neej zijn 3 verschillende kisten..
#
Gesloten behuizing
De meest eenvoudige vorm van kastmontage is de gesloten box. Ondanks deze 'eenvoud' is de bassweergave vaak heel erg goed. In kombinatie met een geschikte woofer zelfs de beste oplossing voor bassweergave in een auto.
voordelen:
# kompacte kast
# geleidelijke afval in het laag (12 dB/oct)
# zwaar belastbaar
# uitstekende transiëntweergave ('snel')
# eenvoudige kastconstructie
# minder kritisch t.a.v. ontwerp- en constructiefouten
nadelen:
# niet erg efficiënt
# lagere belastbaarheid en hogere vervorming in het hogere bass-bereik
3. Bassreflex behuizing
Een populiare manier van inbouwen is de bass-reflex of gepoorte behuizing. Vooral voor de liefhebbers van zeer diepe en harde bass is het de beste oplossing.
voordelen:
# 3 - 4 dB effiënter dan een gesloten box
# minder vervorming en hogere belastbaarheid in het hogere bassbereik
# mits goed ontworpen en gebouwd, diepere bassweergave
nadelen
# grotere kast
# zeer kritisch t.a.v. ontwerp- en constructiefouten (woofer kan simpel worden opgeblazen)
4. Bandpass behuizing
Behuizing waarbij de speaker in de kast is ingebouwd. Afhankelijk van het type met een gesloten of gepoorte ruimte achter de speaker, en altijd met een gepoorte ruimte vóór de speaker. De versie met 2 poorten heet dual-reflex-bandpass (of 6de orde bandpass), met een enkele poort wordt single-reflex-bandpass (of 4de orde bandpass) genoemd.
voordelen:
# hoge efficiëntie en diep doorlopende bass
# goede demping van de speaker, hoge belastbaarheid
# speaker afgeschermd, zodat 'ie beschermd is tegen rondslingerende spullen.
nadelen:
# moeilijk ontwerp en ingewikkelde constructie
# woofer is 'onhoorbaar' overbelastbaar
# transiëntweergave sterk afhankelijk van de gekozen afstemming, klinkt meestal 'traag'
# grote kast