Algemeen fotografie topic #11

Status
Not open for further replies.
Form follows function.
The Lytro Light Field Camera boasts an 8X optical zoom lens with a constant f/2 aperture, capturing maximum light across the entire zoom range.

Leek me al stug dat hij een vaste brandpuntsafstand zou hebben. Anders had die koker wel wat korter gekund.
 
Ben toch benieuwd in hoeverre je dan ook nog met diafragma kan spelen of dat het snel kwalitatief verpest is
 
Ben toch benieuwd in hoeverre je dan ook nog met diafragma kan spelen of dat het snel kwalitatief verpest is

Niet? Er staat constant f/2. ;)

Ben wel benieuwd naar hoe precies scherpte wordt verkregen op diverse focuspunten, zodat je softwarematig kan spelen met dof.
 
niet zo heel bijzonder maar dit is toch wel mooi foto weer:)
[IR]http://i41.tinypic.com/24116r8.jpg[/IR]

[IR]http://i41.tinypic.com/5e749s.jpg[/IR]


en de hond nog even 10maand nu ongeveer


[IR]http://i41.tinypic.com/35hia8i.jpg[/IR]

[IR]http://i39.tinypic.com/122yq7s.jpg[/IR]
 
Ik vroeg me af waar je aan kunt zien wanneer een sensor schoon of vies is? Ik had afgelopen kwartaal een keuzevak fotografie en bij een bepaalde foto van een deelnemer zei de docent ook meteen 'clean je sensor', maar ik zag er niet veel geks aan.
 
anne dat had ik dus tijdje geleden ook ding laten "schoonmaken" maar zie altijd nog steeds vlekjes.

kun je dat trouwens zelf ook dat schoon maken?
 
Youri doet dat wel herinner ik me. Ik heb het nog nooit laten doen, maar misschien komt dat als ik besef wat er precies mee verbeterd.

Ik ga morgenavond een foto maken bij de ijsbaan hier. Die is altijd verlicht, dus mijn idee is om een 'actiefoto' te maken door een langere sluitertijd zodat je de schaatsers als schimmen ziet bewegen. Ik vroeg me af of het een idee is om een flitser mee te nemen. Stel dat ik 1x flits met een opname van bijvoorbeeld 10 seconde. Is het dan zo dat je het moment van flitsen de schaatsers scherp hebt, en vanuit die positie een waas komt?
 
Last edited:
nee want je sluiter staat de hele tijd open, je zult dus niks scherp hebben op het moment van flitsen. Flitsen zorgt in dat geval alleen maar voor meer licht, wat je al krijgt door de sluiter lang op en te laten staan.

als je met een redelijk lange sluitertijd (1/5, 1/10 of zelfs 1/25) gaat pannen, dan kun je wel eens wat scherp krijgen.
 
Maar is een foto van een 2 A4tjes op elkaar. Dan zul je zo de vlekken zien. 1e foto van Dokman zit vol met donkere vlekken.

Youri deed het idd zelf. De cam is nu in mijn bezit en is perfect schoon :)
 
Ik vroeg me af waar je aan kunt zien wanneer een sensor schoon of vies is? Ik had afgelopen kwartaal een keuzevak fotografie en bij een bepaalde foto van een deelnemer zei de docent ook meteen 'clean je sensor', maar ik zag er niet veel geks aan.

Op de sensor is het vuil scherper natuurlijk.

Stel dat ik 1x flits met een opname van bijvoorbeeld 10 seconde. Is het dan zo dat je het moment van flitsen de schaatsers scherp hebt, en vanuit die positie een waas komt?

Iets duidelijker, maar zeker niet scherp. Je sensor blijft licht vangen op de plek waar je de schaatser infiltst.
 
Oke, ik begrijp het :) Bedankt

Ik zie de donkere vlekken nu ook op de foto. Zat gisteren achter een lichter beeldscherm :|
 
gisteren wat foto's gemaakt :

1.
6840122937_afca8dfa53_z.jpg


2.
6840121443_5a3e9215d4_z.jpg


3.
6840122147_0a16fc9b39_z.jpg
 
Ik vroeg me af waar je aan kunt zien wanneer een sensor schoon of vies is? Ik had afgelopen kwartaal een keuzevak fotografie en bij een bepaalde foto van een deelnemer zei de docent ook meteen 'clean je sensor', maar ik zag er niet veel geks aan.

Maak maar eens een foto van een egale lucht (blauw/grijs) op diafragma 22 tot 32.
Open hem in PS en trek de Curve een tikkie naar beneden, alle vlekken en stippen die je ziet is vuil op je sensor.

Je kan hem zelf schoonmaken maar doe dat alleen met een perslucht fles met een zuigsysteem. Bij een blaas systeem komt er 9 van de 10 keer vocht in je sensor en dat wil je niet.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top