Kleine vraagjes topic #8

Klein vraagje:
Ik wil de velgen van mijn Derbi laten coaten.
Dit zijn echter tubeless banden. Iemand een how to om de ventielen te verwijderen en er nieuwe in te zetten?

Of spreekt dit voor zich wanneer ik bezig ga?
Er zijn 2 soorten ventielen.
Rechte en haakse.
De rechte is kleiner en iets subtieler.
De haakse is groter en iets lomper.
Voordeel van de haakse is dat je deze naar buiten kan laten wijzen en dat is vaak handiger tijdens het oppompen.
Welke de voorkeur geniet is aan jou.
Smeer het rubber in met een beetje afwasmiddel dan gaat het plaatsen makkelijker.
Op de foto heb ik de richting aangegeven vanaf welke kant het ventiel de velg ingaat.
Tevens zie je twee voorbeelden van de ventielen.
Let op bij het plaatsen van de band dat je de coating van de velg niet beschadigt.
Smeer de banden (waar deze de velg raakt) in met wat afwasmiddel, dan gaat deze iets makkelijker om de velg.
SUCCES...!!! Ventiel.jpg

eurokit

Well-Known Member
Staff member
Klein vraagje:
Ik wil de velgen van mijn Derbi laten coaten.
Dit zijn echter tubeless banden. Iemand een how to om de ventielen te verwijderen en er nieuwe in te zetten?

Of spreekt dit voor zich wanneer ik bezig ga?

Oude ventielen worden nooit hergebruikt... Deze kan je gewoon eraf knippen met een tang en dat kan je de restant zo eruit drukken..
Een nieuw ventiel word via de binnenkant van de velg in de velg getrokken met een ventielsleutel..

upload_2018-1-26_0-14-49.jpeg

Dan doe je het ventiel erdoor en dan draai je die `sleutel` erop.. En dan met wat trekkracht breng je hem op ze plek (hij valt dan in het richeltje van de ventiel)

Voor deze taak moet je altijd de tubeless band er voor af halen.. Anders word het lastig monteren. Zit het ventiel goed op ze plaats (altijd even goed controleren)
Dan kan de band gemonteerd worden en dan is het klaar.

Het is overigens altijd aan te raden om het ventiel te vervangen bij een nieuwe band.. (want dan als het ventiel kapot zou gaan hoef de band er niet af als je direct een nieuwe plaatst)

Raad zelf aan om de 2 banden wissel het ventiel zoiezo te vervangen.. (ook het ventiel heeft geen eeuwig leven en gaat kapot door de weersinvloeden.(rubber word poreus)

Maar beste is nieuwe band is een nieuw ventiel.. Prijs van een nieuw ventiel is maar 2 euro.. Dus waarom niet direct meenemen.

Er zijn 2 soorten ventielen.
Rechte en haakse.
De rechte is kleiner en iets subtieler.
De haakse is groter en iets lomper.
Voordeel van de haakse is dat je deze naar buiten kan laten wijzen en dat is vaak handiger tijdens het oppompen.
Welke de voorkeur geniet is aan jou.
Smeer het rubber in met een beetje afwasmiddel dan gaat het plaatsen makkelijker.
Op de foto heb ik de richting aangegeven vanaf welke kant het ventiel de velg ingaat.
Tevens zie je twee voorbeelden van de ventielen.
Let op bij het plaatsen van de band dat je de coating van de velg niet beschadigt.
Smeer de banden (waar deze de velg raakt) in met wat afwasmiddel, dan gaat deze iets makkelijker om de velg.
Oude ventielen worden nooit hergebruikt... Deze kan je gewoon eraf knippen met een tang en dat kan je de restant zo eruit drukken..
Een nieuw ventiel word via de binnenkant van de velg in de velg getrokken met een ventielsleutel..

Dan doe je het ventiel erdoor en dan draai je die `sleutel` erop.. En dan met wat trekkracht breng je hem op ze plek (hij valt dan in het richeltje van de ventiel)

Voor deze taak moet je altijd de tubeless band er voor af halen.. Anders word het lastig monteren. Zit het ventiel goed op ze plaats (altijd even goed controleren)
Dan kan de band gemonteerd worden en dan is het klaar.

Het is overigens altijd aan te raden om het ventiel te vervangen bij een nieuwe band.. (want dan als het ventiel kapot zou gaan hoef de band er niet af als je direct een nieuwe plaatst)

Raad zelf aan om de 2 banden wissel het ventiel zoiezo te vervangen.. (ook het ventiel heeft geen eeuwig leven en gaat kapot door de weersinvloeden.(rubber word poreus)

Maar beste is nieuwe band is een nieuw ventiel.. Prijs van een nieuw ventiel is maar 2 euro.. Dus waarom niet direct meenemen.
Heren, bedankt voor de heldere uitleg.
Is het mogelijk zonder ventielsleutel, of is dat eigenlijk wel een must?

Nog een klein vraagje. Ik zag dat de Castrol Power RS 2T olie in de aanbieding is bij Oliehandel. Normaal gebruik ik altijd de Castrol Power RS 2T Scooter variant. Voor wat ik begreep is de niet-scooter variant ontwikkeld voor motorfietsen. Zal dit veel uitmaken als ik dit in mijn 49CC 2T gooi? Het prijsverschil (letterlijk de helft van het geld) maakt het wel de moeite waard te proberen. Iemand ervaring mee?

MOD_EDIT: Probeer al je vragen gelieve in 1 venster te plaatsen.. Dit doe je door links onder naar `tools` te gaan en dan op `edit` te klikken.. Je post kan dan aangepast worden..

Dat is wat handiger dan steeds een nieuw venster te gebruiken.. Let er even op!.

FF naar de website van Castrol gaan , daar vind je alle specificatie`s van de aangeboden Castrol Olie.
Daar had ik al gekeken, maar ik werd er niet echt wijs van.
Daar de niet-scooter variant vol syntheet is en het beide voor 2 takt blokken is ben ik er vanuit gegaan dat het geen probleem op moest leveren en heb ik nu 7 flesjes in de schuur staan voor weinig! :)

Ik denk dat het andersom gebruiken (de scootervariant in de motorfiets gooien) wel voor problemen kan zorgen.

Olie voor motorfiets is vaak iets betere kwaliteit wegens de hogere toeren en temperaturen.
Verder is deze geschikt voor een natte koppeling,
In auto olie zitten namelijk additieven die extra smering geven en de natte koppeling van motors kan laten slippen.
Het zal voor je scootertje niet veel uitmaken denk ik.

Olie voor motorfiets is vaak iets betere kwaliteit wegens de hogere toeren en temperaturen.
Verder is deze geschikt voor een natte koppeling,
In auto olie zitten namelijk additieven die extra smering geven en de natte koppeling van motors kan laten slippen.
Het zal voor je scootertje niet veel uitmaken denk ik.
Dan lijkt het enkel voordelen te hebben t.o.v. de scooter variant.
Daarbij wordt de olie gebruikt in een Tomos Felexer en een Derbi Vamos.
De Derbi heeft een meervoudige natte plaat koppeling.

Ik ben een nieuw peugeot verticaal blok aan het opbouwen met:
airsal 70cc t6
standaart carb ( komt nog een 17,5mm op)
Openluchtfilter
Laser x 70cc terugloop uitlaat

Maar nu is mijn vraag kan ik een standaart krukas gebruiken en als dit niet kan wat is dan een goedkope optie. Ook heb ik geen verstand van afstellen wat is een goeie sproeier maat en gewicht kwa rolletjes om mee te beginnen. Ook voor de trek en druk veertjes graag tips

Ik ben een nieuw peugeot verticaal blok aan het opbouwen met:
airsal 70cc t6
standaart carb ( komt nog een 17,5mm op)
Openluchtfilter
Laser x 70cc terugloop uitlaat

Maar nu is mijn vraag kan ik een standaart krukas gebruiken en als dit niet kan wat is dan een goedkope optie. Ook heb ik geen verstand van afstellen wat is een goeie sproeier maat en gewicht kwa rolletjes om mee te beginnen. Ook voor de trek en druk veertjes graag tips
Krukas trekt het denk ik wel, gewoon proberen.
De goede sproeiermaat is je huidige maat + 1 à 2 voor de uitlaat en nogmaals + 1 à 2 voor je powerfilter.
Probeer eerst 2 maten groter te gaan en kijk dan hoe hij loopt. Blijf vergroten (of verkleinen, maar dat zal het geval niet zijn), tot je scooter goed loopt.

Brute-Force

Forum verlaten, I.V.M Eurokit
Let op dat je de juiste Olie gebruikt , er zij 2 soorten 2-takt Olie .

1 : bedoeld voor mengsmering

2 : bedoeld voor in Carter , bijvoorbeeld voor schakel brommers / motoren , zodat de versnellingsbak en koppellings platen gesmeerd word.

Carter Olie kan / mag je niet voor mengsmering bij de benzine gebruiken , en anders om ook niet.

Advertisement - register to remove this