@
Tinus_070:
Ten eerste moet je alles waar je aan werkt eerst goed ontvetten en opruwen (Grof schuurpapier, korrel 180 of zo, grover mag ook, je ziet er later toch niks meer van).
Waar de reflectors zitten zou ik zelf eruit zagen (Je kunt best een randje laten zitten) omdat dat behoorlijk diep is als ik me niet vergis.
Dan aan de achterkant dichtmaken met een glasvezelmatje en kunsthars (epoxyhars) (Opletten dat je niet teveel knoeit zodat de kunsthars niet over de kap loopt aan de buitenkant, je schuurt het namelijk niet 1,2,3 weg).
Makkelijkste is om aan de binnenkant de randen eerst met epoxyhars insmeren en er dan een glasvezelmatje opleggen en aan de randen goed aandrukken, en er dan wat meer epoxyhars op smeren zodat het matje goed doorweekt is.
Daarna smeer je vanaf de buitenkant het middelste gedeelte in met epoxyhars (Niet te snel werken anders duw je het matje los, het beste kun je het even laten drogen).
Vervolgens neem je een matje dat goed doorweekt is met epoxyhars en die leg je aan de binnenkant over het 1ste matje (Goed aandrukken zodat er zo weinig mogelijk lucht tussen zit).
Als het zo goed als uitgehard is het gat bijna helemaal (~1mm onder de rand) opvullen met glasvezelplamuur of glasvezelmatjes en epoxy, het laatste beetje vul je op met 2 componenten plamuur (Glasvezel en/of epoxy wil je niet vlak schuren...tenzij je tijd en schuurpapier genoeg hebt).
Je kunt ook met karton o.i.d. werken wat je aan de buitenkant plakt zodat je het glasvezelmatje aan de binnenkant meteen helemaal in de epoxy kunt verzuipen en in (bijna) de juiste vorm kunt krijgen zodat je niks meer hoeft op te vullen met glasvezelplamuur.
Dus: Vorm van de reflector zo precies mogelijk uitknippen uit een doos waar rijst, kattenvoer o.i.d. in heeft gezeten en deze op een ander stuk karton plakken (Dit stuk moet het gat net overlappen zodat je het beter in vorm krijgt).
Karton op de buitenkant plakken (Voor de zekerheid goed rondom vast plakken zodat het goed vast zit en er geen epoxyhars over de kap loopt), matje aan de binnenkant erop en een 2de matje erop als de eerste (bijna) droog is (Zelf voelen of er evt. meer matjes nodig zijn, glasvezelmatten zijn er namelijk in verschillende dichtheden en diktes, wordt meestal aangegeven in gr. per m2 of zo geloof ik).
De rest kun je hetzelfde doen, maar waar b.v. die pia sticker zit is goed opschuren en wat 2 componenten plamuur waarschijnlijk voldoende (Zelf zou ik er eerst wat epoxyhars opsmeren (met name de randen) aangezien je toch wel wat over zult hebben als je bezig bent, epoxyhars hecht namelijk ontzettend goed).
Je moet het een beetje naar eigen inzicht doen omdat ik het me niet allemaal goed voor de geest kan halen, maar het is eigenlijk heel simpel:
2-componenten plamuur is (zeker bij dikke lagen) niet erg flexibel waardoor de randen mogelijk zichtbaar worden na verloop van tijd, als het geleidelijk overloopt van dik naar dun dan heb je dat probleem niet of veel minder.
De hechting van epoxyhars is enorm goed, en het is tot op zekere hoogte ook nog flexibel.
Dus: Grote vlakken die makkelijk buigen -> glasvezelmatten + epoxy en afwerken met 2-componenten plamuur.
Kleine ondiepe vlakjes die niet of amper buigen -> 2-componenten plamuur en evt. epoxyhars voor een betere hechting.
De ophanging zou ik eerst testen of het zonder stevig blijft zitten, en je zou evt. wat aanpassingen kunnen maken zodat het met klittenband net iets beter blijft zitten, en anders zorgen dat er een stukje rubber tussen zit.
Als het nodig is zou ik er een busje o.i.d. inzetten die je kunt laten zitten....papier met plakband om een bout b.v., later kun je het meeste eruit trekken en wat blijft zitten zie je toch niet meer.
Boren kan natuurlijk ook, maar dan moet je zorgen dat de juiste plaats duidelijk zichtbaar is.
De vraag was misschien klein, het antwoord is het zeker niet
BTW: Het antwoord komt uit eigen ervaringen:
Bij een VW Sirocco werden de randen van de spatbordverbreders zichtbaar (2-componenten plamuur) dit heeft wel jaren geduurd en het heeft mogelijk ook met (gebrek aan) onderhoud te maken.
Basreflexpijp (PVC) in een stuk MDF vastgezet met epoxyhars -> nooit meer los gekregen.
**EDIT**: Commentaar, op/aanmerkingen en verbeteringen zijn welkom.