This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Kleine vraagjes topic #8


Ik heb ooit een kapot voorlampje gehad die bij trillingen sluiting veroorzaakte en daardoor de ontsteking ontregelde. Het kan dus zelfs het stomste ding zijn. Kijk ook de massa van de grondplaat eens na.

Kabeltje van bobine naar blok trekken.


Mijn koplamp van mij Zip SP is kapot echt kapot en nu heb ik hem eruit gehaald.. maar is het legaal om bij dag licht zonder een koplamp te rijden?


H²O MHR

nee is illegaal, er moet ALTIJD werkende verlichting opzitten.,...

heb er al een x een boete voor gehad

Zullen ze moeilijk doen als je gewoon een tijdelijk zelfgemaakt 'lampje' in de plaats zet?

zolang die het doet niet.....

Lol?! Op m'n SR zat ook geen verlichting hoor en op me 14e reed ik er al vaak mee naar school of de stad.. Ook lang politie terwijl me koplamp er zelden in zat

wat is het motorische verschil tussen een zip type 3 snor en brom?

Nog even een vraaaagiieee als ik een racestuur op me scooter zet.. ik heb nu handvaten met gashendels maar moet ik ook nieuwe remhandvaten kopen? of kan ik die gewoon van mijn standaard stuur gebruiken?

Zip.


Ik heb het zelfde probleem gehad.. bij mij was het probleem een te kleine sproeier.. maar het kan ook een te grote staan!


Moet je maar even checken..


Silencer betekend demper...

wat is het motorische verschil tussen een zip type 3 snor en brom?
moet er veel gebeuren als ik mijn snor type 3 50 wil laten lopen?
ik weet dat snor tuning verboden is alleen 50 is niet echt heel hard vind ik zelf.


Maar het blijft snor tuning...
Maar om een indicatie te geven, 50 moet prima lukken.

Snor tuning is niet meer verboden!!!!

(?)

idd snortuning is niet langer verboden hier!
en idd 50 is met minimale aanpassingen mogelijk

Überhaupt nooit verboden geweest, althans heeft nooit in de regels gestaan... Gaat om principe's.

Ik kom denk als 10000e forum lid met de vraag hoe en hoelang je 70cc DR moet inrijden?
En wat er gebeurd als je het dus bijv niet goed doet.. dus gewoon gelijk planke met volgas..?

H²O MHR

Hier verder
 
welk gewicht rollen zou ongeveer goed moeten zijn voor 12000 toeren 70cc alu LC dan weet ik rond welk gewicht ik moet zitten.
En zou een rode Malossi druk veer voldoende zijn of moet ik een zwaardere?
 
De achterpoelie van mijn vivacity (2t, snor) is versleten.

Graag zou ik hem vervangen door een nieuwe. Er zijn goedkope sets te koop met koppeling en deze al gehaald. Echter is de diameter van de poelie kleiner dan origineel. Moet niet zoveel uitmaken lijkt me, behalve dat de V snaar nu slap hangt en de scooter niet echt vooruit wil.

Hoe kan ik bepalen welke lengte V snaar ik wel nodig heb?

Ik wil eigenlijk niet meer de originele poelie gebruiken (gaat nog wel) omdat de spiebaan met een bochtje zit en je hierdoor nooit een mooi toerenverloop hebt (laag beneden en dikke overtoeren op top met de standaard snor van peug)
 
Vanochtend stank in de garage aangetroffen en ik was al bang: plasje benzine onder de scooter (Ludix 2t). Moet wel zeggen dat het een gedroogd plasje was in de zin dat er geen vloeibare benzine meer te zien was, alleen een afdruk van de plas. Scooter heeft dus niet constant gelekt?

Heb de scooter gestart om te kijken of ik ergens iets kon zien sijpelen, maar ook dat lijkt niet het geval. Carburateur is wel nat (al kan dat ook door het weer komen). Specifiek zijn ook mijn tutje van mijn overloopje en de aansluiting van mijn spruitstuk op de carburateur nat, al liggen deze dusdanig ver uit elkaar dat de een niet de andere nat kan maken. Het rare is wel dat de rest van mijn overloopje en spruitstuk droog zijn.

Ludix vertoont ook rare toeren. Hij liep altijd al niet perfect stationair maar je had er geen last van tijdens het dagelijks rijden. Nu maakt hij hele hoge toeren bij het starten en valt na verloop van tijd uit. Bij gas geven terwijl hij aan het afbouwen is van de toeren, valt ie gelijk uit als een nachtkaars. Bij gas geven terwijl hij hoge toeren draait reageert hij erg goed op maximaal gas en blijft dit ook doen totdat ik zelf de gashendel loslaat.

Nu is dit laatste denk ik een kwestie van valse lucht, waar ik dus altijd al een beetje last van heb gehad. Maar het is merkwaardig dat het zodanig is verergerd i.c.m. een plas benzine onder de scooter. Ik heb hem gisteravond rond 23:00 nog goed rijdend weggezet.
 
Ten eerste zou ik het vacuumkraantje eens nakijken, waarschijnlijk blijft dit gedeeltelijk of geheel open terwijl de motor niet loopt.
Dit in combinatie met een vlotternaald die niet helemaal lekker afsluit als de vlotterkamer vol is, zorgt ervoor dat er vloeibare benzine door de sproeiers gedrukt wordt en eventueel lekt via de overloop.
Vloeibare benzine in de venturi is niet goed, deze zorgt er uiteindelijk voor de de scooter verzuipt.
 
Met vacuumkraantje bedoel je denk ik de benzinekraan? Zal vanavond eens kijken.
 
Met vacuumkraantje bedoel je denk ik de benzinekraan?
Ja.

Als deze open blijft staan, staat er continue ook meer druk op de vlotternaald en afhankelijk van hoe vol de tank is, is deze druk misschien groter of nagenoeg gelijk aan de opwaardse kracht van de vlotter, waardoor er langzaam benzine langs de vlotternaald de vlotterkamer binnenloopt en deze overvol raakt.
 
Benzinekraantje blijft lopen als ik de slang van de carb afhaal en hij op open/reserve staat.

Die is dus kapot.

Ik heb daarbij ook de vlotterbak eronder uit getrokken en handmatig de vlotter (en dus indirect de vlotternaald) dichtgeduwd bij een open kraan, en dan sluit hij inderdaad wel de toevoer af. Er loopt dan geen benzine te lekken. De vlotternaald zelf werkt dus.

Nu kan ik niet zo goed vinden hoe ik de vlotter kan testen. Hij blijft wel drijven in een bakje water. Iemand enig idee?

Lekkage bij de carb is weg. Bij het kicken/elektrisch starten spuugt hij benzine vanuit mijn uitlaatpoort via de bocht.
 
Last edited:
Benzinekraantje blijft lopen als ik de slang van de carb afhaal en hij op open/reserve staat.

Die is dus kapot.
Dan is hij niet kapot , pas als hij op close staat , en er blijft dan benzine lopen is hij stuk.
Post automatically merged:

Nu kan ik niet zo goed vinden hoe ik de vlotter kan testen. Hij blijft wel drijven in een bakje water.
Als je de vlotter in je hand hebt , en je schud hem , hoor of voel je dan geen vloeistof in je vlotter ?
De vlotter dicht de naald door de opwaartse druk van de vlotter , druk je met de hand de vlotter dicht , doe je dit met meer kracht dan de vlotter doet . De vlotternaald moet al met een lichte druk afdichten , ook kun je meestal aan het rubber van de naald zien , of dit ingeslagen is , is dat het geval zou ik hem vervangen . Meestal kun je al aan de overloop van de vlotterkamer zien of hij overloopt. Je zou een stukje benzine slang aan de aansluiting van de carb kunnen zetten , dan het losse deksel in een bakje water houden , zodat de vlotter gaat drijven , en de naald dicht drukt . Als je dan niet erdoorheen kan blazen zal de naald goed wezen
Lekkage bij de carb is weg. Bij het kicken/elektrisch starten spuugt hij benzine vanuit mijn uitlaatpoort via de bocht.
Staat er niet veel benzine in je carter nu
 
Last edited:
Mooi dat de benzinekraan niet stuk is.

Ik voelde en zag geen water of enig ander vloeistof in de vlotter. Vlotternaald zag er ook nog prima uit, geen zichtbare schade op het rubberen puntje.

Je laatste stuk wat betreft het testen van de vlotter snap ik niet helemaal. Het betreft hier een Gurtner 12.5mm carb voor de Ludix.

Het kan zijn dat er benzine in de carter zit. Ik neem aan dat dit na een tijdje verdampt? Had ook geprobeerd te starten met remreiniger maar dat doet ie niet meer. Waarschijnlijk goed verzopen? Bougie wel een aantal x getest op vonken en dat deed ie wel gewoon nog goed. Niet per se drooggemaakt oid.

Hij lekt trouwens niet meer uit de carburateur. Nadat ik hem uit elkaar had gehaald en in elkaar had gezet werkte die prima. Daarna brandstofslangetje vastgemaakt aan de vacuum-pijpje op de carb. Toen begon die als een malle te lekken. Nu zie ik op voorgaande foto’s dat ik hem waarschijnlijk altijd op het vacuüm-pijpje heb aangesloten. Door een foto van de carb met uitleg over de verschillende pijpjes hier op het forum zou die nu wel op het juiste pijpje aangesloten moeten zitten. Ik vraag me alleen af of de scooter zou kunnen starten als die altijd op het vacuüm-pijpje heeft gezeten? Of mijn ogen bedriegen mij op de foto’s die ik eerder had gemaakt, moet zeggen dat het niet heel goed te zien is.
 
Je laatste stuk wat betreft het testen van de vlotter snap ik niet helemaal.
je kan het vlotterkamer deksel eraf halen , waar de vlotter , naald , en benzine inlaat op zit loshalen .
dan een stukje benz slang op de inlaat , bakje met water vullen , en daar de vlotter in houden met het deksel boven water , als de vlotter niet verder omhoog geduwd wordt , zachtjes op de benz slang blazen om te voelen of je erdoorheen kan blazen . Kun je dat , is de naald lek .Kun je dat niet , wat nu het geval zal zijn omdat hij niet meer lekt , is de naald goed . Na de test deksel en vlotter goed schoonmaken van water , of testen met benzine .
Daarna brandstofslangetje vastgemaakt aan de vacuum-pijpje op de carb. Toen begon die als een malle te lekken. Nu zie ik op voorgaande foto’s dat ik hem waarschijnlijk altijd op het vacuüm-pijpje heb aangesloten.
Dan loopt de benz waarschijnlijk zo je carter in , of je luchtfilter. De bougie zal ook wel steeds nat zijn .
 
Dan loopt de benz waarschijnlijk zo je carter in , of je luchtfilter. De bougie zal ook wel steeds nat zijn .
Nu moet ik ook wel zeggen dat ik een soort van spons geluid hoor bij het kicken.

Zal zoiets na een paar uur weer goed zijn of is het echt blokje opentrekken en alles eruit laten stromen?

Blijf het desondanks wel raar vinden dat hij vanochtend prima reed, ik hem uitzette en een halve minuut daarna weer wilde starten, wat hij uiteindelijk niet meer deed. Toen begon al dat lekken en verzuipen. Iets wat vorige week ook al een keer speelde. Scooter ontdekt met een klein gedroogd plasje en vervolgens elke keer met een plasje van 2 bij 1 cm natte olie/benzine ter hoogte van de uitlaatpoort. Toen ging hij in ieder geval aan, maar sloeg uiteindelijk af bij gas geven. Geen lekkage meer, maar wel goed verzopen.
 
Het zal , als er benzine in staat , ooit wel een keer verdampen , als je de bougie eruit haalt en kickt , komt er dan ook geen benzine uit het bougie gat ? Houd hierbij wel je bougie / bougie kabel , weg van het gat , heb ook wel eens een kleine steekvlam gehad bij zoiets , is wel een leer moment.
Dus zou een tijdje kicken , bougie schoon maken en steeds proberen .
 
Bij het kicken zonder bougie (kraan open) komen er alleen maar dampen vrij. Zie foto van het bougiegat, de onderkant lijkt een beetje nat te zijn, maar dat is niet natter /groter geworden sinds het kicken. Er komt wel weer een miniem plasje precies onder de uitlaatpoort en bocht.
 
Hij werkt weer! Wat de oorzaak was? Geen idee. Stelt me echter niet helemaal gerust als ik volgende week een afstand van 160km wil afleggen. Carter zat in ieder geval vol met benzine.

Het zou eraan kunnen liggen dat de brandstofslang op het vacuüm-pijpje stond aangesloten. Ik weet alleen niet of dit ook het geval was voordat ik de carb uit elkaar trok. Lijkt me sterk dat ie op die manier al een aantal jaar rijdt. Misschien per ongeluk erop gezet nadat ik de carb had schoongemaakt.

Het zou natuurlijk ook eraan kunnen liggen dat de schacht waar de vlotternaald in moest vies was en na de schoonmaak weer vrij is.

Het volgende ‘probleem’ wat ik nu aan wil pakken is de ‘waarschijnlijke’ valse lucht? De luchtfilter dichthouden zorgt niet voor een verschil in toeren of dat hij uitvalt. Ergens trekt hij dus valse lucht imo. Het maakt echter niet uit waar ik remreiniger spuit op de carb (gasschuif/schroeven/luchtfilter aansluiting/spruitstuk/membraan) , hij stijgt niet in toeren. Het kan ook nooit makkelijk gaan.
 
Ik denk het ook @bartj

Maargoed, iemand die mij op weg kan helpen wat betreft valse lucht? De carb en haar aansluitingen/poorten reageren niet echt bij het spuiten van remreiniger. Aan de andere kant, als ik de luchtschroef helemaal dicht schroef, dan valt de scooter uit. Dit zou imo een indicatie zijn dat hij dus niet op een andere plek dan de carb valse lucht trekt, anders zou hij wel aan blijven. Hij blijft wel aan als ik het luchtfilter volledig afdicht.
 
Met het , dicht houden van het lucht filter , bedoel je de aanzuig pijp die op het filter zit ? Je zou dit moeten doen , daar waar de slang op de carb gaat , via het filter zuigt hij waarschijnlijk ook via de behuizing ( waar deze op elkaar zit met schroeven ) lucht aan .
Dat hij uitvalt als je de lucht schroef dicht draait is juist goed , stellen tot hoogste toerental en klaar . Waarom denk je dat hij valse lucht aan zuigt nu ?