Gewicht/Weight zaken enzo.

Is er 250gram per wiel af of is er per wiel 1 kilo af? Als er overal 1 kilo af is, totaal 4 dus, kan het best zijn dat dit overeenkomt met 8 kilo van de auto af.


Heb het over 1 kilo totaal.


Maar bij de forumle1 enzo is de acceleratie natuurlijk veel xtremer dan bij scooter sprints.
Dus die factor zal bij ons anders zijn.
Maar daaruit kun je wel opmaken dat het verwijderen van gewicht van roterende onderdelen, meer invloed heeft dan het verwijderen van "vast" gewicht.
 
Ik ben nu bezig om een kroonstuk te ontwerpen.
Heeft ook met gewichtsbesparing te maken dus ik d8 laat ik het hier maar plaatsen.
Dit is het ontwerp: (Clickable)

[Ir]http://img299.imageshack.us/img299/8577/kroonstukv2hd4.jpg[/Ir]


De hoeken in de gearceerde stukken moeten dus rond worden alleen dat kreeg ik niet zo snel voor elkaar in autocad:P

Is er nog iemand met op of aanmerkingen op dit ontwerp?
Is 5mm dik genoeg? Ik denk zelf van wel maar hoor graag hoe jullie hierover denken.

P.S. reden dat de vorkpoten zover naar voren staan ten op zichte van de balhoofdbuis is omdat het voorwiel anders zover in me kappen valt dat het ten eerste geen gezicht is en me onderkuip past dan niet helemaal lekker meer.
 
Aah, oke. Ik wou al zeggen waarom zo ver naar voren en niet gewoon een rechte plaat als je al bezig bent met gewicht besparing.

Je kan hem denk ook nog wel iets dunner laten. 30 of 25 mm.
 
Je verplaats de poten zo ver naar voren dat ik denk dat er wel heel veel kracht op je stuurpen komt te staan. En de plaat waar de stuurpen in gaat (beetje lastig uitleggen)
 
mijn eigen kroonstukken zijn eender enkel iets minder ver naar voren.

ik heb ze ook aardig dik gepakt, 15mm. maar ik wilde ook stevigheid en er komen uiteraard weer gaten in!

gr heiko
 
is het niet mogelijk om je poten gewoon wat schuiner in je kroonstuk te plaatsen zodat je de poten wat dichter bij de balhoofdbuis komen te staan.
of komen er dan hele andere krachten op?
 
Ik neem aan dat de poten in de zelfde positie staan als bij een orgineel kroonstuk van een Aerox.
Nee, ik heb het zo uitgemeten dat een zip type 1 velg er netjes in past, als alles maximaal verlaagd is.
Toen ik die velg in een std kroonstuk plaatste viel die helemaal weg in de kappen, dat vind ik zelf niet mooi. En aangezien het oog ook wat wil:)

Dit bedoel ik dus:
[Ir]http://img504.imageshack.us/img504/6530/050720073021dq1.jpg[/Ir]


mijn eigen kroonstukken zijn eender enkel iets minder ver naar voren.

ik heb ze ook aardig dik gepakt, 15mm. maar ik wilde ook stevigheid en er komen uiteraard weer gaten in!

gr heiko
Dus met andere woorden; die 5mm dikte is niet stevig genoeg?
Ik kan het nu nog makkelijk aanpassen in cad dus hoor het liever nu dan wanneer het al gefreest is;)

Hoeveel mm heb jij ze naar voren staan dan?

is het niet mogelijk om je poten gewoon wat schuiner in je kroonstuk te plaatsen zodat je de poten wat dichter bij de balhoofdbuis komen te staan.
of komen er dan hele andere krachten op?
Ik denk dat dat te duur gaat worden qua freeskosten, als de frezer dat al kan..
 
heb t even uitgetekend voor je, het remmen is hier gesimuleerd met eeen kracht van 2000 N. De pijl wijst de kracht aan, met 35 mm dikte was er niets aan de hand, met 30 mm dikte word ie te zwak op de rode plekjes, als je hier wat meer materiaal laat staan , en een grotere radius neem in dat hoekje ben je hiervan af.

Gewicht 30 mm dik: 325 gram
Gesimuleerd materiaal: Aluminium 6061


Het stukje stuurpen dat kleurt hecht ik niet zoveeel waarde aan omdat de stuurpen veel langer is en daardoor wat kan buigen, dat is alleen wat meer werk om te simuleren dus doee ik t zo :)


25ata1s.jpg
 
heb t even uitgetekend voor je, het remmen is hier gesimuleerd met eeen kracht van 2000 N. De pijl wijst de kracht aan, met 35 mm dikte was er niets aan de hand, met 30 mm dikte word ie te zwak op de rode plekjes, als je hier wat meer materiaal laat staan , en een grotere radius neem in dat hoekje ben je hiervan af.

Gewicht 30 mm dik: 325 gram
Gesimuleerd materiaal: Aluminium 6061


Het stukje stuurpen dat kleurt hecht ik niet zoveeel waarde aan omdat de stuurpen veel langer is en daardoor wat kan buigen, dat is alleen wat meer werk om te simuleren dus doee ik t zo :)


25ata1s.jpg

En wat is de von Mises stress? En wat voor load krijg je op de testbank?
 
heb t even uitgetekend voor je, het remmen is hier gesimuleerd met eeen kracht van 2000 N. De pijl wijst de kracht aan, met 35 mm dikte was er niets aan de hand, met 30 mm dikte word ie te zwak op de rode plekjes, als je hier wat meer materiaal laat staan , en een grotere radius neem in dat hoekje ben je hiervan af.

Gewicht 30 mm dik: 325 gram
Gesimuleerd materiaal: Aluminium 6061


Het stukje stuurpen dat kleurt hecht ik niet zoveeel waarde aan omdat de stuurpen veel langer is en daardoor wat kan buigen, dat is alleen wat meer werk om te simuleren dus doee ik t zo :)


[urlhttp://i25.tinypic.com/25ata1s.jpg[/url]
Hardstikke bedankt man:W:love:
Echt vet zo'n simulatie, erg handig.

Dan laat ik hem nu zoals die is, gewoon 35mm dik. Liever wat sterker dan dat
er wat gaat scheuren.. En die 60 gram die het zal schelen maakt ook niet zo veel uit;)

Trouwens wat betreft de stuurpen; die blijft waarschijnlijk gewoon origineel. Alleen wat ingekort en flink afgedraait. Omdat op een alu pen geen sterk schroefdraad gedraaid kan worden volgens mijn draaier/frezer.
Dus daar zal dan al wel minder kracht op komen lijkt me omdat dat staal sterker is dan alu.
 
Back
Top