Gewicht/Weight zaken enzo.

Als je ook leest had ik het al over 1 KG winst op alleen de top zadel van maikel in het carbon.

.

Als je het foam weghaalt van een zadel kom je ook al snel aan een gewicht besparing van 1 kg, zon carbon zadel lijkt me dus een beetje geldverspilling, als je het voor het gewicht zou doen
 
NRG zadel was 2,3KG met foam, zonder 1200 gram. Geboort 1000 gram.

Maar zadel van Maik is wel mooier. Maiks zadel van carbon kan wel lichter maar dan moeten ze de mal en productie dmv vacuum techniek maken (heb ik me laten vertellen).
 
Een beetje olie op het vuur. Voor degenen die vanmiddag de F1 hebben gekeken, waar een verlichte velg gewoon in tweeën barstte, denken die nog steeds dat het verantwoord is om hun velg'verantwoord' lichter maken? Ik ben wel benieuwd naar meningen.
 
Werd ook bij verteld, dat ze "tijdelijk" verstrekt worden wanneer er banden op komen. Dus zijn ze misschien dan niet tever gegaan?
 
Dat denk ik wel. Nou hebben zij wel simulatiesoftware om U tegen te zeggen, zou je zeggen. Blijkbaar is materiaalmoeheid moeilijk te berekenen. Ik heb het zelf gehad met een remankerplaat van het achterwiel. Het is 4jaar goed gegaan, maar hij brak wel doormidden toen ik in genemuiden net over de streep was. Gelukkig deblokkeerde het wiel weer snel, waardoor ik zonder ongelukken tot stilstaan kwam.
 
ik vind dat maar een rare formule..

stel we nemen een 10" wiel die 4 kilo weegt.
stel de afstand van hart tot zwaartepunt(cirkel) is 0,15m(straal1).
afstand van hart tot uiteinde band is dan ongeveer 0,25m(straal2).
stel we gaan versnellen tot 35m/s (126kmpu).
omtrek wiel is +/- 1,2m.

(onthoud dat dit maar gegokte grootheden zijn, kan in de werkelijk dus iets afwijken)


kinetische energie = 0,5 * massa * snelheidsverschil^2 = 0,5 * 4 * 35^2 = 2450J

rotatie energie = massatraagheid * hoeksnelheid^2 /2
massatraagheid = massa * straal1^2
hoeksnelheid = snelheid / straal2
rotatie energie = (massa * straal1^2) * (snelheidsverschil / straal2)^2 /2 = (4 * 0,15^2) * (35 * 0,25)^2 /2 = 3,45J


als ik een foutje heb gemaakt hoor ik dat graag, maar zoals je aan deze berekening kan zien is de benodigde rotatie energie te verwaarlozen t.o.v. de totale benodigde energie.
we hebben het hier wel over een wrijvingloze omgeving (denk aan lagers).

edit: even foutje eruit gehaald.

ik quote mezelf maar even omdat TomR een domme fout van me heeft gevonden :P

rotatie energie = (massa * straal1^2) * (snelheidsverschil / straal2)^2 /2 = (4 * 0,15^2) * (35 / 0,25)^2 /2 = 882J

dit geeft dus een factor (2450 + 882) / 2450= 1,36.

niet de factor 8 die we vaker gehoord hebben, maar zeker de moeite waard om over na te denken.

denk wel dat je bij de formule 1 hebt te maken met wielen (incl band) van over de 15 kilo met een grotere diameter en snelheden van gemiddeld 200kmpu en hoger, daar zal deze factor dus wel degelijk een stuk hoger liggen.

bedenk ook dat gewicht van het hart van het wiel te verminderen veel minder invloed heeft dan gewicht aan de buitenkant van het wiel (massatraagheid).
 
Om dit topic even omhoog te kicken. Een paar pagina's terug is er een korte discussie over het weglaten van je mechanische waterpomp voor eventuele vermogens toename. Met mijn berekening kwam het er opneer dat je 0.7PK bij moest hebben om 1.8KG die erbij komt te compenseren.

Met mijn nieuwe waterpomp kom ik incl. gewicht van de accu op 835 gram die toegevoegd word door het weglaten van de waterpomp.

Gezien mijn berekening zou je dan 0.099 PK extra moeten behalen om hetzelfde op de baan te doen. Echter heb ik hier in het topic iemand horen zeggen dat er mensen zijn die 0.3PK aan vermogens toenname hadden dus dan zou het zelfs voordeliger zijn om een aparte waterpomp te nemen!

Een Reich pomp is trouwens 200 gram, de lichtste die ik ken tot nu toe. Alleen de pomp is erg inefficient en gebruikt teveel stroom en zal slechter koelen als een bosch pomp. (Thanks to Joël)
 
waarom heb je een accu nodig op een sprinter?

imo alleen als je een elec waterpomp hebt, misschien bij een bepaalde ontstekinge, maar verder echt niet.
 
uh, ja of je rijd gewoon met een aim teller en dan kan je de accu weg laten.
de enige reden dat ik een accu op mijn sprinter heb is de electrische waterpomp.
 
uh, ja of je rijd gewoon met een aim teller en dan kan je de accu weg laten.
de enige reden dat ik een accu op mijn sprinter heb is de electrische waterpomp.

mja kan je ook doen maarja evengoed elektrische waterpomp is dus efficienter dan een gewone als je het gewicht met vermogenswinst vergelijkt
 
is het trouwens ook niet zo dat naarmate je een hoger vermogen krijgt, je weerstand groter word bij een std waterpomp? Oftewel meer verlies bij een hoger vermogen? Of is zoiets toerentalgebonden...
 
Back
Top