Turbo op scooter - 2

rs-ruud said:
waarom niet? getest? (geen offence)

ik denk dat er als je het goed doet wel wat mee kan, mja wie ben ik :p

is natuurlijk al eens geprobeerd(wereld is groter dan t forum)

en als t kon....en t werkte goed...bracht malossi enzo wel kitjes uit...

2 wielers worden ook haast nooit door turbo's aangedreven...
uitzonderingen zijn de k1..cx500 een kawa ook d8 ik
 
dat van die malossi kitjes heb je op zich wel gelijk in, maar ik vind niet dat je daarmee mag zeggen dat het geen vermogen oplevert, misschien werden de scooters wel te piekig, werd het te duur, was het brandstofverbruik te hoog, de cilinders worden denk ik immers gemaakt voor de racerij en niet voor de sprint :) ik zal ook es kijken hoe van veen dat had, want die had et vast ook niet voor niets..

mss kan er evt voorbeeld genomen worden aan die door jou genoemde motoren hoewel ik ook snap dat die een veel grotere cilinderinhoud etc heben
 
en 4-takt waren...

maar als jij denkt dat je meer brandstof verbruikt met een turbo moet je je er nog even verder in verdiepen(no offence)
een auto met en een zonder turbo(zelfde types offc) rijden op t zelfde toerental...diegene met turbo is zuiniger....
 
berry said:
en 4-takt waren...

sorry dat wist ik niet

maar als jij denkt dat je meer brandstof verbruikt met een turbo moet je je er nog even verder in verdiepen(no offence)

ik denk dat je dan sowieso met 2 inlaat systemen moet werken dus zal je ook 2 carbs hebben om geen vreemd afstelverschil te krijgen, wat dus meer brandstof moet vragen, sowieso omdat je meer mengsel erin pompt per arbeidsslag, en dus ook het volledige vermogen vraagt, wat dus vaak bij de zogenaamde zuinigheidstests niet gedaan word..

een auto met en een zonder turbo(zelfde types offc) rijden op t zelfde toerental...diegene met turbo is zuiniger....

omdat de hitte van de uitlaatgassen hier de turbo aandrijven verhogen die het vermogen zonder dat het verder energie kost dus dat zal wel kloppen dan...

zie aanvulling
 
Een turbo werkt niet met hitte , maar door de spoeling van de gassen.
De temp in een 2L motor is hetzelfde als in een 4L motor , maar op een 4L kan je een grotere turbo zetten omdat hier meer gasvolume is om de zwaardere/grotere schoepen aan te drijven.

En nogmaals het is niet mogenlijk om drukvulling te hebben op de scooter 2t.
 
ik dacht dat de susukis (de oude ts dacht ik) een roterende inlaat hebben misschien kan je hier iets me aanvangen ivm het rendement en vermogen
 
in principe zou je een lagedruk 70cc mengsel in de 50cc cilinder kunnen laten persen

dan een big bang

alleen is je toerenverloop niet constant

een 4cilinder kan dat al makkelijk overwinnen

op 2tak mot je het meer houden op geforceerd lucht inblazen



en berry

malossie maakt ook geen kitjes om nos op je scoot te zetten (dus dat werkt zkr ook niet??)
 
Een turbo kan wel! Natuurlijk kan het. Het is niet efficieënt op een 2-takt. Maar is dat je doel? Hou 1 ding goed in het achterhoofd. De uitlaatpoort van een 2-takt is niet te regelen. Hij is altijd voor en na ODP symetrisch. Hierdoor staat hij na ODP altijd te lang open. Een 4-takt is wel regelbaar met de nokkenas.
Een turbo kun je globaal voor 2 dingen benutten. Ten eerste voor meer vermogen, dwz een hogere vullingsgraad (o.a. Porsch 911 Turbo). Ten tweede om een motor met kleine cilinder inhoud zuinig te laten lopen (Smart).
De turbo werkt puur op de energie die nog in de uitlaatgassen zit. Bij een 4-takt nagenoeg alleen maar verliezen. Gassnelheid, temperatuur en geluid. Echter bij een 2-takt word de uitgaande drukpuls ook gebruikt door de expansie uitlaat voor een betere vullingsgraad. De turbo moet daarbij dus pas na het actieve gedeelte van de uitlaat worden geplaatst. In de tail-pijp dus. Verder is de werking precies hetzelfde mogt het niet zo wezen dat alleen de uitaatgas temperatuur door de plaatsing bij een 2-takt lager is...
Trouwens. Een compressor werd en word ook genoeg gebruikt in auto's (Golf G60). Werkt perfect.

Als je een turbo op je scooter wilt bouwen moet je een zeer klein exemplaar zien te vinden. Nadeel is dat deze niet bestaat en je hem ook zelf niet kunt maken. Zelfs de kabouter-turbo van een Smart is al van een 800cc. Als je een compressor wilt hebben moet je zeer goed zoeken. Denk dat dat ding van Piagio (?) wel kan. Verder zul je dus je cilinder en uitlaat moeten aanpassen voor drukvulling.

MAAR HET KAN DUS WEL...
 
Ik vraag me toch een paar dingen af, gaat het hier nou om het vinden van alternatieve middelen om meer vermogen te krijgen of puur het turbo effect op 2t?

Als je kijkt naar big-foots (die hele dikke auto's) die lopen meestal op menthanol (zon 1700pk), als daar nou is meer aandacht aan gegeven wordt dan zou het misschien wel mogelijk zijn om een scooter daar op te laten lopen,of misschien brandstof van modelwagens(nitromethaan).
Er zal niet zo veel aangepast moeten worden als met een turbo.

Nadelen van een turbo:

*In een te korte tijd moet er druk opgebouwt worden.*
*50cc of 70cc zal te gevoelig zijn*
*Er zijn geen turbo's voor 70cc*
*En dan nog het probleem met carbu die met onder druk werken dus wordt moeilijk om brandstof met het lucht te mengen(tenzei met injectie wordt gewerkt)*

En dan even terug te komen op het methanol of nitromenthaan,ik weet dat nitromenthaan wordt ontbrand door gloeiplug,nou zou dit wel te maken kunnen zijn op een scooter blok en ik weet dat het de gewoone keeringen en carbu delen en spruistuk opvreet en nu is het zo dat keerringen en spruitstukken van viton er wel tegen kunnen dus dat zijn kleine dingen die makelijk op te lossen zijn.
Ik zelf wil van de zomer daar meer tijd gaan insteken om mijn oude runner 180 blok er op te laten lopen,ik denk zelf dat met andere brandstoffen meer en makkelijkere vermogens te halen zijn.

jos
 
NeoHippie said:
Als je een turbo op je scooter wilt bouwen moet je een zeer klein exemplaar zien te vinden. Nadeel is dat deze niet bestaat en je hem ook zelf niet kunt maken. Zelfs de kabouter-turbo van een Smart is al van een 800cc. Als je een compressor wilt hebben moet je zeer goed zoeken. Denk dat dat ding van Piagio (?) wel kan. Verder zul je dus je cilinder en uitlaat moeten aanpassen voor drukvulling.

MAAR HET KAN DUS WEL...


er is wel een nog kleineren turbo dan die van 800cc

er is een turbo van een suzuki capichino
het is een 660cc motor op 3cils
ms dat je er wat mee kan om te proberen
 
wallie-evo said:
Ik vraag me toch een paar dingen af, gaat het hier nou om het vinden van alternatieve middelen om meer vermogen te krijgen of puur het turbo effect op 2t?

Als je kijkt naar big-foots (die hele dikke auto's) die lopen meestal op menthanol (zon 1700pk), als daar nou is meer aandacht aan gegeven wordt dan zou het misschien wel mogelijk zijn om een scooter daar op te laten lopen,of misschien brandstof van modelwagens(nitromethaan).
Er zal niet zo veel aangepast moeten worden als met een turbo.

Nadelen van een turbo:

*In een te korte tijd moet er druk opgebouwt worden.*
*50cc of 70cc zal te gevoelig zijn*
*Er zijn geen turbo's voor 70cc*
*En dan nog het probleem met carbu die met onder druk werken dus wordt moeilijk om brandstof met het lucht te mengen(tenzei met injectie wordt gewerkt)*

En dan even terug te komen op het methanol of nitromenthaan,ik weet dat nitromenthaan wordt ontbrand door gloeiplug,nou zou dit wel te maken kunnen zijn op een scooter blok en ik weet dat het de gewoone keeringen en carbu delen en spruistuk opvreet en nu is het zo dat keerringen en spruitstukken van viton er wel tegen kunnen dus dat zijn kleine dingen die makelijk op te lossen zijn.
Ik zelf wil van de zomer daar meer tijd gaan insteken om mijn oude runner 180 blok er op te laten lopen,ik denk zelf dat met andere brandstoffen meer en makkelijkere vermogens te halen zijn.

jos

die van die andere barandstof is een goed idee want als mn rs van v-power al (iets)beter gaat trekken en (iets)makkelijker aan zn top komt, moet je met methanol(of iets dergelijks) helemaal veel vermogen kunnen winne het enigste wa je moet verandere voor een andere brandstof is de ontsteking en de afstelling en dat moet nie echt een probleem zijn voor de profs. of zijn er probleme die ik over het hoofd zie??
 
Tja ik heb wel wat ervaring met modelwagens die lopen op nitromenthaan en wordt gestart met gloeiplug en blijven daarna daar op lopen,dus je hebt dan ook geen onsteking nodig waardoor je gasreactie enorm toe neemt.
De cilinder kop zal daarop aangepast moeten worden en andere keeringen enzo maar dat zijn kleine dingen.
 
vette ideeen . denks toch dat een compressor moet lukken ze . ik ga er mijn eindwerk van maken en op school aan alle leerkrachten hulp vragen. beschikking over flowbank enz en testbank dus moet wel lukken om daar wa mee te testen + bht gaat er wel voor eeen GROOT stuk tussenkomen zoals extra poort @cc enz
. denks wel da je een dumpvalve zal nodig hebben en .


en zou dan wel eens een turbo maker contacteren voor een turbo op maat te maken enz ?....

we zien wel ee :)

lets hope it workss :)
 
monkylover said:
er is wel een nog kleineren turbo dan die van 800cc

er is een turbo van een suzuki capichino
het is een 660cc motor op 3cils
ms dat je er wat mee kan om te proberen
Een Honda CX500 heeft ook een kleintje. Maar dan nog krijg je dat ding met een 70cc'tje amper op toeren. En zie maar eens een goede te vinden. Ik zie meer heil in een compressor.
wallie-evo said:
Tja ik heb wel wat ervaring met modelwagens die lopen op nitromenthaan en wordt gestart met gloeiplug en blijven daarna daar op lopen,dus je hebt dan ook geen onsteking nodig waardoor je gasreactie enorm toe neemt.
De cilinder kop zal daarop aangepast moeten worden en andere keeringen enzo maar dat zijn kleine dingen.
Dat zijn 5cc motortjes @ 20k. Die hebben zelfontbranding. Bij een grotere boring niet echt aan te raden. Bij een scooter moet je gewoon een bougie gebruiken voor het juiste ontstekingstijdstip. De verbrandingswaarde van het nitro ligt heel wat hoger. Als je de koeling niet goed in orde hebt smelt je je zuiger om. Het probleem wat die NOS-kitjes ook hebben als je ze te lang gebruikt. Het is leuk om met nitro te rijden maar dit topic is mijns inziens bedoeld om te discusieren over drukvulling.
stunt lc said:
vette ideeen . denks toch dat een compressor moet lukken ze . ik ga er mijn eindwerk van maken en op school aan alle leerkrachten hulp vragen. beschikking over flowbank enz en testbank dus moet wel lukken om daar wa mee te testen + bht gaat er wel voor eeen GROOT stuk tussenkomen zoals extra poort @cc enz
. denks wel da je een dumpvalve zal nodig hebben en .


en zou dan wel eens een turbo maker contacteren voor een turbo op maat te maken enz ?....
Lul niet zo raar... Laat jij maar even een torbo maken hoor. En een dumpvalve? Wil je gaan schakelen met je scooter?
 
Lul niet zo raar... Laat jij maar even een torbo maken hoor. En een dumpvalve? Wil je gaan schakelen met je scooter?[/QUOTE]

Als je je gas los laat gaat zon dumpvalve ook in werking dus je moet zelf nie lullen. trouwes wel vet een turbo als ie dan ook zn vet geluid geluid gaat maken!
 
NeoHippie said:
Een turbo kan wel! Natuurlijk kan het. Het is niet efficieënt op een 2-takt. Maar is dat je doel? Hou 1 ding goed in het achterhoofd. De uitlaatpoort van een 2-takt is niet te regelen. Hij is altijd voor en na ODP symetrisch. Hierdoor staat hij na ODP altijd te lang open. Een 4-takt is wel regelbaar met de nokkenas.
Een turbo kun je globaal voor 2 dingen benutten. Ten eerste voor meer vermogen, dwz een hogere vullingsgraad (o.a. Porsch 911 Turbo). Ten tweede om een motor met kleine cilinder inhoud zuinig te laten lopen (Smart).
De turbo werkt puur op de energie die nog in de uitlaatgassen zit. Bij een 4-takt nagenoeg alleen maar verliezen. Gassnelheid, temperatuur en geluid. Echter bij een 2-takt word de uitgaande drukpuls ook gebruikt door de expansie uitlaat voor een betere vullingsgraad. De turbo moet daarbij dus pas na het actieve gedeelte van de uitlaat worden geplaatst. In de tail-pijp dus. Verder is de werking precies hetzelfde mogt het niet zo wezen dat alleen de uitaatgas temperatuur door de plaatsing bij een 2-takt lager is...
Trouwens. Een compressor werd en word ook genoeg gebruikt in auto's (Golf G60). Werkt perfect.

Als je een turbo op je scooter wilt bouwen moet je een zeer klein exemplaar zien te vinden. Nadeel is dat deze niet bestaat en je hem ook zelf niet kunt maken. Zelfs de kabouter-turbo van een Smart is al van een 800cc. Als je een compressor wilt hebben moet je zeer goed zoeken. Denk dat dat ding van Piagio (?) wel kan. Verder zul je dus je cilinder en uitlaat moeten aanpassen voor drukvulling.

MAAR HET KAN DUS WEL...


Heel veel geouwehoer , maar helemaal nergens vertel je even wanneer je nouecht druk op zou moeten bouwen in de cilinder.
 
Back
Top