Gewicht/Weight zaken enzo.

jah, of een schijf nu 100 gram minder weegt als de ander kan ik iig niet wakker van liggen.

als ik al iets weeg is het het geheel. ergens anders heb je toch niks aan.

het idee met de uitlaten van aluminium zie ik ook niks in. dat verschil is zo miniscuul.
 
Mijn reden dat ik een braking schijf wou, was omdat de originele er totaal niet uit ziet. Dat hij minder weegt vind ik heel mooi meegomen, zeker aan roterende massa.

Titus zijn reactie snap ik niet echt. Je kunt het ook omdraaien: "Wat praten jullie over 0.1PK verlicht je scooter met 5 KG en je bent net zo snel", zinloos in mijn ogen dus. Zo licht en snel mogelijk moet het zijn natuurlijk :)
 
Wellicht heb daar je gelijk in! Maar dat lijkt me niet zo erg, als mensen het leuk vinden om (er op een verantwoordelijke manier) ermee bezig te zijn is dat alleen maar goed. De ander interreseert het niet zoveel en steekt meer aandacht in het zoeken naar vermogen, en de ander weer allebei de dingen.
 
Je hebt niet gelijk, Heiko. Met een speed zonder koeling kan je precies 1 sprint maken. Je vertrekt met 40 graden onder de bougie en als je hem uit zet als je na de finish gestopt bent, is hij 75 graden onder de bougie. De temperatuur loopt daarna nog iets op, maar hij koelt ook zo af. Dit was met een speed zonder koelmantel( die had ik eraf gefreest ).

Je had je er wel iets meer in mogen verdiepen voordat je hiermee aan de gang ging. De temperatuur onder de bougie gemeten heeft hele andere waarden dan in de (LC) kop gemeten. Voorbeeld van mijn oude 50cc standaard klasse SOBW racer :

Beginnende gebruikstemperatuur = 90 graden
Ideale gebruikstemperatuur = 125/130 graden
Kritieke punt = 190/200 graden

Als jij elke keer bent gaan knallen met 40 graden onder de bougie gemeten zat je waarschijnlijk op een cilinder temperatuur van 20/25 graden ofzo...lekker bezig geweest dus ;)

Daarnaast ben ik van mening dat er wel water aanwezig moet blijven om de koeling te verdelen over de cilinder, zonder water moet je eigenlijk echt niet gaan rijden omdat pasvlakken/cilinderkop dan krom kunnen gaan trekken. Dus als je de buitenmantel eraf slijpt zou ik toch op zijn minst koelribben fixen.

Maargoed...ik zou er zelf nieteens aan beginnen eigenlijk.
 
Met een LC cilinder zijn de waardes ongeveer de helft, zoals de meeste denk ik rijden. Ikzelf reed altijd met een vrij lage temperatuur vanwege het vermogen.. met LC zonder koeling zou ik het niet zo hoog laten komen..
 
Tuurlijk snap ik je wel:) maar valt me gewoon op dat IEDEREEN nu in eens alleen maar over gewicht lult. hype he;)

Tja. Het is geen hype natuurlijk omdat je het over 1 jaar nog moet doen om te winnen. En er mensen al jaren mee bezig zijn. En het mss alleen maar belangrijker is, omdat nu iedereen het lijkt te doen.

Het lijkt een hype omdat iedereen ws de noodzaak ziet. En er nu ineens natuurlijk heeel veel sprinters zijn (ivm SBO) en ze ook op het forum worden geshowed.

Door SBO is het van custom naar sprinter. En toen customs nog in waren waren mega remschijven bijv. een hype.
 
Damn waar gaat het tegenwoordig nog over:X alles word tot de gram afgewogen, fuck it.. met veel vermogen kom je er ook wel:+ lekker knallen:W

dat soort opmerkingen zijn nou al duizend keer gemaakt in dit topic. het is nu wel duidelijk. als je niet aan gewichtsbesparing doet reageer dan niet hier.
 
Ik denk dat als genoeg mensen dat maar gaan doen, iedereen wel aan de AC gaat. Zeker als het nog eens voordeliger in vermogen uitpakt.
 
Elke gram is het begin van een kilo ;)

Als je serieus bezig bent met het verlichten van je scooter moet je zo denken imo.

Maarr.. je kan ook wel een beetje aan jezelf denken. Bij de meeste mensen kan er prima en veilig 5kg af en dat is makkelijker en veiliger dan nóg eens 5kg proberen te besparen op je scooter.
 
Lijkt me best leuk om eens een AC kanon te bouwen, alleen jammer dat ergeen speed7T AC is. Ben niet zo van de polini :+
In het verre oosten zie je trouwens wel vaak AC 90cc/100+cc luchtgekoelde sprinters. Enige nadeel wat je imo hebt is de thermische limiet en de kleine keuze uit (snelle) cilinders. Maar als het ding echt alleen voor de 150 meter is kan je daar wel ver mee gaan natuurlijk. Toch denk ik dat je best een KVS systeem kan maken van 1 a 1,5 ofzo door de rad boven de cilinder te plaatsen zonder pomp. En dan zou ik toch daarvoor kiezen omdat je dan meer keuze hebt uit cilinders, en het vermogen toch constanter is.
 
Last edited:
Ik denk dat je beter wel met koeling kan rijden.
Risico en onconstante vermogen wegen niet op tegen die paar kilos die je ermee wint imo.
Je kan wel kjken om een zo klein mogelijke radiateur te nemen, met intern reservoir en de slangen zo kort mogelijk houden enz. enz.

Als je dan nog NX/NOS erbij hebt zou ik sowieso ook wel met pompje gaan rijden aangezien je toch al een accu nodig hebt dan.
Met NX precies hetzelfde, het extra vermogen wat het opbrengt heb je veel meer aan dan de kilos die je bespaart als je geen nx hebt.
 
met nx zou ik het sowieso niet AC aandurven.
Maar om even een voorbeeldje te geven. in eindhoven ging in de omloop mijn waterpompje kapot. toen moest ik dus finales gaan rijden zonder koeling. 1 a 2 sprintjes ging goed. En de tijden bleven gewoon hardstikke constant.
Maar toen mike voogd 1 valse start maakte en extra lang over het warmdraaien ging doen werd het voor mij echt niet te doen. Dus heb ik nog als een idioot moeten sleutelen om mijn waterpomp te vervangen.

Sprinten zonder pompje maar met kvs kan dus best, maar het koelt niet snel genoeg af voor in de finales.

Een echte AC cilinder dus met koelribben zal waarschijnlijk sneller afkoelen en dus ook eerder weer op de juiste temperatuur zijn. of dit genoeg is voor de finales en of het zelfde vermogen er uit is te krijgen is een kwestie van testen. En dat lijkt me echt wel een keer leuk om uit te proberen in de loop van het seizoen.
 
mijn ac cilinder warmde met 1 sprint op van 70 naar 100 graden (onder bougie gemeten).
op de bank gaf hij bij 120-125 graden het meeste vermogen, dus er was nog speling zat bij evt valse start ofzo.

na het even wachten aan het eind van de sprintbaan en weer teruglopen was hij gewoon weer 70 graden, dus in principe klaar voor gebruik.
 
Met een LC cilinder zijn de waardes ongeveer de helft, zoals de meeste denk ik rijden. Ikzelf reed altijd met een vrij lage temperatuur vanwege het vermogen.. met LC zonder koeling zou ik het niet zo hoog laten komen..

Nee ook bij LC mag de cilinder onder de bougie gemeten rustig 120 graden worden.
 
Back
Top