This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Algemeen fotografie topic #9

Status
Not open for further replies.
Na wat adviezen en veel lezen toch maar een Canon Ixus 130 gekocht als compact. Sony cam's vind ik niet echt prettig werken, dus dat werd hem niet. Eerste foto's bevallen me prima, je kunt er leuke dingen mee doen

Dit?

atm ben ik serieus aan het kijken voor een spiegelreflex camera.
maar ik zie zoveel namen en typenummers dat ik totaal niet weet waar ik naar moet kijken.

wat ik wil gaan schieten:
- allround. beetje huisje boompje beestje verhaal
- wat sport (scooterrace bv)

ik ben een totale beginner dus ik heb denk ik niet zoveel aan een camera met 255334161 opties.
Tijdens mn vakantie heb ik geschoten met de D1000 of 1000D :+ van mijn oom. Dit vond ik wel aardig en op internet is dit een van de goedkopere camera's ? Is dit een aardig beginnerstoestel?
Bij dit toestel zijn ook vaak wat aanbiedingen te vinden met daarbij de 'kitlens' en een 2e lens meestal een 300mm.

Is het verstandig om nieuw te kopen of is 2e hands ook een optie en dan gaan kijken voor een betere camera?

Ik moet zondag waarschijnlijk op een feestje foto'tjes schieten en wil een lensje huren.

Flitser wordt 580EX-II (evt omnibounce?), maar twijfel qua lens tussen 2.8/16-35 L II USM & 2.8/24-70 L USM..
't Idee is dat 't binnen is (kraakpand/illegale), maar 't weer wordt wel ok waarschijnlijk, dus kan het ook deels naar buiten verplaatst worden.

Iemand hier ideeën over?

ik zou voor de 25-70 gaan. de 16-35 is op je 5d echt een UWA (ultra wide angle) lens. daarmee kan je echt lastig portretjes schieten of close-ups. de 24-70 covert op je 5d een prachtig bereik en het is ook gewoon een dijk van een lens. weegt wel tegen de kilo aan, dus damen met de 5d en de 580ex word het wel een zwaar pakketje!

ZEKER een diffuser gebruiken en bouncen op het plafond ofzo. Staar je ook niet blind op dat F getal, meeste partyfotografen die ik ken gebruiken meestal F4 (n hoger zelfs) zeker bij groep foto's. ISO ook niet te hoog houden, kan je beter langere sluitertijden nemen, zeker als je de foto's gaat resizen tot 800x600.

En ik zou je eigenlijk die 16-35 aanraden om te gebruiken. Je kan al focussen vanaf 30 cm, dan kan je toch al aardige portretjes nemen opzich.

Eigenlijk zou je zelf ook nog de 50mm F1,8 moeten kopen, kost 2dehands geen drol en is een super lens eigenlijk.

En als je de 50 mm neemt, moet 't eigenlijk wel de AF versie zijn, mensen willen niet te lang wachten tot je hem hebt scherp gesteld.

Denk toch voor die 24-70 te gaan inderdaad, wijd genoeg en nog stukje zoom lijkt me wel fijn.
Even overleggen met maatje wat 'ie voor foto's wil, aangezien iedereen natuurlijk geil wordt van UWA - ik heb alleen nog geen goede voorbeelden gevonden van de evt dissortion bij 16-35.

Ik had qua instellingen ook al eea opgezocht.

ISO 400 tot 1600, afhankelijk wat je wilt bereiken ofc.
En fs inderdaad 4 of hoger.
Sluiter afhankelijk van bovenstaand, maar met 1/30 tot 0.5sec krijg je mooi omgevingslicht binnen.
Waarschijnlijk nog een kaartje of diffuser op die flash zetten. Ik weet niet hoe 't zit qua plafond, maar lees ook over gasten die juist via de grond bouncen.

50mm moet ik nog een keer kopen, maar voorlopig eerst maar foto's schieten.
Misschien neem ik die van m'n broertje wel mee, als die even mag lenen.

Edit: spreek 'm net en 't is natuurlijk overdag en er zijn ramen, dus 't is waarschijnlijk gewoon licht binnen.. +pippi+

Last edited:
Die van m'n broertje is een cadeau van mij, dus dat is minder erg wanneer ik 'm sloop.
Of niet Sven? Lurker!

Ik lees trouwens over flash op 2nd curtain; wat moet ik me daarbij voorstellen?
Eerst komt 't omgevingslicht binnen en net voor sluiten spiegel de flash?

Status
Not open for further replies.