ff vraagje tussendoor; waarom worden er geen uitlaten van aluminium gemaakt?
aluminium is vrij zwak , door trillingen alleen al gaat het scheuren mits je het net zo dun maakt als met staal , en zou je het dikker maken word ie hoogstens zwaarder , volgende punt is uitzettingscoefficient , alu zet meer uit dan staal.
ook is het stukken lastiger om van alu een uitlaat te maken , en alu is duurder.
tegenwoordig worden bijv. GP uitlaten van titanium gemaakt , zeer sterk en licht , en de het zet minder uit.
het uitzetten heeft weer te maken met de maten van de uitlaat , zo zal een koude uitlaat andere maten hebben dan een warme , en de gastemperatuur heeft er ook invloed op.
zijn dus 2 waardes waar je veel mee kunt doen , en hoe vaster je deze waardes kunt krijgen zoals jij het wilt hoe makkelijker/mooier natuurlijk.
hier even een schemaatje :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Uitzettingscoëfficiënt
alu zet dus 2 keer zoveel uit al als metaal!
verder (om toch nog even op uitlaten door te gaan) is er ook weleens getest met watergekoelde uitlaten , om zo de temperatuur zo exact mogelijk te krijgen , maar nadeel is weer dat je gewicht mee moet nemen ,en het werkte geloof ik ook niet zoals gehoopt werd. (ik dacht overigens dat dit met een motor van Doohan getest is)
word overigens in boten ook wel gebruikt..