Kleine vraagjes topic #7

Status
Not open for further replies.
Stel hier al je vragen die eigenlijk te kort of klein zijn om een eigen topic voor te openen.

Goedenavond mannen, vanochtend uurtje of 7 hoorden wij een luide knal en toen reed de Super 8 van een maat van mij niet meer. Na wat onderzoek bleek dat de vario door de midden is, inclusief gradenplaat, v-snaar geknapt en rolletjes ook helemaal naar de sodemieter.

Nu is dit probleem zo opgelost, maar is het normaal dat een vario zomaar doormidden breekt?
Gaat om een NCY 'sport' vario trouwens met gladde bus.
 
Advertisement - register to remove this

Moet je wel het nodige aan materiaal en gereedschap in huis hebben (Een flinke tap of een moer en lasapparaat en een stuk stevig metaal).
Maar met wat oude rommel en een beetje improviseren kom je er ook wel, alleen niet in 5 minuten.;)

@ Tinus_070: Heb je een foto en beschrijving van hoe en wat? Heb namelijk geen zin om een heel verhaal te typen waar je weinig aan hebt.
 
Het gaat om een Zip SP 00 voorkap & achterkap.

Bij de achterkap wil ik alleen de plek van de reflector opvullen en deze mooi egaal mee laten lopen met de kap.

Bij de voorkap wil ik iets meer dingen doen:

Ik wil graag de SP die in de kap gedrukt staat weg hebben.
Weet niet zo goed of ik dit uit het plastic moet halen, of een dun laagje plamuur overheen moet doen.
Op de foto is de SP helaas niet goed zichtbaar, maar denk dat je wel snapt wat ik bedoel?

Ook het punt waar de PIA sticker in zit. (rode stip)
En het gehele vlak tussen de zwarte puntjes in wil ik weg plamuren.
En ik zit nog te twijfelen om dat ophangpunt in het midden van de kap weg te halen, want weet niet of hij dan nog goed en stevig op zijn plaats zit.

pia5757095.jpg


pia_5754065.jpg
 
Ik heb weer eens een vraagje:

Ik heb een losse rem hier liggen, klopt het dat ik hem z'n 3 keer in kan duwen, dan zitten de remblokjes tegen elkaar, kan ik ze weer uit elkaar duwen (met bijv. een schroevendraaier), en dat ik het dan weer opnieuw kan doen? Of is de rem kapot? :D
 
@ Tinus_070:

Ten eerste moet je alles waar je aan werkt eerst goed ontvetten en opruwen (Grof schuurpapier, korrel 180 of zo, grover mag ook, je ziet er later toch niks meer van).

Waar de reflectors zitten zou ik zelf eruit zagen (Je kunt best een randje laten zitten) omdat dat behoorlijk diep is als ik me niet vergis.
Dan aan de achterkant dichtmaken met een glasvezelmatje en kunsthars (epoxyhars) (Opletten dat je niet teveel knoeit zodat de kunsthars niet over de kap loopt aan de buitenkant, je schuurt het namelijk niet 1,2,3 weg).
Makkelijkste is om aan de binnenkant de randen eerst met epoxyhars insmeren en er dan een glasvezelmatje opleggen en aan de randen goed aandrukken, en er dan wat meer epoxyhars op smeren zodat het matje goed doorweekt is.
Daarna smeer je vanaf de buitenkant het middelste gedeelte in met epoxyhars (Niet te snel werken anders duw je het matje los, het beste kun je het even laten drogen).
Vervolgens neem je een matje dat goed doorweekt is met epoxyhars en die leg je aan de binnenkant over het 1ste matje (Goed aandrukken zodat er zo weinig mogelijk lucht tussen zit).
Als het zo goed als uitgehard is het gat bijna helemaal (~1mm onder de rand) opvullen met glasvezelplamuur of glasvezelmatjes en epoxy, het laatste beetje vul je op met 2 componenten plamuur (Glasvezel en/of epoxy wil je niet vlak schuren...tenzij je tijd en schuurpapier genoeg hebt).

Je kunt ook met karton o.i.d. werken wat je aan de buitenkant plakt zodat je het glasvezelmatje aan de binnenkant meteen helemaal in de epoxy kunt verzuipen en in (bijna) de juiste vorm kunt krijgen zodat je niks meer hoeft op te vullen met glasvezelplamuur.
Dus: Vorm van de reflector zo precies mogelijk uitknippen uit een doos waar rijst, kattenvoer o.i.d. in heeft gezeten en deze op een ander stuk karton plakken (Dit stuk moet het gat net overlappen zodat je het beter in vorm krijgt).
Karton op de buitenkant plakken (Voor de zekerheid goed rondom vast plakken zodat het goed vast zit en er geen epoxyhars over de kap loopt), matje aan de binnenkant erop en een 2de matje erop als de eerste (bijna) droog is (Zelf voelen of er evt. meer matjes nodig zijn, glasvezelmatten zijn er namelijk in verschillende dichtheden en diktes, wordt meestal aangegeven in gr. per m2 of zo geloof ik).

De rest kun je hetzelfde doen, maar waar b.v. die pia sticker zit is goed opschuren en wat 2 componenten plamuur waarschijnlijk voldoende (Zelf zou ik er eerst wat epoxyhars opsmeren (met name de randen) aangezien je toch wel wat over zult hebben als je bezig bent, epoxyhars hecht namelijk ontzettend goed).

Je moet het een beetje naar eigen inzicht doen omdat ik het me niet allemaal goed voor de geest kan halen, maar het is eigenlijk heel simpel:
2-componenten plamuur is (zeker bij dikke lagen) niet erg flexibel waardoor de randen mogelijk zichtbaar worden na verloop van tijd, als het geleidelijk overloopt van dik naar dun dan heb je dat probleem niet of veel minder.
De hechting van epoxyhars is enorm goed, en het is tot op zekere hoogte ook nog flexibel.
Dus: Grote vlakken die makkelijk buigen -> glasvezelmatten + epoxy en afwerken met 2-componenten plamuur.
Kleine ondiepe vlakjes die niet of amper buigen -> 2-componenten plamuur en evt. epoxyhars voor een betere hechting.

De ophanging zou ik eerst testen of het zonder stevig blijft zitten, en je zou evt. wat aanpassingen kunnen maken zodat het met klittenband net iets beter blijft zitten, en anders zorgen dat er een stukje rubber tussen zit.
Als het nodig is zou ik er een busje o.i.d. inzetten die je kunt laten zitten....papier met plakband om een bout b.v., later kun je het meeste eruit trekken en wat blijft zitten zie je toch niet meer.
Boren kan natuurlijk ook, maar dan moet je zorgen dat de juiste plaats duidelijk zichtbaar is.

De vraag was misschien klein, het antwoord is het zeker niet:D

BTW: Het antwoord komt uit eigen ervaringen:
Bij een VW Sirocco werden de randen van de spatbordverbreders zichtbaar (2-componenten plamuur) dit heeft wel jaren geduurd en het heeft mogelijk ook met (gebrek aan) onderhoud te maken.
Basreflexpijp (PVC) in een stuk MDF vastgezet met epoxyhars -> nooit meer los gekregen.

**EDIT**: Commentaar, op/aanmerkingen en verbeteringen zijn welkom.
 
Voor de eigenaars van een Zip 2000:

Past een teller met de afmetingen

- lengte 170 mm.
- breedte 87.1 mm.
- hoogte 18.8 mm.

In een origineel tellerhuis ? Dus oude teller eruit halen, nieuw plaatje maken wat erin past en daar die nieuwe teller in maken ?

Thx.
 
Ok ga ik verder kijken. btw nog een vraagje, mijn uitlaat begint een steeds zwaarder geluid te maken. Loopt gewoon normale toeren in stationair. Niet dat ik t erg vind, komt wel een mooie donkere roffel uit nu maar ik heb geen idee hoe dit komt :S?
 
Honda x8r(s/r) blok is wel weer anders dan die van sfx, bali, e.d.

Luider geluid, pakking zal wel loszitten of ergens klein gaatje in je uitlaat. Even met je hand rondom om te voelen waar er lucht uitkomt
 
Voor de eigenaars van een Zip 2000:

Past een teller met de afmetingen

- lengte 170 mm.
- breedte 87.1 mm.
- hoogte 18.8 mm.

In een origineel tellerhuis ? Dus oude teller eruit halen, nieuw plaatje maken wat erin past en daar die nieuwe teller in maken ?

Thx.

Niemand die dit even wil/kan opmeten ?
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top