bij hetzelfde gewicht en een kleinere diameter heb je een lagere massatraagheid, hierdoor kost het minder energie om het wiel rond te draaien.
dat zeg je nu al een paar keer, maar heb je wel eens gerekend aan de hoeveelheid energie die het kost ?volgens mij snap je nog niet echt dat een wiel dan ook harder draaien moet op dezelfde snelheid, en dat is nou net waar t omgaat :+
ik heb namelijk wel eens gekeken naar het verschil.
stel dat 2 wielen even zwaar zijn, de 1 heeft een omtrek van 110cm en de ander 150cm.
de omtrek van het kleine wiel is dus ongeveer 1,4x zo hoog, waardoor de hoeksnelheid dus 1,4x zo hoog wordt.
ondanks de hogere hoeksnelheid kost het alsnog minder energie om hem op 120kmpu te krijgen omdat de massatraagheid een stuk kleiner is.
(zie mijn uitwerking een paar pagina's terug)
Bijkomend voordeel is dat stikstof (N2) minder weegt (28,02 gram per mol) dan zuurstof (O2: 32 gram per mol). Het onafgeveerde gewicht neemt dus af. De band zal ook minder heet worden omdat stikstof een lagere warmtegeleiding heeft dan zuurstof.
Ist`wat?
deze uitspraak slaat egt als een lul op een drumstel..
Quote: earox evo70: gewoon zo licht mogelijk met een zo klein mogelijke diameter is ALTIJD het voordeligst bij sprints.
??? altijd bestaat niet, je kan toch ook niet zeggen dat een kortere vertanding altijd beter is,
en ik reageerde op dit deel.. over een overbrengingsverhouding kun je nooit zeggen dat een bepaalde verhouding altijd beter is dit heeft te maken met je koppel toerental diameter wiel gewicht enz. .. over gewicht kun je dit soort dingen wel zeggen en daarom vind ik jouw reactie eCHt nergens op slaan. het is hier gevorderden...
spijt me erg dat ik wat spelfoutjes heb gemaakt ik hoop dit in de toekomst niet meer te doen hoor...
maar de winst die je haalt bij hetzelfde gewichtverlies is evenredig met de toeren die het maakt dus als je krukas 6 keer sneller draait dan je wiel moet je 6 keer minder gewicht afnemen (miss al geweten). maar de nuttige oppervlate van een groter wiel is wel groter dus meer grip. dus met een groter wiel dat de zelfde versnelling veroorzaakt zal je wiel meer mogen wegen dan een kleiner wiel volgens mij.
Deze opmerking raakt echt kant nog wal.
Haha, ik dacht; Zou ik er wat van zeggen?
Maar zo'n reactie geeft wel weer aan dat iedereen hier maar probeert om hier wat te posten wat nogal wat onzin tot gevolg heeft. Zou het graag zien dat het hier weer wat serieuzere reacties gepost worden.