Aerodynamica V.S. Gewicht

Status
Not open for further replies.

kees

38.8KG 22.2HP 6.83s
Jordy (Furious Beta) en ik waren eens aan het discuseren over volgend jaar, en over de tijden. Ondanks het feit dat ik heel benieuwd ben wat voor tijden er volgend jaar gereden gaan worden, en met wat voor ideeën mensen uit de hoek komen vroegen wij ons af hoe belangrijk nou aerodynamica is ten opzichte van gewicht ?

Helaas ben ik geen professor op het gebied van natuur en scheikunde en de belangrijkheids factoren berekenen tussen gewicht en aerodynamica kan ik helaas (nog) niet. Maar daarom wil ik dit topic starten om te kijken hoe anderen daarover denken. Ik ben er namelijk wel van overtuigd dat aerodynamica ook een hele belangrijke factor is tegenover gewicht, maar wat is belangrijker?

Voor mijn gevoel zijn voor de beste tijd in 150 meter de volgende factoren
belangrijk:

- Weerstand
* Gewicht
* Aerodynamica
* Raak oppervlak van het voertuig met de grond
* Roterende massa
* Hoogte, dus het "vangen" van wind
- Vermogen
* Koppel
* Opbouw van het vermogen (vertanden, overbrengen, etc)

Maargoed, dit jaar heb ik een hele hoop frames en gatenkaas scooters gezien die sowieso snelle tijden rijden dus blijkt het wel dat gewicht een belangrijke factor is. Maar stel nou dat je het frame van Heiko pakt, en daarop de puntkap van de oudere SBO schakelklasse rijder pakt, waarin hij volgens mij heel veel winst haalt in aerodynamica ?

Hoe denken jullie hierover ;)
 
Advertisement - register to remove this

Ben het igg met je standpunt eens Kees.

Kappen hoeven niet veel wegen maar veel Aerodynamica geven.
Igg zijn kleren in het leer ook een voordeel, het weegt mss meer maar heeft meer aerodynamica.

Daarom zou ik zelf igg nooit zonder kappen rijden, vooral voorop niet.
Wat me ook opvalt is dat sommige mensen gewoon rechtop zitten bij het sprinten.
Dat moet je al helemaal niet doen.

* Hoogte
* Vangt teveel negatieve aerodynamica

Wat belangrijker is weet ik niet, als je een normale scooter pakt (Aerox) met kappen / zonder kappen, kun je beter met kappen rijden denk ik.

Wat je ook kan doen kwa gewicht voor de kappen is verdunnen, weet niet of iemand dat al eens is gedaan heeft? Ik heb het igg wel gedaan bij me Beta. Scheelde ook een hoop aangezien Aerox / Beta dikkere plastic gebruikt waardoor het ook zwaarder is.

Maar kijk naar Vasco, vraag me af hoeveel kg het hem scheelt in zijn totaal.
Maar hij kan net zo goed zonder rijden, want dat werkt ook niet meer kwa aerodynamica. Dat gaat kriskras door elkaar.

Oi,

Jordy
 
Last edited:
tuurlijk is aero belangrijk. Hoe voelte de wind om je kop als je 80 rijdt?
Best stevig.
Maar persoonlijk denk ik dat op de 150m gewicht een belangrijkere factor speelt dan de aero. Je moet natuurlijk niet rechtop gaan zitten met je nikkerjas en bontkraag.

Complete gewicht + vermogen en dit ook goed kwijt kunnen is de sterkste factor
 
Oke maar wat ik me afvraag:

Door je voertuig (scooter, sprintframe, whatevah) meer aerodynamica te geven door beplating te monteren en je een gewichtwinst hebt van 3 kg, waar ligt dan het punt dat je het beter wel of niet kan doen ? Ik denk dat hier wel formules voor zijn..

Bovendien, het verlichten van je kappen zoals Vasco heeft gedaan scheelt volgens mij niet enrom en praat je over hooguit 2 á 3 kg.
 
Aerodynamica is belangrijk voor topsnelheid
Massa is belangrijk voor acceleratie

Deze twee zaken zijn natuurlijk met elkaar verbonden, maar in een 150 meter sprint is het tweede punt echt verreweg het belangrijkste.
Een paar km/h harder op het eind doet in tijd echt praktisch niets, hooguit enkele hondersten seconden als je het heel goed aanpakt (windtunnel tests) en niets toevoegd aan de massa.

Kijk maar eens naar de professionele dragsters, die hebben ook totaal geen goede aerodynamica. De snelheidsrecordbrekers daarentegen, natuurlijk wel.
 
Aerodynamica is belangrijk voor topsnelheid
Massa is belangrijk voor acceleratie

Deze twee zaken zijn natuurlijk met elkaar verbonden, maar in een 150 meter sprint is het tweede punt echt verreweg het belangrijkste.
Een paar km/h harder op het eind doet in tijd echt praktisch niets, hooguit enkele hondersten seconden als je het heel goed aanpakt (windtunnel tests) en niets toevoegd aan de massa.

Kijk maar eens naar de professionele dragsters, die hebben ook totaal geen goede aerodynamica. De snelheidsrecordbrekers daarentegen, natuurlijk wel.

Niet helemaal eens met het laatste; je ziet zelfs in de fiets sprint (gaat ook om meters) rijden ze ook met dichte wielen en speciale aerodynamische helmen)

Jij wou toch juist meer tijd halen in het 100 - 150 meter traject, juist kijken naar aerodynamica lijkt me dan een goed plan omdat je dan snelheid hebt (+- 90/100 km/h?) en begint het een rol te spelen...
 
je moet ook kijken naar de verhouding: vermogen/gewicht.

bij een fietser lig die verhouding erg laag, samen met het feit dat hij meerdere meters/kilometers op topspeed rijdt is de aerodynamica veel belangrijker.

ik ben het met joel eens:
tot de zeg maar 100kmpu heeft aerodynamica sowieso al veel minder invloed dan de rolweerstand.
als je het deel daarna nog accelereert naar 129 of met de juiste aerodynamica 130 heeft dat op je tijd op de 150 meter nauwelijks invloed.
 
Aerodynamica is degelijk ook wel acceleratie

Ja, maar niet bij de eerste meters...
Het heeft pas "echt" nut bij hoge snelheden.
Ik had laatst trouwens nog een soort formule/stuk tekst gezien over iets wat hier mee te maken had.
Ik zal kijken of ik deze nog kan vinden. :)
 
Viper power heeft gelijk ik heb het ook allemaal gezien op discovery dat aerodynamica pas nut heeft bij hooge snelheden..
Heb een heele reportage ervan gezien.
Dus ikzelf denk het belangrijkste zeker het gewicht/vermogen is.. aerodynamica zegt niet zoveel op 150 M sprint..
 
Maar het gaat toch ook om 100ste van een seconde, dus is het wel degelijk van belang om naar de aerodynamica te gaan kijken. Lijkt mij? Het gaat geen tienden schelen, okee. Maar alles is mooi meegenomen..
 
Misschien een idee om LucF (Kreidler frame) te pm'en om hier te reageren. Dacht dat hij ook verschillende kapjes getest heeft in een windtunnel.

Verder is er nog een forummember 'Heineken' waarvan ik weet dat hij laatst in het auto gedeelte een heel verhaal met diverse plaatjes en berekeningen had gemaakt over aerodynamica vs gewicht.
 
Misschien een idee om LucF (Kreidler frame) te pm'en om hier te reageren. Dacht dat hij ook verschillende kapjes getest heeft in een windtunnel.

Hij doet het iig slim.
Zo'n polyesther kapje weegt letterlijk zo goed als niks natuurlijk, en als het op topsnelheid iets helpt dan is dat mooi meegeholpen.
Aangezien er tegenwoordig snelheden worden behaald van 120+ op 150m, en zo'n licht dingetje helpt 3km op top... dan is het toch leuk ? al scheelt het bijna niks in tijd.
Voor het gewicht hoef je het ook niet te laten. 1x ff pissen en je bent meer gewicht kwijt.
 
Niet helemaal eens met het laatste; je ziet zelfs in de fiets sprint (gaat ook om meters) rijden ze ook met dichte wielen en speciale aerodynamische helmen)

Jij wou toch juist meer tijd halen in het 100 - 150 meter traject, juist kijken naar aerodynamica lijkt me dan een goed plan omdat je dan snelheid hebt (+- 90/100 km/h?) en begint het een rol te spelen...

Bij alle sporten waar er vaak een constante snelheid wordt gereden is aerodynamica wel interessant.
Maar bij een staande acceleratie op 150 meter is dat aandeel zo fucking klein dat het gewoon niet boeiend is.

LucF zal hoogstwaarschijnlijk wel een simulatie hebben van een 150 meter sprint met en zonder stroomlijn. Als je het frontaal oppervlak en de cw waarde weet van beide situaties kun je het verschil omrekenen naar een vermogenscurve.
Dan zul je zien dat deze curve zo laat gaat lopen,zo klein is en zo kort dat het amper iets doet.
 
het heeft pas nut als de afname in luchtweerstand(opp. onder de grafiek) groter is dan de toename in rolweerstand.

wil je dat voor elkaar krijgen mag je echt een paar tienden van je Cw waarde afsnoepen of echt heeeel hard rijden op de 150 meter.

of natuurlijk je Cw omlaag krijgen zonder gewicht toe te voegen...
(dus niet meer zo stoer de ellebogen naar buiten :p)
 
Maar kijk naar Vasco, vraag me af hoeveel kg het hem scheelt in zijn totaal.
Maar hij kan net zo goed zonder rijden, want dat werkt ook niet meer kwa aerodynamica. Dat gaat kriskras door elkaar.

Oi,

Jordy

Dit moet je trouwens niet onderschatten, het perforeren van je kappen kwa gewicht. Een kappenset van een sr/aerox/beta is al snel 7 a 8 kilo, ik weet zeker dat vasco er miss wel 2 kg of meer heb afgehaald met zijn manier ;)

Verder ben ik het er ook mee eens dat er aan de voorkant van zon sprintframe een soort aerodynamica kap aan de voorkant geplaatst moet worden, anders word de wind niet geleid, maar heb je ineens een groot obstakel.
zou iemand eigenlijk eens moeten testen. met en zonder te rijden, dan kan je kijken of het zowiezo uitmaakt:)
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top