Gewicht/Weight zaken enzo.

gast... ik had in eindhoven 8 kilo van mijn zip afgehaald en reed 3 tiende sneller..
wat wil je nog meer weten?

@mc cobes. ik zou maar eens goed naar je sprintframe gaan kijken. als je een frame zonder kappen bouwt van 45 kg dan ben je fout bezig..



Bij mij idem dito. Voor eindhoven me scooter ongeveer 5 kilo lichter gemaakt. Meteen 2 tiende sneller.
 
toen sander op joel's machine kroop ging hij toch ook 0,3 sec sneller ?

(natuurlijk wordt het verschil steeds kleiner, het zal een percentage van de tijd zijn, of misschien zelfs nog met een factor wortel, even geen zin om na te denken :P)
 
ben ik benieuwd wat de mijne nu doet aangezien totaalplaatje een goede 20 kilo lichter is :D Rij ik straks 5,5 seconden:p



5,5 zal wel niet. Een lichtere scooter brengt ook weer nadelen met zich mee.
Maar ik denk dat als waar is wat jij zegt én je er een gasfles opschroeft, dat je best eens in de richting van die 6 sec kan komen.
 
5,5 ga ik ook niet van uit:) Eerst maar een zien of we onder onze eigen tijd van vorig jaar kunnen komen. Joel liet dennis rijden op zijn frame en tijd ging toen 0,1 seconden naar beneden. Dennis is ongeveer 10 kilo lichter als Joel heb ik begrepen...
 
joel's frame
daar heb ik nog nooit op mogen zitten hoor:(

mocht dat maar:P ik reed op het frame van titus , naja zijn blok:P

dat was 30 kilo lichter dan de zip
halve seconde eraf bijna!
 
5,5 ga ik ook niet van uit:) Eerst maar een zien of we onder onze eigen tijd van vorig jaar kunnen komen. Joel liet dennis rijden op zijn frame en tijd ging toen 0,1 seconden naar beneden. Dennis is ongeveer 10 kilo lichter als Joel heb ik begrepen...

Het scheelde bijna 0.2 sec. Ik reed die dag constant in de 6.7, en Dennis reed toen een 6.57.
Verschil in gewicht was een kg of 12.

Het moge dus duidelijk zijn dat je 5 kg verschil echt direct ziet aan je tijd.

Naar mijn mening is daarom niets zo belangrijk als gewicht bij de sprints.
 
Wat ik als bijkomend voordeel zie van die losse startmotor, is dat je daardoor je krukas kan lageren in je carterdeksel waardoor bij bv. een 2Fast asje de spiebaankant veel minder snel zal afbreken, aangezien de dwarskracht die veroorzaakt word door het verschuiven van de vario nu aan beide kanten opgevangen kan worden ipv. slechts aan de kant van het linker krukaslager, gecombineerd met een in de carterkap gelagerde primaire as (zoals Runner 180 2T DD NT) zal dit naar mijn mening zorgen voor veel meer stevigheid in het blok, zonder dat het gewicht noemenswaardig word verhoogd.
 
We weten dat carbon niet per definitie lichter hoeft te zijn. Het is maar net waarvoor je het gaat gebruiken of wat je vervangt.

Maar dit is toch wel erg vet hoor;

065_scooter_customshow_2008_e-werk_saarbruecken_ported_scootertuning_scooter-attack_bilder_rollertuning_pics.jpg
 
Die stang is dus gewoon ook van carbon. Vraag me af of het ook echt stijver is.. Het carbon zelf zal wel stijf zijn, maar die kap zit natuurlijk nooit echt stijf aan het frame. (zie vraag/topic at sa) De stage6 machine moet toch een bepaald minimaal gewicht hebben? (denkt aan Jerno met een subframe in z'n handschoenenkastje :D)
 
Nu zit ik me een beetje te vervelen en toen kwam het volgende boven borrelen..

Sommige uitlaten, bijvoorbeeld een team pijp is redelijk zwaar. Heeft iemand ooit een alu pijp gemaakt? en wat zouden hier de nadelen van moeten zijn?
Wat ik zelf bedacht heb:
Voordeel is dat als je het goed doet dat het bijna niks weegt.
Nadeel zou kunnen zijn dat als de pijp goed heet word dat hij meer/minder oid uitzet dan een pijpje van metaal.

Misschien een nutteloos hersenspinsel maartoch :P
 
Alu is ten eerst latiger om te bewerken, daarnaast zet het veel meer uit wat weer effect heeft op de werking van de uitlaat. En daar komt nog eens bij kijken dat een gemiddelde hand-made pijp geen drol weegt omdat er 0,6 of 0,8mm plaatstaal wordt gebruikt oid. En er zijn nog wel wat nadelen op te noemen geloof ik, maar mijn kennis van metalen is wat dat betreft niet echt super. Alu koelt volgens mij ook snel af, wat ook niet ideaal is voor een uitlaat.
 
idd pronk, het aluminium geleid de warmte goed wat de uitlaat erg gevoelig maakt voor koeling van de rijwind bijvoorbeeld. Dit is ook waarom rs125 dingen van titanium spul gemaakt worden, dit geleid de warmte slecht en geeft daarom constantere prestaties. Das ook licht ;) wel even de portomonnee trekken om het te laten maken. Een zelfgefabriceert uitlaatje weegt idd ook niets, licht dempertje erbij en tiptop :)
 
Back
Top