Gewicht/Weight zaken enzo.

natuurlijk moet je voorvelg zo licht mogelijk :X

ik bedoelde te zeggen dat het niet utimaakt of je 1 kg van je wiel afhaalt of 1kg van je frame, heeft ongeveer hetzelfde effect.

als je beide kunt verlichten moet je dat doen natuurlijk...


krukas zwaar laten heeft weinig met het totale gewicht te maken, alleen met de eigenschappen van de motor.

Er zit wel degelijk verschil in het gewicht(krachten) van een wiel. Stel je hebt 2 wielen elk 1000gram totaal. De ene heeft een hart van 200gram en een velgrand van 800gram en de andere een hart van 800gram en een velgrand van 200gram. Dat maakt dus echt wel een groot verschil. Hetzelfde als een zuiger. Weegt normaal 80gram, maar bij 14000rpm., is dat wel iets zwaarder.
 
Ik dacht vanavond laat ik nou eens kijken wat het verschil is m.b.t. gaatjes boren in de zadelplaat. Ik moest toch heel de tijd 20 min wachten tot de polyester droog was :)

Voor het boren en bewerken was hij 1125 gram. Ik heb daarna alle bekleding resten die aan de nietjes zijn blijven haken + nietjes + buddy slot stukje eraf gehaalt en zit ik nu op 925 gram. Een besparing van (maar liefst) 200 gram dus.

Foto 925 gram status:
[ir]http://www.mostwantedsprinters.nl/kees/HPIM3586.JPG[/ir]

Kan nog wel 100 gram lichter door het ijzeren plaatje aan de voorkant eraf te halen want dan tywrap ik de buddy gewoon vast :)


Die 200 gram die je bespaart heb zal denk ik voor 90% komen door het slot ;)

Die gaten wegen echt niks minder bijna denk ik...
 
Ik had hem tussendoor gewogen toen ik alleen nog maar geboort had en de restjes er niet af had gehaald, zat toen op 1040 heeft 85 gram gescheelt dus :p
 
ik snap niet waarom je nou van die kleine gaatjes doet. het is 2 keer zo veel werk en je bespaart er 2 keer zo weinig mee.
als je nou gewoon wat meer grote gaten boort en wat meer hele vlakken er uit haalt heb je 3 keer zo veel bespaard.
 
Ik heb daar het gereedschap niet voor. Ik deed dit om het eens te meten, ik ga niet eens met zo'n buddy rijden, of heel misschien de eerste sprint alleen. Ik kan ook er stukken uithalen met een dremel en een snij schijf, dat had wel meer gescheelt denk ik.

Gaten zijn overigens 10MM, was zowat de grootste boor die ik had (helaas?).
 
Er zit wel degelijk verschil in het gewicht(krachten) van een wiel. Stel je hebt 2 wielen elk 1000gram totaal. De ene heeft een hart van 200gram en een velgrand van 800gram en de andere een hart van 800gram en een velgrand van 200gram. Dat maakt dus echt wel een groot verschil. Hetzelfde als een zuiger. Weegt normaal 80gram, maar bij 14000rpm., is dat wel iets zwaarder.
maak eerst eens de berekening hoeveel energie er nodig is om het wiel bv 30m/s te laten gaan én 30m/s te laten draaien, praten we daarna verder over het verschil.

zuigerversnelling is bij 14k veeel groter, dus dat kun je niet vergelijken.
 
Ik quote dit van een ander forum, maar ziet er wel interessant uit, hoe denk jij erover Aerox-Evo70 ?

nou, vor eens en altijd.

Doe het volgende met je fiets,

Neem een hoop plaklood (voor velgen) en plak dat op je velg. Kijk nu eens hoeveel moeite t kost weg te rijden.

Haal t lood eraf en je ziet dat je makkelijker kan wegrijden.

Andersom, met lood erop, kan je stoppen met trappen, en zal je lang doorrollen. Zonder, zal je eerder stoppen.

De voordelen met het verlichten dan draaiende onderdelen in de aandrijflijn zijn tweevoud.

Als eerste heb je dat elke kilo die je van je vliegwiel afneemt, zal een kilo van je totale wagen gewicht zijn die je weg haalt.

Maar aangezien het een roterende massa is, werkt dit nogmaals, Aangezien het op gang brengen (versnellen of vertragen ) van de massa energie kost. Dus elke kilo hiervan af, is ook mooi.

Bij acceleratie wordt met simpele berekeningen gerekend met het schijnbaar gewicht. Dit is het normale gewicht vermenigvuldigd met een factor om de roterende massa die extra tegenwerkt mee te nemen.

Dus een simpel voorbeeld.

auto van 1000 kg. Met rotatiefactor van 1,1. komt op een totaal schijbaar gewicht van 1000 * 1,1 = 1100 kg.

Neem nu 5 kilo van de roterende massa af.
1000 - 5 = 995 kg.
Rotatie factor wordt ook minder hoeveel? ff als voorbeeld van 1,1 naar 1,08
995 * 1.08 = 1075 kg. Dus door 5 kilo van je roterende massa te halen, zal het voor je auto lijken alsof er 25 kilo af is.

Nu is dit een voorbeeld, dus de exacte factoren die bij een bepaalde civic horen zijn niet bekend. Maar dit is wel hoe het werkt.
Daarom is t ook zo mooi om b.v. lichtere velgen te nemen. Remschijven met een aluminium (ofzo) hart, holle nokkenassen. Carbon (of iets anders lichts) aandrijfassen. etc etc.
Zo ook je ophanging, en je schokbrekers. Daarom is subaru voor de WRC ooit eens bezig gegaan met upside down dempers op de rally auto. Hoe dit nu staat, geen idee.

dus.

doe er mee wat je wil.
Mijn inziens is een lichter vliegwiel, en daarmee als je dan toch bezig bent, een iets betere koppeling, niet zozeer de moeite waard om te doen, tenzij je al eenhoop andere dingen hebt gedaan en je echt tot uitersten wil gaan. T is nog best een beetje werk als je t zelf doet, dan is t nog wel te doen kwa prijs, anders wordt t weer duur.

Als je dan toch je aandrijflijn aan t optimaliseren bent, waarom niet een andere versnellingsbak die je een betere acceleratie geeft. Er zijn short ratio's te koop,

Na goed.
Nu is er denk ik wel genoeg info hierover.

De groeten
Thanas
 
idd ik denk dat jij met die paar grote gaten die je daar hebt geboord al meer hebt bespaard als dat kees met al die kleine gaatjes heeft bespaard. en jij kan ook echt nog veel gewicht van die kap halen hoor.
kijk naar dat grote gat in het zadel van kees. Daar kan je gewoon nog perfect op zitten. dat kan jij er ook nog uit halen. Ook zou ik dat achterste vlak waar jij 6 grote gaten hebt geboord er helemaal uit halen.
Ik weet dat jij ook erg kijkt naar de looks. dus vandaar dat je het zadel misschien een beetje heel wilt houden. mij maakt het allemaal niet uit hoe het er uit ziet :P als het maar licht is.

@ kees, met een handvijl kom je ook een eind hoor. het hoeven niet altijd ronde gaten te zijn. + dat je voor een paar euro al een paar grotere boortjes hebt. Maarja ik begrijp wel dat je dat niet aanschaft voor zomaar een test zadel.
 
Ik quote dit van een ander forum, maar ziet er wel interessant uit, hoe denk jij erover Aerox-Evo70 ?

ik vind dat maar een rare formule..

stel we nemen een 10" wiel die 4 kilo weegt.
stel de afstand van hart tot zwaartepunt(cirkel) is 0,15m(straal1).
afstand van hart tot uiteinde band is dan ongeveer 0,25m(straal2).
stel we gaan versnellen tot 35m/s (126kmpu).
omtrek wiel is +/- 1,2m.

(onthoud dat dit maar gegokte grootheden zijn, kan in de werkelijk dus iets afwijken)


kinetische energie = 0,5 * massa * snelheidsverschil^2 = 0,5 * 4 * 35^2 = 2450J

rotatie energie = massatraagheid * hoeksnelheid^2 /2
massatraagheid = massa * straal1^2
hoeksnelheid = snelheid / straal2
rotatie energie = (massa * straal1^2) * (snelheidsverschil / straal2)^2 /2 = (4 * 0,15^2) * (35 * 0,25)^2 /2 = 3,45J


als ik een foutje heb gemaakt hoor ik dat graag, maar zoals je aan deze berekening kan zien is de benodigde rotatie energie te verwaarlozen t.o.v. de totale benodigde energie.
we hebben het hier wel over een wrijvingloze omgeving (denk aan lagers).

edit: even foutje eruit gehaald.
 
Last edited:
De formule zal wel kloppen maar.....

Waarom reageert het blok dan zoveel feller op het gas met een binnenrotor op de krukas in vergelijking met een vliegwiel? Terwijl beide bijna even zwaar zijn?

edit: hiaat in de vraagstelling (2 verschillende diameters)

Anders gesteld: waarom reageert een pia-blok met een oud vliegwiel (die met die gaten en lichter) sneller op het gas dan met een nieuw type, maar dus wel dezelfde diameter? (en de ontsteking op hetzelfde tijdstip uiteraard)
 
Last edited:
Italianen rijden ook met een binnenrotor (leonelli) Echter is deze zo gebouwd dat de rotor over de behuizing valt, en dus het gewicht verder naar buiten zit(dus meer roterende massa).
 
De formule zal wel kloppen maar.....

Waarom reageert het blok dan zoveel feller op het gas met een binnenrotor op de krukas in vergelijking met een vliegwiel? Terwijl beide bijna even zwaar zijn?

edit: hiaat in de vraagstelling (2 verschillende diameters)

Anders gesteld: waarom reageert een pia-blok met een oud vliegwiel (die met die gaten en lichter) sneller op het gas dan met een nieuw type, maar dus wel dezelfde diameter? (en de ontsteking op hetzelfde tijdstip uiteraard)
wat is belangrijker, het op toeren komen of het topvermogen ?

de binnenrotor komt sneller op toeren omdat de massatraagheid veel kleiner is.
hierbij heeft het meer effect omdat de rotor veel meer toeren draait dan een wiel.
(en een grotere snelheid heeft)
daarbij komt nog dat een binnenrotor wel degelijk vele malen lichter is dan een origineel vliegwiel.

en natuurlijk verschilt het per scooter of een zwaarder vliegwiel wel meer vermogen oplevert.

dat een nieuw type pia ontsteking sneller op het gas reageert hoeft niet perse aan het gewicht van het vliegwiel te liggen, kan bv ook in de vdi zitten (en zo zijn er nog meer verschillen).
 
Maar dan vraag ik me wel af waarom ze in de formule1 een factor 8 gebruiken.
Dus 1 kilo van de wielen af, komt overeen met 8 kilo van de auto afhalen.

Ik zeg niet dat je ongelijk hebt btw. Ik verdiep me verder niet zo in die berekeningen :)
 
Maar dan vraag ik me wel af waarom ze in de formule1 een factor 8 gebruiken.
Dus 1 kilo van de wielen af, komt overeen met 8 kilo van de auto afhalen.

Ik zeg niet dat je ongelijk hebt btw. Ik verdiep me verder niet zo in die berekeningen :)

Is er 250gram per wiel af of is er per wiel 1 kilo af? Als er overal 1 kilo af is, totaal 4 dus, kan het best zijn dat dit overeenkomt met 8 kilo van de auto af.

F1 auto weegt 600kg minimaal, waarvan bij de topteams(Ferrari,mclaren,bmw) 120-150kg balast is verdeeld over de bodemplaat van de auto voor een perfecte balans.(hoe lager het zwaartepunt, hoe beter) Hun auto weegt dus eigenlijk maar 450-480kg.
 
Back
Top