This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Gewicht/Weight zaken enzo.

Iedereen heeft zo ze eigen visie / mening over.
De één zegt "Nee is wel stevig" terwijl de ander er verbaast naar kijkt van "Waar the fock ben jij mee bezig, mongool".
 


Dat is een kraker voor maik

Ik heb een Shoei helm en die weegt 1400 gram en nee die is niet van carbon

Als je licht wil gaan en geen carbon/kevlar wil gebruiken, kan je natuurlijk ook slim omgaan met de hoeveelheid hars die je gebruikt en hoe "dik" je je kap maakt. Dat scheelt ook behoorlijk.
 


Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Een zip kappenset is aardig zwaar.
Als je alleen al kijkt naar de voorkap van een 98.
Het plastic is xtreem dik.

Bij mijn voorkap heb ik toen een groot gedeelte weg "gezaagt" + dat ik op bepaalde plekken heel veel heb weg gedremelt aan de binnenkant (om de kap dunner te maken.
Uiteraard ben je daar uren mee bezig, maar het scheelde echt ENORM veel.
Ik heb het nooit op de schaal gewogen, maar wel met de hand (met std kap erbij).

Ik vind zo'n carbon setje dus helemaal geen slecht idee op een zip, mits het goed gedaan is.
Bart@sp had ook een carbon voorkapje vroeger... dat was echt enorm licht. Nog lichter dan mijn bewerkte kapje.
 
Ben het met je eens, alleen moet je me eerste zin niet te serieus nemen. Was meer een voorbeeld van. Bij andere setjes valt er nog meer winst te halen, daar doelde ik eigenlijk op.

Als je ook leest had ik het al over 1 KG winst op alleen de top zadel van maikel in het carbon.

Zonder iets weg te zagen maar het dunner maken van had ik ook een enorme winst.
 
Behalve de hoeveelheid aan hars en de lagen van glasvezel/carbon/kevlar, kan je na het uitharden ook nog aan de binnenkant een gedeelte wegschuren. Of misschien een goede mal die vacuum getrokken kan worden, dan heb je echt het minimale hars en lagen nodig, voor een zo sterk mogelijke kap.

Daarbij is het ook nog is beter om grote oppervlaktes uit 1 laag te maken, dit inplaats van allemaal losse reepjes; Maar dat weten de meeste hier wel


Er valt iig genoeg weg te halen aan de binnenkant van de kappen. Bij een aerox kan je bijvoorbeeld al de accubak uit de treeplank zagen en het "contactslot-afscherm-kapje" weg laten + dan nog vele losse flapjes.
 
En ik ben ook nog steeds van mening dat als je met een lichtere kappenset (aangepaste set), een gestroomlijnde scooter hebt en betere tijd kan rijden. Ivm hier en daar uitsteeksels en je zelf midden op de scooter die 100% in de weg zit.
 

Ja klopt, met de rest was ik het ook gewoon eens
 


De jongen had volgens mij met een haakse slijper de kappen dunner gemaakt.
En erg dun waren ze ook.
 
Bart@sp had ook een carbon voorkapje vroeger... dat was echt enorm licht. Nog lichter dan mijn bewerkte kapje.

Die had ik gemaakt en was nog zwaar vergeleken met mijn voorkap, kwam ook omdat die deels polyester en kevlar was. Std weegt een zip voorkap 1,5 kilo gespoten en mijn carbon kap kwam op nog net geen 600 gram. Het is dat ik helemaal geen tijd heb ervoor anders had ik mijn achterkap ook nog van carbon/koolstof gemaakt, maar dat komt nog wel een keer.
 
Ivm het vervelen dacht ik; "laat ik eens kijken wat ik op mijn frame nog kan bijponsen". Ik ga tenslotte niets met die scooter doen, en heb geen reglement om op te letten.

Het idee;


Opzich niets nieuws.
De twee achterste buizen lijken me redelijk safe om aan te pakken.
(met gaten zoals op het fotoje in het plaatje) Niet helemaal kort boren, omdat de achter'veer' en tenslotte op werkt.

De onderste waarop je buddy rust, mag wel wat linker.

Dan mijn balhoofdsbuis. Enkel dat stukje, en zeker niets in de buurt van de verbinding met de rest van het frame eronder. Wederom het gaten patroon op de extra foto.

Wat denkt het forum over gaten in je balhoofdbuis?
Wel krachten komen daar op te staan etc....

Denk wel! ik heb een verstevigingsstang! (zwart @ plaatje)

Ciao!
Tinne..
 
Last edited:
Imo kan je over je gehele balhoofdbuis gaten boren.
Zeker als je een verstevigings buis in het midden plaatst.
Alleen dan niet zo dicht op elkaar als op de pic die je post.

Tevens in de gebogen buis die van je balfhoofd naar je "tree plank" loopt.
 
In de 2 dwarse buizen achteraan je frame heb ik zelf ook vol gaten zitten, en dat gaat prima. In de voorkant van mijn balhoofdbuis zitten ook gaten en ook dit is geen probleem.

Ik heb bij een oud frame de dwarse buis waar je achterveer zit er van tussen gehaald en alleen een stukje laten zitten waar de achterveer komt.
In principe zou dit ook prima kunnen, maar aangezien ik langer dan 1 seizoen met een frame wil doen heb ik het zelf niet gedaan.
 
Nee dat zou ik ook niet doen.
Mensen halen ook de buis weg waarop je buddy rust..
Ik zie dan een groot gat wat alleen maar kan bewegen.

Volgens mij heeft iedereen wel een beetje een logisch idee wat vooral niet kan.
 
Mensen halen ook de buis weg waarop je buddy rust..

Dat heb ik ook gedaan met een runner frame. Bij een runner is dat een vrij brede plaat, met de originele "verstevigingsbuis" eraan vast.
Ik heb dat hele stuk verwijderd (en dat scheelde een ruime kg!), en dat vervangen door een zeer lichte alu buis. Daar dan weer draad in getapt, om zo de buddy erop vast te schroeven. Dat was een prima oplossing.

Te zien op de foto's:





Dat kan bij een hoop scooter frames gedaan worden, wat soms best veel gewicht kan schelen
 
Ik heb de middenbuis ook weggehaald en de achterste buis doorboort. Middenbuis heb ik vervangen door een M8 draad van 175 gram. De middenbuis weegt 1,2KG onbewerkt.

Mijn NRG frame zit trouwens op 8.9KG incl. gelast subframe het kan nog 300 gram lichter ongeveer maar dat laat ik nu even zo ivm deadline meppel.

TT92 bandje weegt trouwens 2.2KG. Mijn achtervelg + band zijn nu 3.8KG