Kleine vraagjes topic #7

Status
Not open for further replies.
Stel hier al je vragen die eigenlijk te kort of klein zijn om een eigen topic voor te openen.

Goedenavond mannen, vanochtend uurtje of 7 hoorden wij een luide knal en toen reed de Super 8 van een maat van mij niet meer. Na wat onderzoek bleek dat de vario door de midden is, inclusief gradenplaat, v-snaar geknapt en rolletjes ook helemaal naar de sodemieter.

Nu is dit probleem zo opgelost, maar is het normaal dat een vario zomaar doormidden breekt?
Gaat om een NCY 'sport' vario trouwens met gladde bus.
 
Advertisement - register to remove this

klein probleempje bij men aerox;

als ik hem koud moet starten, start hij meestal goed, maar nu bij het koude weer start hij wel in een keer, maar valt naar 2 sec uit, start daarna wel weer, en valt weer uit, en kan niet meer aan, bougie bekeken; TE zwart, maar het rare; hij reed hij wel altijd mee, ook als hj koud en ik rij weg, stotteren totdat hij de 60 heeft gehaald, als ik dan weer afrem en opnieuwe optrek is het weg(te veel benzine imo) en bij kwart gas stotterd hij ook, maar nu, af en toe, als hij koud is er en ik rij, valt hij weg tot een bepaald aantal toeren ( 4 of 5 (jah 4 of 5 jah) hij ljkt dus alsof hij uitvalt(contact-omdraai-geluid) maar pakt dan wel weer op, kan ik nu gewoon als nood even de gasnaald een clipje hoger doen, zodat hij verder richting men sproeier valt? zal dat helpen, want heb op dit moment geen tijd om naar de brommerboer 20 km te rijden, en ben hem wel nodig voor werk, deze sproeier was altijd wel goed, tot dat het dit slechte weer werd, dus als iemand me kan helpen graag

setup;
alles standaart, alleen een technigas next r, sproeier 68 en gasnaald staat nog orrigineel
bougie kleurt zwart en is licht nat

heb het uitval probleem opgelost, me bougiedop flink ingespoten met wd40 wat werd aangeraden na wat search ;D nu alleen nog het stotteren
 
Melv

Op een zip 2000 zit std 100-80-10 voor en 120-70-10 achter.

Achtervelg van een 2000 is breder als een 98. daarom die brede band. als je achter een 100-80-10 neemt zal deze redelijk plat staan ipv bol.

Zelf heb ik michelin S1 voor en SM100 achter.
 
straatbanden kun je niet met circuitbanden vergelijken , evo banden word niet mee gereden daar , alleen TT's

maar een TT is echt een circuitband welke IMO niet echt wat te zoeken heeft op straat , waar de banden veel minder warm worden , meer slijten en minder profiel hebben dus minder in de regen..

TT 91 is gewoon een ouder type , 92 het laatste type , dus voor en achter 91 OF 92 meestal , verder zijn voor en achter apart ,dus je hebt daadwerkelijk een voor en achterband.

ik zou gewoon een normaal bandje nemen voor op straat , dwz een degelijk merk zoals Michelin , Pirelli , Bridgestone , ofwel straatbanden..


TT92 gaat achter gewoon 5/6000km mee op straat, in de regen zijn ze ook niet heel veel slechter dan een ''normale'' michelin oid.

Ik rij zelf nu met een michelin pilot city achter een een tt91 voor, gaat prima.
 
Last edited:
Melv

Op een zip 2000 zit std 100-80-10 voor en 120-70-10 achter.

Achtervelg van een 2000 is breder als een 98. daarom die brede band. als je achter een 100-80-10 neemt zal deze redelijk plat staan ipv bol.

Zelf heb ik michelin S1 voor en SM100 achter.

Ah ok, goed dat ik dat weet ! Neem an dat dat bij een SP 2000 ook gewoon zo is ?
 
klein probleempje bij men aerox;

als ik hem koud moet starten, start hij meestal goed, maar nu bij het koude weer start hij wel in een keer, maar valt naar 2 sec uit, start daarna wel weer, en valt weer uit, en kan niet meer aan, bougie bekeken; TE zwart, maar het rare; hij reed hij wel altijd mee, ook als hj koud en ik rij weg, stotteren totdat hij de 60 heeft gehaald, als ik dan weer afrem en opnieuwe optrek is het weg(te veel benzine imo) en bij kwart gas stotterd hij ook, maar nu, af en toe, als hij koud is er en ik rij, valt hij weg tot een bepaald aantal toeren ( 4 of 5 (jah 4 of 5 jah) hij ljkt dus alsof hij uitvalt(contact-omdraai-geluid) maar pakt dan wel weer op, kan ik nu gewoon als nood even de gasnaald een clipje hoger doen, zodat hij verder richting men sproeier valt? zal dat helpen, want heb op dit moment geen tijd om naar de brommerboer 20 km te rijden, en ben hem wel nodig voor werk, deze sproeier was altijd wel goed, tot dat het dit slechte weer werd, dus als iemand me kan helpen graag

setup;
alles standaart, alleen een technigas next r, sproeier 68 en gasnaald staat nog orrigineel
bougie kleurt zwart en is licht nat

heb het uitval probleem opgelost, me bougiedop flink ingespoten met wd40 wat werd aangeraden na wat search ;D nu alleen nog het stotteren
Koud weer = grotere sproeier, meestal niet nodig als hij goed is afgesteld, je moet alleen wat meer geduld hebben voordat hij op temperatuur is...er zijn uitzonderingen, sommige set-ups zijn erg gevoelig voor het weer (Vochtigheid en temperatuur, temperatuur bepaald in beperkte mate de hoeveelheid zuurstof in de lucht), maar dan gaat het meestal niet om een standaard scooter met een andere uitlaat.

Heb je al een andere bougie geprobeerd?

De gasnaald verstellen heeft alleen invloed tot ongeveer 3/4 gas, en je zult het vooral tot ongeveer 1/4 gas merken.

EDIT:
@ Melv16: Waarom neem je niet gewoon ML50's? Erg goede allround band.
Semi slicks begin ik niet meer aan voor dagelijks gebruik, heb ooit in de zomer bij een flinke hoosbui een 180 gemaakt op een rotonde (aquaplaning), reed erg rustig en had geluk dat er geen auto achter me reed.
Moet wel zeggen dat ik met het huidige weer erg goed uit de voeten kan met die semi-slicks, echter zijn bochten wel riskant....rechte stukken uiteraard ook, een noodstop zit er niet in.
 
Last edited:
Mwa ben toch niet van plan met die zip te gaan rijden als het kutweer is :P Ding moet namelijk helemaal vers worden en dan ga ik er niet mee in baggerweer rijden. Heb een lijstje gemaakt en zit al op ruim 2000 ballen :P
 
Was mijn plan ook niet, maar met name in de zomer kunnen er plotseling hoosbuien ontstaan, en dan sta je wel te kijken.

Ligt ook aan waar je naartoe moet en dus op welke wegen je rijd, ik moest af en toe op van die rotte B wegen e.d. en dan wordt je voor je sokken gereden als je niet doorrijd.

Als het alleen in/rondom een stad is dan wist ik het ook wel.
 
Dat lijken mij wel fatsoenlijke banden, ik kon met Michelin Boppers aardig overweg bij "normaal" nat weer, maar bij een flinke hoosbui deed ik wel rustig aan.

boppers willen redelijk met regen , mja , op straat zul je met elke band gauwer problemen krijgen omdat er ook vuil op straat ligt , wat met regen over straat spoelt , zand olie etc. etc..

daar kan geen enkele band wat tegen doen...

ik heb zelf met boppers in de regen gereden @ scooterraces , op de banen met normaal asfalt zonder rubber heb je bijzonder veel grip vind ik , maar ik heb dit niet echt getest met andere banden , alleen nog de Battlaxx maar die vond ik droog al niks..

dus de band zelf is zeker wel goed in de regen.

tevens reedt ik er altijd mij op straat , eerst met mijn Aerox , toen mijn SRLCdd , toen een F12LC DD , altijd boppers op gehad , mijn vriendin haar aerox ook btw. altijd lekker mee gereden , waren btw wel altijd nieuwe of zgan scooters , en daar bedoel ik mee dat de vering ook goed was ( en niet gaar dus) want dat maakt wel uit namelijk.

maar dit alles met 12 en 13 inch..
 
Neem aan dat er op een sp2000 de zelfde maat banden ligt als op een zip2000

Door die bredere 2000 velg achter moet je als je met 98 velgen gaat rijden ook een 98 subframe steken anders staan je wielen niet in lijn.
 
Neem aan dat er op een sp2000 de zelfde maat banden ligt als op een zip2000

Door die bredere 2000 velg achter moet je als je met 98 velgen gaat rijden ook een 98 subframe steken anders staan je wielen niet in lijn.

mja, dat is natuurlijk ook aan te passen , sommige type banden rijden beter in andere maten vergeleken met elkaar.

zo rijdt ik met 100/90 12 voor en achter , terwijl de banden bedoeld zijn als setje met 100/90-12 voor te rijden en 120-80-12 achter , maar met ook 100/90/12 achter rijdt het VEEL beter..

dit is wel op mijn racescooter , maar op straat merk je dit natuurlijk ook wel.

banden is imo een kwestie van zelf proberen , want het is ook persoonlijk wat je lekkerder vind rijden , en nogmaals , vering doet ook een boel.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top