Kleine vraagjes topic #8

Goeieavond,

Een vriend van mij heeft een Vivacity, en zit met het volgende probleem.
Als hij rijd wil z'n scooter nog al eens uitvallen en stotteren, ook doet de verlichting raar en de toeter doet het ook amper.

Mij lijkt dit een massaprobleem? Heb ik gelijk?
En zo ja, kan ik dit gewoon oplossen met een kabeltje van carter(bout) naar minpunt van de accu?

Alvast bedankt :)

Ik heb ooit een kapot voorlampje gehad die bij trillingen sluiting veroorzaakte en daardoor de ontsteking ontregelde. Het kan dus zelfs het stomste ding zijn. Kijk ook de massa van de grondplaat eens na.

Kabeltje van bobine naar blok trekken.

goeden avond

ik heb een derbi hunter veelste lange tijd stil laten staan.
ik heb er weer 3 dagen op gereden en nou nam ik een drempel toen sloeg mijn motortje over en nu doet i alles wat i zou moeten doen behalfe weg rijden?
als iemand weet wat er aan de hand zou kunnen zijn zou ik het graag willen weten dus aub mail me als je het weet
mvg jan.

jvr1995@hotmail.com

Mijn koplamp van mij Zip SP is kapot echt kapot en nu heb ik hem eruit gehaald.. maar is het legaal om bij dag licht zonder een koplamp te rijden?


H²O MHR

nee is illegaal, er moet ALTIJD werkende verlichting opzitten.,...

heb er al een x een boete voor gehad

Zullen ze moeilijk doen als je gewoon een tijdelijk zelfgemaakt 'lampje' in de plaats zet?

zolang die het doet niet.....

Lol?! Op m'n SR zat ook geen verlichting hoor en op me 14e reed ik er al vaak mee naar school of de stad.. Ook lang politie terwijl me koplamp er zelden in zat

wat is het motorische verschil tussen een zip type 3 snor en brom?

Nog even een vraaaagiieee als ik een racestuur op me scooter zet.. ik heb nu handvaten met gashendels maar moet ik ook nieuwe remhandvaten kopen? of kan ik die gewoon van mijn standaard stuur gebruiken?

Zip.

Gewoon ff losmaken van je oud stuur en dan overzetten naar je nieuw stuurtje ;)

Ik zit met een irritant probleem.
Als ik mijn booster opentrek , trekt ie zonder probleem op maar eenmaal alsie wat terug gevallen is op zijn snelheid wilt ie niet meer optrekken.
Ik moet haast volledig stilstaan voor ie terug deftig wilt optrekken , weet iemand hiermee wat het probleem is ? alles is standaard behalve de carburateur , die is een matje 17.5 geworden met een sproeier van 94
uitlaat is een Gianelli silencer dacht ik ? +pippi+

Ik heb het zelfde probleem gehad.. bij mij was het probleem een te kleine sproeier.. maar het kan ook een te grote staan!


Moet je maar even checken..

stel eerst je carbu af, die is vermoedelijk ook te groot als je de rest standaard hebt maar als je de bougie mooi koffiebruin krijgt geen probleem...

als het dan nog niet goed is de druk en trekveren en vario rollen afstellen
zo te horen zou ik beginnen met iets lichtere rollen..

Silencer betekend demper...

wat is het motorische verschil tussen een zip type 3 snor en brom?
moet er veel gebeuren als ik mijn snor type 3 50 wil laten lopen?
ik weet dat snor tuning verboden is alleen 50 is niet echt heel hard vind ik zelf.


Maar het blijft snor tuning...
Maar om een indicatie te geven, 50 moet prima lukken.

Snor tuning is niet meer verboden!!!!

(?)

idd snortuning is niet langer verboden hier!
en idd 50 is met minimale aanpassingen mogelijk

Überhaupt nooit verboden geweest, althans heeft nooit in de regels gestaan... Gaat om principe's.

Ik kom denk als 10000e forum lid met de vraag hoe en hoelang je 70cc DR moet inrijden?
En wat er gebeurd als je het dus bijv niet goed doet.. dus gewoon gelijk planke met volgas..?

H²O MHR

Rijd een kilometertje of 100 gewoon rustig (weinig toeren, niet vol gas rond knallen) en laat met koude motor de scooter rustig opwarmen.

Een cilinder heeft vanuit de fabriek nog wat kleine randjes metaal bij de poorten. Ga jij gelijk knallen, dan kunnen deze stukjes metaal in de cilinder komen. Ik hoef je waarschijnlijk niet uit te leggen dat dit je cilinder sloopt.

Daarnaast moeten de zuigerveer en de cilinderwand op elkaar inslijten. Een cilinderwand en zuigerveer zijn allebei nooit perfect rond, dus de zuigerveer zal de vorm van de cilinderwand aan moeten nemen. Dit gebeurt niet zomaar, dus vandaar dat je 100 km een beetje rustig moet rijden.

Ik ken er genoeg die na 10 km al vol gas vlammen zonder problemen, maar het is zonde als je na 50 km je cilinder of zuiger alweer kan vervangen.
Hier verder
 
Advertisement - register to remove this

gcs100

Well-Known Member
Klein vraagje:
Ik wil de velgen van mijn Derbi laten coaten.
Dit zijn echter tubeless banden. Iemand een how to om de ventielen te verwijderen en er nieuwe in te zetten?

Of spreekt dit voor zich wanneer ik bezig ga?
Er zijn 2 soorten ventielen.
Rechte en haakse.
De rechte is kleiner en iets subtieler.
De haakse is groter en iets lomper.
Voordeel van de haakse is dat je deze naar buiten kan laten wijzen en dat is vaak handiger tijdens het oppompen.
Welke de voorkeur geniet is aan jou.
Smeer het rubber in met een beetje afwasmiddel dan gaat het plaatsen makkelijker.
Op de foto heb ik de richting aangegeven vanaf welke kant het ventiel de velg ingaat.
Tevens zie je twee voorbeelden van de ventielen.
Let op bij het plaatsen van de band dat je de coating van de velg niet beschadigt.
Smeer de banden (waar deze de velg raakt) in met wat afwasmiddel, dan gaat deze iets makkelijker om de velg.
SUCCES...!!!Ventiel.jpg
 

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Klein vraagje:
Ik wil de velgen van mijn Derbi laten coaten.
Dit zijn echter tubeless banden. Iemand een how to om de ventielen te verwijderen en er nieuwe in te zetten?

Of spreekt dit voor zich wanneer ik bezig ga?


Oude ventielen worden nooit hergebruikt... Deze kan je gewoon eraf knippen met een tang en dat kan je de restant zo eruit drukken..
Een nieuw ventiel word via de binnenkant van de velg in de velg getrokken met een ventielsleutel..

upload_2018-1-26_0-14-49.jpeg

Dan doe je het ventiel erdoor en dan draai je die `sleutel` erop.. En dan met wat trekkracht breng je hem op ze plek (hij valt dan in het richeltje van de ventiel)

Voor deze taak moet je altijd de tubeless band er voor af halen.. Anders word het lastig monteren. Zit het ventiel goed op ze plaats (altijd even goed controleren)
Dan kan de band gemonteerd worden en dan is het klaar.


Het is overigens altijd aan te raden om het ventiel te vervangen bij een nieuwe band.. (want dan als het ventiel kapot zou gaan hoef de band er niet af als je direct een nieuwe plaatst)

Raad zelf aan om de 2 banden wissel het ventiel zoiezo te vervangen.. (ook het ventiel heeft geen eeuwig leven en gaat kapot door de weersinvloeden.(rubber word poreus)

Maar beste is nieuwe band is een nieuw ventiel.. Prijs van een nieuw ventiel is maar 2 euro.. Dus waarom niet direct meenemen.
 

nielss055

Member
Er zijn 2 soorten ventielen.
Rechte en haakse.
De rechte is kleiner en iets subtieler.
De haakse is groter en iets lomper.
Voordeel van de haakse is dat je deze naar buiten kan laten wijzen en dat is vaak handiger tijdens het oppompen.
Welke de voorkeur geniet is aan jou.
Smeer het rubber in met een beetje afwasmiddel dan gaat het plaatsen makkelijker.
Op de foto heb ik de richting aangegeven vanaf welke kant het ventiel de velg ingaat.
Tevens zie je twee voorbeelden van de ventielen.
Let op bij het plaatsen van de band dat je de coating van de velg niet beschadigt.
Smeer de banden (waar deze de velg raakt) in met wat afwasmiddel, dan gaat deze iets makkelijker om de velg.

Oude ventielen worden nooit hergebruikt... Deze kan je gewoon eraf knippen met een tang en dat kan je de restant zo eruit drukken..
Een nieuw ventiel word via de binnenkant van de velg in de velg getrokken met een ventielsleutel..

Dan doe je het ventiel erdoor en dan draai je die `sleutel` erop.. En dan met wat trekkracht breng je hem op ze plek (hij valt dan in het richeltje van de ventiel)

Voor deze taak moet je altijd de tubeless band er voor af halen.. Anders word het lastig monteren. Zit het ventiel goed op ze plaats (altijd even goed controleren)
Dan kan de band gemonteerd worden en dan is het klaar.

Het is overigens altijd aan te raden om het ventiel te vervangen bij een nieuwe band.. (want dan als het ventiel kapot zou gaan hoef de band er niet af als je direct een nieuwe plaatst)

Raad zelf aan om de 2 banden wissel het ventiel zoiezo te vervangen.. (ook het ventiel heeft geen eeuwig leven en gaat kapot door de weersinvloeden.(rubber word poreus)

Maar beste is nieuwe band is een nieuw ventiel.. Prijs van een nieuw ventiel is maar 2 euro.. Dus waarom niet direct meenemen.

Heren, bedankt voor de heldere uitleg.
Is het mogelijk zonder ventielsleutel, of is dat eigenlijk wel een must?
 

nielss055

Member
Nog een klein vraagje. Ik zag dat de Castrol Power RS 2T olie in de aanbieding is bij Oliehandel. Normaal gebruik ik altijd de Castrol Power RS 2T Scooter variant. Voor wat ik begreep is de niet-scooter variant ontwikkeld voor motorfietsen. Zal dit veel uitmaken als ik dit in mijn 49CC 2T gooi? Het prijsverschil (letterlijk de helft van het geld) maakt het wel de moeite waard te proberen. Iemand ervaring mee?

castrolpowerrs2t1l3025031.png


MOD_EDIT: Probeer al je vragen gelieve in 1 venster te plaatsen.. Dit doe je door links onder naar `tools` te gaan en dan op `edit` te klikken.. Je post kan dan aangepast worden..

Dat is wat handiger dan steeds een nieuw venster te gebruiken.. Let er even op!.
 

nielss055

Member
FF naar de website van Castrol gaan , daar vind je alle specificatie`s van de aangeboden Castrol Olie.
Daar had ik al gekeken, maar ik werd er niet echt wijs van.
Daar de niet-scooter variant vol syntheet is en het beide voor 2 takt blokken is ben ik er vanuit gegaan dat het geen probleem op moest leveren en heb ik nu 7 flesjes in de schuur staan voor weinig! :)

Ik denk dat het andersom gebruiken (de scootervariant in de motorfiets gooien) wel voor problemen kan zorgen.
 

Kurmit

Active Member
Olie voor motorfiets is vaak iets betere kwaliteit wegens de hogere toeren en temperaturen.
Verder is deze geschikt voor een natte koppeling,
In auto olie zitten namelijk additieven die extra smering geven en de natte koppeling van motors kan laten slippen.
Het zal voor je scootertje niet veel uitmaken denk ik.
 

nielss055

Member
Olie voor motorfiets is vaak iets betere kwaliteit wegens de hogere toeren en temperaturen.
Verder is deze geschikt voor een natte koppeling,
In auto olie zitten namelijk additieven die extra smering geven en de natte koppeling van motors kan laten slippen.
Het zal voor je scootertje niet veel uitmaken denk ik.
Dan lijkt het enkel voordelen te hebben t.o.v. de scooter variant.
Daarbij wordt de olie gebruikt in een Tomos Felexer en een Derbi Vamos.
De Derbi heeft een meervoudige natte plaat koppeling.
 

F.nijdam

New Member
Ik ben een nieuw peugeot verticaal blok aan het opbouwen met:
airsal 70cc t6
standaart carb ( komt nog een 17,5mm op)
Openluchtfilter
Laser x 70cc terugloop uitlaat

Maar nu is mijn vraag kan ik een standaart krukas gebruiken en als dit niet kan wat is dan een goedkope optie. Ook heb ik geen verstand van afstellen wat is een goeie sproeier maat en gewicht kwa rolletjes om mee te beginnen. Ook voor de trek en druk veertjes graag tips
 

nielss055

Member
Ik ben een nieuw peugeot verticaal blok aan het opbouwen met:
airsal 70cc t6
standaart carb ( komt nog een 17,5mm op)
Openluchtfilter
Laser x 70cc terugloop uitlaat

Maar nu is mijn vraag kan ik een standaart krukas gebruiken en als dit niet kan wat is dan een goedkope optie. Ook heb ik geen verstand van afstellen wat is een goeie sproeier maat en gewicht kwa rolletjes om mee te beginnen. Ook voor de trek en druk veertjes graag tips
Krukas trekt het denk ik wel, gewoon proberen.
De goede sproeiermaat is je huidige maat + 1 à 2 voor de uitlaat en nogmaals + 1 à 2 voor je powerfilter.
Probeer eerst 2 maten groter te gaan en kijk dan hoe hij loopt. Blijf vergroten (of verkleinen, maar dat zal het geval niet zijn), tot je scooter goed loopt.
 

Brute-Force

Black Bullet.
Let op dat je de juiste Olie gebruikt , er zij 2 soorten 2-takt Olie .

1 : bedoeld voor mengsmering

2 : bedoeld voor in Carter , bijvoorbeeld voor schakel brommers / motoren , zodat de versnellingsbak en koppellings platen gesmeerd word.

Carter Olie kan / mag je niet voor mengsmering bij de benzine gebruiken , en anders om ook niet.
 

Freakert

New Member
Ik heb een kymco super 8 van 2009, 50cc, cdi ontgrenst, gladde variobus en sproeier 82.
Scooter rijd heerlijk en bougie is mooi bruin.

Probleem begint pas als hij warm word en je volgas rond de 58 a 60 rijd. Dan begint hij in te houden tot hij op gegeven moment even bijna uitvalt tot je een stuk afgeremd bent, en dan doet hij het weer prima. Als ik de hele tijd half tot driekwart gas rijd is er niks aan de hand en rijd hij ook 58 a 60...

Wie weet wat er hier aan de hand is?
 

Freakert

New Member
Ik heb er ook sproeier 84 in gehad, maar daarmee werd de bougie wel echt zwart. Nu met 82 mooi bruin.

Het lijkt bijna alsof er een 2e toerenbegrenzer aanwezig is in de originele cdi.

Fototje van de bougie met sproeier 82:20190106_193750.jpg
 

Freakert

New Member
Ok, na wat onderzoek blijkt dat er idd nog een begrenzer aanwezig blijft in de cdi...
Sneller dan die 60 zal ie dus niet gaan.

Maar dit verklaart mij nog niet het willen uitvallen met volgas?

Of komt dat puur omdat je hem verzuipt als je volgas blijft rijden?

Want als ik mijn gas terugdraai naar half/driekwart blijft hij wel gewoon lopen?

Sorry voor de noobvragen, is mijn eerste viertakt na jaren aan 2takt gesleuteld te hebben. Ben bij mijn neos gewend dat ik altijd volgas kan rijden.
 
Last edited:

Freakert

New Member
Voor zover ik weet is dit in ieder geval een originele kymco carb(staat erop gedrukt).
Heb deze scooter als niet loper/schuurvondst gekocht. Had al jaren niet meer gelopen. Carb is dus ook ultrasoon gereinigt.

Heb vanmiddag ook met een 2e kymco carb getest, daarmee leek het wel enigzins beter, maar met sproeier 84 nog een witte bougie, dus die er snel weer af gehaald.

Scootertje rijd overgens goed met de 1e carb. Het is alleen als ik meer dan een kilometer volgas houd, hij uit begint te vallen. Als ik optijd wat met het gas speel en hem terugdraai naar halfgas gaat het goed. Als ik vanaf 50 naar halfgas/driekwart gas draai om hem rond de 60 te houden gaat ook alles goed.

Als tweetaktrijder vind ik dit maar een vreemd probleem, maar kan me wel voorstellen dat als hij bij de 60 eenmaal in de toerenbegrenzer schiet ik geen onnodig veel extra gas bij moet geven maar terug moet naar halfgas/driekwart omdat hij dan toch dezelfde snelheid blijft rijden.

Optrekken doet hij verder wel prima op volgas en ook harder dan met de half/driekwart gas die ik nodig heb om de top te houden.
 
Advertisement - register to remove this
Top