Het grote voetbaltopic #30

Status
Not open for further replies.
Ik ook zeker niet objectief maar... Messi is briljant dat voorop, maar de laatste tijd wordt hij ook vervelender.

Ik kan de overtredingen van Carvalho niet allemaal meer voor me halen, maar ik vond gisteren vond ik de gele kaart terecht, maar de andere twee geen kaart waard (maar moet ze dus nog eens terugzien).

Carvalho kon er inderdaad vanaf met 2 keer geel, dat was duidelijk. Scheids spaarde 'm.
Alleen na elke overtreding die hij begon stonden er weer spelers van Barca rondom de scheids, allemaal stonden ze weer te smeken om die tweede gele kaart, bah.

Ik weet 't, dat moet echt een keer afgelopen zijn.
Iedereen die komt zeuren gewoon meteen geel geven, kijken of ze dan nog praatjes hebben.

Feit is wel dat Real erg "hard" speelde, hierdoor krijgt de scheids ook steeds meer de neiging om sneller dingen af te straffen. Hier word door Barca "slim" op ingespeelt door overdreven te gaan liggen en om kaarten te vragen. Ieder z'n eigen tactiek om 't zo maar te zeggen. Voor mij is wel 1 ding duidelijk, Barca is gewoon de beste ploeg en zal (zoals het er nu naar uit ziet) ManU ook gewoon pakken op Wembley...

Als ze niet te vaak achterin denken het zaalvoetballend op te kunnen lossen.
Ging gisteren en in de Comp. precies daardoor fout.

Natuurlijk is het puur uit rancune, dat Real Madrid op zijn website dat filmpje liet zien van Barcelona-spelers die de ene schwalbe na de andere eruit gooien. Maar hoewel het motief misschien laag is, is de uitwerking niet minder.

Samen met de beelden van de perfecte schoonzonen Xavi en Iniesta die op de scheidsrechter inwerken om Van Persie een gele kaart aan te smeren in de achtste finales, ontstaat er een beeld van een verzameling akelige mannetjes. En dat is nu precies het beeld dat ze bij Barcelona waarschijnlijk niet willen hebben.

Kijk naar de beelden van Busquets die zijn handen voor zijn ogen slaat terwijl hij helemaal geen klap heeft gekregen, of zie Busquets die heel lafjes achter zijn handen ‘mono, mono' (aap) tegen Marcelo roept. Zie Pedro en Villa door de lucht vliegen terwijl ze nauwelijks worden geraakt, kijk hoe ze in hun val al de uitwerking op de scheidsrechter peilen. Zijn dit nu de stoere voetballers van een wereldteam?

Het kan natuurlijk aan de camera’s liggen die tegenwoordig alles zien, maar ik kan me toch geen rollebollende Litmanen herinneren zonder dat er iets aan de hand was, of een Gullit die ging lopen janken als het even tegenzat. En van hun mannelijke voetbal moeten ze het toch al niet hebben, deze blaugranas.

Voor 'oudewijvenvoetbal' is het technisch te knap, maar 'koorknapenvoetbal' zou ik het best willen noemen. Bij de NOS mogen ze dan massaal een orgasme beleven elke keer als Iniesta en Xavi de bal naar elkaar overspelen, ik zie toch ook een eindeloos gebrei en een team dat de wedstrijd op bepaalde punten compleet dood legt.

Stevige duels worden er niet uitgevochten en als het tegenzit dan vallen ze om alsof ze in hun rug worden geschoten. Dat Barcelona als reactie op het filmpje van Madrid zijn eigen video gemaakt heeft waarop te zien is hoe vreselijk de blaugranas ‘geleden’ hebben is bovendien wel van een ongelooflijke schijnheiligheid.

Om te spreken met Rio Ferdinand, naar aanleiding van de overtreding op Alves van Pepe:
'Als je mij ooit op een brancard het veld af ziet gaan om meteen weer terug te rennen dan mag je me een flinke rotschop geven.'

Laten we hopen dat hij zich in de finale niet al te veel laat opnaaien door de vliegende Pedro’s, ons geliefde koorknapenteam zou zomaar na een half uurtje weer eens een wedstrijd tegen tien man kunnen spelen.

Als ik dan nog steeds een hysterische commentator hoor verkondigen dat die etterbakken van Barcelona voetbal van een andere planeet spelen, dan vrees ik dat ik zomaar mijn televisie uit het raam kan gooien. Moet ik wel hopen dat er in de verre omtrek geen spelers van Barcelona rondlopen, anders heb ik zomaar een schadeclaim aan mijn broek.

barca was gewoon slim als je ziet hoe real soms als een gek een duel ingaat en wel de bal raakt. maar gewoon niet nadenken want na de 2ewedstrijd weet je denk ik als speler wel dat je er niet als een gek in moet gaan.

maar goed finale wordt hopelijk een mooie wedstrijd 2sterke ploegen uit europa:D

Slechte verliezer.

Waarheid.

Bent u ook zo blij dat die reeks van vier zogenaamde Classico's tussen Real Madrid en FC Barcelona eindelijk voorbij is. Wat mij betreft, zijn die vier wedstrijden, waar vooraf zo veel van werd verwacht, één grote deceptie zijn geworden. En zelden zijn in zo'n korte tijd zo veel reputaties te gronde gegaan.

Laat ik het voor een keertje niet hebben over José Mourinho. Dat het de treurigheid zelve is, dat een coach met zulk prachtig spelersmateriaal zo negatief speelt, spreekt vanzelf. Vooral dinsdag, tijdens de return in Barcelona, bleek duidelijk dat - als Real zowel moet als ook wil - de ploeg helemaal niet is ingesteld om een topwedstrijd naar eigen hand te zetten. Jagen deden maar enkelen en als er al werd aangevallen sloot de verdediging zelden aan, waardoor er op het middenveld grote gaten vielen. Echt spel voor een topcoach onwaardig.

Maar wat mij betreft, was de demasqué van FC Barcelona nog veel opvallender. Op één of andere manier doen we in Nederland altijd net of die ploeg iets heel bijzonders is. De 'heilige graal' van het moderne voetbal. Het stadion, de kleuren, de ploeg, de stad. In Nederland dwepen we altijd nét iets meer met de Catalaanse club dan in andere landen.

Zelf heb ik dat altijd minder. Ik houd meer van het Engelse voetbal dan van al die 'hakjes' en 'tikjes' van Barca. Zie gewoon liever een wilde sliding dan een beschaaft driehoekje. Gewoon een kwestie van smaak.

Na de WK-finale werd mijn liefde voor het Spaanse voetbal - en speciaal dat van Barcelona - er niet groter op. Natuurlijk zag ik ook wel dat enkele Nederlandse spelers af en toe flink uithaalden en dat zowel Van Bommel als ook De Jong makkelijk rood hadden kunnen hebben. Maar gold dat niet ook voor Puyol en Iniesta (de latere doelpuntenmaker, nota bene). En ook ergerde het me enorm dat al die Spanjaarden voortdurend tegen de scheidsrechter liepen te zeuren en te zaniken.

Gek genoeg was me dat niet eerder zo opgevallen en had ik een WK-finale nodig om me de ogen te openen.

Inmiddels is het me duidelijk dat het systeem van Spanje 2010 ook het systeem van FC Barcelona is. Alsof hun techniek alleen niet genoeg zou zijn, heeft het moderne Barca het bespelen van de arbitrage tot een kunst gemaakt. Vanaf de eerste sliding van de tegenstander - correct of niet - begint het theater. Er wordt gebuiteld alsof dat een prijs kan opleveren (en let maar eens op; altijd kijken ze liggend even snel of de arbiter reageert), duels worden opgezocht om overtredingen uit te lokken, protesteren is standaard en nooit - absoluut nóóit - wordt er zonder morren ook maar iets geïncasseerd.

Het is de manier waarop het Barcelona al snel lukt om de scheidsrechter 'om' te krijgen en tegenstanders als Real na zo'n 15 tot 20 minuten gedwongen worden om anders te gaan spelen, omdat felle (en dat is heel wat anders dan onsportieve) acties dan al zo vaak zijn bestraft, dat er van onbevangen spel geen sprake meer is.

Dat Mourinho, een man die uiteraard niks ontgaat, er gek van wordt, kan ik eigenlijk best begrijpen. Ik ben voor de Portugees dol blij dat hij in Nou Camp niet langs de lijn mocht zitten, want ik had me zo maar kunnen voorstellen dat hij de Belgische arbiter De Bleeckere met blote handen zou hebben gewurgd, toen deze de openingsgoal van Real op schandalige wijze afkeurde.

Het vreemdste was nog dat Real nauwelijks protesteerde, hoewel het onrecht dat hen op dat moment werd aangedaan onwaarschijnlijk groot was. Het was de ploeg na vier Classico's op rij natuurlijk al lang duidelijk dat er meer voor nodig is om van FC Barcelona te winnen, dan alleen maar elf goede spelers.

Ik ben er zeker van dat Sir Alex Ferguson eind mei tot de zelfde conclusies zal komen. Ik verheug me nu al op de woede-uitbarstingen van Sir Alex.

Last edited:
Geen bijster sterke column imo, qua schrijfstijl & inhoud, desondanks ieder z'n mening. Ik ben van mening dat dit type gedrag op het veld een logisch vervolg is op een verharding in het voetbal, die eind vorige eeuw begon? Inmiddels is die verharding deels weer op z'n retour, maar Barcelona heeft ook door dat je met enkel het 'nieuwe voetbal' niet ver genoeg komt. Dit terwijl hun voetbal wel weer terug naar het (basis?)ideaal gaat, het wegtikken. Ja, het is een delicate situatie, en ik keur het gedrag ook niet goed, maar ik zie liever hun frivole voetbal incl. fopduiken dan een tegenstander die uit onkunde de hele sociale, publieke & materiële omgeving gaan manipuleren.

Een leuke discussie. Ik probeer hem ook regelmatig aan te gaan met Barcelona fans in mijn omgeving. Die komen niet verder dan, wij spelen het ideale voetbal, en jullie moeten schoppen, anders worden 'jullie' weggetikt.

Dit zal altijd zo door gaan...

Ik moet zeggen, ik ben wel ergens een barcelona fan.
Maar ik kan me heel goed vinden in de mening van Erik.
Waarom word er niet gewoon gevoetbald.
Als ze dan toch zo'n hemels sterrenteam hebben moeten ze voetballend toch ook tot winst kunnen komen, in plaats van als 11 zeikende kinderen als rollend over het veld te gaan.
En nou was tegen de speelwijze van RM niet echt lekker te voetballen.
Maar afgelopen dinsdag probeerde real veel meer te voetballen, en nog lopen ze te zeiken.
Ik zou als voetballer ook een flinke schop hebben uitgedeeld.
Je kunt onmogelijk nog genieten van dit spel.

in plaats van als 22 zeikende kinderen als rollend over het veld te gaan.

Ze doen het allemaal, overal. Ronaldo wat meer, Messi wat minder.
Het is er ingeslopen...door de belangen en het falen van arbitrage(hulpmiddelen). Zeiken/naaien/zuigen/schwalbes = voetbal tegenwoordig.

Arsenal jongens. Die spelen frivool voetbal en dat zijn niet van die kwallebakken. En daar heb je ook Engelse elementen, dus scrimmages voor de goal en af en toe een lange bal.

Arsenal jongens. Die spelen frivool voetbal en dat zijn niet van die kwallebakken. En daar heb je ook Engelse elementen, dus scrimmages voor de goal en af en toe een lange bal.

We kunnen er allemaal van houden, maar als je uiteindelijk de prijzen niet wint kan je je afvragen hoeveel zin het heeft.. :p

Status
Not open for further replies.
Back