nou, vor eens en altijd.
Doe het volgende met je fiets,
Neem een hoop plaklood (voor velgen) en plak dat op je velg. Kijk nu eens hoeveel moeite t kost weg te rijden.
Haal t lood eraf en je ziet dat je makkelijker kan wegrijden.
Andersom, met lood erop, kan je stoppen met trappen, en zal je lang doorrollen. Zonder, zal je eerder stoppen.
De voordelen met het verlichten dan draaiende onderdelen in de aandrijflijn zijn tweevoud.
Als eerste heb je dat elke kilo die je van je vliegwiel afneemt, zal een kilo van je totale wagen gewicht zijn die je weg haalt.
Maar aangezien het een roterende massa is, werkt dit nogmaals, Aangezien het op gang brengen (versnellen of vertragen ) van de massa energie kost. Dus elke kilo hiervan af, is ook mooi.
Bij acceleratie wordt met simpele berekeningen gerekend met het schijnbaar gewicht. Dit is het normale gewicht vermenigvuldigd met een factor om de roterende massa die extra tegenwerkt mee te nemen.
Dus een simpel voorbeeld.
auto van 1000 kg. Met rotatiefactor van 1,1. komt op een totaal schijbaar gewicht van 1000 * 1,1 = 1100 kg.
Neem nu 5 kilo van de roterende massa af.
1000 - 5 = 995 kg.
Rotatie factor wordt ook minder hoeveel? ff als voorbeeld van 1,1 naar 1,08
995 * 1.08 = 1075 kg. Dus door 5 kilo van je roterende massa te halen, zal het voor je auto lijken alsof er 25 kilo af is.
Nu is dit een voorbeeld, dus de exacte factoren die bij een bepaalde civic horen zijn niet bekend. Maar dit is wel hoe het werkt.
Daarom is t ook zo mooi om b.v. lichtere velgen te nemen. Remschijven met een aluminium (ofzo) hart, holle nokkenassen. Carbon (of iets anders lichts) aandrijfassen. etc etc.
Zo ook je ophanging, en je schokbrekers. Daarom is subaru voor de WRC ooit eens bezig gegaan met upside down dempers op de rally auto. Hoe dit nu staat, geen idee.
dus.
doe er mee wat je wil.
Mijn inziens is een lichter vliegwiel, en daarmee als je dan toch bezig bent, een iets betere koppeling, niet zozeer de moeite waard om te doen, tenzij je al eenhoop andere dingen hebt gedaan en je echt tot uitersten wil gaan. T is nog best een beetje werk als je t zelf doet, dan is t nog wel te doen kwa prijs, anders wordt t weer duur.
Als je dan toch je aandrijflijn aan t optimaliseren bent, waarom niet een andere versnellingsbak die je een betere acceleratie geeft. Er zijn short ratio's te koop,
Na goed.
Nu is er denk ik wel genoeg info hierover.
De groeten
Thanas