Kleine vraagjes topic #8

gcs100

Active Member
Klein vraagje:
Ik wil de velgen van mijn Derbi laten coaten.
Dit zijn echter tubeless banden. Iemand een how to om de ventielen te verwijderen en er nieuwe in te zetten?

Of spreekt dit voor zich wanneer ik bezig ga?
Er zijn 2 soorten ventielen.
Rechte en haakse.
De rechte is kleiner en iets subtieler.
De haakse is groter en iets lomper.
Voordeel van de haakse is dat je deze naar buiten kan laten wijzen en dat is vaak handiger tijdens het oppompen.
Welke de voorkeur geniet is aan jou.
Smeer het rubber in met een beetje afwasmiddel dan gaat het plaatsen makkelijker.
Op de foto heb ik de richting aangegeven vanaf welke kant het ventiel de velg ingaat.
Tevens zie je twee voorbeelden van de ventielen.
Let op bij het plaatsen van de band dat je de coating van de velg niet beschadigt.
Smeer de banden (waar deze de velg raakt) in met wat afwasmiddel, dan gaat deze iets makkelijker om de velg.
SUCCES...!!!Ventiel.jpg
 

eurokit

Well-Known Member
Staff member
Klein vraagje:
Ik wil de velgen van mijn Derbi laten coaten.
Dit zijn echter tubeless banden. Iemand een how to om de ventielen te verwijderen en er nieuwe in te zetten?

Of spreekt dit voor zich wanneer ik bezig ga?

Oude ventielen worden nooit hergebruikt... Deze kan je gewoon eraf knippen met een tang en dat kan je de restant zo eruit drukken..
Een nieuw ventiel word via de binnenkant van de velg in de velg getrokken met een ventielsleutel..

upload_2018-1-26_0-14-49.jpeg

Dan doe je het ventiel erdoor en dan draai je die `sleutel` erop.. En dan met wat trekkracht breng je hem op ze plek (hij valt dan in het richeltje van de ventiel)

Voor deze taak moet je altijd de tubeless band er voor af halen.. Anders word het lastig monteren. Zit het ventiel goed op ze plaats (altijd even goed controleren)
Dan kan de band gemonteerd worden en dan is het klaar.


Het is overigens altijd aan te raden om het ventiel te vervangen bij een nieuwe band.. (want dan als het ventiel kapot zou gaan hoef de band er niet af als je direct een nieuwe plaatst)

Raad zelf aan om de 2 banden wissel het ventiel zoiezo te vervangen.. (ook het ventiel heeft geen eeuwig leven en gaat kapot door de weersinvloeden.(rubber word poreus)

Maar beste is nieuwe band is een nieuw ventiel.. Prijs van een nieuw ventiel is maar 2 euro.. Dus waarom niet direct meenemen.
 

nielss055

Member
Er zijn 2 soorten ventielen.
Rechte en haakse.
De rechte is kleiner en iets subtieler.
De haakse is groter en iets lomper.
Voordeel van de haakse is dat je deze naar buiten kan laten wijzen en dat is vaak handiger tijdens het oppompen.
Welke de voorkeur geniet is aan jou.
Smeer het rubber in met een beetje afwasmiddel dan gaat het plaatsen makkelijker.
Op de foto heb ik de richting aangegeven vanaf welke kant het ventiel de velg ingaat.
Tevens zie je twee voorbeelden van de ventielen.
Let op bij het plaatsen van de band dat je de coating van de velg niet beschadigt.
Smeer de banden (waar deze de velg raakt) in met wat afwasmiddel, dan gaat deze iets makkelijker om de velg.
Oude ventielen worden nooit hergebruikt... Deze kan je gewoon eraf knippen met een tang en dat kan je de restant zo eruit drukken..
Een nieuw ventiel word via de binnenkant van de velg in de velg getrokken met een ventielsleutel..

Dan doe je het ventiel erdoor en dan draai je die `sleutel` erop.. En dan met wat trekkracht breng je hem op ze plek (hij valt dan in het richeltje van de ventiel)

Voor deze taak moet je altijd de tubeless band er voor af halen.. Anders word het lastig monteren. Zit het ventiel goed op ze plaats (altijd even goed controleren)
Dan kan de band gemonteerd worden en dan is het klaar.

Het is overigens altijd aan te raden om het ventiel te vervangen bij een nieuwe band.. (want dan als het ventiel kapot zou gaan hoef de band er niet af als je direct een nieuwe plaatst)

Raad zelf aan om de 2 banden wissel het ventiel zoiezo te vervangen.. (ook het ventiel heeft geen eeuwig leven en gaat kapot door de weersinvloeden.(rubber word poreus)

Maar beste is nieuwe band is een nieuw ventiel.. Prijs van een nieuw ventiel is maar 2 euro.. Dus waarom niet direct meenemen.
Heren, bedankt voor de heldere uitleg.
Is het mogelijk zonder ventielsleutel, of is dat eigenlijk wel een must?
 

nielss055

Member
Nog een klein vraagje. Ik zag dat de Castrol Power RS 2T olie in de aanbieding is bij Oliehandel. Normaal gebruik ik altijd de Castrol Power RS 2T Scooter variant. Voor wat ik begreep is de niet-scooter variant ontwikkeld voor motorfietsen. Zal dit veel uitmaken als ik dit in mijn 49CC 2T gooi? Het prijsverschil (letterlijk de helft van het geld) maakt het wel de moeite waard te proberen. Iemand ervaring mee?



MOD_EDIT: Probeer al je vragen gelieve in 1 venster te plaatsen.. Dit doe je door links onder naar `tools` te gaan en dan op `edit` te klikken.. Je post kan dan aangepast worden..

Dat is wat handiger dan steeds een nieuw venster te gebruiken.. Let er even op!.
 

nielss055

Member
FF naar de website van Castrol gaan , daar vind je alle specificatie`s van de aangeboden Castrol Olie.
Daar had ik al gekeken, maar ik werd er niet echt wijs van.
Daar de niet-scooter variant vol syntheet is en het beide voor 2 takt blokken is ben ik er vanuit gegaan dat het geen probleem op moest leveren en heb ik nu 7 flesjes in de schuur staan voor weinig! :)

Ik denk dat het andersom gebruiken (de scootervariant in de motorfiets gooien) wel voor problemen kan zorgen.
 

Kurmit

Active Member
Olie voor motorfiets is vaak iets betere kwaliteit wegens de hogere toeren en temperaturen.
Verder is deze geschikt voor een natte koppeling,
In auto olie zitten namelijk additieven die extra smering geven en de natte koppeling van motors kan laten slippen.
Het zal voor je scootertje niet veel uitmaken denk ik.
 

nielss055

Member
Olie voor motorfiets is vaak iets betere kwaliteit wegens de hogere toeren en temperaturen.
Verder is deze geschikt voor een natte koppeling,
In auto olie zitten namelijk additieven die extra smering geven en de natte koppeling van motors kan laten slippen.
Het zal voor je scootertje niet veel uitmaken denk ik.
Dan lijkt het enkel voordelen te hebben t.o.v. de scooter variant.
Daarbij wordt de olie gebruikt in een Tomos Felexer en een Derbi Vamos.
De Derbi heeft een meervoudige natte plaat koppeling.
 

F.nijdam

New Member
Ik ben een nieuw peugeot verticaal blok aan het opbouwen met:
airsal 70cc t6
standaart carb ( komt nog een 17,5mm op)
Openluchtfilter
Laser x 70cc terugloop uitlaat

Maar nu is mijn vraag kan ik een standaart krukas gebruiken en als dit niet kan wat is dan een goedkope optie. Ook heb ik geen verstand van afstellen wat is een goeie sproeier maat en gewicht kwa rolletjes om mee te beginnen. Ook voor de trek en druk veertjes graag tips
 

nielss055

Member
Ik ben een nieuw peugeot verticaal blok aan het opbouwen met:
airsal 70cc t6
standaart carb ( komt nog een 17,5mm op)
Openluchtfilter
Laser x 70cc terugloop uitlaat

Maar nu is mijn vraag kan ik een standaart krukas gebruiken en als dit niet kan wat is dan een goedkope optie. Ook heb ik geen verstand van afstellen wat is een goeie sproeier maat en gewicht kwa rolletjes om mee te beginnen. Ook voor de trek en druk veertjes graag tips
Krukas trekt het denk ik wel, gewoon proberen.
De goede sproeiermaat is je huidige maat + 1 à 2 voor de uitlaat en nogmaals + 1 à 2 voor je powerfilter.
Probeer eerst 2 maten groter te gaan en kijk dan hoe hij loopt. Blijf vergroten (of verkleinen, maar dat zal het geval niet zijn), tot je scooter goed loopt.
 

Brute-Force

Well-Known Member
Let op dat je de juiste Olie gebruikt , er zij 2 soorten 2-takt Olie .

1 : bedoeld voor mengsmering

2 : bedoeld voor in Carter , bijvoorbeeld voor schakel brommers / motoren , zodat de versnellingsbak en koppellings platen gesmeerd word.

Carter Olie kan / mag je niet voor mengsmering bij de benzine gebruiken , en anders om ook niet.
 

Freakert

New Member
Ik heb een kymco super 8 van 2009, 50cc, cdi ontgrenst, gladde variobus en sproeier 82.
Scooter rijd heerlijk en bougie is mooi bruin.

Probleem begint pas als hij warm word en je volgas rond de 58 a 60 rijd. Dan begint hij in te houden tot hij op gegeven moment even bijna uitvalt tot je een stuk afgeremd bent, en dan doet hij het weer prima. Als ik de hele tijd half tot driekwart gas rijd is er niks aan de hand en rijd hij ook 58 a 60...

Wie weet wat er hier aan de hand is?
 

arkAC

Active Member
Onregelmatig op volgas => te grote sproeier... En er hoort 78 in standaard Kymco super8
 
Last edited:

Freakert

New Member
Ook met sproeier 80 heeft hij dit gedrag, alleen dan rijd hij over de hele gasrange minder soepel en bougie blijft wat wittig.
 

Sparky

Active Member
Ik denk zelfs dat het blokje te arm loopt.

1. Witte bougie.
2. Inhouden wanneer het blok warm is (lees de auto choke niet meer zorgt voor een rijker mengsel).
 

Freakert

New Member
Ik heb er ook sproeier 84 in gehad, maar daarmee werd de bougie wel echt zwart. Nu met 82 mooi bruin.

Het lijkt bijna alsof er een 2e toerenbegrenzer aanwezig is in de originele cdi.

Fototje van de bougie met sproeier 82:20190106_193750.jpg
 

Freakert

New Member
Ok, na wat onderzoek blijkt dat er idd nog een begrenzer aanwezig blijft in de cdi...
Sneller dan die 60 zal ie dus niet gaan.

Maar dit verklaart mij nog niet het willen uitvallen met volgas?

Of komt dat puur omdat je hem verzuipt als je volgas blijft rijden?

Want als ik mijn gas terugdraai naar half/driekwart blijft hij wel gewoon lopen?

Sorry voor de noobvragen, is mijn eerste viertakt na jaren aan 2takt gesleuteld te hebben. Ben bij mijn neos gewend dat ik altijd volgas kan rijden.
 
Last edited:

Freakert

New Member
Voor zover ik weet is dit in ieder geval een originele kymco carb(staat erop gedrukt).
Heb deze scooter als niet loper/schuurvondst gekocht. Had al jaren niet meer gelopen. Carb is dus ook ultrasoon gereinigt.

Heb vanmiddag ook met een 2e kymco carb getest, daarmee leek het wel enigzins beter, maar met sproeier 84 nog een witte bougie, dus die er snel weer af gehaald.

Scootertje rijd overgens goed met de 1e carb. Het is alleen als ik meer dan een kilometer volgas houd, hij uit begint te vallen. Als ik optijd wat met het gas speel en hem terugdraai naar halfgas gaat het goed. Als ik vanaf 50 naar halfgas/driekwart gas draai om hem rond de 60 te houden gaat ook alles goed.

Als tweetaktrijder vind ik dit maar een vreemd probleem, maar kan me wel voorstellen dat als hij bij de 60 eenmaal in de toerenbegrenzer schiet ik geen onnodig veel extra gas bij moet geven maar terug moet naar halfgas/driekwart omdat hij dan toch dezelfde snelheid blijft rijden.

Optrekken doet hij verder wel prima op volgas en ook harder dan met de half/driekwart gas die ik nodig heb om de top te houden.
 
Advertisement - register to remove this
Top