Mijn schoonvader heeft ook een sony, moet zeggen dat het een erg leuk ding is. Vooral kwaliteit van de foto's ten opzichte van wat hij kost vind ik erg positief.
Assortiment van de objectieven is ook best ruim.
Mijn mening is dat het een erg leuk vakantie/amateur cameratje is, vind de body niet erg robuust en vind de bediening een beetje omslachtig. Zeker geen reportage camera dus.
Naar mijn inzicht kan je beter voor een leuke canon of nikon gaan, waarom? koop nu een instapmodel en je kan in ieder geval zeker weten je objectieven later op een duurder/beter model gebruiken van hetzelfde merk. Daarnaast hebben canon en nikon zich beide al bewezen.
Zelf altijd al met canon gefotografeerd, en heb ook met een hoop modellen gewerkt. Daarnaast kunnen ze makkelijk tegen een stootje (ook ondervonden) en zijn de body's voor de rest ook erg kwalitatief.
Assortiment accesoires, objectieven, fliters etc etc is zeer ruim en je kunt altijd verder.
Ik zou als het in je budget ligt kijken voor een canon 50D of iets in die richting.
Paar voorbeelden:
Vriend van me met een 350D, vele keren meegenomen op reis in de bergen etc vaak gevallen of erg nat/vies geworden. Rond de 80000 foto's mee gemaakt en het enige was dat 1 knopje iets minder goed werkte als normaal.
Ik liet een canon eos 5D incl 24-70canon objectief van 2,5m hoogte uit mijn handen vallen op het asfalt... (slim) 3 krasjes maar kon wel meteen verder fotograferen.
Canon eos 1N is zelfs een keer gebruikt als hamer om een spijker in een stuk hout te slaan, zelfs toen geen enkel technisch mankement.