Turbo op scooter - 2

JohnB said:
Heel veel geouwehoer , maar helemaal nergens vertel je even wanneer je nouecht druk op zou moeten bouwen in de cilinder.

Je bouwt ook pas druk op in de cilinder als de uitlaatpoort sluit. Al helpt een goede expansieuitlaat hier dus ook net zoals bij een atmosferische motor 'verloren' mengsel terug de cilinder in te stuwen. Wat niemand hier beseft is dat je de cilinder veel beter schoon spoelt met meer overdruk in je carter (het zij d.m.v. blower danwel turbo). Er komen dus meer frisse gassen in je cilinder waardoor de vulling veel beter wordt. Dat is dus vooral je winst. Verder zijn we op mijn werk met een soortgelijk project bezig (een geblazen 250cc 2 takt, zelfde principe als scooter cilinders) en ik kan je verklappen dat het wel degelijk vermogenswinst oplevert. Denk in de orde van grote van 20-30% t.o.v. origineel.

Ciao
 
JohnB said:
Heel veel geouwehoer , maar helemaal nergens vertel je even wanneer je nouecht druk op zou moeten bouwen in de cilinder.


Eigenwijs ofzo :|

Met een uitlaat die niet gemaakt is om met een hogere dan atmosferische druk te werken, blaas je idd een hoop vers mengsel weg.
Dit los je op met een op maat gemaakte uitlaat, die de gassen dus in de juiste proporties terug kan duwen...

Maar oke, drukvulling kan dus echt niet, leg me dan bij deze ff uit waarom die Kreidlers van Van Veen er mee reden... hun snapten het misschien niet helemaal..:rolleyes: ??
 
die uitlaat kan je echt niet in die zin aanpassen op drukvulling, puur omdat die drukgolf van de compressor pas veel te laat het expansie gedeelte bereikt, en dan nog terug moet kaatsen
 
rs-ruud said:
die uitlaat kan je echt niet in die zin aanpassen op drukvulling, puur omdat die drukgolf van de compressor pas veel te laat het expansie gedeelte bereikt, en dan nog terug moet kaatsen
Je gebruikt geen eens een puls vanaf je compressor. Je gebruikt de puls van het uitlaatgas vanaf de uitlaatpoort. Deze weerkaatst tegen de 'baffle' van de uitlaat. Een eventueele resonantie in je inlaatkanaal word bepaald door de lengte van je inlaattraject. Deze twee totaal verschillende dingen haal je waarschijnlijk door de war.
 
ik heb idd iets over het hoofd gezien :p maar toch denk ik niet dat je met je uitlaat het verlies kan compenseren..

beter mengsel is wel slim ja, dan zou ik in dat op zicht de compressor poort laten openen net voordat de zuiger de u poort afsluit.

misschien kan mario nog wat geheimpjes vertellen :p
 
mario said:
Je bouwt ook pas druk op in de cilinder als de uitlaatpoort sluit. Al helpt een goede expansieuitlaat hier dus ook net zoals bij een atmosferische motor 'verloren' mengsel terug de cilinder in te stuwen. Wat niemand hier beseft is dat je de cilinder veel beter schoon spoelt met meer overdruk in je carter (het zij d.m.v. blower danwel turbo). Er komen dus meer frisse gassen in je cilinder waardoor de vulling veel beter wordt. Dat is dus vooral je winst. Verder zijn we op mijn werk met een soortgelijk project bezig (een geblazen 250cc 2 takt, zelfde principe als scooter cilinders) en ik kan je verklappen dat het wel degelijk vermogenswinst oplevert. Denk in de orde van grote van 20-30% t.o.v. origineel.

Ciao

Ik weet het Mario dat dat zo gaat. Ik heb ook al eerder aangegeven dat je pas een overdruk zou kunnen opbouwen (hetgene waar een geblazen motor op werkt) Nadat alle poorten gesloten zijn. Op een kleine cilinder als de scooter cilinder is deze zeer beperkt door de hoge timing.
Op een 250 heb je al te maken met een grotere afstand tussen deck/ en top uitlaat poort.

Maar mijn reply was op de persoon omdat deze over dit alles ws niet nagedacht heeft. Die komt alleen maar lullen over dat je een turbo moet plaatsen in de tail etc. En niet over hoe het volgens hem dan zou moeten gaan in de cil. Hetgene wat dus het grootste struikelblok is.

En Chris , ga eens het topic helemaal doorlezen en begrijpend lezen.
En vergelijk een Van Veen niet met het huidige scooterblok.
Komt in mijn ogen erg onnozel over
 
Kun je alleen een overdruk opbouwen als alle poorten gesloten zijn? Als de druk in de uitlaat hoger wordt dan bij een atmosferische motor heb je toch met een nog geopende uitlaatpoort een hogere vullingsgraad?
 
Als je een uitlaat bouwt die hier goed mee omgaat in de zin van tegendruk leveren, wel.

Verder, waarom kan je zo'n soort 2t van toen, niet vergelijken met wat er nu gebeurt in zo'n blok... en in plaats van te vertellen dat het je onnozel overkomt, geef eens wat onderbouwde argumenten..
(Moet ik er overigens wel bijzeggen dat die machine voor een lange afstand werd gebruikt, maar daarentegen ook hoge toerentallen draaide...)
 
Is iemand hier al bezig met Turbo op een scooter te zetten??

Ik woont op Aruba....en hier is al gelukt een Turbo op een 2takt motor...namelijk op een Yamaha Banshee(Die is een Quad 350cc...dubbel cilinder).

En wij zijn bezig met een turbo op een scooter blok...namelijk 2 blokken...eentje Mina en eentje Pia!!
 
Hoever zijn jullie, heb je evt foto's en info?
Wat voor turbo gebruik je voor die scooterblokken, je hebt nl. een erg kleine nodig..!
En waarom een turbo, en geen compressor?
 
Chris said:
Als je een uitlaat bouwt die hier goed mee omgaat in de zin van tegendruk leveren, wel.

Verder, waarom kan je zo'n soort 2t van toen, niet vergelijken met wat er nu gebeurt in zo'n blok... en in plaats van te vertellen dat het je onnozel overkomt, geef eens wat onderbouwde argumenten..
(Moet ik er overigens wel bijzeggen dat die machine voor een lange afstand werd gebruikt, maar daarentegen ook hoge toerentallen draaide...)

Ik zeg , roterende inlaat en ontbreken van boost spoelpoorten en een hele andere manier van uitlaten bouwen
 
Ik denk eerder dat je moet denken in de vorm van een totaal verschillende timing van met name spoelpoorten, tov non-turbo spullen..
 
Klopt ook , met name de uitlaat timing zal lager moeten , en daarmee ook de spoelers.
Maar mijn reply op chris was over devergelijking tussen een oude Van Veen Kreidler en het huidige scooterblok :)
 
Maar wat is er nu eigenlijk wezenlijk verandert in een motorblok van toen en van tegenwoordig? Niets toch? Toen verbouwden ze het hele motorblok aan alle kanten. Dat doen tegenwoordig maar weinig personen. Maar door het medium Internet kan iedereen er tegenwoordig wel over mee lullen.... Als je iets niet in de winkel kunt kopen moet je het zelf maken. Als je dat niet kunt ga dan toch maar naar de winkel....
 
En als je niets nuttigs kan melden kan je beter niet posten.
Rij jij op je scooter met een roterende inlaat?
Rij jij op je scooter zonder boostpoorten in je cilinder?
Heb jij geen expansie uitlaat volgens de laatste theorieen?

Ik heb een Van Veen kreidler gezien en dat kan je NIET vergelijken ondanks dat het wel het rondspoel principe is.

Dus ren maar snel naar de winkel
 
JohnB said:
Klopt ook , met name de uitlaat timing zal lager moeten , en daarmee ook de spoelers.
Maar mijn reply op chris was over devergelijking tussen een oude Van Veen Kreidler en het huidige scooterblok :)


ik zat te denken aan sowieso een veel grotere blowdownarea, waarom moet per se de Uitlaatpoorttiming omlaag dan?

ps. de winkel had het niet eens :X :p
 
JohnB said:
En als je niets nuttigs kan melden kan je beter niet posten.
Rij jij op je scooter met een roterende inlaat?
Rij jij op je scooter zonder boostpoorten in je cilinder?
Heb jij geen expansie uitlaat volgens de laatste theorieen?

Ik heb een Van Veen kreidler gezien en dat kan je NIET vergelijken ondanks dat het wel het rondspoel principe is.

Dus ren maar snel naar de winkel
Kun je wel :P Roterende inlaat had ik trouwens op mijn FS1. Heb ik ook genoeg mee gerommeld.
 
Wat ik me eigen nu eigelijk afvraag is waarom nos wel werkt en turbo niet met membraam inlaat?

Nos bouw ook druk op in het blok en turbo ook dusja waarom zou een turbo dan niet werken, als een turbo blijft blazen bouwt ie van eigens druk op als de zuiger naar boven gaat.
 
Last edited:
Back
Top