This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Het grote "Ice" topic

Status
Not open for further replies.
is dat nog wat waard dan? (zo ja: hoeveel? :W)
wil eigenlijk wel een keer een composetje aanschaffen binnenkort dus die kabels zou ik dan wel willen houden, en ooit komt er wel een versterker + woofer

Dan zal ik alles gewoon houden als je denkt dat je het later toch wil uitbreiden en om dan weer alles duur aan te schafen, terwijl je het nu heb liggen.
 
Kijk eens aan, thx Erikn.

En wat gaat precies waar naartoe? :henko: ( Voelt zich zo n00b :# )

Voeding vanaf je accu naar je versterker, ongeveer 10-15cm vanaf je accu zekkering tussen plaatsen.

Rca kabel vanaf je radio (moet je aansluiten op rood vrouwtje, en wit
vrouwtje op/in je radio) naar de versterker, daar ook weer aansluiten op rood en wit vrouwtje.

remote kabel vanaf je radio (is 1 kabeltje die je wel herkent als je je radio eruit heb) naar je versterker

Massa kabel, naar een massapunt in je auto (op het frame) dit moet je mischien nog zelf maken, maar meestal hoef dit niet en zit er al een massa punt (is bij mij tenminste)

luidspeaker kabel, van je woofer naar je versterker

Volgens mij moet het zo kloppen?
 
in het zwart zou ik niet weten, maar je kunt ze sowieso bij de bouwmarkt krijgen in die kleur daar, en dan eventueel overspuiten ofzo?
 
in het zwart zou ik niet weten, maar je kunt ze sowieso bij de bouwmarkt krijgen in die kleur daar, en dan eventueel overspuiten ofzo?

Hoe wil je dat doen als het in de auto zit, door me interieur kan ik moeilijk met spuitbusje zwart maken, en eerst spuiten en daarna in me auto leggen :X dan buig ik beetje die buis/pijp en klapt die verf er net zo hard ervan af je heb ook van die vijver zooi (die zijn in het zwart) alleen die kosten een vermogen :X
 

true kweet het ook niet anders :#
iemand trouwens foto van aansluitingen op een versterker? kan via google niks vinden!
 
Sommige kabels moesten trouwens toch gescheiden liggen van elkaar, anders zouden ze storingen veroorzaken?

De voedingskabel gaat iig rechts.
 
Massa kabel, naar een massapunt in je auto (op het frame) dit moet je mischien nog zelf maken, maar meestal hoef dit niet en zit er al een massa punt (is bij mij tenminste)
als dit de standaaret massa is die je bedoelt van je accu naar carosserie, is diit niet voldoende!!!!!

Als je bv 25 mmq2 naar achteren legt moet je voor bij je accu ook nog 25mmq2 massa naar je carosserie leggen.,,. wordt vaak vergeten.. toch echt nodig!!!

Verder wat je normaal nodig hebt voor inbouw:
Kleine stukken mdf (altijd makkelijk)
Handgereedschap+ elektrisch gereedschap, denk aan schroevendraaiers, steek/ringsleutels. Accutol. soms boormachine decopeer zaag, schaaf, tangen..

BEnodig heden:
Speakerdraad. kom je meestal toe voor je compo met 5 a 6 meter per kant. dus 10 tot 1 meter totaal. 1,5mmq2 is vaak al voldoende..zulke grote vermogens worden er toch niet door heen gestuurd. hoog uit 2,5mmq2. voor je sub is 2,5mmq2 ook al voldoende.
5 meter voeding + zekring houder binnen de 30 cm van je accu. (tip ga op zoek naar las kabels of zo.. die zijn heel end goedkoper dan in een audio winkel.. omdat je daar betaald voor een merk vaak, de las kabels zal de mantel misch wat dunner zijn, maar doe op plaatsen waar je door ijzer heen gaat een extra rkipm kousje er om heen, kan der oiok niks gebeuren.)
Voor 50 cm massa. achter 1 meter massa (beetje ruim genomen. moet zelfde dikte zijn als je voeding. kleur maakt niks uit..wel eerst voledig plank schuren dan kabel oog met goede boout plat op de carroserie maken. daarna inspuiten tegen het roesten )
Rca. minimaal 1 paar. zorg dat deze niet nast een voeding ligt of langs kachel van de auto want dit kan storingen ver oorzaken. liefst ook niet langs speaker kabel. meet van te voren even door met een multi meter of ze goed zijn zou lullig zijn als ze der helemaal in liggen niet niet goed zijn
remote, 1,5 mmq2 is genoeg. lopen toch geen grote stromen door heen. is alleen een inschakel spaninkje.

genoeg aansluit klemmen. denk aan amp stekkertjes.. oftewel krimp stekkertjes.
Kabel ogen voor de voeding.
krimp kousjes.
mischien soldeerbout.

en vooral veel geduld.. denk eerst goed na voordat je echt met een hamer of zaag aan de gang gaat.. iets bij zagen gaat namelijk niet.


@ erik: die ribbelslangen kan je gewoon bij de gamma of praxis ahlen in breda. kijk maar eens naar vijverslangen of zo
kom echt een x bij je langs om te kiken of het af is breda is toch 5 min rijden
 
ikke heb een dikke 5 Meter voedingskabel lopen.

voeding rechts (accu ligt rechts, bij accu links dus alles omdraaien)
rca in het midden (ZONDER SIGNAALDRAAD)
signaaldraad ook rechts
speakerdraden links

heb speakerdraden links en rechts allemaal eenzelfde totale weerstand (komt erop neer dat ze theoretisch even lang zijn)

---
enige minpunt bij mij is dat de versterker in de klep HANGT, dus alle draden lopen langs het scharnier in een lus (kan evt storing veroorzaken, maar alles is afgeschermd.)
 
true kweet het ook niet anders :#
iemand trouwens foto van aansluitingen op een versterker? kan via google niks vinden!

waarom zou je dit willen?
Elke versterker is anders.
ze hebben allemaal verschillende aansluti mogelijk heden.
kan wel een aantal fotows maken hoor als je wilt
 
heb speakerdraden links en rechts allemaal eenzelfde totale weerstand (komt erop neer dat ze theoretisch even lang zijn)

---

met een normale multi meter kan je dat niet meten
die is niet nauw keurig genoeg.

als de weerstand gelijk is wil niet zeggen dat ze even lang zijn

Met sommige speciale apparaten kan je het wel meten. maar welke precies weet ik niet. heb er nooit mee gewerkt.. en dat kleine verlies is echt te verwaarlozen.

Dat verschil hoor je echt niet

Met bv glas vezel kan je het wel meter tot op de paar cm nauwkeurig, dmv otdr meter.. dan kan je ook precies zien hoeveel demping je hebt.. wordt in db uitgedrukt)

maar met koper is het voor dit aardig te verwaarlozen.

maar overgangen van kabel naar kabel of naar conectors daar kan wel verschil in zitten.. Bv GOEDE krimp verbinding is nog beter dan solderen solderen geeft namelijk iets meer weerstand.
 

die slangen zijn die niet een beetje dik???

als je je tapijt gewoon loshaalt (plastic kapjes weg en je kan het al omvouwen) dan leg je alles zo onder het tappijt door, wat veel netter is.

die gele buisjes zijn overigens wel in het zwart leverbaar, die voor vijvers zijn van rubber, stug en dikker. maar je hebt ze ook van kunststof, deze zijn veel buigzamer als die gele .
---

kom net opzetten met een idee,

bij bedrijfsauto's leggen we wel van die buisjes onder de auto door vanaf de accu naar de plek waar je wilt zijn, dan ga je via zon plastic dop in je kofferbakvloer weer naar binnen en tywrap je die hele buis onder de auto vast.

dit doen we voor achteruitrijsensoren/camera's of luchtveren met compressor.

miss nog de makkelijkste oplossing, en dan maakt de kleur ook niet uit.
 


@ me werk hebben we goede meter daarvoor, is vast niet 100% maar beter dan niet. is meer om vanuit bestuurderspositie links en rechts geleik te hebben in de std afstelling van de radio. op versterker kan ik links/rechts moeilijk regelen vanaf de stoel. maar was meer ideetje van de electricien bij ons.

werken in de electriciteitskatjes met enorm gevoelige apperatuur. zelf heb ik er geen verstand van, maar de ionisatie van de vlambewaking mag maar een bepaalde stroomsterkte?? geven omdat anders de regelaar kapot gaat. moeten iig altijd bij de 2 dichtstbijzijnde branders andere weerstanden in dan de 2 branders verderop in de productielijn.

Vage shit ben meer van de metaal
 
Dus dit zou een mooi setje kabels zijn:

Complete kabelset voor 2/1 kanaals versterker. Bestaande uit:

- 5m 25qmm voedingkabel
- 1m 25qmm massa
- 1x 5m stereo RCA met remote
- Zekeringhouder + zekering
- Aansluitmateriaal

En dan natuurlijk nog speakerdraad.

Ik zie dat bij dat setje de Remote samenzit met de RCA, mooi of niet?
 
Dus dit zou een mooi setje kabels zijn:

Ik zie dat bij dat setje de Remote samenzit met de RCA, mooi of niet?


dat zie ik meestal bij de halfords kitjes, bij dure sets soms.

mij lijkt dit inferentie te geven, als de remote bij de rca mag waarom de voeding dan niet??? beiden geven ze een 12v spanning met eenzelfde puls (door dynamo, ontsteken motor etc...)

lijkt mij dus beter apart
 
Mja de remote/rca komen zowiezo wel dicht bij elkaar in de buurt @ radio, dus maybe dat ze gewoon samen kunnen?

Joost of Fatal weten hier vast wel een duidelijk antwoord op. :#
 
Status
Not open for further replies.