Turbo op scooter - 2

zoals ik naar die fotos kijk van dat schakel blok, denk ik aan 3 dingen, werkt die uitlaat nu nog wel ivm drukken etc?
en de vraag of dat blok een membraam heeft?, en als laatste dat alumnium blokje voor de carb, waar dient dat voor?

edit// laatst las ik ergens dat bij hoge toerentallen membraam kleppen gingen zweven dus het maakt dus niet eens uit dat een turbo de druk erop zet aangezien ze toch al open staan @ zeer hoge toerentallen.

wat zijn jullie meningen hierover :)
 
Last edited:
met een evt turbo zou ik die expansie pijp ook weg doen, is alleen maar extra verlies, beter een hele dunne en korte tail direct op je cilinder met daarachter de demper. zo kan de compressor het pompverlies misschien nog compenseren door de uitlaat ook op druk te zetten. Ik denk dat er veel winst uit is te halen, maar niet met een std poorten layout..
 
maar ook als je een turbo hebt en je cilinder staat op spoel stand(zuiger) blaast die turbo dan niet de benzine-lucht mix zo de uitlaat in, dus het hele uitlaat systeem werkt niet meer, ook als je er een turbo op zet na de expansie werkt die ws ook niet meer.
wat denke jullie daarvan en evntueel oplossingen
 
rs-ruud said:
met een evt turbo zou ik die expansie pijp ook weg doen, is alleen maar extra verlies, beter een hele dunne en korte tail direct op je cilinder met daarachter de demper. zo kan de compressor het pompverlies misschien nog compenseren door de uitlaat ook op druk te zetten. Ik denk dat er veel winst uit is te halen, maar niet met een std poorten layout..


ik denk dat je een 1 kleps systeem moet toepassen of nog beter 2 kleps

een roterende inlaat die tevens de uitlaat bediend lijkt me ideaal
 
Sander said:
Jah, goed idee!! Het belangrijkste gedeelte van de 2-takt motor even saneren!! +ralf+


die is dan niet meer nodig]

de brandstof word al in de cil geperst als max

tegendruk maakt dan niet meer uit (is toch niet ideaal te krijgen) en al helemaal niet als je met kleppen gaat werken

turbo is eigenlijk vrij makkelijk te realiseren op een 4takt scooter (welke nu weer helemaal terug komen)
 
Je zal hem toch echt nodig hebben, voor het starten van het blokje, en voor het draaien op lage toerentallen, waarbij de turbo nog niet werkt, zoals hij hoort te werken..
 
Sander said:
Je zal hem toch echt nodig hebben, voor het starten van het blokje, en voor het draaien op lage toerentallen, waarbij de turbo nog niet werkt, zoals hij hoort te werken..

lage toerentallen draai je toch niet met een scooter, en als je evt een compressor oid heb die al vroeg aan grijpt krijg je evengoed wel genoeg vulling om em (langzaam miss) op toeren te krijgen. starten zou je evt wel weer een andere optie voor kunnen vinden zoals bijv een sterke startmotor, door de lage compressie miss in lage toeren zal je zelfs misschien nog je ori startmotor kunnen gebruiken :D

Verder denk ik zoals ik het in me hoofd heb een expansie pijp niet eens meer kan werken. Miss tegen ik nog ff een poortmap binnekort (schrik dan niet)

edit zoals gezegt schrik niet

tcpm2.JPG


uitleg bij het idee

Bij dit principe zal je dus wel een roterende inlaat oid nodig hebben.

-ontbranding
-arbeidsslag (effectief van meer dan 30 mm) omdat de schijf de spoelers gesloten laat
-meer dan 30 mm onder het bdp opent de uitlaatpoort. Het oppervlak maak je net wat groter dan blowdown oppervlak / 2. Dit omdat er meer gas verwerkt moet worden (ook zuigersnelheid etc mee rekenen) en de cilinder kan nog van druk af komen als de zuiger om hoog gaat.
-spoelers openen als de uitlaatport nog ff open staat, de druk blaast de overige uitlaatgas uit de cilinder.
-uitlaatpoort sluit
-spoelers blijven open en zetten de cilinder op druk
-zwaarder vliegwiel evt nog, en je zuiger knalt omhoog.
-en het hele verhaal begint weer bij stap 1.

de maten zijn zo snel gegokt. Zolas je ziet heeft een expansie pijp op deze manier nog maar een beetje nut. Ook knalt je mengsel niet weg door de uitlaatpoort. Kom niet gelijk met achterlijke kritiek maar snap het idee eerst een beetje ;)
 
Last edited:
Is het geen idee om een schoepenrad aan te laten drijven daar je onsteking, waardoor en er veel lucht in de carb wordt geblazen net zoiets als de originele waterpomp bij mina. Of zeg ik nu hele rare dingen?
 
SPEED SLIDER said:
Is het geen idee om een schoepenrad aan te laten drijven daar je onsteking, waardoor en er veel lucht in de carb wordt geblazen net zoiets als de originele waterpomp bij mina. Of zeg ik nu hele rare dingen?

Zoiets kan nooit veel druk geven :)
 
rs-ruud said:
ben benieuwd, heeft het al gewerkt?


EINDELIJK!!!.....het is al gewerkt op een Mina Blok.....Foto's komen als het helemaal goed in elkaar zit maar het werkt al maar heeft enkele problemen nog.....

Grtzzz,

Eldrick
 
Arurox said:
EINDELIJK!!!.....het is al gewerkt op een Mina Blok.....Foto's komen als het helemaal goed in elkaar zit maar het werkt al maar heeft enkele problemen nog.....

Grtzzz,

Eldrick
Wat voor een problemen?
 
Ap. said:
Wat voor een problemen?

De turbo (Supercharger) wordt gedraait door de krukas via een ketting en door de hoge aantal toeren gaat de ketting los dus moeten we dat nog regelen want de ratio is nu 5:1 dus als de krukas 1 keer draait dan draait de turbo 5 keren......nu gaan we de ratio 7:1 maken.....meer power.....maar nu is er al heel veel POWER!!!

Grtzz,

Eldrick

P.S.foto's komen als het goed in elkaar zit....hopelijk deze weekeinde....
 
hmmmm interessant, wat voor turbo gebruiken jullie.

ps als je krukas 14000 toeren maakt moet je dus 8 op 1 hebben want je moet rond de 100000 uit komen had ik dacht ik geleerd, daar draait een turbo het beste op :)

en hoe smeeren jullie die turbo, normaal wordt die olie gesmeerd anders loopt die in de soep?
 
Back
Top