Gewicht/Weight zaken enzo.

Heb je het over die fiets die met een snelhied van weet ik veel hoeveel km per uur van een vulkaan af sjeesde? Op zon fiets die van carbon is gemaakt komen natuurlijk hele andere krachten als dat buisje tussen het frame, dus is niet te vergelijken vind ik
 
Nou opzich heeft andries wel een punt hoor Danny. Ik snap wel wat hij bedoelt. Carbon is super sterk maar dan moet je het wel goed verwerken. Dat het buisje alleen sterk is daar ben ik wel van overtuigd.

Maar stel dat men nu denken, hmm ik koop een paar buizen en lijm deze met epoxy aan elkaar. Als je dit goed doet is dit steviger als aluminium maar als je het fout doet is de stevigheid te vergelijken met een tandenstoker.

Ik heb nog wat mail contact gehad met het bedrijf:

Gecahte heer Schepers,



Het is in vergelijk met aluminium 2 keer zo stijf (in gebonden vorm: de vezel zelf is drie maal zo stijf);

Het is en blijft echter een composiet met vezels; als u voorzichtig snijdt met een lage aanzet zou het allemaal heel moeten blijven. Niettemin, je snijdt over een lengte en over de halve oppervlakte wel een groot deel van de vezels weg. Bovendien, kans op delaminatie.



Wij geven geen garantie dat de overblijvende doorsnede probleemloos zijn belasting gaat opnemen bij deze lage wanddikte.
 
Op zon fiets die van carbon is gemaakt komen natuurlijk hele andere krachten als dat buisje tussen het frame, dus is niet te vergelijken vind ik

Wat ik bedoel is dat het begint met 1 buisje.
En wat kees hierboven aangeeft... de verleiding zal bij sommige groot zijn om wat verder te gaan dan andere :)
 
Je maakt zelf uit hoever je kan gaan,wij zijn nog veel van plan.
Voor volgend jaar staan er totaal andere scooter uiterraad voordat dit op de baan komt,word het allemaal eerst getest.
Maar als je ergens sirrieus over na denkt,dan ben je gewoon goed bezig.
Als je gewoon een preueters bent kan je het beter allemaal laten zitten.
Wij werken met goed gereedschap Adries
Zoals ze zeggen goed gereedschap is het halfe werk;)
 
zou iemand mij een bruikbaar 13" wiel kunnen laten zien waarbij de massatraagheid 1,5 keer kleiner is dan een bruikbaar 10" wiel ?

zo niet, kunnen we dan nu eindelijk zeggen dat een (licht) 10" wiel voordeliger is ?


over die buisjes: ik heb er ook erg sterk over nagedacht om een carbon/glasvezel frame te maken.
het probleem is dat ik geen connecties heb die het (betrouwbaar) in elkaar kunnen zetten.
(het rekenen lukt me wel)

overigens denk ik niet dat je tov een goed geconstrueerd alu frame meer dan 50% gewicht kunt besparen, dan praat je (bij een sprintframe) dus over maximaal zo'n 1,5 kilo.
 
199foto1.jpg
 
hij is 14 inch weegt ws geen drol en komt van een pitbike. Oja kost 350 euro ex remschijf :+ bruikbaar? ik denk t wel ;)
 
Nu heb ik contact gehad met een leverancier van carbon buizen in Nederland. Volgens hem kun je aan de binnenkant prima schroefdraad draaien. Buitenkant niet.
In dit soort buizen is het helemaal niet handig om gaten te boren en die gaten ook nog te gaan belasten.
Het is sterk in vezelrichting (dus in multi-directioneel in veel richtingen), maar niet haaks op de vezels.

Dan moet je een schroefdraadinsert erin lamineren (maar dat gaat niet in dit geval omdat het niet echt gelamineerd is) en het om de insert heen bij voorkeur verstevigen.
 
Ik vroeg het al in een projecttopic maar daar is het natuurlijk niet geschikt voor. Ik heb een type 3 trommelvoorvork voor een zip met een 5 spaaks trommel. Deze is redelijk zwaar en kan nu aan een 3 spaaks komen. Past dit nu in deze voorvork , moet je dit pas maken met busjes , moet je de voorvorkbusjes verwisselen of past dit simpelweg gewoon niet ?

Weet iemand zo 1 2 3 het verschil tussen een 5 spaaks en 3 spaaks kwa gewicht ?
(kees misschien :p )


thnx!
 
volgens mij past dat niet zomaar, zo'n 5 spaaks velg heeft een bredere vork als de 3 spaaks versie,

ook is de 5 spaaks trommel vork een stuk zwaarder als de 3 spaaks.

hoeveel het verschil is weet ik niet meer :#
 
Verschil staat hierboven al :) 400 gram dus

Dat de vork breder is hoeft niet zo'n probleem te zijn, het is aaltijd pas te maken.

Desnoods het nokje voor de trommel oplassen
 
je moet alleen de remplaat tegenhouder die op je pootje zit iets breder maken, de rest moet je uitlijnen met busjes. gaat allemaal prima:)
 
Back
Top