Gewicht/Weight zaken enzo.

Mijn opmerking was ook sarcastisch bedoeld en geef daar ook mee aan dat niveau niet echt gevorderden is in mijn ogen:)

Ontopic: Mijn frames zijn dus 2,5 kilo, mina en pia. Ik geloof dat Heiko daar met zijn frame ook op zat. In mijn ogen kunnen ze niet veel lichter ivm met veiligheid. Het zou eventueel lichter kunnen door met carbon of iets te gaan werken alleen zal je daar misschien een kilo mee winnen. Ik denk dat rijklaar dan ook 35 kilo ongeveer de max is en dat je het voor de rest in het gewicht van rijder moet gaan zoeken.

Duidelijk Tom :|
 
Ja, Braking remschijf (voor zip, sonic etc) is 270 gram. De originele schijf meen ik 400+ ik zal vanavond eens wegen + foto om het verschil feitelijk te maken.
 
Mijn opmerking was ook sarcastisch bedoeld en geef daar ook mee aan dat niveau niet echt gevorderden is in mijn ogen:)

Ontopic: Mijn frames zijn dus 2,5 kilo, mina en pia. Ik geloof dat Heiko daar met zijn frame ook op zat. In mijn ogen kunnen ze niet veel lichter ivm met veiligheid. Het zou eventueel lichter kunnen door met carbon of iets te gaan werken alleen zal je daar misschien een kilo mee winnen. Ik denk dat rijklaar dan ook 35 kilo ongeveer de max is en dat je het voor de rest in het gewicht van rijder moet gaan zoeken.

Van mij mag het niveau hier ook wel een beetje omhoog. Echt goede discussies over gewichtbesparing zijn hier nog niet geweest. en dit is wel het gevorderde deel van het forum. In het nieuwe parts topic vind ik het niveau nog hoger liggen.

Heeft iemand weleens wat verschillende remschijven gewogen?

Ja, Braking remschijf (voor zip, sonic etc) is 270 gram. De originele schijf meen ik 400+ ik zal vanavond eens wegen + foto om het verschil feitelijk te maken.

Het licht er een beetje aan hoe ver je wilt gaan in de gewichts besparing. Als je echt serieus met besparing bezig bent dan ga je met een trommelrem rijden lijkt me. of met zo een mountainbike schijfrem.
View attachment 24210 View attachment 24211
Gewicht staat er helaas niet bij vermeld.
 
Last edited:
Je kan hier wel een hele discussie beginnen. Maar als iedereen al begint dat het 'maar' 50 gram is. Dan zijn ze er al niet serieus mee bezig en dan heeft het in mijn ogen niet echt nut om er verder op in te gaan. Ik heb ook verschillende dingen voor gewicht besparing gedaan, maar hier wordt er te snel gereageerd dat het niet veilig is zonder dat mensen het zelf hebben gezien en/of getest.
 
nee, gaat om de naaf:+

schijf is gewoon een braking schijfje


Klopt dit is idd een braking schijf, het gewicht van deze schijf is: 525gr alleen niet perfect af te lezen

IMG_4207.jpg


Gebruikte je de voorrem veel?

Ik heb er alleen maar op Meppel 1 mee gereden (zaterdag & zondag) gewoon mee gesprint en geremd, alleen was er zowiezo al 1 helicoil kapot en zat er een bout los. Als ik me niet vergis is dit de oude naaf van Scottie waarmee die nog mee geraced heeft. Tot zover echt geen scheurtjes of andere dingen aan te zien.

de hamvraag, hoeveel heb je ermee bespaard, en hoeveel groter is het risico geworden op scheuren?

Ja risico's, bedoel dan moet je maar niet gaan sprinten als je geen risico wilt lopen. Ik weet niet hoeveel gram ermee bespaart is ik heb hem net gewogen. Een std. onbewerkte naaf moet ik nog maar een keer wegen.

IMG_4208.jpg


De naaf zoals die is woog los van de schijf en zonder boutjes 490 gram.

IMG_4206.jpg


De boutjes 5x + ringetjes wogen samen 30 gram.

Totaal zou dit icm met de schijf 1.045 kg zijn.


 
Last edited:
Zijn er al mensen die geprobeerd hebben zonder koeling te rijden ? Je bespaard hierdoor, accu, waterpomp, slangen, water, resevoir. Dit komt toch al op ong. 2,5 tot 3 kg totaal.
 
ik ben serieus, dit is toch zo simpel als een koek en een ei, in een cilinder word de temp 1000 + en de kop smelt niet, waarom niet? Omdat ie gekoeld word. De gastemperatuur binnenin de uitlaat is 550 graden oid, dit komt overeen met smeltpunt oid van aluminium ja, t word iig lekker zacht op die temperatuur, maar geloof t of niet je uitlaat word ook gekoeld, waardoor dan? De buitenlucht. Dus zal er dan niet de minste of geringste kans zijn dat het aluminium geen 550 graden word? Uitlaatstaal word ook lang geen 550 graden.
 
ik ben serieus, dit is toch zo simpel als een koek en een ei, in een cilinder word de temp 1000 + en de kop smelt niet, waarom niet? Omdat ie gekoeld word. De gastemperatuur binnenin de uitlaat is 550 graden oid, dit komt overeen met smeltpunt oid van aluminium ja, t word iig lekker zacht op die temperatuur, maar geloof t of niet je uitlaat word ook gekoeld, waardoor dan? De buitenlucht. Dus zal er dan niet de minste of geringste kans zijn dat het aluminium geen 550 graden word? Uitlaatstaal word ook lang geen 550 graden.


Maar als je de scooter op temp laat komen naar zown 40 gr dat je op de sprint weg kan trekken, zal die op het eind nog lang geen 550 gr. halen denk ik even los van de koeling door rijwind.
 
ben het volledig met ruud eens.

toen ik een alu flens aan het maken was schreeuwde iedereen hier whaaa dat kan niet en dat gaat smelten bla bla.. tog gaat het nog steeds goed
een alu uitlaat is imo goed te doen al1 wat deuk gevoelig.
 
ben het volledig met ruud eens.

toen ik een alu flens aan het maken was schreeuwde iedereen hier whaaa dat kan niet en dat gaat smelten bla bla.. tog gaat het nog steeds goed
een alu uitlaat is imo goed te doen al1 wat deuk gevoelig.

Heb afgelope seizoen ook met een alu flens gereden, geen probleem.
Enkel de flensveer trekt zich er een beetje in maar dat boeit verder niet.
 
Dan rijden jullie niet hard genoeg :+ (HAP)

Een uitlaat wordt trouwens wel warmer als 550 graden, als het mengsel goed staat.

En waarom rijden jullie dan nog niet met alu uitlaten, als het er toch tegen kan en je gewicht wil besparen?
 
mijn standaard sonic remschijf woog 350 gram dacht ik, toen ik alle gaten groter had geboord was hij 40 gram lichter.
onder het motto: alle beetjes helpen.

aluminium smelt bij 660 graden, laten we het safe houden en zeggen dat het bij 600 graden al kan gaan vervormen, dat wordt je uitlaat nooit.
 
Leuk allemaal dat smelpunt van een alu uitlaat. Maar wat schiet je er nou mee op? Een alu uitlaat bedoel ik dan? zou dit nou echt veel lichter zijn als een dood gewone DPR oid. Een demper moet er toch op. en ik denk dat dat het zwaarste zal zijn van een uitlaat.
 
Leuk allemaal dat smelpunt van een alu uitlaat. Maar wat schiet je er nou mee op? Een alu uitlaat bedoel ik dan? zou dit nou echt veel lichter zijn als een dood gewone DPR oid. Een demper moet er toch op. en ik denk dat dat het zwaarste zal zijn van een uitlaat.

Gewoon zonder demper rijden...mag toch @ SBO? ;)

Heb een aantal reply's gezien over het niveau in dit topic, maar het blijft toch bij gaten boren/afdraaien etc. dus echt een heel hoog niveau zul je ook niet bereiken. Of je moet echt veel geld hebben voor bijvoorbeeld carbon/magnesium velgen & remschijven. Zijn er trouwens ook mensen in de SBO sprint die hun banden afdraaien? Ik heb toen @ jubbega (4 jaar terug ofzo) opgevangen dat van schie dat had gedaan @ sprintframe. Roterende massa blijft natuurlijk wel het meest interessant...
 
Back
Top