Algemeen fotografie topic #10

Status
Not open for further replies.
Klopt, ik geef ze ook alles mee wat ik heb, 5D met 2 flitsen, zodat ze een backup body heeft. Tegen die tijd heb ik ook een california sunbounce, die neem geef ik ook mee. De rest moet ze zelf maar uitzoeken, ze gaat wel nog een weekje stage volgen bij een "pro" huwelijksfotografe kreeg ik net te horen. Dus ik hoop dat het haar lukt, dan heeft ze een paar leuke euro's verdient.

Maar ze denkt er niet bij na snap je, ik zou nu al beginnen met poses zoeken, denken hoe ik alles kan belichten etc, maar dat dringt precies wel niet door. Zoals hierboven bijvoorbeeld, extra accu's voor de camera en flitsers, grotere geheugenkaart, daar denkt ze gewoon allemaal niet aan haha. :D

Dat album kan ze wel maken, dat kent ze vanop school. Hopelijk is ze slim genoeg om de foto's te bewerken op een gecalibreerde monitor, anders kan je nog leuke verrassingen krijgen met het uitprinten. :p

Haha ja sommige mensen denken er niet genoeg over na wat erbij komt kijken.
Maar behalve dat ze het op een gekalibreerde monitor de foto's moet bewerken, moet ze ook even kijken waar ze ze laat afdrukken. 95% van alles zaken waar je foto's kan laten afdrukken zijn echt van ruk kwaliteit.
Zijn er misschien een hand vol in Nederland die prints maken die niet om te huilen zijn van kwaliteit.

PM maar mocht ze nog een adres nodig hebben om ze te laten afdrukken! :)

iemand toevallig een polarisatiefilter nodig?
heb er 1 liggen waar ik niets mee doe :)
72mm C-PL
Merk: Marumi

2x gebruikt, verpakking en beschermdoosje erbij.
nieuwprijs was 80,-

Huwelijk is een gewaagde klus, mensen betalen vaak een hoop geld op toch wel een van de belanrijkste dagen van hun leven. Dus hoop wel waar ze mee bezig is!

Als ze weet waar ze ze gaan trouwen zeg maar locatie ga dan van te voren er heen, probeer wat verschillende settings, hoeken, zie waat licht vandaan komt etc. Kan je op de dag zelf veel tijd en rust geven om je te focussen op andere dingen.

Youri, die eerste is echt konings! Onderhand ook een lekker zakcentje aan het bijverdienen met het verkopen van zulke foto's aan magazines? :+

Veel (onbekwaamde) mensen zeggen het ook nog wel eens tegen mij, maar die zien inderdaad niet in wat er allemaal bij komt kijken. Gelukkig heb ik genoeg zelfkennis :+

Magazine,s betalen niet echt heel goed dus valt mee helaas! Het is nog steeds een meer uit de handgelopen hobby haha.
Doe afentoe wel eens wat voor merken en dat betaalt wat better.

Aan de andere kant zie ik ook wel eens foto's van bruiloften waarbij ik me dan afvraag waarom diegene het lef heeft gehad er zoveel geld voor te vragen :P

Heb zelf een jaar bij een vakfotograaf gewerkt, denk circa 40 bruidsreportages daar meegemaakt. Is echt super om te doen en mee te maken maar voor mij niet weg gelegd.

Als je het nog nooit gedaan hebt, not done...

Als je de kans krijgt om bijv met een vakfotograaf mee te gaan, doen! je leert er ontzettend veel van!

De grootste issue is dat mocht een plaatje niet goed zijn, hij niet over kan wat bij een studio opdracht geen probleem is (moet je tegen kunnen). Daarnaast moet je durven en vooral niet zenuwachtig zijn, dit zie je gelijk terug in je beeld namelijk (ruggen van mensen, afstandig fotograferen).

@Sandor, tip laat haar met de 5D fotograferen en de 550D als backup gebruiken. En ze kan beter 10 kaartjes van 1G meenemen als 1 van 10G, kaartjes kunnen ook kapot/verloren gaan en zo maak je minder kans de hele reportage kwijt te zijn.
En uiteraard Raw foto's maken + de nodige photoshop kennis.

€1000,- lijkt veel, maar je bent er wel 7 dagen voor aan het werk ;) Waar ik toen werkte was het voor een dag doordeweeks ca 3 a 3,5k.

Jah precies.Als ik zo iets zo doen, dan wil ik niet alleen voor hun maar zeer zekker ook voor me zelf gewoon onwijs mooie platen maken.

Maat van mij is half jaartje geleden getrouwd wa 2k kwijt voor fotograaf en fotoboek. Maar dat was van echt onwijs goede kwaliteit en echt onwijs mooie foto,s! Ook een fotograaf die alleen maar trouwerijen doen.

Als Sander al zegt dat ze eigelijk amper foto,s kan maken vindt ik 1000-, best veel( wel lekker voor haar natuurlijk). Jij werkte bij een vakfotograaf en weet er genoeg van af zeg maar.

Wat ik nog even tegen haar zou zeggen sander is dat ze eff op DPZ het trouwerij foto topic moet door lezen zitten vaak goede tips enzo tussen.

Ja ik heb alle genoemde tips al gegeven, op een ander forum (photography on the net) heb ik al wat foto's gezocht van huwelijk, die laat ik haar dan zien, dan leg ik haar nog uit hoe ze moeten werken met de flitsen etc...

Ik heb haar ook al verteld een pre-shoot te houden, dus enkel het koppel dan eventueel al in trouwkledij, locatie daarvoor heb ik ook al, in de lente hier in de buurt in een japanse tuin, dan staan die bomen net in bloei met die roze bloempjes eraan. Kan leuke foto's opleveren. De rest moet ze zelf maar uitzoeken, aangezien ze het lef had 1000 euro te vragen :p

Brug in Oirschot :)?

Ik weet welke brug jij bedoelt, daar moest ik iedere keer overheen op weg naar de hondenfokster :P

Heb nu btw een 55-250mm lens van Canon gekocht voor op mn D500. Mooi lensje en kan nu lekker zoomen buiten voor de hond. Die standaard kit lens had echt een te klein bereik voor buiten.

Afgelopen week een shoot gehad met wat vrienden, eerste foto is bewerkt. Hier en daar nog wat te donker.

Maar ben er achter gekomen dat ik snel een Nikon SB flitser moet kopen, dat std. ding is niks :(

teaser2.jpg

Dus als iemand nog een leuk flitsertje heeft liggen voor mijn Nikon D40x > PM :W

Vrienden?
Vast interweb-homies. :P

Maar in dit geval kan je ook gewoon je ISO wat omlaag halen, sluiter wat langer en een simpele zaklamp gebruiken? Of een beetje HDR'en (erbij)?

Ik moet trouwens m'n lens laten maken, er is laatst iemand op gaan staan. :(
Kapje van IS & AM/M focus is eraf en dingetje van focus eronder is afgebroken.
Stiekem hoop ik dat dat ik geld krijg en een ander lensje kan halen.

Trouwens, die focuspunten die oplichten zijn bij mij wat out.
Ik trok laatst per ongeluk m'n statief om door flitserkabel en m'n cam viel (in de sneeuw en niet bepaald hard) - volgens mij is 't daardoor gekomen. :L
Iemand bekend mee?

Afgelopen week een shoot gehad met wat vrienden, eerste foto is bewerkt. Hier en daar nog wat te donker.

Maar ben er achter gekomen dat ik snel een Nikon SB flitser moet kopen, dat std. ding is niks :(

teaser2.jpg

Dus als iemand nog een leuk flitsertje heeft liggen voor mijn Nikon D40x > PM :W

Je moet sowieso meerdere flitsers hebben met een trigger.. Of een lamp die je mee kan nemen met een scherm waarop je het kan weerkaatsen.

Vrienden?
Vast interweb-homies. :P

Maar in dit geval kan je ook gewoon je ISO wat omlaag halen, sluiter wat langer en een simpele zaklamp gebruiken? Of een beetje HDR'en (erbij)?

Ik moet trouwens m'n lens laten maken, er is laatst iemand op gaan staan. :(
Kapje van IS & AM/M focus is eraf en dingetje van focus eronder is afgebroken.
Stiekem hoop ik dat dat ik geld krijg en een ander lensje kan halen.

Trouwens, die focuspunten die oplichten zijn bij mij wat out.
Ik trok laatst per ongeluk m'n statief om door flitserkabel en m'n cam viel (in de sneeuw en niet bepaald hard) - volgens mij is 't daardoor gekomen. :L
Iemand bekend mee?

Boven je spiegel zit dat een soort van glaasje, dat zal verschoven zijn, is ZEER simpel te fixen. Lens eraf, lipje wat boven zit loshalen, klepje komt laag, en dan kan je dat glaasje terug goedleggen, als hier het probleem zit tenminste.

edit:

http://www.focusingscreen.com/work/5den.htm

Je moet sowieso meerdere flitsers hebben met een trigger.. Of een lamp die je mee kan nemen met een scherm waarop je het kan weerkaatsen.

Iso 200-400, F11 en sluitertijd van 30sec ongeveer en los inflitsen kan ook makkelijk :)

Maakt niet uit wat voor flitser je hebt, gewoon zelfbediening en flitsen wat je belicht wil hebben.
Vooral bij auto's is dat leuk en kun je leuk experimenteren aangezien het toch niet wegloopt.

Indirect inflitsen, diffuus flitsen door papier heen bijv a la softbox etc etc je kan zo veel leuke dingen doen in het donker met een flitsert :)

@Wes, als je echt foto's wil als ''in de blaadjes'' zul je echt een aantal leuke studio lampen aan moeten schaffen ;)

De foto nu is zeker wat van te maken, alleen is de achterkant van de auto een beetje onderbelicht maar neem aan dat je in RAW hebt geschoten dus dit is te bewerken.
En let er ook op als je de foto gaat maken of er andere ''storende'' dingen aanwezig zijn in de zin van kleuren of objecten en bekijk ook of deze later te bewerken zijn dat ze niet meer opvallen bijvoorbeeld.
De foto heb je rechtgezet of recht genomen, echter staat de auto nog achterover. Dit kun je verhelpen door de volgende keer wat meer afstand te nemen en met een 200mm lens oid te fotograferen, nu is het nog te bewerken met lenscorrecties in PS.
Nu lijk ik een zeikerd, maar bewerk hem maar en leg ze dan maar eens naast elkaar ;)

35071pu.jpg

Last edited:
nou je kan echt wel betere foto's maken zelfs zonder flits.. gewoon sluitertijd wat omhoog.. diafragma richting de 20 ofzo?

volgens mij heb ik ooit foto's van maykel zn golf gemaakt die nog beter waren met een 3 megapixel camera :P

Status
Not open for further replies.
Back