Turbo op scooter - 2

Plaatje voor de lekker (komt van iemand uit de carribean, gepost op Scooter-Attack forum)
(of het gaat werken is weer een andere kwestie :P)
 

Attachments

  • croestuningshopprojectturbocha.jpg
    croestuningshopprojectturbocha.jpg
    42 KB · Views: 687
Al zou het wel starten, zuigt et misschien wel dat zielige ibea gasklepje naar binnen. Dan is het huilen met het petje op. Hij kan er denk ik beter een zelfgemaakte handbediend dump valve op knalle. Anders kan dit nog gevaarlijk af gaan lopen.
 
:D Werkt wel, maar denk dat hij het asje beter even kan ondersteunen met een lagertje aan de tandwiel kant. En ik denk dat zijn toerental van de compressor veel te laag is.
 
het lijkt mij btw dat als de turbo of compressor contant het carter in blaast dat het noet goed zal komen , aangezien normaal gesproken een 2-takt aanzuigt ,membraan open , zuiger naarbeneden en mengsel naar boven , maar met een turbo of compressor zuigt ie niet aan maar zal de compressor de membraanplaten openblazen en contant in het carter blazen , ook wanneer de zuiger weer naar beneden gaat. dan zou er dus een manier moeten zijn dat ie het op het goed moment in blaast , bij een 4-takt zitten er kleppen die wel afdichten maar een membraan zal zeker opengaan..

dacht ik zo.....
 
daar hebben we het al over gehad geloof ik, maar misschien werkt ie wel niet met een membraan, of bouwt de compressor bij 1500rpm (stationair) zo weinig druk op dat ie wel start.
 
$aint said:
Plaatje voor de lekker (komt van iemand uit de carribean, gepost op Scooter-Attack forum)
(of het gaat werken is weer een andere kwestie :P)



Ja die is van ons uit Aruba!!!

Een van onze extreme projecten!!!

Grtzzz,

Eldrick
 
Last edited:
Arurox said:
Ja die is van ons uit Aruba!!!

Een van onze extreme projecten!!!

Grtzzz,

Eldrick
Idd: Info please... Loopt het al, en welke problemen kom je tegen?

En om even terug te komen op mijn vorige uitspraak aangaande het toerental. Na nog eens beter naar de afbeelding te hebben gekeken denk ik dat de ketting niet direct met de krukas is verbonden. Wat is de overbrenginsverhouding van de krukas naar de compressor?
 
NeoHippie said:
Idd: Info please... Loopt het al, en welke problemen kom je tegen?

En om even terug te komen op mijn vorige uitspraak aangaande het toerental. Na nog eens beter naar de afbeelding te hebben gekeken denk ik dat de ketting niet direct met de krukas is verbonden. Wat is de overbrenginsverhouding van de krukas naar de compressor?


De verhouding is 4:1.....de membraankleppen zijn vervangen met speciale membraankleppen van een hardere materiaal die gebruikt wordt op grotere Quad's. De materiaal lijkt op plastic maar is geen plastic!!

De ketting is niet direct veronden aan de krukas!! We hebben een soort ''vliegwiel'' gemaakt dat net als de vario op de krukas gaat.
Maar die gaat achter de vario.

Zoals de waterpomp draait op die manier draait de turbo ook met gebruik van de ketting.

Een dump valve wordt ook gebruikt!!

Grtzzz,

Eldrick


De andere project is Methanol scoot!!

Die is al klaar!!Deze week gaan we testen!!
Het zal zeker gaan werken want we hebben een quad met Methanol en die reed harder toen ie met NOS reed!!
Dus zal zeker interessant om te zien wat ie gaat doen!!
 
Arurox said:
De verhouding is 4:1.....de membraankleppen zijn vervangen met speciale membraankleppen van een hardere materiaal die gebruikt wordt op grotere Quad's. De materiaal lijkt op plastic maar is geen plastic!!

De ketting is niet direct veronden aan de krukas!! We hebben een soort ''vliegwiel'' gemaakt dat net als de vario op de krukas gaat.
Maar die gaat achter de vario.

Zoals de waterpomp draait op die manier draait de turbo ook met gebruik van de ketting.

Een dump valve wordt ook gebruikt!!
Ik hoop dat je overbrenging niet teveel slijtage geeft. De overbrenging van krukas naar oliepomp is namelijk een vertraging! Het tandwiel op de krukas is een wormwiel, vergelijkbaar met een tandwiel met 1 tand. Bij 10.000 rpm is het toerental van de oliepomp dus veel lager. Jullie hebben een versnelling gemaakt. Ook moet deze overbrenging met een noodgang de turbine op gang brengen....
De keting overbrenging naar de turbine lijkt mij sterk genoeg.

En een dump valve? Je scooter draait een constant toerental. Je schakelt niet dus er is toch ook geen behoefte om de laaddruk opeens te laten verdwijnen om het toerental snel te laten zakken? Of haal je de dump-valve in de war met de waste-gate?
 
NeoHippie said:
Ik hoop dat je overbrenging niet teveel slijtage geeft. De overbrenging van krukas naar oliepomp is namelijk een vertraging! Het tandwiel op de krukas is een wormwiel, vergelijkbaar met een tandwiel met 1 tand. Bij 10.000 rpm is het toerental van de oliepomp dus veel lager. Jullie hebben een versnelling gemaakt. Ook moet deze overbrenging met een noodgang de turbine op gang brengen....
De keting overbrenging naar de turbine lijkt mij sterk genoeg.

En een dump valve? Je scooter draait een constant toerental. Je schakelt niet dus er is toch ook geen behoefte om de laaddruk opeens te laten verdwijnen om het toerental snel te laten zakken? Of haal je de dump-valve in de war met de waste-gate?


Ja sorry waste gate bedoel ik...
 
NeoHippie said:
...Ook moet deze overbrenging met een noodgang de turbine op gang brengen...
Niet als ze een verbinding hebben gebruikt zoals je achterin je carter vind, bij je koppeling. Of een methode met minder slijtage; een magneet welke ronddraait in een andere magneet. Zoals je kilometer teller werkt.
Maar dat zal haast wel niet :X
 
Joor said:
Als de 2l motor 2x zo veel toeren draait heb je hetzelfde en kun je dus dezelfde turbo monteren ;)

he joor jij ook hier ik ben DeSchouten op het supra forum

maar heb je al gewoon met dat ding over de weg gereden zalle de woute helemaal wel raar kijken!!
 
RsTuningSchoute said:
he joor jij ook hier ik ben DeSchouten op het supra forum

maar heb je al gewoon met dat ding over de weg gereden zalle de woute helemaal wel raar kijken!!

warning te pakken!
Regel dit soort zaken via pm!
 
Cipher said:
Niet als ze een verbinding hebben gebruikt zoals je achterin je carter vind, bij je koppeling. Of een methode met minder slijtage; een magneet welke ronddraait in een andere magneet. Zoals je kilometer teller werkt.
Maar dat zal haast wel niet :X
Die 'verbinding' hebben ze toch! Het is een overbrenging. En de compressor heeft een massa. Je gaat die massa versnellen. Er zit een overbrengint tussen van 1:4. Als je krukas versnelt van 1k naar 10k zal de compressor in dezelfde tijd versnellen van 4k naar 40k! En dat is snel. Daardoor zal er een flinke kracht op gaan treden in de overbrenging. Ik hoop dat DIE kracht niet te hoog word...
En de lagering van de compressor kun je beter doen met een glijlager. Probleem is echter de smering van dat lager. De smering is om slijtage tegen te gaan maar ook om te koelen.
 
Idd erg kicke foto's! Maar zie ik het goed? Volgens mij word ook de vlotterbak onder druk gezet. Goed voor de venturiewerking. ben er alleen niet overuit wat ze hebben gamaakt op het membraanhuis.
 
Back
Top