Kleine vraagjes topic #5

Status
Not open for further replies.
Advertisement - register to remove this

Ik heb een digitale koso tellert, zo´n vierkante.
Hij heeft het altijd goed gedaan.

Maar sinds een paar dagen valt hij na een paar minuten telkens uit als ik rijd.
Als ik rustig 55 rijd doet hij het nog wel, maar geef ik dan volgas, dan knippert hij en start de teller elke keer opnieuw op. Neem ik dan gas terug en ga ik weer rustig rijden, dan doet hij het gewoon weer. Rijd ik hard dan knippert hij dus en geeft hij om de 3 'knipjes' de goede snelheid aan. Rijd ik 70 dan zie ik dus 70, knippert hij, zie ik bijv. 39, knippert hij nog eens, zie ik 57, knippert hij weer, dan zie ik weer 70.
Kan dit door de temperatuur komen? Want er lag namelijk 1 draad van de teller op de radiateur, op de draden staat max 80 graden.
Kan dit de oorzaak zijn?

Heb hem nu maar even achter de radiateur weggewerkt, en denk dat het nu opgelost moet zijn.

80 graden kan zo'n kabeltje makkelijk hebben. Wat ik uit ervaring weet is dat de bekabeling van alle koso tellers gewoon kut is. Bij de stekkertjes komt zoveel speling dat het signaal gewoon weg valt, zeker als het gaat trillen. Je zou de draden aan elkaar kunnen maken met wat tape of solderen oid.
 
Wat voor type is het precies? Dit staat op de pagina waar de foto wegkomt:

Uhm ja de brommer waar het op moet komen is een Derbi Senda SM X-Race, maar ik bedoel dat dus gewoon of het bekende derbi voorkapje met licht erop kan, de zogenoemde kattenogen dus. Kon verder zo gauw geen betere foto vinden.
 
benelli is failliet he :) word nu door rijstvreters gemaakt niet meer in Italië spijtig genoeg.
de kwaliteit is trouwens super hard achteruit gegaan van die scooters vind ik (nu ze in china worden gemaakt) wat dus maakt dat er enkel nog onderdelen zijn voor het blok. buiten een paar kappen die easyparts al heel lang op hun site hebben staan maar zo duur zijn dat niemand ze wild kopen. :) vond het zoon mooi merk (ook de moto's die ze maakte TNT, Tornado allemaal pareltjes!!) en nu is het allemaal de kwaliteit van een sym of keeway...) :(
 
Hallo,
Mijn scooter deed het slecht dus draaide de carterkap eraf en mijn drukveer bleek kapot te zijn.
Morgen ga ik dus langs de scooterzaak en dan haal ik metteen alle slijtageonderdelen(Rolletjes, snaar, trekveertjes) nieuw, en ook een nieuwe vario want deze zit er ook al een dikke 3000km in en dat is te zien. Nu heb ik nog een orginele koppeling(rest v/d setup:ontgrenst, andere cdi, p1vario, polini airspeed, leovince tt). Die wil ik eigenlijk ook later vervangen (30.000km oud:$ maar nooit problemen tot nu) maar ik weet niet of ik een orginele of een (snelle) andere koppeling moet halen. Haalt het iets uit qua prestaties(mits afgestelt), is het slijtvaster of voldoet een orginele met mijn setup?
Ik rijd een Honda X8R en ik rij lange afstanden van +/- 80km per dag gemiddeld, met stukken waar ik langere tijden volgas rij (85-90 op de teller).

Edit: en als ik een andere koop, welk merk raden jullie mij aan? De prijs is niet erg belangrijk maar ik ga geen delta clutch kopen ofzo;)
 
Nou, zoals jij weet(jij hebt mij in bijna alle topics die open de laatste tijd geholpen, nog bedankt) is er de laatste tijd veel kapot gegaan, wat ik nu gelijk kan doen doe ik liever als over 3 weken als het helemaal kapot is. Orginele koppeling houd ik dan dus, maar die vario vervang ik eigenlijk altijd tussen de 3000 en de 5000km. P1 slijt zowieso behoorlijk snel, en daarbij is het bij honda (mijn ervaring) zowieso een probleem. Het is maar een klein bedrag en een vario die in goede staat is ook een stuk beter voor de rest van de motor. En er staat mij bij dat ik hier eens heb gelezen dat een vario rond de 2500km vervangen met worden, volgens mij had melf dat eens gezegd.
 
Het beste is als je om het jaar een nieuwe scooter koopt en nooit in Nederland rijdt waar het altijd nat en vies is ;)

Snaar of rollen om de 2500km vervangen kan, maar je vario zelf is echt niet nodig. Heb genoeg scooters gezien met de originele er nog in na 30,000km die nog steeds top optrekken en het gewoon probleemloos doen. Dat is dan weer het andere uiterste natuurlijk, maar zolang het goed gemonteerd zit en het voor jouw blok bestemd is zou ik me er niet te druk over maken. Snaar en rollen en veertjes vervangen kan geen kwaad, wel even op letten dat je exact dezelfde snaar weer haalt.

Als je degelijke onderdelen gebruikt en alles netjes monteerd met het juiste gereedschap kan het jarenlang zonder problemen lopen. En vooral niet vergeten je olie af en toe bij te vullen :p
 
Ik zal morgen eens een foto schieten, kunnen jullie het zien, dat is wat makkelijker praten. Ik neem zowieso de vario mee, is het niet nodig om te vervangen dan heb ik hem voor de keer dat het nodig is.
Ik doe de dingen die ik zelf kan zelf, bij de buurman die een autogarage heeft met goed gereedschap en ook nog eens wat kennis.
Maar de wat lastigere dingen laat ik doen door de dealer, heb ik ook gelijk garantie daarop. Maar met olie bedoel je de cardanolie toch? Die vul ik eens in de paar maanden bij.

Maar nog een vraagje: Is het normaal dat mijn scooter die ik van een oude man kocht met 2000 op de teller, zo vaak problemen geeft? Het is dan Honda maar dat is volgens mij geen b-merk ofzo? Altijd op tijd een beurt gegeven, niet bespaard op goedkopere onderdelen ofzo? Ook rij ik netjes, niet volgas weg bij het stoplicht, rustig over de drempels enz.. Dat het kickstartrondsel heel snel kapot gaat is een honda kwaaltje en ik snap ook dat na 25k mijn zuiger een keer op is. Maar behoorlijk wat vsnaren versleten, vertanding naar de klote, gesprongen trekveertjes en drukveer. Ook heel vaak losgetrilde boutjes en ook al meerdere keren dat hij het gewoon ineens begeeft zonder rede. Ik rij dan wel opgevoerd, maar dit was ook toen hij nog standaard was, en hij is goed afgesteld en rijd niet erg hard.

Is dit abnormaal of is dit normaal en kost een scooter nou zoveel geld?
 
ik neem aan dat je met cardanolie je carterolie bedoeld? die moet je niet bijvullen die moet je gewoon vervangen maar dat doen de meeste eigenlijk niet ik heb het eigenlijk nog nooit gedaan... de olie die je MOET bijvullen is dat olietankje dat meestal naast je benzinetank zit. dat kijk ik toch elke keer na als ik met mn scooter rijd (vertrouw dat lampje niet zo het brand wel als ik contakt omdraai ik vertrouw de vlotter niet echt :p)

verder los trillende boutjes is iets waar ik ook wel last van heb ik moet mijn uitlaat omde zoveel maand wel eens terug aandraaien (de ophanging) maar dat is normaal denk ik? springende trek en drukveren heb ik nog nooit gehad btw ofwel gebruikt die dealer van jou slechte onderdelen of worden er dingen niet op de juiste manier gemonteerd.
 
@ 491GT,

Als je voor die uitlaat ophanging moeren gebruikt, moet je eens een keer koperen moeren gebruiken. Die heb ik er nou ook opzitten en als je die 1x goed vastdraait dan trillen ze niet gauw los.
 
Borgmoer zat er bij mij origineel op, en die is dus losgetrilt. Zat ook al origineel in elkaar geschroefd dus niet slecht gemonteerd door mijzelf oid.

Bedoelde deze moeren:

[ir]http://i39.tinypic.com/1672dn7.jpg[/ir]
 
heb je die in een scootershop gekocht of ergens in een bouwwinkel ofzo? moet binnekort weer wat op josdijkman of easyparts bestellen morgen hun site is doorspitten. :p
 
heey mijn quad wil slecht lopen en als ie loopt valt ie zo weer uit en wil niet op toeren komen. mijn luchtfilter lekte ook benzine ofzo, hoe kan ik dat verhelpen?
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top