco Super 9 3,09 kW @ 6.500 tpm (4,2024PK)
Kymco Top Boy 5,2PK @ 7000 rpm

Een Aerox en een jog RR hebben exact hetzelfde blok, dus zou niet weten waarom een jog meer vermogen zou hebben dan een aerox? Dat is gewoon niet logisch.

Wat is het verschil tussen een nrg en nrg power?

Bij een hoop scooters met hetzelfde blok zie je vaak toch verschillen zoals gewicht van de rollen, andere uitlaat, andere remmen (schijf/trommel) etc.
Je ziet ook dat het maximum vermogen op een ander toerental ligt bij b.v. de Aerox en Jog RR, dat komt waarschijnlijk door de uitlaat en mogelijk een andere carb. ofzo?

Logisch is het misschien niet, maar ik maak ze niet.

NRG heeft verschillende modellen, E40 (Oudste model), MC2, MC3, Extreme, Power, Pure Jet...
En die hebben naast kappen ook andere kleine verschillen zoals: Frame (kontje en nog wat kleine dingen), remschijf (190mm 3 gaten en 220mm 5 gaten), rempomp op het stuur of aan het frame, LC of AC, DD of SD, andere uitlaat...etc.
Ook hebben de oude modellen zoals eerder gezegd een 12mm i.p.v. een 17,5mm.

Dus het blok kan wel hetzelfde zijn, maar dat is niet het enige dat het vermogen bepaald.

Overigens zijn er ook scooters met verschillende cilinders die meer vermogen leveren dan hun gelijke broertjes (op de cilinder na).

Status
Not open for further replies.