Het grote "Ice" topic

Status
Not open for further replies.
Net 2 JBL P1020 woofers binnen gekregen (zal zometeen foto's schieten :)) wat wegen die dingen veel zeg :X 10,2 kilo. Alleen nu zit ik te kijken in het boekje wat je erbij krijg, en daar staat het volgende op:

Vented box volume (includes driver/port displacements): 49.45 liters
Sealed bandpass box volume (includes driver/port displacements): 35.40 liters
Sealed box volume (includes driver displacement): 21.24 liters.

Wat bedoelen ze hiermee, de 1e is met een poort spelen? en de 2 andere gesloten?
 
neej zijn 3 verschillende kisten..

#

Gesloten behuizing
De meest eenvoudige vorm van kastmontage is de gesloten box. Ondanks deze 'eenvoud' is de bassweergave vaak heel erg goed. In kombinatie met een geschikte woofer zelfs de beste oplossing voor bassweergave in een auto.

voordelen:
# kompacte kast
# geleidelijke afval in het laag (12 dB/oct)
# zwaar belastbaar
# uitstekende transiëntweergave ('snel')
# eenvoudige kastconstructie
# minder kritisch t.a.v. ontwerp- en constructiefouten

nadelen:
# niet erg efficiënt
# lagere belastbaarheid en hogere vervorming in het hogere bass-bereik

3. Bassreflex behuizing
Een populiare manier van inbouwen is de bass-reflex of gepoorte behuizing. Vooral voor de liefhebbers van zeer diepe en harde bass is het de beste oplossing.

voordelen:
# 3 - 4 dB effiënter dan een gesloten box
# minder vervorming en hogere belastbaarheid in het hogere bassbereik
# mits goed ontworpen en gebouwd, diepere bassweergave

nadelen
# grotere kast
# zeer kritisch t.a.v. ontwerp- en constructiefouten (woofer kan simpel worden opgeblazen)

4. Bandpass behuizing
Behuizing waarbij de speaker in de kast is ingebouwd. Afhankelijk van het type met een gesloten of gepoorte ruimte achter de speaker, en altijd met een gepoorte ruimte vóór de speaker. De versie met 2 poorten heet dual-reflex-bandpass (of 6de orde bandpass), met een enkele poort wordt single-reflex-bandpass (of 4de orde bandpass) genoemd.

voordelen:
# hoge efficiëntie en diep doorlopende bass
# goede demping van de speaker, hoge belastbaarheid
# speaker afgeschermd, zodat 'ie beschermd is tegen rondslingerende spullen.

nadelen:
# moeilijk ontwerp en ingewikkelde constructie
# woofer is 'onhoorbaar' overbelastbaar
# transiëntweergave sterk afhankelijk van de gekozen afstemming, klinkt meestal 'traag'
# grote kast
 
neej zijn 3 verschillende kisten..

#

Gesloten behuizing
De meest eenvoudige vorm van kastmontage is de gesloten box. Ondanks deze 'eenvoud' is de bassweergave vaak heel erg goed. In kombinatie met een geschikte woofer zelfs de beste oplossing voor bassweergave in een auto.
etz...............

Ik wil nu dus gepoort gaan spelen Erik, alleen welke van die 3 is dat? Ik dacht zelf die ene met 49,45 liters of niet?

Jbl.jpg

Jbl1.jpg

Jbl2.jpg
 
Ik heb vandaag me oude hoedplank uit de clio is gesloopt en de speakers eruit gehaald. Hier zaten ze 'onzichtbaar' verwerkt, de stof gewoon over de speakers. Nu wil ik alleen de speakers eventueel zichtbaar monteren alleen de afdekroosters zitten er niet meer bij. Weet iemand waar ze eventueel te bestellen zijn??? Het gaat om de Infinity 690 cs serie, een wat oudere serie. Kon op de site van Infinity nergens iets vinden hierover.
 
audio-zaakje kon me ook al niet helpen....

Word dus gewoon weer een eige bouw plankje van mdf en met de bovenfrees de speakers laten 'zinken' in de plank. Vorige eigenaar had de speakers op een beun manier erop gezet, als ik nu toch bezig ben moet het wel mooi worden :+
 
kan kijken of ik iets kan vinden,, weet het niet zkr.. maar staat me bij dat ik misch nog ergens wat heb liggen :)
6x9.. dan wordt het alleen een ander merk... als je dat niet erg vind..
zal morgen even zoeken..
 
zaten er tekeningen bij?
zo ja kan je die dan ffkes scannen of foto van maken.. kanik die eerst zien :)

Hoop dat je er wat aan heb:) : (even op link druken dan krijg je het als groot formaat:))

http://i80.photobucket.com/albums/j179/ErikNN/P1010270.jpg
http://i80.photobucket.com/albums/j179/ErikNN/P1010271.jpg
http://i80.photobucket.com/albums/j179/ErikNN/P1010272.jpg
http://i80.photobucket.com/albums/j179/ErikNN/P1010273.jpg

Max. hoogte is: 41cm
Max. Breedte is: 75cm :X
Ik post straks wel foto's van me kofferbak:)

Edit: Foto's van kofferbak:), door die 2 schuine punten kan ik eigenlijk niet breeder dan 75cm, hoe zou ik dit op kunnen lossen zodat ik toch heel de breete van de kofferbak kan gebruiken? ik dacht zelf om uitsparingen in de kist te maken.

http://i80.photobucket.com/albums/j179/ErikNN/P1010274.jpg
http://i80.photobucket.com/albums/j179/ErikNN/P1010275.jpg
 
Last edited:
vergroot kan ik niet lezen wat der bij de kist staad.. zijn de lettertjes te klein voor ;)

Aks je links boven zo een foto van kan maken dan kan ik kijken naar de maten :)
 
Heren... ik ben op zoek naar stekkeradapters voor in de deur van mn A3 vanaf fabrieksstekkers naar 2 losse draden die mn filter in kunnen. Ik heb ze een keer gezien maar weet niet meer waar. Iemand een goed adresje?
 
Wil je de filters in je deuren maken dan? Als je ze niet kan vinden kan je altijd nog van de sloop een setje stekkers halen en er zelf kabels aan maken. Ik weet niet hoe gangbaar zoiets is eigenlijk.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top