Je hebt sommige staal soorten die zeer sterk zijn en makkelijk te bewerken en erg klein en licht. Soms komt Aluminium iets lichter uit, maar ook iets onpraktischer... Er is een bedrijf in Nederland die veel in staal doet en er ook mee test en expirimenteert en daar komen erg lichte staalsoorten uit en dat wordt nu ook al veel in auto chassis gebruikt. Terwijl iedereen daar eerst allemaal met Aluminium bezig was, maar daar gaan ze nu steeds meer staal gebruiken omdat het even licht kan zijn maar net een stukje sterker en stugger.
Je hebt sommige staal soorten die zeer sterk zijn en makkelijk te bewerken en erg klein en licht. Soms komt Aluminium iets lichter uit, maar ook iets onpraktischer... Er is een bedrijf in Nederland die veel in staal doet en er ook mee test en expirimenteert en daar komen erg lichte staalsoorten uit en dat wordt nu ook al veel in auto chassis gebruikt. Terwijl iedereen daar eerst allemaal met Aluminium bezig was, maar daar gaan ze nu steeds meer staal gebruiken omdat het even licht kan zijn maar net een stukje sterker en stugger.
Lijkt me sterk.
Staalsoorten wegen allemaal ongeveer hetzelfde, aangezien het grootste deel er van uit ijzer bestaat. De enige minimale variatie zit hem in de hoeveelheid koolstof en dichtheid van de legeringselementen.
Idem voor carbon. Maar alu is wel degelijk lichter dan staal en op sommige punten kan je iets wat in staal uitgevoerd is, vervangen door eenzelfde exemplaar van alu. Dit is dan ook écht lichter dan de stalen versie hoor
Uitlaatophanging vind ik een prima voorbeeld hiervoor. Busjes voor om je assen ook
juistem, het scheelt dus alleen als je stalen constructie te zwaar/sterk was.Je kan in sommige gevallen met ijzer lichter construeren. Maar pure dichtheid is natuurlijk bij alu kleiner. Dus het scheelt wel degelijk.
bij de meeste (goed bedachte) stalen constructies kun je met alu maximaal 20% gewicht besparen, in sommige gevallen kan staal zelfs lichter zijn dan alu.Ivm de uitlaatophanging:
Heb het bij mijzelf ook uitgevoerd en dit was direct een aantal honderde grammen lichter... In kleine stukken zal het weinig verschil maken maar hoeveels te groter het vlak hoeveels te groter het verschil natuurlijk... maar dat begrijp je zelf ook wel
juistem, het scheelt dus alleen als je stalen constructie te zwaar/sterk was.
in dat soort gevallen kun je dus ook veel gewicht besparen door het ding beter te construeren met hetzelfde materiaal.
bij de meeste (goed bedachte) stalen constructies kun je met alu maximaal 20% gewicht besparen, in sommige gevallen kan staal zelfs lichter zijn dan alu.
max spanning / massa ligt ongeveer gelijk, bij carbon etc is dat weer veel gunstiger.
Die binnenkappen zijn gewoon nutteloos van koolstof/carbon. Mischien zelfs wel zwaarder + de tijd die erin gaat zitten.
bij de meeste (goed bedachte) stalen constructies kun je met alu maximaal 20% gewicht besparen, in sommige gevallen kan staal zelfs lichter zijn dan alu.
max spanning / massa ligt ongeveer gelijk, bij carbon etc is dat weer veel gunstiger.
ik heb het dan wel over staal en alu wat elke particulier gewoon voor een normaal bedrag bij de metaalhandel kan halen.Niet mee eens.
Er zijn te veel variabelen om van een max van 20% te spreken. In ieder geval is het mogelijk om op 50% van de massa te gaan zitten met alu, uitgaande van dezelfde stijfheid.
Zoals gezegd zijn er heel veel alu legeringen, sommige zelfs met een 2,5 maal zo hoge treksterkte als St37.
Niet mee eens.
Er zijn te veel variabelen om van een max van 20% te spreken. In ieder geval is het mogelijk om op 50% van de massa te gaan zitten met alu, uitgaande van dezelfde stijfheid.
Zoals gezegd zijn er heel veel alu legeringen, sommige zelfs met een 2,5 maal zo hoge treksterkte als St37.
ik was laatst eens aan t kijken naar 6082 oid, maar zag dit soort spul niet in pijpvorm staan bij die handel. Dat chrome moblybdeem gebeuren is wel mooi, licht en sterk. Daar heb ik nog geen enkel frame van gezien?