This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Gewicht/Weight zaken enzo.


en over welke staalsoort hebben we het dan?
 

Lijkt me sterk.
Staalsoorten wegen allemaal ongeveer hetzelfde, aangezien het grootste deel er van uit ijzer bestaat. De enige minimale variatie zit hem in de hoeveelheid koolstof en dichtheid van de legeringselementen.

Natuurlijk zit er wel een grote variatie in sterkte waardoor je lichter kan construeren.

Wat betreft de vergelijking staal en alu, kun je ruwweg zeggen dat alu 1/3 van de dichtheid heeft van staal. Vind ik niet echt verwaarloosbaar. Natuurlijk moet je het gebrek aan stijfheid bij alu weer compenseren met meer materiaal, maar in een hoop toepassingen is er leuk op te besparen.

Wat betreft de sprinter op de vorige pagina nog: kroonstukken zijn te zwaar geconstrueerd.
 
Lijkt me sterk.
Staalsoorten wegen allemaal ongeveer hetzelfde, aangezien het grootste deel er van uit ijzer bestaat. De enige minimale variatie zit hem in de hoeveelheid koolstof en dichtheid van de legeringselementen.


Ik zal het binnenkort eens opzoeken.
 
chroom mobyleen (CrMo)om percies te zijn
Lichter als ALU waarom omdat CrMo zo sterk is dat je 0,8 mm kan gebruiken dat dus niks weegt
 

Je kan in sommige gevallen met ijzer lichter construeren. Maar pure dichtheid is natuurlijk bij alu kleiner. Dus het scheelt wel degelijk.
juistem, het scheelt dus alleen als je stalen constructie te zwaar/sterk was.
in dat soort gevallen kun je dus ook veel gewicht besparen door het ding beter te construeren met hetzelfde materiaal.
bij de meeste (goed bedachte) stalen constructies kun je met alu maximaal 20% gewicht besparen, in sommige gevallen kan staal zelfs lichter zijn dan alu.

max spanning / massa ligt ongeveer gelijk, bij carbon etc is dat weer veel gunstiger.
 
Die binnenkappen zijn gewoon nutteloos van koolstof/carbon. Mischien zelfs wel zwaarder + de tijd die erin gaat zitten.
 

Als je orginele uitlaatophanging 500 gram weegt dan scheelt het toch weer bijna 100 gram. Dat x 10 en je hebt weer een kilogram.
Voor hobby beuners is het makkelijker om gewoon een stukje alu te maken en de uitlaatophanging na te maken ipv een (dure) staalsoort uit te gaan zoeken waar veel mensen weinig van kennen.

Maar je hebt wel gelijk hoor
 
Die binnenkappen zijn gewoon nutteloos van koolstof/carbon. Mischien zelfs wel zwaarder + de tijd die erin gaat zitten.

hoezo ? heeft dit te maken met de vorm oid ?
originele binnenkappen zijn zwaarder als je "gewone" kappen. Dus naar mijn idee kan je hier ook meer op besparen.

trouwens wel erg jammer dat die duitsers het allemaal niet echt voor het gewicht maar meer voor de looks doen.
Die zip is ook niet verlicht voor de rest..
 
Last edited:
Alu is wanneer je een hoogwaardige legering gebruikt wel degelijk lichter dan staal, en dit zal ook altijd zo blijven.

En wat Vasco zegt zit wel een kern van waarheid in:
Ben voor een maand terug nog een week bij Bohler Stahl in Oostenrijk geweest, en daar rondleidingen etc gehad. Maar de kwaliteit van staal is gewoon vele malen hoger. Met name de poedermetalurgische staal soorten zijn tegen woordig van dus danige sterkte dat het niet heel veel meer scheelt qua gewicht met aluminium.

Staal zal altijd zwaarder blijven, alleen het verschil word wel steeds kleiner.
 
Om even door te gaan:

Toch maar besloten om een Zip FR velg als achtervelg te pakken net zoals ik voor heb, mee dankzij het gewicht wat ik ermee bespaar t.o.v. de bewerkte typhoon velg (verschil van 0,5KG).





De velg was 1985 gram en nu 1635 besparing van ruim 200 gram dus, en het ziet er wel mooi uit. Velg is conventioneel gedraait en gefreest. Hoeken die uitgefreest zijn, zijn allemaal op de MM gelijk. Ook is er nog een hoek constructie aanwezig in de spaak wat nog zorgt voor veel stevigheid, tevens kan deze er toch niet uitgefreest worden omdat een conventionele frees alleen rechtuit kan frezen.

Ik ben hiervoor mijn buren (E. Blommerde) erg dankbaar
 
bij de meeste (goed bedachte) stalen constructies kun je met alu maximaal 20% gewicht besparen, in sommige gevallen kan staal zelfs lichter zijn dan alu.

max spanning / massa ligt ongeveer gelijk, bij carbon etc is dat weer veel gunstiger.

Niet mee eens.

Er zijn te veel variabelen om van een max van 20% te spreken. In ieder geval is het mogelijk om op 50% van de massa te gaan zitten met alu, uitgaande van dezelfde stijfheid.

Zoals gezegd zijn er heel veel alu legeringen, sommige zelfs met een 2,5 maal zo hoge treksterkte als St37.
 
Je kan ook je frame van papier machee maken

Ik zag iemand over Carbon frames praten,carbon kan op verschillende manieren gemaakt worden aan elkaar toch? zit daar ook nog verschil in kwa gewicht?
 
ik heb het dan wel over staal en alu wat elke particulier gewoon voor een normaal bedrag bij de metaalhandel kan halen.
hoogwaardig spul wordt (in ieder geval voor mij) onbetaalbaar.

natuurlijk ben ik het wel met je eens dat je met de constructie ook een hoop stijfheid kunt winnen.
 

ik was laatst eens aan t kijken naar 6082 oid, maar zag dit soort spul niet in pijpvorm staan bij die handel. Dat chrome moblybdeem gebeuren is wel mooi, licht en sterk. Daar heb ik nog geen enkel frame van gezien?
 
ik was laatst eens aan t kijken naar 6082 oid, maar zag dit soort spul niet in pijpvorm staan bij die handel. Dat chrome moblybdeem gebeuren is wel mooi, licht en sterk. Daar heb ik nog geen enkel frame van gezien?

Klopt, in buisvorm is de keuze aan alu legeringen beperkt helaas.
Overigens is 6082 T6 wel in buis te krijgen, maar dat zijn vaak dikwandige buizen.

Het probleem met CrMo staal is dat voor onze toepassing niet echt geschikte afmetingen te krijgen zijn. Wil je namelijk gewichtsvoordeel ermee halen, dan heb je een zeer dunne buis nodig.
Doe je dat niet, heb je geen gewichtsvoordeel maar (onnodige) extra sterkte.

Zoals het schakelframe op de foto. Die had rustig van St37 kunnen zijn dan had het ook voldaan, weegt praktisch hetzelfde en kost een fractie.
Dat is een typische denkfout die veel mensen maken: "het is chroom molybdeem dus het zal wel super licht zijn".
Onzin natuurlijk.

Het scooterframe lijkt me overigens van alu ?
 
Alleen denk ik niet dat je staal 37 zo dunwandig kan krijgen.. Tis iig mooi spul, en de prijs valt mij iig alles mee, met een scooterframe hoeft t niet veel te kosten, balhoofd kost dan nog t meeste..

8x0,8 mm. 0,14 kg/mtr € 2,50
10x0,8 mm. 0,18 kg/mtr € 2,75
12x0,8 mm. 0,22 kg/mtr € 2,95
14x0,8 mm. 0,26 kg/mtr € 3,25
20x1,5 mm. 0,70 kg/mtr € 6,80
22x0,8 mm. 0,42 kg/mtr € 7,23
25x1,5 mm. 0,88 kg/mtr € 6,95