Turbo op scooter - 2

nu je het zegt ja vaag, ik denk vooral omdat de NOS met veel kleinere hoeveelheden gedaan word? + dat er evt een weg terug is richting filter? een compressor houd er iig druk achter dus het kan alleen het blok in
 
Chris said:
Hoever zijn jullie, heb je evt foto's en info?
Wat voor turbo gebruik je voor die scooterblokken, je hebt nl. een erg kleine nodig..!
En waarom een turbo, en geen compressor?


Het is een echt kleine Turbo!!
Maar die Turbo wordt als supercharger gebruikt!!!

We zijn best ver ik zal foto;s maken en dan uppen .....het zijn mina dd blok en Pia dd blok......


grtz,

Eldrick
 
NeoHippie said:
Kun je wel :P Roterende inlaat had ik trouwens op mijn FS1. Heb ik ook genoeg mee gerommeld.

KAN ja , maar heb je t op je mina/pia blok?? NEE , dus doe niet zo lomp

En het verschil tussen de turbo en NOS is
Turbo moet het van drukvulling hebben en NOS heeft het van koude lucht en een ontledingsproces. Er is geen overdruk zoals die bij een turbo wordt gemaakt
 
Simpel gezegd is NOS een stofje dat onder een bepaalde druk veranderd in zuurstof, en dat maakt je ontbranding zoveel feller, en daarmee je vermogen dus ook. NOS wordt gewoon in je mengsel gemengd, en pas als het gecomprimeerd wordt, boven de zuiger als alle poorten dicht zijn, veranderd het dus in zuurstof, heeft verder niet heel veel met drukvulling te maken.

Verder vind ik vooral jouw reacties lomp en ook erg bot, JohnB. Als jij hier niets in ziet reageer dan niet meer, laat de mensen die er wel wat in zien er verder over praten, wie weet waar het op uitdraait. Het zal zeker niet meteen werken, mocht er al iets van een prototype gemaakt worden, maar dat heet R&D...
 
Chris said:
Simpel gezegd is NOS een stofje dat onder een bepaalde druk veranderd in zuurstof, en dat maakt je ontbranding zoveel feller, en daarmee je vermogen dus ook. NOS wordt gewoon in je mengsel gemengd, en pas als het gecomprimeerd wordt, boven de zuiger als alle poorten dicht zijn, veranderd het dus in zuurstof, heeft verder niet heel veel met drukvulling te maken.

ahh kijk, weer wat geleerd :)

ik denk dat je je teveel werk op de schouders haalt met een roterende inlaat + wat wil je er precies mee bereiken, zit je dan niet nog steeds met het probleem dat ie de overdruk weggooit in de uitlaat?

ik blijf voorlopig bij 2 inlaatsystemen 1 originele + 1 met compressor
 
Jouw systeem is te omslachtig denk ik, en erg moeilijk op elkaar af te stellen. Bovendien, wanneer alle poorten dicht zijn (de uitlaat is immers de laatste), kun je niet veel meer doen, want dan moet de motor comprimeren. Als je een goede uitlaat bouwt hoef je niet veel tot geen vers mengsel weg te spoelen, vanwege de drukgolf die dan wel klopt tov een uitlaat die gewend is aan atmosferische druk.
 
Chris said:
Verder vind ik vooral jouw reacties lomp en ook erg bot, JohnB. Als jij hier niets in ziet reageer dan niet meer, laat de mensen die er wel wat in zien er verder over praten, wie weet waar het op uitdraait. Het zal zeker niet meteen werken, mocht er al iets van een prototype gemaakt worden, maar dat heet R&D...

Wat is er lomp aan? Dat ik vertel wat de struikel punten zijn?
Wat moet ik dan doen? mensen in hun waan laten dat het 1 2 3 gemaakt is?
Dat is pas lomp , net als zeggen dat het wel gewoon kan.
Alles kan ja , maar er is een verschil tussen kunnen en kunnen.

Denk daar maar eens over voordat je uitspraken doet.
 
het is iig wel duidelijk dat er teveel over gepraat wordt, maar te weinig daadwerkelijk wordt ondernomen. :)

De polaris sneeuwscooterblokken zijn overigens meestal membraanblokken, met vaak een pneumatisch bediende powervalve in de uitlaat.

tsja drukvulling..
los genomen wat je gebruikt om de inlaatlucht te comprimeren zijn er een paar problemen die je tegen kan komen, of die iig vaak genoemd worden
-carb afstelling
-membraan zou problemen geven
-mengsel onder druk zou voor sluiten van uitlaatpoort uit uitlaat verdwijnen
-te hoge compressie
-pompverliezen

* De carburateur kan een verkeerd mengsel afgeven bij een hogere inlaatdruk dan de atmosferische. De drukverhouding in de venturie ten opzichte van die in de vlotterkamer klopt niet meer. De vlotterkamer kan niet zomaar onder dezelfde druk worden gezet als de inlaatlucht, deze zou via de overloop weglopen, en zo voor een lagere druk zorgen in de vlotterkamer.
Dit probleem van verkeerd mengsel door dit drukverschil is een heel eind op te lossen door de complete carburateur ook onder druk te zetten. Dit principe is wel vaker te zien op verschillende auto’s (ff googelen op carb enclosure)

Of en hoe de carburateur perfect af te stellen is weet ik niet, maar je kan iig een eind in de richting komen


* Het membraan zou ook roet in het eten gooien als een 2takt geblazen wordt gemaakt. Ben ik het niet mee eens. Immers, een membraan werkt door drukverschillen aan beide zijdes. Pas je drukvulling toe, dan gaat de hele motor op een hogere druk werken.
Het maakt dus niet uit of je in de inlaat 0 bar overdruk en in je carter 1 bar overdruk hebt, of in je inlaat 1 bar overdruk, en in je carter 2 bar.
Je membraan blijft niet open staan. Stel dat dit wel zou gebeuren.. mooi meegenomen, stroomt er extra mengsel je carter in :P

* Natuurlijk gebeurt bij een geblazen 2t hetzelfde als bij een atmosferische 2t, je mengsel verdwijnt gedeeltelijk de uitlaatpoort in. De oplossing hiervan bij een normale 2t is natuurlijk een van de functies die een goede uitlaat vervuld, een op het juiste moment leveren van een positieve puls aan de uitlaatpoort.

Een snelle 2takt motor is gemaakt om snel te kunnen 'ademen'. Snelle cilinders zijn daarom zo gemaakt om bij lage drukverschillen snel een zo groot mogelijke volumestroom te kunnen krijgen. Hoe hoger het werktoerental, hoe sneller er 'geademd' moet worden, hoe groter de poorten.

Ditzelfde is ook te zien in 4takt motoren. De inlaatkleppen zijn vaak groter dan de uitlaatkleppen. Waarom? Omdat er bij de inlaatslag een maximaal drukverschil zou kunnen zijn van gedeeltelijk vacuüm(in cilinder) tot atmosferische druk (in de inlaat), terwijl bij de uitlaat dit drukverschil veel groter kan zijn, er heerst nog een druk in de cilinder als gevolg van de verbrande gassen, en deze worden vervolgens tijdens de uitlaatslag ook nog eens de cilinder uitgeperst.

Een geblazen 2t heeft zou hierdoor een lagere uitlaatpoorttiming nodig hebben dan een ongeblazen 2t. Je hebt een hogere einddruk (de druk in de cil na de verbranding net voordat de uitlaatpoort opent) dan normaal, waardoor de cil relatief sneller leeg zal stromen. Een kleiner poortoppervlak voldoet dus.
Door de kleinere uitlaatpoort zal je sowieso minder mengsel in de uitlaat verliezen.
Wat het toepassen van drukvulling heeft op de benodigde spoelpoorttimingen en blowdown periode weet ik zo ook niet, dat moet nog uitgezocht worden.

De uitlaat zelf zal zonder verdere aanpassing ook onder hogere druk gaan werken, immers je hebt een tailpipe die is afgestemd op de volumestroom die er doorheen moet en de druk die in de uitlaat moet achterblijven voor de pulswerking.
Ga je de volumestroom plotseling verhogen, door drukvulling, dan zal de tailpipe relatief meer weerstand geven, resulterend in een uitlaat die onder een hogere druk werkt. In hoeverre de pulswerking hierdoor beïnvloed wordt weet k nog niet.
Een ideale uitlaat geeft door een sterkere(door drukvulling) beginpuls (openen van uitlaatpoort) en sterkere pulswerking, zowel voor de positieve al negatieve pulsen. Als de uitlaat onder hogere druk gaat werken wordt het drukverschil waardoor de pulsen goed werken niet hoger. Theoretisch, als de temperatuur in de pijp hetzelfde zou blijven (NOT) blijft de werking ongeveer gelijk, alleen zal de negatieve(zuig) puls bij zeer sterke drukvulling best wel eens boven de atmosferische druk uit kunnen komen. Echt een probleem zou dit niet zijn, immers is de inlaatdruk hoger, maar wenselijk is het niet.

Een uitlaat voor drukvulling hoeft dus niet zo hard aan een cilinder te zuigen, Een belangrijke functie van de huidige snelle pijpen. Een uitlaat voor een geblazen 2t hoeft dus voor het grootste deel alleen snel de uitlaatgassen af te voeren (door drukverschil, of misschien een vrij korte diffuser die bijna direct een negatieve puls terug naar de cilinder stuurt om alleen de uitlaatgassen weg te zuigen), en vooral een zo sterk mogelijke positieve puls te leveren, om verspilling van vers mengsel zoveel mogelijk tegen te gaan.

* Dan blijft er nog het verhaal over van een te hoge compressie door drukvulling. Dit is natuurlijk op te lossen door OF de compressieverhouding te verlagen tot onder detonatie niveau, OF klopvastere brandstoffen te gebruiken.



Snelle 2takten zijn gewoon volledig ontwikkeld om op atmosferische druk te werken. Ze zouden met gemak op drukvulling kunnen lopen, maar dan moeten ze hier 'opnieuw' voor ontwikkeld worden. Een net zo hoog 'tunings niveau' als normale 2takten zal nooit gehaald worden, omdat geen echte toepassing voor is dan bijna alleen hobby, in tegenstelling tot de racerij. Verder is een snelle 2takt zonder drukvulling al moeilijk heel te houden, laat staan met, als de interne temperaturen en drukken nog hoger worden.


Ik ga binnenkort het een en ander met drukvulling experimenteren, ben zelf erg benieuwd naar de resultaten.



sow.. wel weer ff een flinke lap tekst getypt, eerst ff een bierie pakke :P
 
Chris said:
Jouw systeem is te omslachtig denk ik, en erg moeilijk op elkaar af te stellen. Bovendien, wanneer alle poorten dicht zijn (de uitlaat is immers de laatste), kun je niet veel meer doen, want dan moet de motor comprimeren. Als je een goede uitlaat bouwt hoef je niet veel tot geen vers mengsel weg te spoelen, vanwege de drukgolf die dan wel klopt tov een uitlaat die gewend is aan atmosferische druk.

ik betwijfel of de uitlaat het mengselvgerlies wel genoeg terug kan blazen...
 
@ kawaracer: Wat jij schrijft is idd een mooie samenvatting van punten in dit topic. Volgens mij werkt het ook op de manier die jij beschrijft.
@ John B: Jij beargumenteerd jezelf. Daardoor heb je recht van spreken. Maar laat het niet persoonlijk worden.

Een forum is voor discussie. Als iedereen het met elkaar eens is heb je een theekransje... Maar, wel eerst goed alles doorlezen voordat je onzin gaat typen.
 
kawaracer said:
het is iig wel duidelijk dat er teveel over gepraat wordt, maar te weinig daadwerkelijk wordt ondernomen. :)

De polaris sneeuwscooterblokken zijn overigens meestal membraanblokken, met vaak een pneumatisch bediende powervalve in de uitlaat.

tsja drukvulling..

sow.. wel weer ff een flinke lap tekst getypt, eerst ff een bierie pakke :P

:) :)

mooimooi
 
Je moet teveel rekening houden met alle dingen.. Denk dat het princiepe wel lukt maar niet zo maar.. zoals ik al ergens zag beschreven over de carb met atmosferische druk..
Had ooit keer gelezen dat paar gasten een peugeot turbo ombouw bezig waren.. ze hadden carb vervangen door een Renault 5 turbo carb.. dies er wel speciaal voor druk gemaakt. Dus lijkt me sterk dat carb van scooter hoge druk aan kan.



edit..

sorry wist het niet... excuses..
 
Last edited:
edit: had al zoon gevoel dat bep mensen er niet blij mee zouden zijn :p + na het filmpje snapt ik de prestaties ;) :) succes ermee, ben benieuwt wat eruit rolt
 
Last edited:
Ik denk dat niemand rendement gaat halen uit een turbo op zijn scooter. Een turbo zal de uitlaat altijd in de weg zitten en de uitlaat is nou net weer het belangrijkste onderdeel van een tweetakt.


Je zult je druk dus op een andere manier moeten verkrijgen. Het simpelste principe is een RAM-air systeem.
 
JohnB said:
Een turbo werkt niet met hitte , maar door de spoeling van de gassen.
De temp in een 2L motor is hetzelfde als in een 4L motor , maar op een 4L kan je een grotere turbo zetten omdat hier meer gasvolume is om de zwaardere/grotere schoepen aan te drijven.

En nogmaals het is niet mogenlijk om drukvulling te hebben op de scooter 2t.

Als de 2l motor 2x zo veel toeren draait heb je hetzelfde en kun je dus dezelfde turbo monteren ;)
 
btw , het roterende verhaal zou moeilijk worden , waarschijnlijk zal door de druk de schijf teveel "weggeduwd" worden en zo de schijf kapot lopen in het huis ....

(even als aanvulling)
 
btw , het roterende verhaal zou moeilijk worden , waarschijnlijk zal door de druk de schijf teveel "weggeduwd" worden en zo de schijf kapot lopen in het huis ....

(even als aanvulling) (oud topic)
 
Back
Top