Lucien
Volvo Amazon `70
Als je een film als Hostel of Saw gaat vergelijken mbt geweld dan wil ik je eigenlijk aanraden om ze alle drie achter elkaar te kijken. Begin bij IB, dan SAW1 en vervolgens Hostel. Er zit wat mij betreft een HEEL en dan ook HEEL groot verschil in de link van geweld naar de abstractie van het verhaal tussen alle 3 deze films. Hostel is gewoon simpelweg een gruwel kut film, niks meer, niks minder. Bij SAW en Hostel is deze link geheel afwezig. Bij IB en oorlogen hoef ik verder denk ik niets te zeggen.
Kan ik dan hieruit ook concluderen dat de hedendaagse jongere absoluut geen idee meer heeft van wat de prijs van een leven tijdens oorlogstijd waard is? Die tijd was simpelweg hard. Functioneel voor het verhaal? Absoluut.
Ja, maar een serieuze oorlogsfilm is IB niet lijkt me, als je het uberhaupt al een oorlogsfilm kunt noemen. Natuurlijk lijken Saw, Hostel en IB niet op elkaar (hoewel Eli Roth, die ook in IB speelt, de Hostel reeks gemaakt heeft en ook Tarantino was bij de productie van die films betrokken). Maar het geweld van IB is volgens mij meer om te vermaken, om de pubertjes naar de bioscopen te trekken die ook graag naar Final Destination oid gaan (dat verklaart ook de clichetjes met Brad Pitt etc), want ik kan me voorstellen dat de gemiddelde bioscoopbezoeker de film in grote delen tergend saai vindt (hij duurt ook flink lang). Gooi er dan wat scalperingen en honkbalknuppels in en die mensen zijn ook weer tevreden. Ik zeg dit ook omdat het m.i. ten opzichte van de andere films van Tarantino een stuk explicieter is geworden.
Ik kon me tenminste niet aan het idee onttrekken dat de film zo af en toe ook aan het mainstream publiek moest denken. Maar goed, dat is ook maar mijn mening.