Gewicht/Weight zaken enzo.

Inderdaad. Hoe meer massa zich buiten het hard van het roterende deel bevinden hoe meer massatraagheid. Dus theoretisch gezien heeft een 13 inch wiel meer massa butien het hard als een 10 inch wiel.

Maak maar eens een 13 inch rotor, kijken of je blok het leuk vind :p
 
bij hetzelfde gewicht en een kleinere diameter heb je een lagere massatraagheid, hierdoor kost het minder energie om het wiel rond te draaien.

volgens mij snap je nog niet echt dat een wiel dan ook harder draaien moet op dezelfde snelheid, en dat is nou net waar t omgaat :+
 
Dat is niet op te lossen, je vertanding doet niets met de hoeksnelheid die een 10" (of welke maat dan ook) wiel moet draaien voor een bepaalde snelheid...

Wat ruud bedoelt (neem ik aan :+), je kan wel massa minder ver uit het hart hebben (en dus lagere massatraagheid hebben om je wielas), maar als je diezelfde massa door de kleinere diameter sneller moet laten bewegen ben je meer kinetische energie kwijt.

Hierbij zou een (hypothetisch) oneindig grote velg, met een oneindig kleine massa ideaal zijn.

Wat hierbij het omslagpunt is, afhankelijk van velgopbouw, is wel te berekenen (sowieso is een velg met een beetje simpele spaak-opbouw wel door te rekenen op het gebied van massatraagheid).
 
Last edited:
volgens mij snap je nog niet echt dat een wiel dan ook harder draaien moet op dezelfde snelheid, en dat is nou net waar t omgaat :+
dat zeg je nu al een paar keer, maar heb je wel eens gerekend aan de hoeveelheid energie die het kost ?

ik heb namelijk wel eens gekeken naar het verschil.
stel dat 2 wielen even zwaar zijn, de 1 heeft een omtrek van 110cm en de ander 150cm.
de omtrek van het kleine wiel is dus ongeveer 1,4x zo hoog, waardoor de hoeksnelheid dus 1,4x zo hoog wordt.
ondanks de hogere hoeksnelheid kost het alsnog minder energie om hem op 120kmpu te krijgen omdat de massatraagheid een stuk kleiner is.
(zie mijn uitwerking een paar pagina's terug)


vertanding heeft NIKS te maken met het gewicht en de massatraagheid van het wiel.
wel met de omtrek(grootte), maar dan pas je gewoon de overbrengingsverhouding aan, dat kost geen extra energie.
 
ik heb namelijk wel eens gekeken naar het verschil.
stel dat 2 wielen even zwaar zijn, de 1 heeft een omtrek van 110cm en de ander 150cm.
de omtrek van het kleine wiel is dus ongeveer 1,4x zo hoog, waardoor de hoeksnelheid dus 1,4x zo hoog wordt.
ondanks de hogere hoeksnelheid kost het alsnog minder energie om hem op 120kmpu te krijgen omdat de massatraagheid een stuk kleiner is.
(zie mijn uitwerking een paar pagina's terug)

Houd er wel rekening mee dat de hoeksnelheid kwadratisch telt in de rotatie-energie.
Maar zoals ik al zei, het is volledig afhankelijk van de opbouw van je velg. Als je namelijk uitgaat van een theoretische velg waarbij (nagenoeg) alle massa zich aan de buitenrand bevindt, maakt het niets uit hoe groot of klein je wiel is.
 
Bijkomend voordeel is dat stikstof (N2) minder weegt (28,02 gram per mol) dan zuurstof (O2: 32 gram per mol). Het onafgeveerde gewicht neemt dus af. De band zal ook minder heet worden omdat stikstof een lagere warmtegeleiding heeft dan zuurstof.

Ist`wat?

lucht is 80% stikstof, de zuurstof in je band gaat door de poriënen van het rubber heen, waardoor de band dus slapper wordt. weer oppompen geeft al een significante vergroting van het percentage stikstof in de band. Na enkele keren pompen zit er dus (bijna) alleen maar stikstof in de band. Oppompen met stikstof is dus eigenlijk overbodig.

Maargoed, misschien doelde je hier helemaal niet op, maar dan nog zijn die paar gram verschil onmerkbaar.
 
deze uitspraak slaat egt als een lul op een drumstel..

Met als gevolg een KUT geluid idd, ik weet het lol. Anyway voor zover ik weet gaat het om het moment wat naar de weg gezet word, dat momet is idd groter met een kleiner wiel, in feite komt dit op hetzelfde neer als een kortere tandwielverhouding. Graag antwoord tuner......

Beter vertel hoe en wat nergens op slaat vrolijke vriend.

Dan ook nog "egt" spellen?? dan moet ik jouw serieus gaan nemen??
 
Het gaat hier niet over de invloed van je wieldiameter op het moment wat je op het wegdek zet, dat is allemaal te compenseren met je vertanding en dus niet relevant. Het gaat om de massatraagheid.
 
quote: gewoon zo licht mogelijk met een zo klein mogelijke diameter is ALTIJD het voordeligst bij sprints.

Dit is natuurlijk niet het geval en hier reageerde ik op.
Verder gaat dat theoretische praat mij ver boven de pet en zal ik me daarom ook niet verder met de discussie bemoeien.
 
Quote: earox evo70: gewoon zo licht mogelijk met een zo klein mogelijke diameter is ALTIJD het voordeligst bij sprints.


??? altijd bestaat niet, je kan toch ook niet zeggen dat een kortere vertanding altijd beter is,

en ik reageerde op dit deel.. over een overbrengingsverhouding kun je nooit zeggen dat een bepaalde verhouding altijd beter is dit heeft te maken met je koppel toerental diameter wiel gewicht enz. .. over gewicht kun je dit soort dingen wel zeggen en daarom vind ik jouw reactie eCHt nergens op slaan. het is hier gevorderden...

spijt me erg dat ik wat spelfoutjes heb gemaakt ik hoop dit in de toekomst niet meer te doen hoor...
 
en ik reageerde op dit deel.. over een overbrengingsverhouding kun je nooit zeggen dat een bepaalde verhouding altijd beter is dit heeft te maken met je koppel toerental diameter wiel gewicht enz. .. over gewicht kun je dit soort dingen wel zeggen en daarom vind ik jouw reactie eCHt nergens op slaan. het is hier gevorderden...

spijt me erg dat ik wat spelfoutjes heb gemaakt ik hoop dit in de toekomst niet meer te doen hoor...


Je meent het. Lezen is ook een vak! Gevorderden idd!! Het ging over gewicht EN wieldiameter!!!! Je spelvoud is vergeven bij deze.
 
maar de winst die je haalt bij hetzelfde gewichtverlies is evenredig met de toeren die het maakt dus als je krukas 6 keer sneller draait dan je wiel moet je 6 keer minder gewicht afnemen (miss al geweten). maar de nuttige oppervlate van een groter wiel is wel groter dus meer grip. dus met een groter wiel dat de zelfde versnelling veroorzaakt zal je wiel meer mogen wegen dan een kleiner wiel volgens mij.
 
maar de winst die je haalt bij hetzelfde gewichtverlies is evenredig met de toeren die het maakt dus als je krukas 6 keer sneller draait dan je wiel moet je 6 keer minder gewicht afnemen (miss al geweten). maar de nuttige oppervlate van een groter wiel is wel groter dus meer grip. dus met een groter wiel dat de zelfde versnelling veroorzaakt zal je wiel meer mogen wegen dan een kleiner wiel volgens mij.

Deze opmerking raakt echt kant nog wal.
 
Deze opmerking raakt echt kant nog wal.

Haha, ik dacht; Zou ik er wat van zeggen?

Maar zo'n reactie geeft wel weer aan dat iedereen hier maar probeert om hier wat te posten wat nogal wat onzin tot gevolg heeft. Zou het graag zien dat het hier weer wat serieuzere reacties gepost worden.
 
Haha, ik dacht; Zou ik er wat van zeggen?

Maar zo'n reactie geeft wel weer aan dat iedereen hier maar probeert om hier wat te posten wat nogal wat onzin tot gevolg heeft. Zou het graag zien dat het hier weer wat serieuzere reacties gepost worden.

Waarschijnlijk heeft hij ooit eens iets opgevangen over massatraagheidsmoment T.o.v. de overbrengingsverhouding.
Ik denk ook dat hij met die factor 6 een factor 36 bedoelt.

In ieder geval snapt hij zelf niet waar hij het over heeft :P
 
Ik ben dit opzich best bereid met jullie te delen.

Ik zelf heb een aluminium buis tussen mijn achterste gedeelten van mijn frame. Deze moet de buis vervangen waar normaal je buddy op rust. Bij zit hij er voor de ophanging van mijn radiateur en stabiliteit van het frame. Momenteel is het een massieve 10MM aluminium buis die 110 gram weegt. Hier is dan een gaatje in geboort en draad ingetapt.

Nu heb ik contact gehad met een leverancier van carbon buizen in Nederland. Volgens hem kun je aan de binnenkant prima schroefdraad draaien. Buitenkant niet.

Als ik een 10MM buis pak met een wanddikte van 3MM in diameter en 28CM lang, is de buis 21gram. Een besparing van 80/90 gram dus!

De besparing is in mijn geval natuurlijk minimaal, maar als je het vergelijkt met de originele buis die tussen mijn frame zat praat je over 1,2KG.

Als iemand interesse heeft in zo'n buis; ze kosten bij hem 10 euro en wegen 62 gram per meter. Ik ga ze volgende week bestellen. PM me maar bij interesse.

Zo'n buis ziet er zo uit:
carbon-fiber-tubes-5(tfauf2).gif
 
Ziet er erg goed uit kees!


Hoop alleen dat dit niet uit de hand gaat lopen bij sommige mensen en dat er gelijk frames in elkaar gezet worden zonder verstand van zaken. (of de "helft" van de sprinter)
Het blijft erg gevaarlijk spul als je niet weet hoe of wat. (denkt aan een carbon fiets frame die uit elkaar klapte toen die iets teveel belast werd :X )
 
Back
Top