Gewicht/Weight zaken enzo.

Ik doe nu niet zoveel meer aan mijn scooter, maar de ideeen zijn er natuurlijk nog wel. (ding staat ook bij mn ouders)

Ik had ooit (met tijd/geld);

-Carbon helm
-Carbon carterkap + kartstarter
-90cc Athena
-Carbon stuur (stuur/clamp combi)
-Alu vorkpoten
-Lichter kroonstuk
-Mtb schijfrem
-Polyesterloze gatenkaas kappen

had/als.

Voor mij was het bouwen altijd leuker dan rijden.
Maar het was het idee van "als het veilig lichter kan, doen!" het idee dat iets nog onnodig 'zwaar' is.

[edit]
Die Athena Ac is 80cc!
[/edit]



die 80 athena ac is erg tam kun je beter een evo ac pakken en deze op 44 slag aanpassen of nieteens 44slag dan nog scoort een evotje beter
 
Waar ik persoonlijk ook wel mee zit is dat je niet velgen zo moet maken van "oh ik moet er maar niet al te hard mee remmen". Je moet altijd rekening houden met een bepaalde veiligheidsmarge. Standaard velgen kunnen misschien wel 200 km/h aan maar dat is ook enkel te wijten aan de veiligheidsmarge die de makers eraan geven. een voorbeeld:een gemiddelde ontgrensde scooter rijd laten we zeggen 75 km/h(waar ze voor berekent zijn) echter neemt de fabrikant een veiligheidsmarge van het tweevoudige of misschien wel meer zodat ze niet direct uitelkaar flikkeren bij 85 km/h. Echter wat veel mensen doen is een hoog getal uit de veiligheidsmarge halen en vervolgens het product ook nog eens extreem belasten. Tsja dat moet toch een keer fout gaan zonder serieuze berekeningen en testen? En niet van: oh hij houd t op de bank en op straat prima, dus "het kan wel".

Je moet rekening houden met onverwachte situaties...

sorry als ik een beetje off-topic ben maar ik wilde gewoon ff mn ei kwijt :D
 
idd,,

ook verlichten gaat tot een bepaald punt!

onze frames zijn op dit moment gewoon supersterk!
we zijn dan ook niet bang dat ze breken oid!

alleen zullen wij onze velgen niet zo mishandelen als elders op het forum..
dit is gewoon TE kamikaze..

ik wil minimaal 2 jaar meedoen, dus niet na 13 april ermee moeten kappen:P

ontopic:

onze gewichtsreductie:
zip voorvork ipv loodzware SR vork
voorvorkpoten verkort
binnenpoten ingekort,
t stuk ingekort/
veersysteem uit poten gehaald/verwisseld voor een draadeind
balhoofden, overtollige ophangingen eraf..

frame:
alle onnodige ophangingen eraf,
ingekort tot 5 cm na de oorspronkelijke blokophangingsplaats(lees regelement)

beruchte middenbuis( die onder de accu) vervangen voor een dunner stangetje, om torsie te voorkomen in het frame,.

andere blokophanging,

2 platen die onder het frame doorlopen erafgehaald,

balhoofd ingekort

velgen afdraaien
carterdeksel velicht
carters aangepast

buddy's ingekort(wel met zwaar stuk schuim ivm uiterlijk)

kleine tankjes,


benieuwd?

13 april ben je één van de:P
 
op mijn 86.6cc ac 7poorter komt strax gewoon een nx kitje en moet het zonder gas tog egt wel over de 27pk gaan enigge gewicht meer als mijn evotje is de nx kit mja die levert genoeg rendement om dat te verwaarlozen..

ik ben absoluut niet bang dat hij te heet word met dat vermogen aangezien hij minder toeren gaat draaien als mijn evo ac en die het perfect uit houd
Je gaat dus een LC cilinder zo bewerken dat ie Ac wordt?
Uit ervaring weet ik dat zo'n cilinder het makkelijk volhoud tijdens een sprint zelfs meerdere sprints achter elkaar met +/- 3 min tussen de runs in. (Gemiddelde terugloop tijd van een sprint)
Onbewerkte cilinder die zonder koeling rijd praat ik dan wel over.

Punt waar ik over viel om het (nog) niet te gaan proberen is omdat ik dacht dat er dan problemen zouden ontstaan tijdens het testen, waar je dus meestal niet zo lang wilt wachten tussen runs in..
 
als je nu nix doet aan je velgen en gewoon alles scheert wat je maar kan scheren en geen sokken en ondergoed aan doet en kijk welke schoenen het ligste zijn en een week sla eet bespaar je net zo veel en heb je geen gezeik bij de TC
 
Als je zelf (zoals raceroxie) 80 kilo of meer weegt (gokje hoor... ) Dan heb je sowieso weinig kans tegen ventjes van 55/60 kilo.

Het gaat om de lol dan toch, dood hoef je niet.
 
Ik woog bij mijn medische keuring van vorig seizoen netjes 72kg en ben 1,85m lang ongeveer.
Toen vriendin vreemd gegaan, veel zuipen enzo en nu zit ik op 83kg. Mijn motto zowiezo aangezien er ook een erg lichte scooter bijna klaar staat is om minimaal onder de 75kg te komen. Dit puur voor mezelf maar ook om mijn lichte scooter een beetje te kunnen benutten anders had ik net zo goed in de std scooter klasse kunnen gaan rijden.

Dat is ook weer zo iets, je moet ook aan jezelf denken. Je kan veiliger van jezelf 5 a 10kg afsporten dan van je scooter.

Wat betreft velgen, zelf ben ik totaal geen fan van gaten boren/frezen in je velgen. Dat je uberhaupt al moet gaan letten op haarscheuren zegt voor mij al genoeg. Velgranden kan je prima veilig afdraaien evenals een aantal andere delen van je velgen. Plus dat je imo beter materiaal aan de buitenkant van de velg af kan halen dan van het gedeelte rond je as. (denk aan hefboom werking)

Wat ik juist leuk vind aan de hele gewichtshype is dat er toch ''geheimen'' ontstaan aan bepaalde scooters en dat je nu een competitie erbij krijgt.
 
Maar dan nog, als iemand toch nog voor het ''lichte'' gaat, ga het gewicht dan ergens anders zoeken dan gaatjes boren in je frame dat is compleet te verwaarlozen.
 
20112007234b.jpg


brand maar los.

IS met een Prof. CNC apparaat gedaan !
Hoekjes zijn rond dus kans op scheuren verminderd
En tevens nog een klein randje laten zitten aan de randen.

Achtervelg niet gedaan ! iedereen zei toen wel DOEN DOEN DOEN maar wegens eigen veiligheid niet gedaan.
Achtervelg komen toch hoop meer krachten op, en met sprints hoef je aan het eind vaak nooit vol in de remmen dus voor hoef ik ook niet zo hard te remmen !

Zowiezo gaat er eerst getest mee worden voordat hij naar meppel gaat :P anders komt er een andere velg onder
 
Ik qoute deze nog maar even mischien dat mensen hem wel lezen dit keer want ik denk dat Joël hier wel een punt heeft!






Een velg zal nooit uit het midden gelagerd zijn, aan de andere kant zal ook een lager zitten, waarschijnlijk in de deksel van de trommel.

Probleem met dit soort aanpassingen is dat je met boren een "vies" gat maakt. Het gat heeft scherpe randen waar de spanningen enorm oplopen en bovendien kunnen er bij het boren direct al scheurtjes op microniveau ontstaan.
Bovendien heeft het hart van het wiel nu juist het meest te voorduren, logisch, want vanaf de velgrand heb je als het ware een "arm" naar binnen toe. Daarom zie je vaak dat spaken van dik naar dun uitlopen.
Een dergelijk wiel zou ook zonder wikken of wegen afgekeurd moeten worden naar mijn mening.

Ik zou me kunnen voorstellen dat mensen zich geinspireerd voelen door motorfietswielen die ook zeer dunne spaken hebben, maar het verschil is dat deze gesmeed zijn uit zeer sterke aluminium legeringen.

F4Rrearwheel.jpg
 
idd;)

heb nu echt het idee dat wij niet meer kamikaze zijn :P

hoop dat er met de TC goed beslist kan worden wat wel en niet kan,,
die van ons zul je in stevige lijve zien ;)

groet:)
 
Ze moeten gewoon bewerkte frames ( op velichtingen na ) en wielen afkeuren. Dus gatenkaas enzovoorts. Puur uit veiligheids overwegingen. Jammer dan voor die tijd imo. :)
 
Ze moeten gewoon bewerkte frames ( op velichtingen na ) en wielen afkeuren. Dus gatenkaas enzovoorts. Puur uit veiligheids overwegingen. Jammer dan voor die tijd imo. :)

jah, nu ga je de mensen die er wel over nagedacht hebben enz over een kam scheren met de beunhazen. ik denk dat je gewoon moet kijken naar de extreme gevallen waarvan je zo al kan zeggen dat het het niet gaat houden op de lange termijn. iedereen weet wel over welke frames en velgen we hier spreken.
 
Inderdaad, het moet wel een competitie blijven en daarnaast zijn er heel veel mensen die wel weten wat ze doen. De velg van Frank bijvoorbeeld vind ik best netjes en denk ik niet dat het gaat scheuren.

Ik vind het een beetje gezeur allemaal, eerst was het bij iedereen een "hype" om alles vol te boren en uit te frezen, en nu omdat een paar mensen zeggen dat het onveilig kan zijn ineens vinden dat er helemaal niet meer geboort en gefreest mag worden ... als ze bij de TC elke frame met een gaatje of afgeslepen ding of velgen die gedraait / gefreest zijn af gaan keuren zonder te beoordelen, zou ik per direct met alles stoppen.
 
Er zijn grenzen, bedoel er kan en mag heel veel... alleen er zijn een paar mensen die nu ver over de grens aan het gaan zijn...
 
Back
Top