natuurlijk moet je voorvelg zo licht mogelijk :X
ik bedoelde te zeggen dat het niet utimaakt of je 1 kg van je wiel afhaalt of 1kg van je frame, heeft ongeveer hetzelfde effect.
als je beide kunt verlichten moet je dat doen natuurlijk...
krukas zwaar laten heeft weinig met het totale gewicht te maken, alleen met de eigenschappen van de motor.
Ik dacht vanavond laat ik nou eens kijken wat het verschil is m.b.t. gaatjes boren in de zadelplaat. Ik moest toch heel de tijd 20 min wachten tot de polyester droog was
Voor het boren en bewerken was hij 1125 gram. Ik heb daarna alle bekleding resten die aan de nietjes zijn blijven haken + nietjes + buddy slot stukje eraf gehaalt en zit ik nu op 925 gram. Een besparing van (maar liefst) 200 gram dus.
Foto 925 gram status:
[ir]http://www.mostwantedsprinters.nl/kees/HPIM3586.JPG[/ir]
Kan nog wel 100 gram lichter door het ijzeren plaatje aan de voorkant eraf te halen want dan tywrap ik de buddy gewoon vast
maak eerst eens de berekening hoeveel energie er nodig is om het wiel bv 30m/s te laten gaan én 30m/s te laten draaien, praten we daarna verder over het verschil.Er zit wel degelijk verschil in het gewicht(krachten) van een wiel. Stel je hebt 2 wielen elk 1000gram totaal. De ene heeft een hart van 200gram en een velgrand van 800gram en de andere een hart van 800gram en een velgrand van 200gram. Dat maakt dus echt wel een groot verschil. Hetzelfde als een zuiger. Weegt normaal 80gram, maar bij 14000rpm., is dat wel iets zwaarder.
nou, vor eens en altijd.
Doe het volgende met je fiets,
Neem een hoop plaklood (voor velgen) en plak dat op je velg. Kijk nu eens hoeveel moeite t kost weg te rijden.
Haal t lood eraf en je ziet dat je makkelijker kan wegrijden.
Andersom, met lood erop, kan je stoppen met trappen, en zal je lang doorrollen. Zonder, zal je eerder stoppen.
De voordelen met het verlichten dan draaiende onderdelen in de aandrijflijn zijn tweevoud.
Als eerste heb je dat elke kilo die je van je vliegwiel afneemt, zal een kilo van je totale wagen gewicht zijn die je weg haalt.
Maar aangezien het een roterende massa is, werkt dit nogmaals, Aangezien het op gang brengen (versnellen of vertragen ) van de massa energie kost. Dus elke kilo hiervan af, is ook mooi.
Bij acceleratie wordt met simpele berekeningen gerekend met het schijnbaar gewicht. Dit is het normale gewicht vermenigvuldigd met een factor om de roterende massa die extra tegenwerkt mee te nemen.
Dus een simpel voorbeeld.
auto van 1000 kg. Met rotatiefactor van 1,1. komt op een totaal schijbaar gewicht van 1000 * 1,1 = 1100 kg.
Neem nu 5 kilo van de roterende massa af.
1000 - 5 = 995 kg.
Rotatie factor wordt ook minder hoeveel? ff als voorbeeld van 1,1 naar 1,08
995 * 1.08 = 1075 kg. Dus door 5 kilo van je roterende massa te halen, zal het voor je auto lijken alsof er 25 kilo af is.
Nu is dit een voorbeeld, dus de exacte factoren die bij een bepaalde civic horen zijn niet bekend. Maar dit is wel hoe het werkt.
Daarom is t ook zo mooi om b.v. lichtere velgen te nemen. Remschijven met een aluminium (ofzo) hart, holle nokkenassen. Carbon (of iets anders lichts) aandrijfassen. etc etc.
Zo ook je ophanging, en je schokbrekers. Daarom is subaru voor de WRC ooit eens bezig gegaan met upside down dempers op de rally auto. Hoe dit nu staat, geen idee.
dus.
doe er mee wat je wil.
Mijn inziens is een lichter vliegwiel, en daarmee als je dan toch bezig bent, een iets betere koppeling, niet zozeer de moeite waard om te doen, tenzij je al eenhoop andere dingen hebt gedaan en je echt tot uitersten wil gaan. T is nog best een beetje werk als je t zelf doet, dan is t nog wel te doen kwa prijs, anders wordt t weer duur.
Als je dan toch je aandrijflijn aan t optimaliseren bent, waarom niet een andere versnellingsbak die je een betere acceleratie geeft. Er zijn short ratio's te koop,
Na goed.
Nu is er denk ik wel genoeg info hierover.
De groeten
Thanas
Ik quote dit van een ander forum, maar ziet er wel interessant uit, hoe denk jij erover Aerox-Evo70 ?
Wat weegt jouw versie Tinne?
wat is belangrijker, het op toeren komen of het topvermogen ?De formule zal wel kloppen maar.....
Waarom reageert het blok dan zoveel feller op het gas met een binnenrotor op de krukas in vergelijking met een vliegwiel? Terwijl beide bijna even zwaar zijn?
edit: hiaat in de vraagstelling (2 verschillende diameters)
Anders gesteld: waarom reageert een pia-blok met een oud vliegwiel (die met die gaten en lichter) sneller op het gas dan met een nieuw type, maar dus wel dezelfde diameter? (en de ontsteking op hetzelfde tijdstip uiteraard)
Maar dan vraag ik me wel af waarom ze in de formule1 een factor 8 gebruiken.
Dus 1 kilo van de wielen af, komt overeen met 8 kilo van de auto afhalen.
Ik zeg niet dat je ongelijk hebt btw. Ik verdiep me verder niet zo in die berekeningen