Kleine vraagjes topic #8

Goeieavond,

Een vriend van mij heeft een Vivacity, en zit met het volgende probleem.
Als hij rijd wil z'n scooter nog al eens uitvallen en stotteren, ook doet de verlichting raar en de toeter doet het ook amper.

Mij lijkt dit een massaprobleem? Heb ik gelijk?
En zo ja, kan ik dit gewoon oplossen met een kabeltje van carter(bout) naar minpunt van de accu?

Alvast bedankt :)

Ik heb ooit een kapot voorlampje gehad die bij trillingen sluiting veroorzaakte en daardoor de ontsteking ontregelde. Het kan dus zelfs het stomste ding zijn. Kijk ook de massa van de grondplaat eens na.

Kabeltje van bobine naar blok trekken.

goeden avond

ik heb een derbi hunter veelste lange tijd stil laten staan.
ik heb er weer 3 dagen op gereden en nou nam ik een drempel toen sloeg mijn motortje over en nu doet i alles wat i zou moeten doen behalfe weg rijden?
als iemand weet wat er aan de hand zou kunnen zijn zou ik het graag willen weten dus aub mail me als je het weet
mvg jan.

jvr1995@hotmail.com

Mijn koplamp van mij Zip SP is kapot echt kapot en nu heb ik hem eruit gehaald.. maar is het legaal om bij dag licht zonder een koplamp te rijden?


H²O MHR

nee is illegaal, er moet ALTIJD werkende verlichting opzitten.,...

heb er al een x een boete voor gehad

Zullen ze moeilijk doen als je gewoon een tijdelijk zelfgemaakt 'lampje' in de plaats zet?

zolang die het doet niet.....

Lol?! Op m'n SR zat ook geen verlichting hoor en op me 14e reed ik er al vaak mee naar school of de stad.. Ook lang politie terwijl me koplamp er zelden in zat

wat is het motorische verschil tussen een zip type 3 snor en brom?

Nog even een vraaaagiieee als ik een racestuur op me scooter zet.. ik heb nu handvaten met gashendels maar moet ik ook nieuwe remhandvaten kopen? of kan ik die gewoon van mijn standaard stuur gebruiken?

Zip.

Gewoon ff losmaken van je oud stuur en dan overzetten naar je nieuw stuurtje ;)

Ik zit met een irritant probleem.
Als ik mijn booster opentrek , trekt ie zonder probleem op maar eenmaal alsie wat terug gevallen is op zijn snelheid wilt ie niet meer optrekken.
Ik moet haast volledig stilstaan voor ie terug deftig wilt optrekken , weet iemand hiermee wat het probleem is ? alles is standaard behalve de carburateur , die is een matje 17.5 geworden met een sproeier van 94
uitlaat is een Gianelli silencer dacht ik ? +pippi+

Ik heb het zelfde probleem gehad.. bij mij was het probleem een te kleine sproeier.. maar het kan ook een te grote staan!


Moet je maar even checken..

stel eerst je carbu af, die is vermoedelijk ook te groot als je de rest standaard hebt maar als je de bougie mooi koffiebruin krijgt geen probleem...

als het dan nog niet goed is de druk en trekveren en vario rollen afstellen
zo te horen zou ik beginnen met iets lichtere rollen..

Silencer betekend demper...

wat is het motorische verschil tussen een zip type 3 snor en brom?
moet er veel gebeuren als ik mijn snor type 3 50 wil laten lopen?
ik weet dat snor tuning verboden is alleen 50 is niet echt heel hard vind ik zelf.


Maar het blijft snor tuning...
Maar om een indicatie te geven, 50 moet prima lukken.

Snor tuning is niet meer verboden!!!!

(?)

idd snortuning is niet langer verboden hier!
en idd 50 is met minimale aanpassingen mogelijk

Überhaupt nooit verboden geweest, althans heeft nooit in de regels gestaan... Gaat om principe's.

Ik kom denk als 10000e forum lid met de vraag hoe en hoelang je 70cc DR moet inrijden?
En wat er gebeurd als je het dus bijv niet goed doet.. dus gewoon gelijk planke met volgas..?

H²O MHR

Rijd een kilometertje of 100 gewoon rustig (weinig toeren, niet vol gas rond knallen) en laat met koude motor de scooter rustig opwarmen.

Een cilinder heeft vanuit de fabriek nog wat kleine randjes metaal bij de poorten. Ga jij gelijk knallen, dan kunnen deze stukjes metaal in de cilinder komen. Ik hoef je waarschijnlijk niet uit te leggen dat dit je cilinder sloopt.

Daarnaast moeten de zuigerveer en de cilinderwand op elkaar inslijten. Een cilinderwand en zuigerveer zijn allebei nooit perfect rond, dus de zuigerveer zal de vorm van de cilinderwand aan moeten nemen. Dit gebeurt niet zomaar, dus vandaar dat je 100 km een beetje rustig moet rijden.

Ik ken er genoeg die na 10 km al vol gas vlammen zonder problemen, maar het is zonde als je na 50 km je cilinder of zuiger alweer kan vervangen.
Hier verder
 
Advertisement - register to remove this

Een heel rek niet nee.
View attachment 68234
Dat gelukkig nog wel geloof ik.
Zodra het volgende week binnen is zal ik er even mee pronken.
Ik heb hem op mn Kymco Dink zitten. De 2 lange strips op de foto is om hem op een grondplaat te schroeven. Het is natuurlijk geen super kwaliteit maar voor die prijs heb je een leuke koffer voor een regenpak en helm. Bij mij was binnen 2x het slot kapot. Gemaild met een filmpje dat hij niet op slot ging en ik kreeg gratis een hele nieuwe set opgestuurd. Ik heb nu dus voor 9,95 2x koffer met 1xslot. :) :) Het is een klein Kensington druk slotje dus misschien wel ergens te koop. Dan heb ik nog een complete set voor mijn zoon. Kortom: Geen superkoffer maar stevig genoeg voor een helm, regenpak, handschoenen en geel hesje. 3 broden kunnen er ook makkelijk in
 
https://www.xlmoto.nl/product/topko...UJU6MK1E7WadGrlZAwRoC4ZcQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Kan toch gewoon bijna niet voor deze prijs?!
Heb hem besteld met klarna, vertrouwde de site niet, maar als het klarna heeft dan zal 't wss wel oke zijn.
Nu volgende week de kwaliteit eens beoordelen.
Besteld, thanks voor de link
Post automatically merged:

https://www.xlmoto.nl/product/topko...UJU6MK1E7WadGrlZAwRoC4ZcQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Kan toch gewoon bijna niet voor deze prijs?!
Heb hem besteld met klarna, vertrouwde de site niet, maar als het klarna heeft dan zal 't wss wel oke zijn.
Nu volgende week de kwaliteit eens beoordelen.
Verzendkosten zijn bijna net zo duur als het product zelf..
 
Had het spulletje op zaterdag 07-01 besteld.
Kwam woensdag 11-01 al binnen via DHL.
Had alleen helemaal geen zin om te 'sleutelen'.
Werkt idd met een drukslotje.
De bouten waarmee de scharnieren bevestigd worden vind ik een beetje dun.
De koffer is zeer ruim.
Naar mijn idee best stevig.
Ik had liever een normaal draaislotje gezien.3.jpg
Heb dit slotje meteen geolied want erg soepel werkte het eerst niet.
Voor het geld mag je imo zeker niet klagen, we gaan zien hoe lang dit ding overleeft, maar vermoedelijk zal hij een prima leven hebben.
Ik moest er uiteraard wel de rugsteun op mijn retro scooter voor afslijpen.

Geen stiekem promoshot voor de slagmoer van Lidl. @C-Row :tearsofjoy:
 

Attachments

  • 5.jpg
    5.jpg
    103.2 KB · Views: 25
  • 4.jpg
    4.jpg
    121.9 KB · Views: 17
  • 2.jpg
    2.jpg
    240.8 KB · Views: 16
  • 1.jpg
    1.jpg
    108.1 KB · Views: 18
Last edited:
wat voor type helm ligt er nou in? een jethelmpie of een integraal? (en zou die laatste passen)
spotgoedkoop, maar ook zonder sleutel "zo open" als ze zien dat er een mooie helm in zit..
Post automatically merged:

Pinlock moet je ook aan de binnenkant schoonhouden.
Pinlockscherm verwijderen, afspoelen met een lauw sopje van zachte zeep, goed drogen en weer zonder stoffigheid monteren. Ik deed dit jaren met mijn motorhelm en heb jaren met de pinlock gedaan.
Het scherm zelf ook natuurlijk.
ik heb 20 jaar met een pinlock "gedaan" (waarvan 15 in de kast) waar ik juist gewoon af bleef. nu zitten er zwarte pitjes tussen het vizier en de pinlock langs de rand... maar de helm gaat ook weg of wordt "getest" ;)
maar als alternatief (in mijn passagiershelm past standaard geen pinlock) heb ik een smeerseltje gevonden dat het ook goed doet, zonder het kunststof van het vizier aan te tasten (pas op, doet bijvoorbeeld RainX wèl!)
anti condens
 
Last edited:
Vanavond de topkoffer bezorgd gekregen.
Voor een gedeelte in elkaar gezet.
Morgen ga ik op m'n gemak het slotje plaatsen.
Dit is nogal een priegelwerkje.
Vandaar...
Geleverd met een duidelijke handleiding (zie foto)
Kwaliteit van het materiaal is redelijk tot goed.
Mijn helm plaats ik in de buddy.
De topkoffer gebruik voor het volgende: opslag voor een slot, handschoenen en (kleine) boodschappen.
Ik maak mij dus niet druk over de "beveiliging" van dit product... ;)
 

Attachments

  • Topkoffer.jpg
    Topkoffer.jpg
    141.2 KB · Views: 17
Ik vroeg me af of er bij een Peugeot horizontaal blok een verschil zit tussen snor en brom carters? Iemand hier een nuttig antwoord op?

Verder vroeg ik me af wat het wezenlijke verschil is tussen een snor en brom cilinder voor ditzelfde blokje? Voor zover ik weet zit er buiten een net iets andere positie van de uitlaatpoort geen verschil tussen. Ik snap niet wat daar de logica achter is.

Ik heb nu een snor blokje liggen waar ik het een en ander aan wil doen, maar als een brom blokje daar wegens de carters geschikter voor is, dan wil ik overwegen dat aan te schaffen.

Ik weet dat de vertanding tussen de twee blokken anders is, maar mij gaat het nu echt om de carters en de cilinder.
 
Als ik het goed heb , zit er een anti opvoer nok in het Carter , dat een Brom Cilinder (het Hemd ) er niet in past .
Nok er uit slijpen / Frezen.
Dat is duidelijk, maar buiten dat zullen de brom en snor cilinder dus qua vermogen niets van mekaar verschillen? Buiten dat de ene cilinder compatibel is met de nok en de andere dat dus niet is.
 
Ik heb hem net weer helemaal in elkaar staan dus de foto laat even op zich wachten, het is zon soort D schroefje (Oude type gurtner, de viva komt volgens mij uit 99 of 00 aan het framenr/kapkleur te zien)

Vivacity cilindertje vervangen (TNT), zat een standaard peugeot FM PA SNOR cilinder op (met hele dikke krassen erin helaas). Nu met origineel peugeot brom uitlaatje (met piemel) en 58 (was 50 met snor cil) sproeier, dacht dat dit wel goed zou zijn maar hij trekt alleen goed door in het begin als de E choke nog zn werk doet.

Alsie warm is niet vooruit te branden/wil uitvallen/valt uit, klein beetje gas wil nog wel, volgas geen toeren, denk een te kleine sproeier zelf, dus wilde met de luchtschroef spelen maar toen zag ik dus dat het een rare "schroef" is

Heb er wel een hittegraad 8 bougie in gestopt terwijl er eigenlijk 7 in hoort volgens mij, er kwam een 9 uit de snor cil.

verder zo origineel als wat (met slurf in filter)
Post automatically merged:

ongeveer zo:
 

Attachments

  • carburateur-gurtner-pa-368-d-origine-peugeot-speedfight-vivacity-50-2t.jpg
    carburateur-gurtner-pa-368-d-origine-peugeot-speedfight-vivacity-50-2t.jpg
    95.3 KB · Views: 13
Last edited:
Ik heb hem net weer helemaal in elkaar staan dus de foto laat even op zich wachten, het is zon soort D schroefje (Oude type gurtner, de viva komt volgens mij uit 99 of 00 aan het framenr/kapkleur te zien)

Vivacity cilindertje vervangen (TNT), zat een standaard peugeot FM PA SNOR cilinder op (met hele dikke krassen erin helaas). Nu met origineel peugeot brom uitlaatje (met piemel) en 58 (was 50 met snor cil) sproeier, dacht dat dit wel goed zou zijn maar hij trekt alleen goed door in het begin als de E choke nog zn werk doet.

Alsie warm is niet vooruit te branden/wil uitvallen/valt uit, klein beetje gas wil nog wel, volgas geen toeren, denk een te kleine sproeier zelf, dus wilde met de luchtschroef spelen maar toen zag ik dus dat het een rare "schroef" is

Heb er wel een hittegraad 8 bougie in gestopt terwijl er eigenlijk 7 in hoort volgens mij, er kwam een 9 uit de snor cil.

verder zo origineel als wat (met slurf in filter)
Post automatically merged:

ongeveer zo:
Heb dat schroefje vroeger ook weleens gezien.
Speciaal gereedschap geen idee, maar wat gepriegel met een platte draaier krijg je hem er wss wel uit.
En dan zelf een gleufje erin slijpen met een dremel.

Echter denk ik niet dat je luchtschroef je probleem gaat oplossen.
Koppel je choke eens af van de kabelboom, blijft hij dan goed rijden?
Imo hoort een hittegraad 6 of 7 in standaard cilinder voor zover ik mij herinner.
Zou ook eens kijken naar valse lucht.
Als jij je volledige luchtfilter met aanzuigbuis en begrenzing erop hebt hangen zou 58-62 niet zo snel te klein moeten zijn.
 
Heb dat schroefje vroeger ook weleens gezien.
Speciaal gereedschap geen idee, maar wat gepriegel met een platte draaier krijg je hem er wss wel uit.
En dan zelf een gleufje erin slijpen met een dremel.

Echter denk ik niet dat je luchtschroef je probleem gaat oplossen.
Koppel je choke eens af van de kabelboom, blijft hij dan goed rijden?
Imo hoort een hittegraad 6 of 7 in standaard cilinder voor zover ik mij herinner.
Zou ook eens kijken naar valse lucht.
Als jij je volledige luchtfilter met aanzuigbuis en begrenzing erop hebt hangen zou 58-62 niet zo snel te klein moeten zijn.
Valse lucht was ook mijn eerste gedachte.

Ik dacht eigenlijk hetzelfde als jou, kan haast niet te klein dus moet wel valse lucht zijn. Dit gecheckt met remmenreiniger, bij de cilinder/spruitstuk/carb zit alles gewoon goed.

Ook stationair wil ie niet meer alsie warm is (lage toeren en uitvallen) dus ik denk toch een iets te arm mengsel. Voornamelijk omdat ie als een tiet rijd wanneer die koud is (dus met choke er vol op nog)

Als je wat meer opzoekt over die vervangingscilinders verbruiken ze echter wel een stuk meer benzine dus misschien ook gewoon wat meer sproeier nodig. Heb er wat besteld, probeer het straks wel even met een 64-66 ofzo. (nu 58)

Bij nadere inspectie lijkt alleen de keerring aan de vario kant een beetje lek. Reed hiermee al 2 maanden gewoon goed echter met die oude bekraste cilinder. Deze dus ook maar even vervangen komend weekend. Ik hoor ook iets kleins rammelen in de uitlaat wat natuurlijk ook niet goed is, maar steek liever niet teveel geld in dit ding, is ie niet meer waard.
 
Heb dat schroefje vroeger ook weleens gezien.
Speciaal gereedschap geen idee, maar wat gepriegel met een platte draaier krijg je hem er wss wel uit.
En dan zelf een gleufje erin slijpen met een dremel.

Echter denk ik niet dat je luchtschroef je probleem gaat oplossen.
Koppel je choke eens af van de kabelboom, blijft hij dan goed rijden?
Imo hoort een hittegraad 6 of 7 in standaard cilinder voor zover ik mij herinner.
Zou ook eens kijken naar valse lucht.
Als jij je volledige luchtfilter met aanzuigbuis en begrenzing erop hebt hangen zou 58-62 niet zo snel te klein moeten zijn.
Zie het dikgedrukte.
Valse lucht was ook mijn eerste gedachte.

Ik dacht eigenlijk hetzelfde als jou, kan haast niet te klein dus moet wel valse lucht zijn. Dit gecheckt met remmenreiniger, bij de cilinder/spruitstuk/carb zit alles gewoon goed.

Ook stationair wil ie niet meer alsie warm is (lage toeren en uitvallen) dus ik denk toch een iets te arm mengsel. Voornamelijk omdat ie als een tiet rijd wanneer die koud is (dus met choke er vol op nog)

Als je wat meer opzoekt over die vervangingscilinders verbruiken ze echter wel een stuk meer benzine dus misschien ook gewoon wat meer sproeier nodig. Heb er wat besteld, probeer het straks wel even met een 64-66 ofzo. (nu 58)

Bij nadere inspectie lijkt alleen de keerring aan de vario kant een beetje lek. Reed hiermee al 2 maanden gewoon goed echter met die oude bekraste cilinder. Deze dus ook maar even vervangen komend weekend. Ik hoor ook iets kleins rammelen in de uitlaat wat natuurlijk ook niet goed is, maar steek liever niet teveel geld in dit ding, is ie niet meer waard.
Eens.

Zou dan ook de andere kant keerring even bekijken, dat spul en sproeier is centenwerk.
Maar als je die choke afkoppelt en hij blijft goed rijden dan weet je genoeg.
Zou 2 sproeiers, keerringen en een bougie hittegraad 7 regelen. 2 tientjes werk.
 
Goed, stapje verder.

Grotere sproeier mocht niet helpen, word alleen erger. meteen BWOAAP en uit. heel het luchtfilter eraf, geen verschil.

Choke eraf - wil nu koud ook niet meer stationair lopen of gasgeven. Springt nog wel 3 seconden aan en geeft het meteen op.

Valt netjes uit met hand op luchtinlaat en ook op uitlaat.

Zag bij sproeier vervangen wel dat het olie leidinkje geplet was tussen carter en carterkap (kut grote oem luchtfilters ook) dus de cilinder heeft zonder olie gelopen...................vandaar dat hij het in het begin dus wel goed deed... denk dat we het hier moeten zoeken. Van het weekend maar weer de cilinder eraf en is kijken.

Tis zon oude mechanische oliepomp zonder half maantje/gaskabel. Kan deze er ook af zonder dat ik luchtgaten in mn carter krijg?


EDIT: cilinder eraf getrokken, ziet er allemaal nog prima uit.

Gezien die het met grotere sproeier slechter doet weet ik het eigenlijk niet meer, aangezien filter eraf ook geen effect heeft (sproeier kleiner met filter erop zal dan ook niks doen?)
 
Last edited:
Hoe kan ik de luchtschroef van een gurtner PA carb instellen? (origineel peugeot)

Er zit geen sleufje in zoals ik gewend ben van DO carbs. Speciaal gereedschap nodig? @Brute-Force jij weet dit vast.
Het is geen sleufje maar een uitsparing in de vorm van de hoofdletter D. Ik heb er een bij Aliexpress besteld.

De Single D
 
Om eerlijk te zijn , heb ik dat pas voor de eerste X eerder gezien .
Dealer heeft de Juiste Tool , zelf er uit zien te krijgen , en een sleufje in slijpen met een Dremel ofzo .
En eventueel een nieuwe luchtschroef er in zetten .
Het moet lukken met een Torx Dopje om deze er uit te draaien , dan sleufje in slijpen , pof een nieuwe met sleufje bestellen.
 
Goed, stapje verder.

Grotere sproeier mocht niet helpen, word alleen erger. meteen BWOAAP en uit. heel het luchtfilter eraf, geen verschil.

Choke eraf - wil nu koud ook niet meer stationair lopen of gasgeven. Springt nog wel 3 seconden aan en geeft het meteen op.

Valt netjes uit met hand op luchtinlaat en ook op uitlaat.

Zag bij sproeier vervangen wel dat het olie leidinkje geplet was tussen carter en carterkap (kut grote oem luchtfilters ook) dus de cilinder heeft zonder olie gelopen...................vandaar dat hij het in het begin dus wel goed deed... denk dat we het hier moeten zoeken. Van het weekend maar weer de cilinder eraf en is kijken.

Tis zon oude mechanische oliepomp zonder half maantje/gaskabel. Kan deze er ook af zonder dat ik luchtgaten in mn carter krijg?


EDIT: cilinder eraf getrokken, ziet er allemaal nog prima uit.

Gezien die het met grotere sproeier slechter doet weet ik het eigenlijk niet meer, aangezien filter eraf ook geen effect heeft (sproeier kleiner met filter erop zal dan ook niks doen?)


Het was dus wel valse lucht. Vanuit het vlotterbakje. Hier nieuwe schroeven en een pakking in gezet en het rijd weer prima :)

Luchtschroef dus ook niet meer nodig, maar ga die D tool nog wel bestellen, bedankt!

Ik zag ook 2 bijzonder rare schroeven op het spruitstuk, het blok in, zijn hier ook tools voor? (foto maak ik nog wel een keer)
 
Back
Top