Kleine vraagjes topic #8

Goeieavond,

Een vriend van mij heeft een Vivacity, en zit met het volgende probleem.
Als hij rijd wil z'n scooter nog al eens uitvallen en stotteren, ook doet de verlichting raar en de toeter doet het ook amper.

Mij lijkt dit een massaprobleem? Heb ik gelijk?
En zo ja, kan ik dit gewoon oplossen met een kabeltje van carter(bout) naar minpunt van de accu?

Alvast bedankt :)

Ik heb ooit een kapot voorlampje gehad die bij trillingen sluiting veroorzaakte en daardoor de ontsteking ontregelde. Het kan dus zelfs het stomste ding zijn. Kijk ook de massa van de grondplaat eens na.

Kabeltje van bobine naar blok trekken.

goeden avond

ik heb een derbi hunter veelste lange tijd stil laten staan.
ik heb er weer 3 dagen op gereden en nou nam ik een drempel toen sloeg mijn motortje over en nu doet i alles wat i zou moeten doen behalfe weg rijden?
als iemand weet wat er aan de hand zou kunnen zijn zou ik het graag willen weten dus aub mail me als je het weet
mvg jan.

jvr1995@hotmail.com

Mijn koplamp van mij Zip SP is kapot echt kapot en nu heb ik hem eruit gehaald.. maar is het legaal om bij dag licht zonder een koplamp te rijden?


H²O MHR

nee is illegaal, er moet ALTIJD werkende verlichting opzitten.,...

heb er al een x een boete voor gehad

Zullen ze moeilijk doen als je gewoon een tijdelijk zelfgemaakt 'lampje' in de plaats zet?

zolang die het doet niet.....

Lol?! Op m'n SR zat ook geen verlichting hoor en op me 14e reed ik er al vaak mee naar school of de stad.. Ook lang politie terwijl me koplamp er zelden in zat

wat is het motorische verschil tussen een zip type 3 snor en brom?

Nog even een vraaaagiieee als ik een racestuur op me scooter zet.. ik heb nu handvaten met gashendels maar moet ik ook nieuwe remhandvaten kopen? of kan ik die gewoon van mijn standaard stuur gebruiken?

Zip.

Gewoon ff losmaken van je oud stuur en dan overzetten naar je nieuw stuurtje ;)

Ik zit met een irritant probleem.
Als ik mijn booster opentrek , trekt ie zonder probleem op maar eenmaal alsie wat terug gevallen is op zijn snelheid wilt ie niet meer optrekken.
Ik moet haast volledig stilstaan voor ie terug deftig wilt optrekken , weet iemand hiermee wat het probleem is ? alles is standaard behalve de carburateur , die is een matje 17.5 geworden met een sproeier van 94
uitlaat is een Gianelli silencer dacht ik ? +pippi+

Ik heb het zelfde probleem gehad.. bij mij was het probleem een te kleine sproeier.. maar het kan ook een te grote staan!


Moet je maar even checken..

stel eerst je carbu af, die is vermoedelijk ook te groot als je de rest standaard hebt maar als je de bougie mooi koffiebruin krijgt geen probleem...

als het dan nog niet goed is de druk en trekveren en vario rollen afstellen
zo te horen zou ik beginnen met iets lichtere rollen..

Silencer betekend demper...

wat is het motorische verschil tussen een zip type 3 snor en brom?
moet er veel gebeuren als ik mijn snor type 3 50 wil laten lopen?
ik weet dat snor tuning verboden is alleen 50 is niet echt heel hard vind ik zelf.


Maar het blijft snor tuning...
Maar om een indicatie te geven, 50 moet prima lukken.

Snor tuning is niet meer verboden!!!!

(?)

idd snortuning is niet langer verboden hier!
en idd 50 is met minimale aanpassingen mogelijk

Überhaupt nooit verboden geweest, althans heeft nooit in de regels gestaan... Gaat om principe's.

Ik kom denk als 10000e forum lid met de vraag hoe en hoelang je 70cc DR moet inrijden?
En wat er gebeurd als je het dus bijv niet goed doet.. dus gewoon gelijk planke met volgas..?

H²O MHR

Rijd een kilometertje of 100 gewoon rustig (weinig toeren, niet vol gas rond knallen) en laat met koude motor de scooter rustig opwarmen.

Een cilinder heeft vanuit de fabriek nog wat kleine randjes metaal bij de poorten. Ga jij gelijk knallen, dan kunnen deze stukjes metaal in de cilinder komen. Ik hoef je waarschijnlijk niet uit te leggen dat dit je cilinder sloopt.

Daarnaast moeten de zuigerveer en de cilinderwand op elkaar inslijten. Een cilinderwand en zuigerveer zijn allebei nooit perfect rond, dus de zuigerveer zal de vorm van de cilinderwand aan moeten nemen. Dit gebeurt niet zomaar, dus vandaar dat je 100 km een beetje rustig moet rijden.

Ik ken er genoeg die na 10 km al vol gas vlammen zonder problemen, maar het is zonde als je na 50 km je cilinder of zuiger alweer kan vervangen.
Hier verder
 
Advertisement - register to remove this

Toevallig gisteren mijn achterband vervangen van de grande retro , ook 10 inch . Hierbij moest natuurlijk ook de uitlaat los , ik had een nieuwe ring besteld , en de oude met een schroevendraaier schuin als een hevel , in het uitlaat kanaal eruit gewipt . Nieuwe ingesmeerd met kopervet en in de uitsparing geplakt. daarna ringetjes en m6 uitlaatmoeren gemonteerd , en je hebt gelijk wat de ruimte betreft , het houdt niet over.
Zoo he.
Werd toch tijd om deze pakking eens te vervangen na 8000km op de klok. Man man, wat zat die vast gerot.
Scooter met een bok op een kist gezet.
Komt er met kappen enzo erop en framebuizen in de weg amper bij.
Na heel wat geouwehoer met n platbek tang en schroevendraaiers en hamer zakte me de moed in de schoenen.
Uiteindelijk kon ik precies met een mini koevoet die ik ooit gekocht had en een hamer deze koevoet er haaks in steken en zo in binnenzijde van die ring rammen.
En hem eruit krijgen.
Klinkt toch wat beter zo dat blokje. :)
1.jpeg41460.jpg
 
Ik heb niet zulke goede ervaring hiermee , ik had eerst een nano schermpje erop geplakt , vond ik niet zo'n succes , daarna een spuitbusje met antie regen spul erop , ( is ook niet zo goedkoop ) . Maar er moest best wel een beste bui wezen wil het eraf lopen , bij een ligt buitje alsnog een belemmering in je uitzicht Ik vond beide niets , ik heb mijn windscherm afgezaagd zodat ik er net overheen kan kijken , voldoet voor mij het beste. Zit evengoed bij regen redelijk droog en het enigste waar nog druppels op komen is mijn vizier , maar die kan ik er zo afvegen.
Maar kan best zijn dat ander het anders ervaren .
 
Hoe de f*ck krijg ik 2 delige Zip SP2000 velgen van m'n vork af zonder telkens m'n hele vork uit elkaar te trekken. Je zou denken schroef die rand los van de naaf maar dan zit je remklauw in de weg die niet aan de kant kan vanwege de remschijf. Ik zou mezelf niet zijn als er geen leuk setje Bitubo veren met gespot onder zat dus kan pas bij m'n remklauw als ik die veer los heb. Beetje omslachtig om een remmetje te ontluchten. Als de bouten nou andersom zaten kon hrt zo uit elkaar maar helaas...


EDIT, kan dus wel gewoon. Denk verkeerde flesje uit de koelkast gepakt
 

Attachments

  • 20221215_210704.jpg
    20221215_210704.jpg
    128.7 KB · Views: 10
  • 20221215_210727.jpg
    20221215_210727.jpg
    110.3 KB · Views: 9
Last edited:
Ik weet niet of deze nu wel goed staat.

Iva retro, 4 takt, 4000km,2014

Een hele simpele vraag eigenlijk. De meeste koffers gaan vanaf de voorkant omhoog open.

Maar zijn er ook koffers die andersom open gaan?

Ik heb een koffer gekocht maar door de rugleuning van mijn scooter moet deze erg ver naar achteren waardoor het 1x nu is los getrild. Heb nu wel borg moeren erop maar kan nog wel bewegen en krijg ik mijn koffer niet helemaal open.

Gelukkig net ver genoeg om mijn helm kwijt te kunnen.

Omdraaien heeft geen zin want dan kom ik niet bij het sleutel gat.

De grote koffers met die antenne vind ik niet mooi. Ja ik weet het gaat ook om het praktische maar voorkeur mag ieder hebben zo ook ik.

Ps: de koffer kan niet retour want deze is gevallen en dus beschadigd. :(
 
Ik zat dus op mijn grande retro met hetzelfde probleem , toen ook gezocht maar uitgekomen op de grote met ..... inderdaad de antenne .
Bij nader inzien ben ik hier erg blij mee , gaan veel boodschappen in , en met gemak mijn helm . Van de buddybak moet je het niet hebben , daar gaat amper een gebraden kip in . En een regenpak wat ik altijd bij me heb. ;)
 
Ik zat dus op mijn grande retro met hetzelfde probleem , toen ook gezocht maar uitgekomen op de grote met ..... inderdaad de antenne .
Bij nader inzien ben ik hier erg blij mee , gaan veel boodschappen in , en met gemak mijn helm . Van de buddybak moet je het niet hebben , daar gaat amper een gebraden kip in . En een regenpak wat ik altijd bij me heb. ;)
Ja dat klopt. Aangezien ik de koffer niet retour kan sturen moet ik dit ff aankijken.

Dat die koffer met antenne fijn is dat klopt. Ik heb deze al eens gehad op mijn vorige iva.

Wat ik me ook af vraag is wat die kleuren betekenen. Zie foto. Is dat een type aanduiding?
 

Attachments

  • img_1671457643464.jpg
    img_1671457643464.jpg
    68.5 KB · Views: 4
Iva retro, 4 takt, 2015, 4000km.

Even een vraagje tussen door, ik merk met dit weer dat mijn brommer niet meteen aanslaat. Zou dit kunnen liggen aan de bougie? Of de accu zelf? Of?

Ik heb die usb oplader met schakelaar gemonteerd. Deze kan toch niet zo veel van de accu vragen dat de brommer niet aanslaat?

Is er iets dat ik zelf kan nakijken? Starten doet die heel fris maar aanslaan niet. De bendix lijkt gewoon goed te draaien. Of in ieder geval wel na 5/6 keer.
 
Bedoel je dat hij niet meteen aanslaat , of dat de startmotor te langzaam draait?
Als hij niet meteen aanslaat , zou je even de bougie kunnen checken op elektrode afstand , kleppen nakijken op juiste speling . Werking choke .
Het aanslaan op zich heeft niets met de accu van doen , ook zonder accu start hij , stroom voor cdi en bobine komt van de ontstekings spoel van de stator.
 
Back
Top