turbo

Status
Not open for further replies.

jan.weststrate

Well-Known Member
nou heb ik een vaag verhaal een meisje beweerd dat ze op school een turbo op een scooter heeft gebouwd ze doet hts autotechniek hier n paar fotos hij zou 140 rijden en ongeveer 19000 toeren..... maar ik heb geen webspace....

jan
 
Advertisement - register to remove this

Doe ook HTS-A

geloof er geen kut van. Scooter moet dan OF een 4-takt zijn OF een 2-takt met uitlaatklep (principe 2-takt diesel).

Ga je een turbo op een gewone 2-takt met spoel- en uitlaatpoort zetten, dan blaas je het meeste verse mengsel rechtstreeks de uitlaat in. In de cilinder zie je het nooit meer terug (ook niet door een expansieuitlaat) omdat de druk in de cilinder al veel te hoog is. Is dus verspilling van benzine, en niet meer vermogen.

Met uitlaatklep kan het wel, maar is moeilijk om door de doe-het-zelf-beunhaas te maken. Zou je kunnen maken op basis van Honda-4-takt kop ofzo, maar dan nog moeilijk. (Heb er weleens over gedacht b.t.w.8P maar helaas geen tijd & geld)

140 op een 2-takt scooter kan zonder turbo ook wel trouwens.
 
ik dacht dat het inmiddels wel bewezen was dat een turbo op 2t zonder klep wel kan door RD's en Kawa triple turbo
 
Originally posted by JohanV
ik dacht dat het inmiddels wel bewezen was dat een turbo op 2t zonder klep wel kan door RD's en Kawa triple turbo

Show me!

Zou misschien nog redelijk gaan door directe injectie (zodat je iets minder verse benzine zo het heelal inpompt), maar ik blijf erbij dat je het merendeel van de door de turbine verpompte lucht direct de uitlaat in stuurt en nooit meer terugziet. En dat is nou net niet wat je wilt. Misschien als je de uitlaatpoorttiming drastisch verminderd, dat het weer ietsje beter gaat, maar dan wordt die 19000 rpm van hierboven weer erg ongeloofwaardig.
 
OK, ik heb gezien. Heb ook niet gezegd dat het niet kan.

Maar ik blijf erbij dat het verre van ideaal is, i.v.m. verliezen zoals ik al zei. Natuurlijk: hoe lager de turbodruk, hoe minder de verliezen maar dus ook hoe minder vermogen. En als je een gassentester in de uitlaat stopt slaat die op tilt van de hoeveelheid HC's8P

Ik zou voor 2-takt met kleppen gaan of 4-takt...
 
Welke school mag dat zijn hier in zeeland, jan weststrate ?

Dat het kan is wel bewezen, dat zij het zal hebben lijkt me grote bullshit. :)
 
hier is de foto, ik heb hem ff geresized:
turbo3.jpg


Zegt niet zoveel volgens mij.
 
Dit topic blijft niet lang meer open... Heeft ze je zeker wijsgemaakt dat elke luchtgekoelde scooter is voorzien van een en0rme turbine :|
 
Ah toe Bart, laat ons nog even genieten van deze turbo. Ik bedoel, de schoonheid van die foto, die zo mooi dramatisch dit ernorme schoepenrad in beeld brengt....
 
Originally posted by Razma
ik had gehoopt dat sommige meisjes ooit wat meer over techniek zouden leren...

Neem aan dat dat meisje genoeg van techniek weet(HTS autotechniek)

Maar dat ze Mr jan.weststrate gewoon goed in de zeik heeft genomen:D
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top