Turbo op scooter - 2

hmmm, ja opzich al zou je em er zo opzetten zal je druk in je cilinder al te groot worden, miss dat je met een veel grotere kopinhoud dezelfde druk kan bereiken waardoor je meer energie in een arbeidsslag kan stoppen?
 
A-Bizar said:
Ik snap het punt nog niet helemaal... wat wil je hier mee bereiken?
Meer vermogen?
Ik denk dat als je dit op je scooter wil "maken" , het je al snel minimaal 600+ euro gaat kosten.
pak dan gewoon een nx kit oid :?

Of wil je blijvend meer vermogen op straat? Koop dan een speed setup voor op straat..

Het kan aan mij liggen maar ik zie het nut niet in van een turbo op een 2takt scootertje. :)


Dat bedoel ik nou...

Het is mijn IDEE een tweetakt in het algemeen een hoger rendement te kunnen geven, dat doe je op een gegeven moment niet meet door een NOS-kit of een speed setup op je scooter te pleuren...

Ik zat daarom met het IDEE kleppen (iig een getimede extra inlaat die een hogere druk dan het carter heeft) toe te passen met dus een turbo of compressor.
En hoeveel kost een speed-setje ookal weer? of j daar nou 600 aan uitgeeft of aan een compressor maakt mij geen reet uit, ik wil een idee delen en daar reacties op zien die verklaren of het idee toepasbaar is of niet.

het lijkt mij ook dat een 70 cc in het begin inderdaad te klein en gevoelig is voor zoiets, maar hoe zit dat ookweer met die peugeot met blower?
 
Dat van die sneeuwscooter wist ik wel , maar wat voor type 2t is het?
Kom daar eerst maar achter. Op je scooterblok zal het gewoon niet werken.

De druk die je zou willen opbouwen wordt simpelweg door de uitlaatpoort weggestuwd. En blijf je met je gewone compressie waarde werken.
Je moet dus echt via de kop boven de uitlaatpoort werken en die tijd is gewoon veel te kort
 
De tijd wordt idd erg klein om je cilinder extra te vullen maar toch, als er een compressor wordt toegepast die een goed hoge druk opbouwd, door die hoge druk zal er in die korte tijd toch een aanzienlijk volume aan mengsel bij worden geblazen. Dat zal dan moeten gebeuren tussen de tijd dat de zuiger de poort afsluit -of de uitlaatklep sluit- en de tijd dat de druk die de zuiger opbouwd boven de vuldruk uitkomt.
Het ís maar heel kort...
 
De Jetforce met compressor is als het goed is een 4t machine , daarmee zou je argument dus geen waarde meer hebben.

Denk nou gewoon eens na hoe t werkt.
Je kan geen externe drukopbouwen met het huidige 2t principe
 
Je hebt gelijk, dat gaat niet met huidige 2t, daarom wil ik er wat op verzinnen, maar wat

en miss klint het nogal dom, maar stel (beknopt) dit:
Carter werkt op 1 bar zeg maar (weet verder de heersende drukken niet dus ik noem maar wat) wanneer de zuiger naar beneden gaat zal in het carter drukopbouw plaatsvinden naar bijvoorbeeld 2 bar. Deze druk zal na de spoelpoorten dan weer lager zijn omdat de uitlaat nu gaat 'zuigen' en de druk zal bijv. 0,5 bar zijn waarna er teruggepulst wordt op 1.5 bar.
De uitlaat bestaat uit een expansie kamer die bij een hogere druk naar mijn inzicht hetzelfde zal blijven doen: pulsen creeren.
Dus wat er volgens mij zou kunnen gebeuren is dat de uitlaat op een hogere druk gaat werken wanneer het in het verdere systeem ook hoger zal zijn...
Het carter zal dan bijv 2 bar kunnen zijn, een drukopbouw naar 3 bar en dan zal de uitlaat eerst een "vacuum" opwekken van 1,5 ipv 0,5 bar en terugpulsen op 2,5 bar.
Membraankleppen zullen volgens deze gedachte ook blijven werken omdat deze op drukverschil werken en niet uit aanbieding vanaf de carb...

Is dit een gedachte in een goede richting?
Volgens mij komt dit overeen met wat ik op school geleerd heb (AOT), er zullen andere factoren optreden, dat wel. en miss te grote verschillen opwekken.
ik wil niet overkomen als een beginnertje; dat ben ik niet, maar ik zet ff een paar gedachtengangen neer.
 
Ik heb geen zin om het te snappen
Maar denk eens na , je doet een overdruk het carter inbrengen. Dat komt door de spoelpoorten binnen.
Er is een directe open verbinding met de uitlaat. De druk zal onmiddelijk ontsnappen.
Doordat het een overdruk is zal de uitlaat ook niet goed werken en wordt alles gewoon rechtstreeks weg geblazen.
Zodra de spoelers dicht zijn gaat het normale 2t principe in zn werk , maar met een grote kans dat er een schraler mengsel is een een slecht functionerende uitlaat.

En dan nog niet eens gekeken naar de druk bestendigheid van de keerringen in het carter. Hebben dr bij vaak genoeg uit gelegen door een kinderachtige drukpuls door de spoelersheen
 
das waar, dit is zonder in verhouding meer verliezen te lijden niet mogelijk dus.
Je zou dan wel vermogenswinst kunnen kweken maar relatief zal je verbrandingsproces minder goed zijn
 
Nee k bedoel het rendement van de motor; een turbo bijv gebruikt de restenergie van de uitlaatgassen om extra lucht in te blazen, dat is een rendementsverhoging.
Maar omdat je dus meer verbrandingsgassen via je uitlaat kan gaan verliezen als je een blower toe gaat passen zal de rendementsverhoging minder groot zijn als gewenst, die richting gaat het forum uit iig.
Het komt er op neer dat als er een blower toegepast gaat worden en men het hele blok opnieuw mag ontwerpen...
jammer dat er geen goede feiten te vinden zijn over die kreidler
 
JohnB said:
Ik heb geen zin om het te snappen
Maar denk eens na , je doet een overdruk het carter inbrengen. Dat komt door de spoelpoorten binnen.
Er is een directe open verbinding met de uitlaat. De druk zal onmiddelijk ontsnappen.
Doordat het een overdruk is zal de uitlaat ook niet goed werken en wordt alles gewoon rechtstreeks weg geblazen.
Zodra de spoelers dicht zijn gaat het normale 2t principe in zn werk , maar met een grote kans dat er een schraler mengsel is een een slecht functionerende uitlaat.

En dan nog niet eens gekeken naar de druk bestendigheid van de keerringen in het carter. Hebben dr bij vaak genoeg uit gelegen door een kinderachtige drukpuls door de spoelersheen
Ik denk even na: Zonder overdruk in het carter zal deze nooit gaan spoelen. Als antwoord op de spoelverliezen is de expansie uitlaat uitgevonden... Door de spoelers goed de verbrandingskamer in te richten kun je de uitlaatgassen verdringen. Deze uitlaatgassen manifesteren zich overigens als een overdruk. De uitlaat gebruikt deze overdruk om de spoelverliezen te reduceren. Een turbo zorgt dus wel degelijk voor een betere vullingsgraad. Grootste probleem is om een erg kleine turbo te vinden. Een scooter heeft zo weinig verbrandingsgas dat het vrij lastig is om de turbine op toeren te krijgen.

Lees anders ook dit topic eens door:
http://forum.scooterforum.net/forum/showthread.php?t=88001&highlight=turbo+puch
 
t enigste wat je zou kunnen doen is een betere spoeling maken..(dus kloten met de poorten en zuiger)

omdat zoals johnb al zegt de druk niet opgebouwd kan worden
 
dat snap ik ff niet? :)

als je compressor een druk heeft die veel hoger is dan in de cilinder kan je sowieso meer druk opbouwen, en meer mengsel in de cilinder kwijt. Over dat het verdwijnt in de uitlaatpoort, dan moeet je dus zorgen dat je turbo poort boven de uitlaatpoort ligt waardoor ie daar zen mengsel niet kan verliezen
 
rs-ruud said:
je moet een compressor maken, op de krukas aangedreven, geen turbo die het op uitlaatgas doet..

wat denk je hoe veel vermogen t kost om de compressor op de krukas aan te drijven...
dat win je er niet uit....

daarom zijn er ook maar weinig auto's met compressor(oke is een slechte vergelijking, maar dan nog)
 
Back
Top